EX90 körs nog i stor omfattning av kvinnor. De verkar gilla biltypen.. Vidrigt.. De är säkert ensampendlande också.. Usch!
Volvo ES90
Moderator: Redaktion
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Volvo ES90
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Volvo ES90

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Volvo ES90
Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: Volvo ES90
Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 913
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Volvo ES90
Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.Maw skrev: ↑01 mar 2025 10:05Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Volvo ES90
Antar att du då tänker på Model S?Maw skrev: ↑01 mar 2025 10:05Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).
Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: Volvo ES90
Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 13:41Antar att du då tänker på Model S?Maw skrev: ↑01 mar 2025 10:05Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).
Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.
Menar du att det är trist att Tesla peakade 2012?Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012
Re: Volvo ES90
Tesla Model S har en certifierad räckvidd på 634 km. Tesla uppskattar att Model S har en räckvidd på 723 km med aerofälgar. Exakt vad Volvon får för räckvidd och vilka fälgalternativ som kommer återstår att se.Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 13:41Antar att du då tänker på Model S?Maw skrev: ↑01 mar 2025 10:05Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).
Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.
Batteristorleken verkar vara ungefär densamma men det är svårt att veta eftersom Tesla inte anger bruttokapaciteten.
Hursomhelst så tycker jag inte att man med det vi vet hittills kan påstå att Volvon är extremt törstig, extremt tung, extremt högbyggd eller har extremt dålig aerodynamik. Som vissa verkar vilja göra gällande.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Volvo ES90
Nä vi vet förstås inte helt säkert, men det vore ju ingen överraskning då det gällt alla Volvos elbilar hittills.

Re: Volvo ES90
Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).backe skrev: ↑01 mar 2025 14:31Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 13:41Antar att du då tänker på Model S?Maw skrev: ↑01 mar 2025 10:05Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).
Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.Menar du att det är trist att Tesla peakade 2012?Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012
Men sett till Större sedaner har Tesla inte levererat särskilt mycket nytt.. Verkar inte varit huvudfokus. Med tanke på huvudägaren för Volvo förstår jag att fokuset legat på utveckling av stor-sedan och snabbladdning bägge anses ju vara premium hos Kineserna. Tror säker Volvon blir grym på många sätt och vis men tycker det är tråkigt man inte lagt mer fokus på effektivitet och miljön. Får se vad BMW kommer med i Neueklasse utlovade nyheter på det området.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: Volvo ES90
Jag vet inte hur effektiv Model S var när den lanserades, men lite bättre måste den väl ha blivit sedan dess?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 14:58Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).backe skrev: ↑01 mar 2025 14:31Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 13:41Antar att du då tänker på Model S?Maw skrev: ↑01 mar 2025 10:05Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).
Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.Menar du att det är trist att Tesla peakade 2012?Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012
Men sett till Större sedaner har Tesla inte levererat särskilt mycket nytt.. Verkar inte varit huvudfokus. Med tanke på huvudägaren för Volvo förstår jag att fokuset legat på utveckling av stor-sedan och snabbladdning bägge anses ju vara premium hos Kineserna. Tror säker Volvon blir grym på många sätt och vis men tycker det är tråkigt man inte lagt mer fokus på effektivitet och miljön. Får se vad BMW kommer med i Neueklasse utlovade nyheter på det området.
Och vad kan man egentligen förvänta sig för effektivitet från en stor sedan som ES90 eller Model S jämfört med en mindre som Model 3? Är inte den högre förbrukningen någorlunda proportionell i förhållande till den större storleken? Man kan ju inte förvänta sig att en stor bil ska ha lika låg förbrukning som en mindre bil för att räknas som lika utvecklad effektivitestmässigt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 913
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Volvo ES90
Om jag skriver ”Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.” - jämför jag inte med de bilar du nämner. Jag skrev om SUV.Maw skrev: ↑01 mar 2025 12:50Tveksamt. Har du belägg för ditt påstående eller är det bara allmänt gnäll?Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 12:05Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.Maw skrev: ↑01 mar 2025 10:05Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Jag har inte sett slutgiltiga siffror för ES90 utöver ungefärlig räckvidd och batteristorlek.
Vad kommer den väga?
Vad blir höjden?
Vad har den för luftmotstånd?
Hur förhåller detta sig till andra motsvarnade elbilar som Tesla Model S, Bmw i5, Audi A6, Mercedes EQS. Är de verkligen över 500 kg lättare än ES90, mycket lägre och med mycket bättre aerodynamik?
Jag anser att alla SUV’ar skulle kunna vara lågbyggda, vara aerodynamiska och därmed lättare.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Volvo ES90
Självklart har säkert Model S blivit något effektivare sen lanseringen 2012 men i grund och botten samma model.Maw skrev: ↑01 mar 2025 15:48Jag vet inte hur effektiv Model S var när den lanserades, men lite bättre måste den väl ha blivit sedan dess?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 14:58Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).backe skrev: ↑01 mar 2025 14:31Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 13:41Antar att du då tänker på Model S?
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).
Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.Menar du att det är trist att Tesla peakade 2012?Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012
Men sett till Större sedaner har Tesla inte levererat särskilt mycket nytt.. Verkar inte varit huvudfokus. Med tanke på huvudägaren för Volvo förstår jag att fokuset legat på utveckling av stor-sedan och snabbladdning bägge anses ju vara premium hos Kineserna. Tror säker Volvon blir grym på många sätt och vis men tycker det är tråkigt man inte lagt mer fokus på effektivitet och miljön. Får se vad BMW kommer med i Neueklasse utlovade nyheter på det området.
Och vad kan man egentligen förvänta sig för effektivitet från en stor sedan som ES90 eller Model S jämfört med en mindre som Model 3? Är inte den högre förbrukningen någorlunda proportionell i förhållande till den större storleken? Man kan ju inte förvänta sig att en stor bil ska ha lika låg förbrukning som en mindre bil för att räknas som lika utvecklad effektivitestmässigt.
Självklart är en mindre bil alltid mer effektiv än en större bil sett till massan och luftmotstånd (yta). Model Y som är en SUV och därmed ”värre” än en sedan är exempelvis väldigt effektiv (14,2 kWh/100km). Bra fråga vad man kan förvänta sig egentligen, svårt säga men kan tycka bättre än befintliga (gamla) modeller på marknaden men det kräver så klart att man investerar i utv kostnader inom det området istället för t.ex 800v och laddhastighet. Ganska liten tids skillnad egentligen på typ 400v 200+ kWh jmf &00v 300+kWh.
Så länge batteriet är mellan stort 75-85 kW. Kan så klart vara fördel med 800v för att få upp laddhastighet på LFP batterier t.ex Zeeker (bättre för miljön).
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: Volvo ES90
Anser du med andra ord att Volvo ES90 är en SUV??Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 19:59Om jag skriver ”Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.” - jämför jag inte med de bilar du nämner. Jag skrev om SUV.Maw skrev: ↑01 mar 2025 12:50Tveksamt. Har du belägg för ditt påstående eller är det bara allmänt gnäll?Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 12:05Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.Maw skrev: ↑01 mar 2025 10:05Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Jag har inte sett slutgiltiga siffror för ES90 utöver ungefärlig räckvidd och batteristorlek.
Vad kommer den väga?
Vad blir höjden?
Vad har den för luftmotstånd?
Hur förhåller detta sig till andra motsvarnade elbilar som Tesla Model S, Bmw i5, Audi A6, Mercedes EQS. Är de verkligen över 500 kg lättare än ES90, mycket lägre och med mycket bättre aerodynamik?
Jag anser att alla SUV’ar skulle kunna vara lågbyggda, vara aerodynamiska och därmed lättare.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 913
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Volvo ES90
Ja, men tycker inte du det?Maw skrev: ↑01 mar 2025 21:01Anser du med andra ord att Volvo ES90 är en SUV??Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 19:59Om jag skriver ”Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.” - jämför jag inte med de bilar du nämner. Jag skrev om SUV.Maw skrev: ↑01 mar 2025 12:50Tveksamt. Har du belägg för ditt påstående eller är det bara allmänt gnäll?
Jag har inte sett slutgiltiga siffror för ES90 utöver ungefärlig räckvidd och batteristorlek.
Vad kommer den väga?
Vad blir höjden?
Vad har den för luftmotstånd?
Hur förhåller detta sig till andra motsvarnade elbilar som Tesla Model S, Bmw i5, Audi A6, Mercedes EQS. Är de verkligen över 500 kg lättare än ES90, mycket lägre och med mycket bättre aerodynamik?
Jag anser att alla SUV’ar skulle kunna vara lågbyggda, vara aerodynamiska och därmed lättare.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Volvo ES90
Eh, nej. Du borde kolla lite närmare på vad det är för bil du uttalar dig om.Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 21:47Ja, men tycker inte du det?Maw skrev: ↑01 mar 2025 21:01Anser du med andra ord att Volvo ES90 är en SUV??Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 19:59Om jag skriver ”Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.” - jämför jag inte med de bilar du nämner. Jag skrev om SUV.Maw skrev: ↑01 mar 2025 12:50Tveksamt. Har du belägg för ditt påstående eller är det bara allmänt gnäll?Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 12:05
Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.
Jag har inte sett slutgiltiga siffror för ES90 utöver ungefärlig räckvidd och batteristorlek.
Vad kommer den väga?
Vad blir höjden?
Vad har den för luftmotstånd?
Hur förhåller detta sig till andra motsvarnade elbilar som Tesla Model S, Bmw i5, Audi A6, Mercedes EQS. Är de verkligen över 500 kg lättare än ES90, mycket lägre och med mycket bättre aerodynamik?
Jag anser att alla SUV’ar skulle kunna vara lågbyggda, vara aerodynamiska och därmed lättare.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Volvo ES90
Vi är få som tycker det inkl. Volvo. Blandar du ihop den med EX90?Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 21:47Ja, men tycker inte du det?Maw skrev: ↑01 mar 2025 21:01Anser du med andra ord att Volvo ES90 är en SUV??Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 19:59Om jag skriver ”Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.” - jämför jag inte med de bilar du nämner. Jag skrev om SUV.Maw skrev: ↑01 mar 2025 12:50Tveksamt. Har du belägg för ditt påstående eller är det bara allmänt gnäll?Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 12:05
Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.
Jag har inte sett slutgiltiga siffror för ES90 utöver ungefärlig räckvidd och batteristorlek.
Vad kommer den väga?
Vad blir höjden?
Vad har den för luftmotstånd?
Hur förhåller detta sig till andra motsvarnade elbilar som Tesla Model S, Bmw i5, Audi A6, Mercedes EQS. Är de verkligen över 500 kg lättare än ES90, mycket lägre och med mycket bättre aerodynamik?
Jag anser att alla SUV’ar skulle kunna vara lågbyggda, vara aerodynamiska och därmed lättare.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 913
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Volvo ES90
Å fan, ni har rätt!
Var en del som skrev om EX90 i tråden så jag tog fel. Sorry Gents!
Var en del som skrev om EX90 i tråden så jag tog fel. Sorry Gents!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Volvo ES90
Intressant om den får kombibaklucka eller klassisk sedanbrevinkast.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Volvo ES90
Lätt häntSportbilsentusiasten skrev: ↑02 mar 2025 08:12Å fan, ni har rätt!
Var en del som skrev om EX90 i tråden så jag tog fel. Sorry Gents!

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Volvo ES90
Lucid är ett exempel på tillverkare som satsat på effektivitet dels på tidigare sedan modell (Air 11.2 kWh/100km) men framför allt deras nya stor SUV Lucid Gravity med 12,4kWh/100km EPA. Rät ät hyfsade siffror jämfört med EX90 och nya ES90. Nu är ju Lucid i en klass för sig så kanske lite taskig jämförelse. Eller? Känner bara det hade varit kul om Volvo försökt hänga med på det här racet istället för snabbladdning. Då hade man verkligen kunnat ligga i framkant för utvecklingen, miljön och i samklang med tiden.Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 20:30Självklart har säkert Model S blivit något effektivare sen lanseringen 2012 men i grund och botten samma model.Maw skrev: ↑01 mar 2025 15:48Jag vet inte hur effektiv Model S var när den lanserades, men lite bättre måste den väl ha blivit sedan dess?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 14:58Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).backe skrev: ↑01 mar 2025 14:31Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 13:41
Antar att du då tänker på Model S?
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).
Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.Menar du att det är trist att Tesla peakade 2012?Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012
Men sett till Större sedaner har Tesla inte levererat särskilt mycket nytt.. Verkar inte varit huvudfokus. Med tanke på huvudägaren för Volvo förstår jag att fokuset legat på utveckling av stor-sedan och snabbladdning bägge anses ju vara premium hos Kineserna. Tror säker Volvon blir grym på många sätt och vis men tycker det är tråkigt man inte lagt mer fokus på effektivitet och miljön. Får se vad BMW kommer med i Neueklasse utlovade nyheter på det området.
Och vad kan man egentligen förvänta sig för effektivitet från en stor sedan som ES90 eller Model S jämfört med en mindre som Model 3? Är inte den högre förbrukningen någorlunda proportionell i förhållande till den större storleken? Man kan ju inte förvänta sig att en stor bil ska ha lika låg förbrukning som en mindre bil för att räknas som lika utvecklad effektivitestmässigt.
Självklart är en mindre bil alltid mer effektiv än en större bil sett till massan och luftmotstånd (yta). Model Y som är en SUV och därmed ”värre” än en sedan är exempelvis väldigt effektiv (14,2 kWh/100km). Bra fråga vad man kan förvänta sig egentligen, svårt säga men kan tycka bättre än befintliga (gamla) modeller på marknaden men det kräver så klart att man investerar i utv kostnader inom det området istället för t.ex 800v och laddhastighet. Ganska liten tids skillnad egentligen på typ 400v 200+ kWh jmf &00v 300+kWh.
Så länge batteriet är mellan stort 75-85 kW. Kan så klart vara fördel med 800v för att få upp laddhastighet på LFP batterier t.ex Zeeker (bättre för miljön).
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: Volvo ES90
De siffrorna låter inte rätt, vart har du fått dem ifrån? Den kommer väl inte 1000 km enl EAP combined?Wolf78 skrev: ↑02 mar 2025 10:31Lucid är ett exempel på tillverkare som satsat på effektivitet dels på tidigare sedan modell (Air 11.2 kWh/100km) men framför allt deras nya stor SUV Lucid Gravity med 12,4kWh/100km EPA. Rät ät hyfsade siffror jämfört med EX90 och nya ES90. Nu är ju Lucid i en klass för sig så kanske lite taskig jämförelse. Eller? Känner bara det hade varit kul om Volvo försökt hänga med på det här racet istället för snabbladdning. Då hade man verkligen kunnat ligga i framkant för utvecklingen, miljön och i samklang med tiden.Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 20:30Självklart har säkert Model S blivit något effektivare sen lanseringen 2012 men i grund och botten samma model.Maw skrev: ↑01 mar 2025 15:48Jag vet inte hur effektiv Model S var när den lanserades, men lite bättre måste den väl ha blivit sedan dess?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 14:58Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).
Men sett till Större sedaner har Tesla inte levererat särskilt mycket nytt.. Verkar inte varit huvudfokus. Med tanke på huvudägaren för Volvo förstår jag att fokuset legat på utveckling av stor-sedan och snabbladdning bägge anses ju vara premium hos Kineserna. Tror säker Volvon blir grym på många sätt och vis men tycker det är tråkigt man inte lagt mer fokus på effektivitet och miljön. Får se vad BMW kommer med i Neueklasse utlovade nyheter på det området.
Och vad kan man egentligen förvänta sig för effektivitet från en stor sedan som ES90 eller Model S jämfört med en mindre som Model 3? Är inte den högre förbrukningen någorlunda proportionell i förhållande till den större storleken? Man kan ju inte förvänta sig att en stor bil ska ha lika låg förbrukning som en mindre bil för att räknas som lika utvecklad effektivitestmässigt.
Självklart är en mindre bil alltid mer effektiv än en större bil sett till massan och luftmotstånd (yta). Model Y som är en SUV och därmed ”värre” än en sedan är exempelvis väldigt effektiv (14,2 kWh/100km). Bra fråga vad man kan förvänta sig egentligen, svårt säga men kan tycka bättre än befintliga (gamla) modeller på marknaden men det kräver så klart att man investerar i utv kostnader inom det området istället för t.ex 800v och laddhastighet. Ganska liten tids skillnad egentligen på typ 400v 200+ kWh jmf &00v 300+kWh.
Så länge batteriet är mellan stort 75-85 kW. Kan så klart vara fördel med 800v för att få upp laddhastighet på LFP batterier t.ex Zeeker (bättre för miljön).
Siffrorna jag hittade för Air Pure är 12,4 kWh/100 km och för Gravity 16,9 kWh/100 km. Vilket är bra men långt ifrån det som du påstår.
https://evkx.net/models/lucid/air/air_p ... nsumption/
https://evkx.net/models/lucid/gravity/g ... nsumption/
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2456
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Volvo ES90
Läste detta på Teknikens värld, underligt hur elbilstillverkarna har lyckats marknadsföra 800 volt batterispänning som underverk...
Spänningen stiger
Anledningarna till att ES90 kommer tio mil längre än EX90 är flera. Dels för att ES90 är en låg, slank sedan medan EX90 är en stor, tung suv och dels – och kanske främst – för att ES90 får så kallad 800-voltsteknik vilket är första gången i en Volvo.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ar-snabbt/
Spänningen stiger
Anledningarna till att ES90 kommer tio mil längre än EX90 är flera. Dels för att ES90 är en låg, slank sedan medan EX90 är en stor, tung suv och dels – och kanske främst – för att ES90 får så kallad 800-voltsteknik vilket är första gången i en Volvo.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ar-snabbt/
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Volvo ES90
Förbrukningen på en elbil har väldigt mycket med aerodynamik att göra. Jag tycker det kan gå för långt i den jakten när bilarna får design för mycket anpassade efter luftmotstånd. Men det är ju naturligtvis en subjektiv bedömning man får göra själv.
Re: Volvo ES90
Bara kolla på Mercedes EQ-bilar, ser ut som tvålar allihop och verkar sälja riktigt dåligt totalt sett.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14