Instämmer, tycker det är bra att det finns valfrihet. Vill man ha lägsta förbrukning oavsett, välj en sån bil, vill man ha en lite större SUV, välj en sån.
Volvo ES90
Moderator: Redaktion
Re: Volvo ES90
Re: Volvo ES90
Jag håller helt med, faktum är att de flesta som kör många mil med en bil som ES90 knappast har tiondelar av en KW/mil på radarn ens som topp-fem prioritering när vi letar bil.
Först och främst kommer, för mig och sannolikt de flesta som kör många mil/år, hårdvara - faktorer som komfort, chassidynamik, ljudnivå, klimatanläggning och funktioner/hjälpmedel (i meningen huvudbelysning, sensorer för torkare och adaptiv farthållning, kanske filhållningsassistent etc). Det är ju det som i praktiken påverkar oss vareviga minut vi befinner oss i bilen. Därefter kommer kanske räckvidd (endera genom stort/snabbladdat batteri eller låg förbrukning) och mjukvara (övriga funktioner som inte är att betrakta som körhjälpmedel).
Behöver bilen väga 2.7-3 ton? Nej. Skulle jag föredra en 500 kg lättare bil om det samtidigt gjorde avkall på körupplevelsen? Nej också på den. Jag har t ex bara provat ECO-läget för klimatkontrollen en gång på vår fyra år gamla P2, på 001:an har jag under ett år och 4 000 mil fortfarande kvar att göra den erfarenheten. Jag förutsätter helt enkelt att tillverkaren ska leverera ett vettigt kupéklimat utan min medverkan.
Jag litar alltså på att tillverkarna har bättre förmåga än mig att prioritera bland önskade egenskaper och röstar via min plånbok för den tillverkare som lagt sina prioriteringar närmast mina egna, personliga preferenser. Därför är jag uppriktigt nyfiken på hur Volvo tolkar önskemålen kring sin nya ”limo” och hur de överensstämmer med mina egna önskemål och behov

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Volvo ES90
Nackdelen med för törstiga bilar är att de kräver större batteri vilket ger ett mycket högre pris.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Volvo ES90
Jodå. Precis som jag skriver, bäst är naturligtvis låg förbrukning i kombination med ett stort batteri om man är beredd att betala för det.
Men min erfarenhet är att för stora inbesparingar på vikt i chassi och isolering innebär risk för att egenfrekvenser höjs, ljudnivån ökar och det gnisslar och gnirkar lite mer - särskilt över tid. Komfort och köregenskaper blir något av en trade-off i jakten på förbrukning. Och som redan sagts i tråden - design. Men det ändrar sig säkert vartefter nya bilmodeller presenteras, precis som kanske även våra personliga preferenser förändras över tid? Och tur är väl det

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Volvo ES90
Siffrorna för Lucid Air är WLTP, dvs samma som din länk. Skulle säga nog säga att det är lite bättre än bra… Snarare sjuuuuukt bra, eller? Någon som ens är i närheten? ES90? Fel siffror för Gravity.Maw skrev: ↑02 mar 2025 11:12De siffrorna låter inte rätt, vart har du fått dem ifrån? Den kommer väl inte 1000 km enl EAP combined?Wolf78 skrev: ↑02 mar 2025 10:31Lucid är ett exempel på tillverkare som satsat på effektivitet dels på tidigare sedan modell (Air 11.2 kWh/100km) men framför allt deras nya stor SUV Lucid Gravity med 12,4kWh/100km EPA. Rät ät hyfsade siffror jämfört med EX90 och nya ES90. Nu är ju Lucid i en klass för sig så kanske lite taskig jämförelse. Eller? Känner bara det hade varit kul om Volvo försökt hänga med på det här racet istället för snabbladdning. Då hade man verkligen kunnat ligga i framkant för utvecklingen, miljön och i samklang med tiden.Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 20:30Självklart har säkert Model S blivit något effektivare sen lanseringen 2012 men i grund och botten samma model.Maw skrev: ↑01 mar 2025 15:48Jag vet inte hur effektiv Model S var när den lanserades, men lite bättre måste den väl ha blivit sedan dess?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 14:58
Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).
Men sett till Större sedaner har Tesla inte levererat särskilt mycket nytt.. Verkar inte varit huvudfokus. Med tanke på huvudägaren för Volvo förstår jag att fokuset legat på utveckling av stor-sedan och snabbladdning bägge anses ju vara premium hos Kineserna. Tror säker Volvon blir grym på många sätt och vis men tycker det är tråkigt man inte lagt mer fokus på effektivitet och miljön. Får se vad BMW kommer med i Neueklasse utlovade nyheter på det området.
Och vad kan man egentligen förvänta sig för effektivitet från en stor sedan som ES90 eller Model S jämfört med en mindre som Model 3? Är inte den högre förbrukningen någorlunda proportionell i förhållande till den större storleken? Man kan ju inte förvänta sig att en stor bil ska ha lika låg förbrukning som en mindre bil för att räknas som lika utvecklad effektivitestmässigt.
Självklart är en mindre bil alltid mer effektiv än en större bil sett till massan och luftmotstånd (yta). Model Y som är en SUV och därmed ”värre” än en sedan är exempelvis väldigt effektiv (14,2 kWh/100km). Bra fråga vad man kan förvänta sig egentligen, svårt säga men kan tycka bättre än befintliga (gamla) modeller på marknaden men det kräver så klart att man investerar i utv kostnader inom det området istället för t.ex 800v och laddhastighet. Ganska liten tids skillnad egentligen på typ 400v 200+ kWh jmf &00v 300+kWh.
Så länge batteriet är mellan stort 75-85 kW. Kan så klart vara fördel med 800v för att få upp laddhastighet på LFP batterier t.ex Zeeker (bättre för miljön).
Siffrorna jag hittade för Air Pure är 12,4 kWh/100 km och för Gravity 16,9 kWh/100 km. Vilket är bra men långt ifrån det som du påstår.
https://evkx.net/models/lucid/air/air_p ... nsumption/
https://evkx.net/models/lucid/gravity/g ... nsumption/
Lanserade Gravity Grand Touring (värsting varianten) ligger på 16,6 kWh/100km EPA. Inte så illa det heller jmf med T.ex Model X (long range) 19,1 kWh/100km (WLTP) eller varför inte EX90 20,5 kWh/100km.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: Volvo ES90
Påminner en hel del om Polestar 2, vilket är bra
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Volvo ES90
Det här är inte EX90 och ES90 är inte släppt ännu, så det är lite tidigt att döma ut den redan.
Finns andra tillverkare som sålt självkörande funktionalitet i 10+ år och inte fått till det.
Re: Volvo ES90
Ha ha, ja så är det ju.
Dömer verkligen inte ut bilen baserat på detta.
Ser den som en trolig nästa bil bara priset inte drar iväg för mycket.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Volvo ES90
Dömer ut var kanske hårt, reagerade mest på att du sa att den inte fungerar då premiärvisning är på onsdag och försäljning inte kommer igång än på ett tagJoeMad skrev: ↑03 mar 2025 14:30Ha ha, ja så är det ju.
Dömer verkligen inte ut bilen baserat på detta.
Ser den som en trolig nästa bil bara priset inte drar iväg för mycket.
Ja du, ska definitivt bli spännande att se var den hamnar prismässigt, tradionellt så brukar Volvo lägga sig ganska förmånligt i Sverige.
Hoppas på horisontell skärm, ingen/lite pianolack och ett baksäte som får bra sittställning. Tycker det är synd att det inte blev halvkombi, tror den hade sålt bättre i Europa då även om Kina är huvudmarknad.
Re: Volvo ES90
Är det klart att det inte blir en halvkombilucka?backe skrev: ↑03 mar 2025 14:55Dömer ut var kanske hårt, reagerade mest på att du sa att den inte fungerar då premiärvisning är på onsdag och försäljning inte kommer igång än på ett tagJoeMad skrev: ↑03 mar 2025 14:30Ha ha, ja så är det ju.
Dömer verkligen inte ut bilen baserat på detta.
Ser den som en trolig nästa bil bara priset inte drar iväg för mycket.
Ja du, ska definitivt bli spännande att se var den hamnar prismässigt, tradionellt så brukar Volvo lägga sig ganska förmånligt i Sverige.
Hoppas på horisontell skärm, ingen/lite pianolack och ett baksäte som får bra sittställning. Tycker det är synd att det inte blev halvkombi, tror den hade sålt bättre i Europa då även om Kina är huvudmarknad.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Volvo ES90
Klart skulle jag kanske inte säga, men enligt bilden från läcka jag la in så ser det inte så ut om man kollar skarven upp mot fönstret. Skulle nog vilja ha den lite rakare mot rutan för att det skulle se bra ut.Maw skrev: ↑03 mar 2025 15:01Är det klart att det inte blir en halvkombilucka?backe skrev: ↑03 mar 2025 14:55Dömer ut var kanske hårt, reagerade mest på att du sa att den inte fungerar då premiärvisning är på onsdag och försäljning inte kommer igång än på ett tagJoeMad skrev: ↑03 mar 2025 14:30Ha ha, ja så är det ju.
Dömer verkligen inte ut bilen baserat på detta.
Ser den som en trolig nästa bil bara priset inte drar iväg för mycket.
Ja du, ska definitivt bli spännande att se var den hamnar prismässigt, tradionellt så brukar Volvo lägga sig ganska förmånligt i Sverige.
Hoppas på horisontell skärm, ingen/lite pianolack och ett baksäte som får bra sittställning. Tycker det är synd att det inte blev halvkombi, tror den hade sålt bättre i Europa då även om Kina är huvudmarknad.
Re: Volvo ES90
Kollade Polestar 2 nu, och det ser väldigt likt ut med ES90, så med lite tur så kanske det blir halvkombiMaw skrev: ↑03 mar 2025 15:01Är det klart att det inte blir en halvkombilucka?backe skrev: ↑03 mar 2025 14:55Dömer ut var kanske hårt, reagerade mest på att du sa att den inte fungerar då premiärvisning är på onsdag och försäljning inte kommer igång än på ett tagJoeMad skrev: ↑03 mar 2025 14:30Ha ha, ja så är det ju.
Dömer verkligen inte ut bilen baserat på detta.
Ser den som en trolig nästa bil bara priset inte drar iväg för mycket.
Ja du, ska definitivt bli spännande att se var den hamnar prismässigt, tradionellt så brukar Volvo lägga sig ganska förmånligt i Sverige.
Hoppas på horisontell skärm, ingen/lite pianolack och ett baksäte som får bra sittställning. Tycker det är synd att det inte blev halvkombi, tror den hade sålt bättre i Europa då även om Kina är huvudmarknad.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Volvo ES90
Man ska inte posta sent på kvällen, helt klart. Som tur är finns det andra som kvalitetscheckar innehållet.Maw skrev: ↑02 mar 2025 09:12Lätt häntSportbilsentusiasten skrev: ↑02 mar 2025 08:12Å fan, ni har rätt!
Var en del som skrev om EX90 i tråden så jag tog fel. Sorry Gents!![]()

Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Volvo ES90
Tycker de fått till EQS bra, speciellt nu då de fixat en riktigt grill med MB-stjärna på huven som tillbehör.
Men kanon att EQE/S sjunker som gråstenar i andrahandsvärde, så man snart kan plocka upp en EQS. Är den och en Taycan jag väntar på för 500k.
Fortfarande skitmycket slantar för familjen, men dit kan jag sträcka mig.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Volvo ES90
EQS och Taycan är ju vääääldigt olika bilar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 mar 2025 19:43Tycker de fått till EQS bra, speciellt nu då de fixat en riktigt grill med MB-stjärna på huven som tillbehör.
Men kanon att EQE/S sjunker som gråstenar i andrahandsvärde, så man snart kan plocka upp en EQS. Är den och en Taycan jag väntar på för 500k.
Fortfarande skitmycket slantar för familjen, men dit kan jag sträcka mig.
Taycan är rätt bullrig och trång med bökigt insteg. Definitivt ingen familjebil IMO.
Re: Volvo ES90
Taycan funkar utmärkt som familjebil, beror bara på vad man prioriterar. Vill man ha oceaner av plats så är den fel, men vill man ha den desidert mest körglada elbilen, så är den bäst. Det är långt til liknande körglädje hos andra elbilar och jag har kört många.manneson skrev: ↑03 mar 2025 20:50EQS och Taycan är ju vääääldigt olika bilar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 mar 2025 19:43Tycker de fått till EQS bra, speciellt nu då de fixat en riktigt grill med MB-stjärna på huven som tillbehör.
Men kanon att EQE/S sjunker som gråstenar i andrahandsvärde, så man snart kan plocka upp en EQS. Är den och en Taycan jag väntar på för 500k.
Fortfarande skitmycket slantar för familjen, men dit kan jag sträcka mig.
Taycan är rätt bullrig och trång med bökigt insteg. Definitivt ingen familjebil IMO.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Volvo ES90
ES90 blir en halvkombi, det lär öka intresset rejält.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
- Inlägg: 251
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Volvo ES90
Rek. pris från 929 000 kr
S90 T5 R-design 462 900 kr rek. pris årsmodell 2020.
Så bara lite drygt 100% prisökning på 5 år.
Så efter ca 77 000 mil har man gått i vinst jämfört med bensinare.
S90 T5 R-design 462 900 kr rek. pris årsmodell 2020.
Så bara lite drygt 100% prisökning på 5 år.
Så efter ca 77 000 mil har man gått i vinst jämfört med bensinare.
-
- Inlägg: 251
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57