Volvo Cars is working on an electric version of its luxury saloon, which will launch in 2025 as the ES90. According to media reports, the carmaker has already built the first prototypes at its plant in Shanghai. Deliveries will kick off in mid-2025.
According to information from motor.es, the Volvo ES90 will be based on the SPA2 platform and come with one or two electric motors. The battery will be rated at 111 kWh gross or 107 kWh net, allowing for a range of more than 600 kilometres.
The electric version will be slightly larger than its ICE counterpart. It will measure 4,999 mm in length, while the S90 is 4,963 mm long. The EV will be 1,945 mm wide and 1,547 mm high and have a wheelbase of 3,102 mm. The S90 measures 1,879 mm in width and 1,443 mm in height. Its wheelbase is 2,941 mm.
The all-wheel drive version of the ES90 tips the scales at 2600 kilograms. And the single-engine variant is said to weigh 2.5 tonnes.
According to motor.es, the new electric Volvo will go into production as early as May 2024. The carmaker will then hand over the first units to customers in mid-2025.
Verkar bli en riktig bjässe. Inte så länge till maj heller.
Lär kosta en del med 105 kWh batteri. Undrar hur mycket.
Nästa år kommer ex60 också. Händer mycket på bilfronten hos Volvo
Samma ägare som Zeekr. Någon Volvo som kommer få det batteriet?
Det där är nog ändå två väldigt olika bilar som är svåra att jämföra.
Det kommenterar du, men att den kommentaren jag citerar tycker synd om de som köpt EX90 i en tråd om ES90 passerar?
Och på vilket sätt är teknologin 400V svår att jämföra mellan två elbilar?
Låt oss slippa dessa omoderna, klimatvidriga supertunga bilar med ensampendlande män. Vi vet ju redan att Cybertruck, Model X, EX90 och Polestar 3 är floppar.
Det där är nog ändå två väldigt olika bilar som är svåra att jämföra.
Det kommenterar du, men att den kommentaren jag citerar tycker synd om de som köpt EX90 i en tråd om ES90 passerar?
Och på vilket sätt är teknologin 400V svår att jämföra mellan två elbilar?
Nej jag syftade inte på något om OT-inlägg.
Mer att om man tycker snabb laddning är viktigt, är det rimligt att tycka att det bör finnas 800v i en bil som är 400,000kr/60% dyrare.
Som ett extremexempel, bara för att jag tycker att 50kw laddning är ok i en Zoe (eller vad den nu har), behöver inte det betyda att jag tycker det är ok i en ID.4.
Det där är nog ändå två väldigt olika bilar som är svåra att jämföra.
Det kommenterar du, men att den kommentaren jag citerar tycker synd om de som köpt EX90 i en tråd om ES90 passerar?
Och på vilket sätt är teknologin 400V svår att jämföra mellan två elbilar?
Nej jag syftade inte på något om OT-inlägg.
Mer att om man tycker snabb laddning är viktigt, är det rimligt att tycka att det bör finnas 800v i en bil som är 400,000kr/60% dyrare.
Som ett extremexempel, bara för att jag tycker att 50kw laddning är ok i en Zoe (eller vad den nu har), behöver inte det betyda att jag tycker det är ok i en ID.4.
När Volvo började utveckla spa2 så var inte 800V en stor grej, så det är rimligt att dom släpper den med 400v men fortsätter med 800v på en gång. Ska man alltid ha allt det senaste innan man släpper så kommer man aldrig släppa en bil.
Hur viktig laddningen är måste såklart varje enskild köpare avgöra. Är det viktigt så bör man nog gå en bil med 800v.
Låt oss slippa dessa omoderna, klimatvidriga supertunga bilar med ensampendlande män. Vi vet ju redan att Cybertruck, Model X, EX90 och Polestar 3 är floppar.
Vad anser du gör es90 till en omodern, klimatvidrig och supertung bil? Är väl knappt släppt, är inte en en suv. Och en eldriven suv måste väl vara markant mindre klimatvidrig än en fossil dito, tycker iallafall jag.
Det där är nog ändå två väldigt olika bilar som är svåra att jämföra.
Det kommenterar du, men att den kommentaren jag citerar tycker synd om de som köpt EX90 i en tråd om ES90 passerar?
Och på vilket sätt är teknologin 400V svår att jämföra mellan två elbilar?
Nej jag syftade inte på något om OT-inlägg.
Mer att om man tycker snabb laddning är viktigt, är det rimligt att tycka att det bör finnas 800v i en bil som är 400,000kr/60% dyrare.
Som ett extremexempel, bara för att jag tycker att 50kw laddning är ok i en Zoe (eller vad den nu har), behöver inte det betyda att jag tycker det är ok i en ID.4.
När Volvo började utveckla spa2 så var inte 800V en stor grej, så det är rimligt att dom släpper den med 400v men fortsätter med 800v på en gång. Ska man alltid ha allt det senaste innan man släpper så kommer man aldrig släppa en bil.
Hur viktig laddningen är måste såklart varje enskild köpare avgöra. Är det viktigt så bör man nog gå en bil med 800v.
Man kan ju även lägga till att ex90 klarar 250 kw med 400 volt teknik så den är ju inte dålig, däremot blir ju ES90 bli ännu bättre.
Det där är nog ändå två väldigt olika bilar som är svåra att jämföra.
Det kommenterar du, men att den kommentaren jag citerar tycker synd om de som köpt EX90 i en tråd om ES90 passerar?
Och på vilket sätt är teknologin 400V svår att jämföra mellan två elbilar?
Nej jag syftade inte på något om OT-inlägg.
Mer att om man tycker snabb laddning är viktigt, är det rimligt att tycka att det bör finnas 800v i en bil som är 400,000kr/60% dyrare.
Som ett extremexempel, bara för att jag tycker att 50kw laddning är ok i en Zoe (eller vad den nu har), behöver inte det betyda att jag tycker det är ok i en ID.4.
När Volvo började utveckla spa2 så var inte 800V en stor grej, så det är rimligt att dom släpper den med 400v men fortsätter med 800v på en gång. Ska man alltid ha allt det senaste innan man släpper så kommer man aldrig släppa en bil.
Hur viktig laddningen är måste såklart varje enskild köpare avgöra. Är det viktigt så bör man nog gå en bil med 800v.
Man kan ju även lägga till att ex90 klarar 250 kw med 400 volt teknik så den är ju inte dålig, däremot blir ju ES90 bli ännu bättre.
Ja PEAK är verkligen ordet för EX90 som lyckas hålla 250kW laddning under 1-2% runt 20% SoC.
Sen faller den fritt fall och går under 150kw vid 50% och under 100kw innan 70%.
Märks att SPA2 är en plattform med utdaterad teknik som borde skrotats redan innan Polestar3 och EX90 lanserades.
Det kommenterar du, men att den kommentaren jag citerar tycker synd om de som köpt EX90 i en tråd om ES90 passerar?
Och på vilket sätt är teknologin 400V svår att jämföra mellan två elbilar?
Nej jag syftade inte på något om OT-inlägg.
Mer att om man tycker snabb laddning är viktigt, är det rimligt att tycka att det bör finnas 800v i en bil som är 400,000kr/60% dyrare.
Som ett extremexempel, bara för att jag tycker att 50kw laddning är ok i en Zoe (eller vad den nu har), behöver inte det betyda att jag tycker det är ok i en ID.4.
När Volvo började utveckla spa2 så var inte 800V en stor grej, så det är rimligt att dom släpper den med 400v men fortsätter med 800v på en gång. Ska man alltid ha allt det senaste innan man släpper så kommer man aldrig släppa en bil.
Hur viktig laddningen är måste såklart varje enskild köpare avgöra. Är det viktigt så bör man nog gå en bil med 800v.
Man kan ju även lägga till att ex90 klarar 250 kw med 400 volt teknik så den är ju inte dålig, däremot blir ju ES90 bli ännu bättre.
Ja PEAK är verkligen ordet för EX90 som lyckas hålla 250kW laddning under 1-2% runt 20% SoC.
Sen faller den fritt fall och går under 150kw vid 50% och under 100kw innan 70%.
Märks att SPA2 är en plattform med utdaterad teknik som borde skrotats redan innan Polestar3 och EX90 lanserades.
Inte för att det spelar någon större roll men jag tror att EX90 håller 100kW nån procent förbi 70%. Volvo är mer konservativ med laddhastigheten över 50% än vissa andra. Vilket som långsiktigt är bäst för batteriet får väl framtiden utvisa.
Det kommenterar du, men att den kommentaren jag citerar tycker synd om de som köpt EX90 i en tråd om ES90 passerar?
Och på vilket sätt är teknologin 400V svår att jämföra mellan två elbilar?
Nej jag syftade inte på något om OT-inlägg.
Mer att om man tycker snabb laddning är viktigt, är det rimligt att tycka att det bör finnas 800v i en bil som är 400,000kr/60% dyrare.
Som ett extremexempel, bara för att jag tycker att 50kw laddning är ok i en Zoe (eller vad den nu har), behöver inte det betyda att jag tycker det är ok i en ID.4.
När Volvo började utveckla spa2 så var inte 800V en stor grej, så det är rimligt att dom släpper den med 400v men fortsätter med 800v på en gång. Ska man alltid ha allt det senaste innan man släpper så kommer man aldrig släppa en bil.
Hur viktig laddningen är måste såklart varje enskild köpare avgöra. Är det viktigt så bör man nog gå en bil med 800v.
Man kan ju även lägga till att ex90 klarar 250 kw med 400 volt teknik så den är ju inte dålig, däremot blir ju ES90 bli ännu bättre.
Ja PEAK är verkligen ordet för EX90 som lyckas hålla 250kW laddning under 1-2% runt 20% SoC.
Sen faller den fritt fall och går under 150kw vid 50% och under 100kw innan 70%.
Märks att SPA2 är en plattform med utdaterad teknik som borde skrotats redan innan Polestar3 och EX90 lanserades.
ES90 laddar i 350 kw och verkar tämligen modern, så tycker det låter som att spa2 inte är färdig att skrotas, finns många andra plattformar som ska skrotas innan som jag ser det.
När helt elektriska Volvo ES90 lanseras blir det vår mest kraftfulla bil någonsin när det kommer till datorkapacitet. Och den är designad för att utvecklas och förbättras över tid.
Det är bara några veckor kvar till lanseringen av vår nästa helt elektriska bilmodell. Volvo ES90 bygger vidare på vår idé om en mjukvarudefinierad bil och är designad för att utvecklas och förbättras genom core computing-teknik, ständig uppkoppling och data. Kort sagt är det en bil som är designad för säkra och trevliga resor varje dag.
Volvo ES90 är den första bilen som vi har utrustat med en dubbel NVIDIA DRIVE AGX Orin. Det gör det till den mest kraftfulla bilen som vi någonsin har skapat när det gäller beräkningskapacitet. Detta gör det möjligt för oss att ytterligare höja ribban för säkerhet och övergripande prestanda genom data, mjukvara och AI.
DRIVE AGX Orin är NVIDIAs kärndator för intelligenta bilar som styr olika viktiga system och processer i bilen med ultrasnabba hastigheter. Med en hög nivå av beräkningskraft – cirka 508 biljoner operationer per sekund (även känd som TOPS) – hanterar den funktioner såsom AI-baserade, toppmoderna aktiva säkerhetsfunktioner, bilsensorer och effektiv batterihantering.
"Vi driver innovation inom alla teknologiska områden för att bli ledande inom mjukvarudefinierade bilar. Och vi riktar all vår ingenjörskompetens mot ett enda mål: att skapa fantastiska bilar som blir ännu bättre med tiden" säger Anders Bell.
Den primära kärndatorn drivs av NVIDIA DRIVE AGX Orin och ger åtta gånger bättre AI-prestanda jämfört med DRIVE AGX Xavier. Det gör att vi successivt kan öka storleken på vår djupinlärningsmodell och vårt neurala nätverk från 40 miljoner till 200 miljoner parametrar. Detta kommer att ske successivt i takt med att vi samlar in mer data och fortsätter att utveckla modellen. Det övergripande målet är att förbättra kundupplevelsen och – inte minst – säkerheten.
En verkligt mjukvarudefinierad bil som är designad för att förbättras med tiden
Volvo ES90 är byggd på vår SPA2-plattform och är den andra bilen som är baserad på Volvo Cars Superset tech stack efter EX90. Superset tech stacken består av en enda uppsättning hård- och mjukvarumoduler samt system som ligger till grund för alla våra kommande elbilar.
Det innebär en radikal förändring av hur vi kan utveckla och använda programvara för att förbättra bilarnas säkerhetsnivåer, teknik och övergripande prestanda under hela livscykeln. Med denna nya teknik kan vi göra sådana förbättringar snabbare och mer effektiva genom trådlösa uppdateringar för alla modeller på samma tech stack.
Sådana uppdateringar kan inkludera nya funktioner för uppkoppling och förbättringar av säkerheten. De kan också omfatta åtgärder som till exempel ökar batteriräckvidden vid specifika körbeteenden. Regelbundna förbättringar via trådlösa uppdateringar ingår nu som standard i din Volvo.
Och eftersom Superset tech stack-tekniken ligger till grund för alla våra kommande elbilar kan vi öka prestandan för varje bil i vårt utbud samtidigt. På så sätt kan exempelvis ES90-kunder dra nytta av EX90-uppdateringar och vice versa. Det innebär att mjukvara nu ersätter hårdvara som den främsta drivkraften för innovation och värdeskapande för våra kunder.
Volvo ES90 är en av de mest tekniskt avancerade bilarna på marknaden idag och är designad för att förbättras ytterligare med tiden" säger Anders Bell, chief engineering & technology officer. "Byggd på vår toppmoderna Superset tech stack-teknologi sätter ES90 säkerheten i främsta rummet."
Safe Space Technology utformad för att skydda och ta hand om dig
ES90 kombinerar en imponerande förståelse av sin omgivning tack vare ett avancerat sensorsystem som består av en lidar, fem radarsensorer, åtta kameror och tolv ultraljudssensorer samt ett sofistikerat förarassistanssystem inuti kupén. Dessa system är utformade för att hålla dig säker genom att upptäcka hinder längs vägen, även i mörker, och aktivera proaktiva assistans- och säkerhetssystem när det behövs.
Vi kallar det vår Safe Space Technology. Och det är all den teknik som hjälper till att hålla dig och alla runt bilen säkra. Vår Safe Space Technology är utformad för att hjälpa till att undvika olyckor och faror på vägen – med målet att göra dina vardagsresor både säkra och trevliga.
"Vi driver innovation inom alla teknologiska områden för att bli ledande inom mjukvarudefinierade bilar. Och vi riktar all vår ingenjörskompetens mot ett enda mål: att skapa fantastiska bilar som blir ännu bättre med tiden" säger Anders Bell. "Genom att kombinera kraften i core computing och vår Superset tech stack kan vi nu göra säkrare bilar mer effektiva än någonsin tidigare."
För ES90-kunder innebär detta en premiumbil som är designad för att hålla dig säker och ge dig kvalitetstid med de personer som du älskar. Vi har designat bilar som sätter människor främst i nästan 100 år. Vi använder alltid teknik med ett syfte och utrustar våra bilar med rätt mängd teknik för att säkerställa en bekväm och säker resa. Därför är ES90 designad för att ge dig den sinnesro och balans som vi alla behöver i våra hektiska liv.
Framtida implementering för befintliga kunder
Den dubbla NVIDIA DRIVE AGX Orin-konfigurationen kommer även att implementeras i EX90. Det innebär att den nuvarande versionen med DRIVE AGX Orin och DRIVE AGX Xavier kommer att uppgraderas som en del av vår filosofi om kontinuerlig förbättring.
Detta är ett tydligt exempel på hur vår Superset tech stack gör det möjligt att uppgradera hårdvaran i våra bilar i takt med att ny teknik blir tillgänglig. Befintliga EX90-kunder kommer att få en kostnadsfri uppgradering av sina bilar.
Ja PEAK är verkligen ordet för EX90 som lyckas hålla 250kW laddning under 1-2% runt 20% SoC.
Sen faller den fritt fall och går under 150kw vid 50% och under 100kw innan 70%.
Märks att SPA2 är en plattform med utdaterad teknik som borde skrotats redan innan Polestar3 och EX90 lanserades.
Nu med ES90 visar ju Volvo i och för sig att 800V inte är kopplat till plattformen SPA2. Inte heller är 10-80% på 28 min ett problem för alla, många människor snabbladdar 5-10 ggr per år och är förmodligen tämligen ointresserade av ifall det tar 20 eller 28 minuter då de ändå pausar längre än så. Personligen tycker jag dessa mätningar är av akademisk betydelse, så länge jag får någorlunda fullt under en halvtimmes paus är jag nöjd.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21