Är mitt batteri slut?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

granlundii
Inlägg: 364
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av granlundii »

Enligt denna jämförelse så är också Standard Range NCA batterierna dåliga. LFP bra (som vi redan visste). Har du AAKEE gjort nån sammanfattning på alla batterivarianter nånstans på forumet?

https://insideevs.com/news/779726/tesla ... b_ir69M7yQ
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6619
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

granlundii skrev: 25 nov 2025 08:06
Enligt denna jämförelse så är också Standard Range NCA batterierna dåliga.
SR+ hade samma celltyp som motsvarande LR/P innan man gick över till LFP.
Cellerna är väl inte dåliga utan lika som tex LR/P från 2019-2020.

SR går ofta större cykler (folk kör väl normalt bilarna ungefär lika långt) och det har synts aningen högre degradering i loggad data på SR.

Ungefär 10% degradering efter 10K mil på bägge:
IMG_9008.jpeg
IMG_9007.jpeg
granlundii skrev: 25 nov 2025 08:06
LFP bra (som vi redan visste). Har du AAKEE gjort nån sammanfattning på alla batterivarianter nånstans på forumet?
Nope.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4605
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av jonasl »

Vi hade en "gammal" SR+ Model 3 tidigare, vintertid klarade vi inte att ligga under 80% i laddning, knappt ens det. Med Model Y LR är det inga problem att ligga på 55%. Så det blev klart större cykler på den helt klart.

Dessutom hade vi bara 10A enfas laddning då så det ville till att vara lite mera förberedd för spontana utflykter.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
granlundii
Inlägg: 364
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av granlundii »

Det kan ju hända att det var lite väl få datapunkter i studien jag länkade till, och att skillnaden mellan NCA och LFP därför var ännu mer dramatisk än vad den är i verkligheten. AAKEEs data ser lite mer normalt ut,
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6619
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

granlundii skrev: 26 nov 2025 10:47
Det kan ju hända att det var lite väl få datapunkter i studien jag länkade till, och att skillnaden mellan NCA och LFP därför var ännu mer dramatisk än vad den är i verkligheten. AAKEEs data ser lite mer normalt ut,
Bägge bilder ovan med NCA.

Här LFP för 2021, det fanns två batterier med två olika range, startade på ~ 423km och 438km.
IMG_9025.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4422
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av Tellus »

LFP batteriet :lol:
IMG_8153.jpeg
IMG_8154.jpeg
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6619
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är mitt batteri slut?

Inlägg av AAKEE »

LFP-batterierna tappar sin kapacitet nästan uteslutande till Calendar aging, där hög SOC över tid är sämre även för de batterierna.

@Nogo har en Y RWD som går fulla cykler dagligen och hade tappat knappt 5% på 21.000 mil och 3 år sist jag hade koll.

Ska be Nogo kika in här och berätta dagsläget.
I vart fall ligger de batteriet i paritet eller bättre till än bilar som gått väldigt kort. Detta tack vare att Nogos bil inte spenderar just någon nämnvärd tid med hög SOC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar