Volvo ES90

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 390
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Volvo ES90

Inlägg av A76 »

d3marcus skrev: 26 feb 2025 22:59
Låt oss slippa dessa omoderna, klimatvidriga supertunga bilar med ensampendlande män. Vi vet ju redan att Cybertruck, Model X, EX90 och Polestar 3 är floppar.
EX90 körs nog i stor omfattning av kvinnor. De verkar gilla biltypen.. Vidrigt.. De är säkert ensampendlande också.. Usch!
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volvo ES90

Inlägg av SwedishAdvocate »

A76 skrev: 28 feb 2025 17:31
d3marcus skrev: 26 feb 2025 22:59
Låt oss slippa dessa omoderna, klimatvidriga supertunga bilar med ensampendlande män. Vi vet ju redan att Cybertruck, Model X, EX90 och Polestar 3 är floppar.
EX90 körs nog i stor omfattning av kvinnor. De verkar gilla biltypen.. Vidrigt.. De är säkert ensampendlande också.. Usch!
;)

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Volvo ES90

Inlägg av Wolf78 »

Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ES90

Inlägg av Maw »

Wolf78 skrev: 01 mar 2025 09:56
Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 914
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Volvo ES90

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Maw skrev: 01 mar 2025 10:05
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 09:56
Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?
Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Volvo ES90

Inlägg av Wolf78 »

Maw skrev: 01 mar 2025 10:05
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 09:56
Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?
Antar att du då tänker på Model S?
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).

Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
backe
Inlägg: 2550
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Volvo ES90

Inlägg av backe »

Wolf78 skrev: 01 mar 2025 13:41
Maw skrev: 01 mar 2025 10:05
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 09:56
Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?
Antar att du då tänker på Model S?
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).

Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.
Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012
Menar du att det är trist att Tesla peakade 2012?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ES90

Inlägg av Maw »

Wolf78 skrev: 01 mar 2025 13:41
Maw skrev: 01 mar 2025 10:05
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 09:56
Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?
Antar att du då tänker på Model S?
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).

Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.
Tesla Model S har en certifierad räckvidd på 634 km. Tesla uppskattar att Model S har en räckvidd på 723 km med aerofälgar. Exakt vad Volvon får för räckvidd och vilka fälgalternativ som kommer återstår att se.

Batteristorleken verkar vara ungefär densamma men det är svårt att veta eftersom Tesla inte anger bruttokapaciteten.

Hursomhelst så tycker jag inte att man med det vi vet hittills kan påstå att Volvon är extremt törstig, extremt tung, extremt högbyggd eller har extremt dålig aerodynamik. Som vissa verkar vilja göra gällande.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
manneson
Inlägg: 1111
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Volvo ES90

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 01 mar 2025 14:46
Hursomhelst så tycker jag inte att man med det vi vet hittills kan påstå att Volvon är extremt törstig, extremt tung, extremt högbyggd eller har extremt dålig aerodynamik. Som vissa verkar vilja göra gällande.
Nä vi vet förstås inte helt säkert, men det vore ju ingen överraskning då det gällt alla Volvos elbilar hittills. :lol:
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Volvo ES90

Inlägg av Wolf78 »

backe skrev: 01 mar 2025 14:31
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 13:41
Maw skrev: 01 mar 2025 10:05
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 09:56
Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?
Antar att du då tänker på Model S?
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).

Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.
Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012
Menar du att det är trist att Tesla peakade 2012?
Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).
Men sett till Större sedaner har Tesla inte levererat särskilt mycket nytt.. Verkar inte varit huvudfokus. Med tanke på huvudägaren för Volvo förstår jag att fokuset legat på utveckling av stor-sedan och snabbladdning bägge anses ju vara premium hos Kineserna. Tror säker Volvon blir grym på många sätt och vis men tycker det är tråkigt man inte lagt mer fokus på effektivitet och miljön. Får se vad BMW kommer med i Neueklasse utlovade nyheter på det området.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ES90

Inlägg av Maw »

Wolf78 skrev: 01 mar 2025 14:58
backe skrev: 01 mar 2025 14:31
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 13:41
Maw skrev: 01 mar 2025 10:05
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 09:56
Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?
Antar att du då tänker på Model S?
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).

Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.
Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012
Menar du att det är trist att Tesla peakade 2012?
Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).
Men sett till Större sedaner har Tesla inte levererat särskilt mycket nytt.. Verkar inte varit huvudfokus. Med tanke på huvudägaren för Volvo förstår jag att fokuset legat på utveckling av stor-sedan och snabbladdning bägge anses ju vara premium hos Kineserna. Tror säker Volvon blir grym på många sätt och vis men tycker det är tråkigt man inte lagt mer fokus på effektivitet och miljön. Får se vad BMW kommer med i Neueklasse utlovade nyheter på det området.
Jag vet inte hur effektiv Model S var när den lanserades, men lite bättre måste den väl ha blivit sedan dess?

Och vad kan man egentligen förvänta sig för effektivitet från en stor sedan som ES90 eller Model S jämfört med en mindre som Model 3? Är inte den högre förbrukningen någorlunda proportionell i förhållande till den större storleken? Man kan ju inte förvänta sig att en stor bil ska ha lika låg förbrukning som en mindre bil för att räknas som lika utvecklad effektivitestmässigt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 914
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Volvo ES90

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Maw skrev: 01 mar 2025 12:50
Sportbilsentusiasten skrev: 01 mar 2025 12:05
Maw skrev: 01 mar 2025 10:05
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 09:56
Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?
Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.
Tveksamt. Har du belägg för ditt påstående eller är det bara allmänt gnäll?

Jag har inte sett slutgiltiga siffror för ES90 utöver ungefärlig räckvidd och batteristorlek.
Vad kommer den väga?
Vad blir höjden?
Vad har den för luftmotstånd?

Hur förhåller detta sig till andra motsvarnade elbilar som Tesla Model S, Bmw i5, Audi A6, Mercedes EQS. Är de verkligen över 500 kg lättare än ES90, mycket lägre och med mycket bättre aerodynamik?
Om jag skriver ”Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.” - jämför jag inte med de bilar du nämner. Jag skrev om SUV.

Jag anser att alla SUV’ar skulle kunna vara lågbyggda, vara aerodynamiska och därmed lättare.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Volvo ES90

Inlägg av Wolf78 »

Maw skrev: 01 mar 2025 15:48
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 14:58
backe skrev: 01 mar 2025 14:31
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 13:41
Maw skrev: 01 mar 2025 10:05


Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?
Antar att du då tänker på Model S?
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).

Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.
Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012
Menar du att det är trist att Tesla peakade 2012?
Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).
Men sett till Större sedaner har Tesla inte levererat särskilt mycket nytt.. Verkar inte varit huvudfokus. Med tanke på huvudägaren för Volvo förstår jag att fokuset legat på utveckling av stor-sedan och snabbladdning bägge anses ju vara premium hos Kineserna. Tror säker Volvon blir grym på många sätt och vis men tycker det är tråkigt man inte lagt mer fokus på effektivitet och miljön. Får se vad BMW kommer med i Neueklasse utlovade nyheter på det området.
Jag vet inte hur effektiv Model S var när den lanserades, men lite bättre måste den väl ha blivit sedan dess?

Och vad kan man egentligen förvänta sig för effektivitet från en stor sedan som ES90 eller Model S jämfört med en mindre som Model 3? Är inte den högre förbrukningen någorlunda proportionell i förhållande till den större storleken? Man kan ju inte förvänta sig att en stor bil ska ha lika låg förbrukning som en mindre bil för att räknas som lika utvecklad effektivitestmässigt.
Självklart har säkert Model S blivit något effektivare sen lanseringen 2012 men i grund och botten samma model.

Självklart är en mindre bil alltid mer effektiv än en större bil sett till massan och luftmotstånd (yta). Model Y som är en SUV och därmed ”värre” än en sedan är exempelvis väldigt effektiv (14,2 kWh/100km). Bra fråga vad man kan förvänta sig egentligen, svårt säga men kan tycka bättre än befintliga (gamla) modeller på marknaden men det kräver så klart att man investerar i utv kostnader inom det området istället för t.ex 800v och laddhastighet. Ganska liten tids skillnad egentligen på typ 400v 200+ kWh jmf &00v 300+kWh.
Så länge batteriet är mellan stort 75-85 kW. Kan så klart vara fördel med 800v för att få upp laddhastighet på LFP batterier t.ex Zeeker (bättre för miljön).
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ES90

Inlägg av Maw »

Sportbilsentusiasten skrev: 01 mar 2025 19:59
Maw skrev: 01 mar 2025 12:50
Sportbilsentusiasten skrev: 01 mar 2025 12:05
Maw skrev: 01 mar 2025 10:05
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 09:56
Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?
Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.
Tveksamt. Har du belägg för ditt påstående eller är det bara allmänt gnäll?

Jag har inte sett slutgiltiga siffror för ES90 utöver ungefärlig räckvidd och batteristorlek.
Vad kommer den väga?
Vad blir höjden?
Vad har den för luftmotstånd?

Hur förhåller detta sig till andra motsvarnade elbilar som Tesla Model S, Bmw i5, Audi A6, Mercedes EQS. Är de verkligen över 500 kg lättare än ES90, mycket lägre och med mycket bättre aerodynamik?
Om jag skriver ”Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.” - jämför jag inte med de bilar du nämner. Jag skrev om SUV.

Jag anser att alla SUV’ar skulle kunna vara lågbyggda, vara aerodynamiska och därmed lättare.
Anser du med andra ord att Volvo ES90 är en SUV??
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 914
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Volvo ES90

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Maw skrev: 01 mar 2025 21:01
Sportbilsentusiasten skrev: 01 mar 2025 19:59
Maw skrev: 01 mar 2025 12:50
Sportbilsentusiasten skrev: 01 mar 2025 12:05
Maw skrev: 01 mar 2025 10:05


Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?
Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.
Tveksamt. Har du belägg för ditt påstående eller är det bara allmänt gnäll?

Jag har inte sett slutgiltiga siffror för ES90 utöver ungefärlig räckvidd och batteristorlek.
Vad kommer den väga?
Vad blir höjden?
Vad har den för luftmotstånd?

Hur förhåller detta sig till andra motsvarnade elbilar som Tesla Model S, Bmw i5, Audi A6, Mercedes EQS. Är de verkligen över 500 kg lättare än ES90, mycket lägre och med mycket bättre aerodynamik?
Om jag skriver ”Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.” - jämför jag inte med de bilar du nämner. Jag skrev om SUV.

Jag anser att alla SUV’ar skulle kunna vara lågbyggda, vara aerodynamiska och därmed lättare.
Anser du med andra ord att Volvo ES90 är en SUV??
Ja, men tycker inte du det?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ES90

Inlägg av Maw »

Sportbilsentusiasten skrev: 01 mar 2025 21:47
Maw skrev: 01 mar 2025 21:01
Sportbilsentusiasten skrev: 01 mar 2025 19:59
Maw skrev: 01 mar 2025 12:50
Sportbilsentusiasten skrev: 01 mar 2025 12:05

Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.
Tveksamt. Har du belägg för ditt påstående eller är det bara allmänt gnäll?

Jag har inte sett slutgiltiga siffror för ES90 utöver ungefärlig räckvidd och batteristorlek.
Vad kommer den väga?
Vad blir höjden?
Vad har den för luftmotstånd?

Hur förhåller detta sig till andra motsvarnade elbilar som Tesla Model S, Bmw i5, Audi A6, Mercedes EQS. Är de verkligen över 500 kg lättare än ES90, mycket lägre och med mycket bättre aerodynamik?
Om jag skriver ”Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.” - jämför jag inte med de bilar du nämner. Jag skrev om SUV.

Jag anser att alla SUV’ar skulle kunna vara lågbyggda, vara aerodynamiska och därmed lättare.
Anser du med andra ord att Volvo ES90 är en SUV??
Ja, men tycker inte du det?
Eh, nej. Du borde kolla lite närmare på vad det är för bil du uttalar dig om. :lol:
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
backe
Inlägg: 2550
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Volvo ES90

Inlägg av backe »

Sportbilsentusiasten skrev: 01 mar 2025 21:47
Maw skrev: 01 mar 2025 21:01
Sportbilsentusiasten skrev: 01 mar 2025 19:59
Maw skrev: 01 mar 2025 12:50
Sportbilsentusiasten skrev: 01 mar 2025 12:05

Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.
Tveksamt. Har du belägg för ditt påstående eller är det bara allmänt gnäll?

Jag har inte sett slutgiltiga siffror för ES90 utöver ungefärlig räckvidd och batteristorlek.
Vad kommer den väga?
Vad blir höjden?
Vad har den för luftmotstånd?

Hur förhåller detta sig till andra motsvarnade elbilar som Tesla Model S, Bmw i5, Audi A6, Mercedes EQS. Är de verkligen över 500 kg lättare än ES90, mycket lägre och med mycket bättre aerodynamik?
Om jag skriver ”Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.” - jämför jag inte med de bilar du nämner. Jag skrev om SUV.

Jag anser att alla SUV’ar skulle kunna vara lågbyggda, vara aerodynamiska och därmed lättare.
Anser du med andra ord att Volvo ES90 är en SUV??
Ja, men tycker inte du det?
Vi är få som tycker det inkl. Volvo. Blandar du ihop den med EX90?
IMG_0588.jpeg
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 914
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Volvo ES90

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Å fan, ni har rätt!
Var en del som skrev om EX90 i tråden så jag tog fel. Sorry Gents!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Volvo ES90

Inlägg av HelectriC »

Intressant om den får kombibaklucka eller klassisk sedanbrevinkast.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ES90

Inlägg av Maw »

Sportbilsentusiasten skrev: 02 mar 2025 08:12
Å fan, ni har rätt!
Var en del som skrev om EX90 i tråden så jag tog fel. Sorry Gents!
Lätt hänt :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Volvo ES90

Inlägg av Wolf78 »

Wolf78 skrev: 01 mar 2025 20:30
Maw skrev: 01 mar 2025 15:48
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 14:58
backe skrev: 01 mar 2025 14:31
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 13:41


Antar att du då tänker på Model S?
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).

Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.
Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012
Menar du att det är trist att Tesla peakade 2012?
Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).
Men sett till Större sedaner har Tesla inte levererat särskilt mycket nytt.. Verkar inte varit huvudfokus. Med tanke på huvudägaren för Volvo förstår jag att fokuset legat på utveckling av stor-sedan och snabbladdning bägge anses ju vara premium hos Kineserna. Tror säker Volvon blir grym på många sätt och vis men tycker det är tråkigt man inte lagt mer fokus på effektivitet och miljön. Får se vad BMW kommer med i Neueklasse utlovade nyheter på det området.
Jag vet inte hur effektiv Model S var när den lanserades, men lite bättre måste den väl ha blivit sedan dess?

Och vad kan man egentligen förvänta sig för effektivitet från en stor sedan som ES90 eller Model S jämfört med en mindre som Model 3? Är inte den högre förbrukningen någorlunda proportionell i förhållande till den större storleken? Man kan ju inte förvänta sig att en stor bil ska ha lika låg förbrukning som en mindre bil för att räknas som lika utvecklad effektivitestmässigt.
Självklart har säkert Model S blivit något effektivare sen lanseringen 2012 men i grund och botten samma model.

Självklart är en mindre bil alltid mer effektiv än en större bil sett till massan och luftmotstånd (yta). Model Y som är en SUV och därmed ”värre” än en sedan är exempelvis väldigt effektiv (14,2 kWh/100km). Bra fråga vad man kan förvänta sig egentligen, svårt säga men kan tycka bättre än befintliga (gamla) modeller på marknaden men det kräver så klart att man investerar i utv kostnader inom det området istället för t.ex 800v och laddhastighet. Ganska liten tids skillnad egentligen på typ 400v 200+ kWh jmf &00v 300+kWh.
Så länge batteriet är mellan stort 75-85 kW. Kan så klart vara fördel med 800v för att få upp laddhastighet på LFP batterier t.ex Zeeker (bättre för miljön).
Lucid är ett exempel på tillverkare som satsat på effektivitet dels på tidigare sedan modell (Air 11.2 kWh/100km) men framför allt deras nya stor SUV Lucid Gravity med 12,4kWh/100km EPA. Rät ät hyfsade siffror jämfört med EX90 och nya ES90. Nu är ju Lucid i en klass för sig så kanske lite taskig jämförelse. Eller? Känner bara det hade varit kul om Volvo försökt hänga med på det här racet istället för snabbladdning. Då hade man verkligen kunnat ligga i framkant för utvecklingen, miljön och i samklang med tiden.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ES90

Inlägg av Maw »

Wolf78 skrev: 02 mar 2025 10:31
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 20:30
Maw skrev: 01 mar 2025 15:48
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 14:58
backe skrev: 01 mar 2025 14:31



Menar du att det är trist att Tesla peakade 2012?
Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).
Men sett till Större sedaner har Tesla inte levererat särskilt mycket nytt.. Verkar inte varit huvudfokus. Med tanke på huvudägaren för Volvo förstår jag att fokuset legat på utveckling av stor-sedan och snabbladdning bägge anses ju vara premium hos Kineserna. Tror säker Volvon blir grym på många sätt och vis men tycker det är tråkigt man inte lagt mer fokus på effektivitet och miljön. Får se vad BMW kommer med i Neueklasse utlovade nyheter på det området.
Jag vet inte hur effektiv Model S var när den lanserades, men lite bättre måste den väl ha blivit sedan dess?

Och vad kan man egentligen förvänta sig för effektivitet från en stor sedan som ES90 eller Model S jämfört med en mindre som Model 3? Är inte den högre förbrukningen någorlunda proportionell i förhållande till den större storleken? Man kan ju inte förvänta sig att en stor bil ska ha lika låg förbrukning som en mindre bil för att räknas som lika utvecklad effektivitestmässigt.
Självklart har säkert Model S blivit något effektivare sen lanseringen 2012 men i grund och botten samma model.

Självklart är en mindre bil alltid mer effektiv än en större bil sett till massan och luftmotstånd (yta). Model Y som är en SUV och därmed ”värre” än en sedan är exempelvis väldigt effektiv (14,2 kWh/100km). Bra fråga vad man kan förvänta sig egentligen, svårt säga men kan tycka bättre än befintliga (gamla) modeller på marknaden men det kräver så klart att man investerar i utv kostnader inom det området istället för t.ex 800v och laddhastighet. Ganska liten tids skillnad egentligen på typ 400v 200+ kWh jmf &00v 300+kWh.
Så länge batteriet är mellan stort 75-85 kW. Kan så klart vara fördel med 800v för att få upp laddhastighet på LFP batterier t.ex Zeeker (bättre för miljön).
Lucid är ett exempel på tillverkare som satsat på effektivitet dels på tidigare sedan modell (Air 11.2 kWh/100km) men framför allt deras nya stor SUV Lucid Gravity med 12,4kWh/100km EPA. Rät ät hyfsade siffror jämfört med EX90 och nya ES90. Nu är ju Lucid i en klass för sig så kanske lite taskig jämförelse. Eller? Känner bara det hade varit kul om Volvo försökt hänga med på det här racet istället för snabbladdning. Då hade man verkligen kunnat ligga i framkant för utvecklingen, miljön och i samklang med tiden.
De siffrorna låter inte rätt, vart har du fått dem ifrån? Den kommer väl inte 1000 km enl EAP combined?

Siffrorna jag hittade för Air Pure är 12,4 kWh/100 km och för Gravity 16,9 kWh/100 km. Vilket är bra men långt ifrån det som du påstår.

https://evkx.net/models/lucid/air/air_p ... nsumption/

https://evkx.net/models/lucid/gravity/g ... nsumption/
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2456
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Volvo ES90

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Läste detta på Teknikens värld, underligt hur elbilstillverkarna har lyckats marknadsföra 800 volt batterispänning som underverk...

Spänningen stiger
Anledningarna till att ES90 kommer tio mil längre än EX90 är flera. Dels för att ES90 är en låg, slank sedan medan EX90 är en stor, tung suv och dels – och kanske främst – för att ES90 får så kallad 800-voltsteknik vilket är första gången i en Volvo.


https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ar-snabbt/
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12639
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo ES90

Inlägg av Fredrik j »

Förbrukningen på en elbil har väldigt mycket med aerodynamik att göra. Jag tycker det kan gå för långt i den jakten när bilarna får design för mycket anpassade efter luftmotstånd. Men det är ju naturligtvis en subjektiv bedömning man får göra själv.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Volvo ES90

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev: 02 mar 2025 13:22
Förbrukningen på en elbil har väldigt mycket med aerodynamik att göra. Jag tycker det kan gå för långt i den jakten när bilarna får design för mycket anpassade efter luftmotstånd. Men det är ju naturligtvis en subjektiv bedömning man får göra själv.
Bara kolla på Mercedes EQ-bilar, ser ut som tvålar allihop och verkar sälja riktigt dåligt totalt sett.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar