FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: FSD Beta är imponerande!
Här har vi hur FSD V14 hanterar en olycka med avspärrad väg (videon framspolad till rätt startpunkt):
Snyggt! Det är nog den mest komplexa situationen jag sett någon bil lösa på egen hand så pass smidigt.
Wholemars fattar inte det här med självkörning. Det har han aldrig gjort. Jag slog vad med honom 2022 att Tesla inte skulle vara L3+ 2024.
Nu är det 2026 och Tesla har äntligen 7 bilar som inte har en förare i bilen. Skulle man inte ha "miljontals" redan 2021?
Vad betyder det? Varför är det inte hundratals om det nu funkar så bra? Finns det några flaskhalsar? Uppenbarligen. Vilka är de?
Min gissning är att de övervakas 100% av tiden på distans med stoppknapp. I praktiken en säkerhetsförare. Inte konstigt i sig, men det kan vara åratal innan detta skalar.
Som allt annat Musk så är det mycket som lovas runt, och lite som blir verklighet. Målstolpar som flyttas mellan dimensioner.
Men allt för hajpen.
Din definition av förare avviker från normalt språkbruk, och jag tänker bortse från den.
De bilarna som började användas i juni 2025 hade inte någon säkerhetsförare i bilen.
Rent generellt, att man övervakar en automatisk maskin betyder inte att den inte är en automatisk maskin.
De bilarna som började användas i juni 2025 hade inte någon säkerhetsförare i bilen.
Rent generellt, att man övervakar en automatisk maskin betyder inte att den inte är en automatisk maskin.
Frågade Gemini lite kring krav på bilar som ska vara level 4 och fick det här som svar. Inte säker om det stämmer men ändå lite intressant.
Det finns ingen specifik federal lag i USA som säger exakt hur många datorer eller batterier en bil måste ha, men i praktiken är det ett absolut krav för att få ett juridiskt och säkerhetsmässigt godkännande för Nivå 4 (helt förarlös körning).
Här är en förklaring av hur det fungerar:
1. Juridiskt ansvar (Federalt vs Delstatligt)
I USA styrs säkerhetskraven av NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). De kräver inte en specifik teknisk lösning, men de kräver att fordonet är "säkert".
• För en Nivå 2-bil (som Tesla) är det människan som är redundansen. Om datorn hänger sig eller bromsarna fallerar förväntas du som förare gripa in.
• För en Nivå 4-bil (som Waymo) finns ingen människa som backup. Om systemet fallerar måste bilen själv kunna försätta sig i ett "säkert tillstånd" (t.ex. köra åt sidan och stanna). För att garantera detta krävs redundans i mjukvara och hårdvara.
2. "Fail-Operational" – Branschstandarden
För att Waymo ska få tillstånd att köra utan förare i städer som San Francisco eller Phoenix, måste de bevisa för lokala myndigheter (som CPUC och DMV i Kalifornien) att bilen är "Fail-Operational". Det innebär att om en kritisk komponent går sönder, måste det finnas en annan som tar över direkt.
• Dubbla styrsystem: Om elmotorn som vrider hjulen dör, måste en sekundär motor ta över.
• Dubbla bromssystem: Om huvudbromsservon slutar fungera, måste en separat krets kunna stanna bilen.
• Dubbel strömförsörjning: Waymo har två separata batterisystem så att sensorer och datorer aldrig dör vid ett elfel.
3. Skillnaden mot Tesla
Det är här Tesla skiljer sig markant. En vanlig Tesla (Model 3/Y) är byggd som en Nivå 2-bil. Den har inte full redundans på samma sätt:
• Den har oftast bara en styrdator (även om den har två processorer för beräkningar).
• Den saknar redundanta ställdon för styrning och bromsar på den nivå som krävs för förarlös drift.
Tesla hävdar att deras mjukvara kan nå Nivå 4/5 i framtiden, men många experter menar att deras nuvarande hårdvara för privatpersoner skulle behöva uppdateras med just den typen av redundans som Waymo redan har för att någonsin bli godkänd som en riktig "robotaxi" utan mänsklig övervakning.
4. Ny lagstiftning på gång
USA arbetar just nu på nya regler (genom initiativ som "ADS-equipped vehicle safety") som kommer att göra dessa krav mer explicita. Redan nu ser vi att företag som Waymo, Zoox och Cruise frivilligt lägger sig på en extremt hög nivå av redundans för att undvika stämningar och för att få sina tillstånd förnyade.
Sammanfattningsvis: Det är inte en "lag" som säger "du måste ha två batterier", men det är i praktiken omöjligt att få tillstånd för förarlös körning (Nivå 4) utan att ha ett system som klarar av att en kritisk del går sönder under färd.
Det är inte nomalt språkbruk som gäller om man diskuterar definitionen av DDT och OEDR i SAE J3016.Autonom skrev: ↑12 feb 2026 21:17Din definition av förare avviker från normalt språkbruk, och jag tänker bortse från den.
Det är mer missledande med "normalt" språkbruk än att hålla sig till specen tycker jag, För mycket tolkningsmån och "fluff".
Det närmaste "normat språkbruk" jag kommer är: Varför har Tesla bara en handfull bilar om de nu är så bra? Du kan kalla det för safety monitor, safety driver, in-car eller remote man i slutändan är det samma sak: human in the (DDT) loop performing the OEDR. Googla "OEDR", det är en bra start.
Autonomi är ett sifferspel och det räcker inte med 99.99% success. Du behöver fyra decimaler till för att ta bort föraren och kunna skala upp till tusentals bilar. Innan det händer så är det imponerade men inte en affärsmodell som funkar. Google byggde "FSDS" redan 2011.
Varför tog det 15 år innan de skalar? Det är så klart väldigt svårt för genomsnitts-investeraren att förstår detta med allt brus. Problemet för Tesla-investerare att de är helt historielösa (Google SDC, DARPA Challenge, etc) och inte förstår varken teknikutmaningen eller konkurrens-situationen eller ekonomi för självkörande bilar.
Jag kan bjuda på lite utbildning: https://www.bloomberg.com/news/articles ... cG0mfGXvwE
Waymo skalade 4x under 2025 och kommer att skala 4x till under 2026. Vi pratar 1 miljon taxiresor med kunder i veckan utan förare eller övervakning (in the safety loop, DDT/OEDR). Över 20 städer.
Tesla kommer att kämpa på, men deras nuvarande teknik i mjukvara saknar troligen förutsättningar för att klättra "nior" på ett effektivt sätt. Deras hårdvara likaså saknar datorkraft, redundans och säkerhetsmarginaler i svåra förhållanden. De är 3-5 år efter Waymo, två år efter Zoox, Baidu, WeRide och Motional. Deminishing returns blir liksom värre om man väljer att köra budgetvarianten. Tesla är unika, på ett dåligt sätt.
Det här har jag sagt i fem år, och det stämmer fortfarande. Det kommer nya personer på forumet som vill sätta mig på plats och förklara att jag har fel eller stör sig på mig. I slutändan har jag ett track record på fem+ år där jag alltid har rätt om Tesla och autonomi. Jag tänker att det fortsätter så ett tag till...
Det funkar både bra här och på börsen.
Mvh,
Nostradamus
Hela det där sättet att strukturera självkörning som Waymo beskriver gäller inte riktigt längre för FSD efter V11, det faktum att man kör end-to-end neurala nätverk gör att Object and Event Detection and Response inte längre är en separat identifierbar del av mjukvaran.
Ett avgörande skillnad är att man på detta sätt kan hantera ofullständig information (och Youtube-klippet ovan när bilen vände är ett bra exempel på det), vilket Waymo ursprungliga systemering inte kan klara av i praktiken (även om det teoretiskt går gör komplexiteten det omöjligt).
Tesla V12 innebar ett genombrott och ett paradigmskifte vilket gör att erfarenheter från Waymo m.fl. inte längre alltid är meningsfyllda.
Musk har i grund och botten förklarat varför man skyndar långsamt, men det tar sig sällan genom bruset. Det har med säkerhet och storleken på databasen att göra, samt troligen releasedatum för V15 och det faktum att t.ex. Tesla’s Cortex AI Supercluster inte blev klart förrän 2024Q4. Man kan också läsa Teslas patentansökningar och lyssna på Ashok Elluswamy föredrag förstå att det det finns en hel del nya saker som gjorts för att kunna förbättra träningen, så det är rätt uppenbart att utvecklingen inte håller på att sakta in. Jag förväntar mig t.ex. att V15 kommer att vara väsentligt bättre på halt underlag.
Ett avgörande skillnad är att man på detta sätt kan hantera ofullständig information (och Youtube-klippet ovan när bilen vände är ett bra exempel på det), vilket Waymo ursprungliga systemering inte kan klara av i praktiken (även om det teoretiskt går gör komplexiteten det omöjligt).
Tesla V12 innebar ett genombrott och ett paradigmskifte vilket gör att erfarenheter från Waymo m.fl. inte längre alltid är meningsfyllda.
Musk har i grund och botten förklarat varför man skyndar långsamt, men det tar sig sällan genom bruset. Det har med säkerhet och storleken på databasen att göra, samt troligen releasedatum för V15 och det faktum att t.ex. Tesla’s Cortex AI Supercluster inte blev klart förrän 2024Q4. Man kan också läsa Teslas patentansökningar och lyssna på Ashok Elluswamy föredrag förstå att det det finns en hel del nya saker som gjorts för att kunna förbättra träningen, så det är rätt uppenbart att utvecklingen inte håller på att sakta in. Jag förväntar mig t.ex. att V15 kommer att vara väsentligt bättre på halt underlag.
Det liknar hur man ställer krav på säkerhetskritiska system i industrier så det verkar helt rimligt. Det får inte finnas någon single point of failure som exempelvis en kamera, strömförsörjning, styrservo, datorkomponent osv som kan förhindra att systemet (bilen) kan sätta sig i ett säkert tillstånd som exempelvis parkera på en säker plats bredvid vägen när en komponent går sönder. Systemet måste också på egen hand kunna upptäcka att något är fel, t ex att en processor börjar räkna fel eller att ett ram-minne börjar fallera eller att strömmen försvinner helt eller delvis.backe skrev: ↑12 feb 2026 21:54Frågade Gemini lite kring krav på bilar som ska vara level 4 och fick det här som svar. Inte säker om det stämmer men ändå lite intressant.
Det finns ingen specifik federal lag i USA som säger exakt hur många datorer eller batterier en bil måste ha, men i praktiken är det ett absolut krav för att få ett juridiskt och säkerhetsmässigt godkännande för Nivå 4 (helt förarlös körning).
I USA styrs säkerhetskraven av NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). De kräver inte en specifik teknisk lösning, men de kräver att fordonet är "säkert".
• För en Nivå 2-bil (som Tesla) är det människan som är redundansen. Om datorn hänger sig eller bromsarna fallerar förväntas du som förare gripa in.
• För en Nivå 4-bil (som Waymo) finns ingen människa som backup. Om systemet fallerar måste bilen själv kunna försätta sig i ett "säkert tillstånd" (t.ex. köra åt sidan och stanna). För att garantera detta krävs redundans i mjukvara och hårdvara.
För att Waymo ska få tillstånd att köra utan förare i städer som San Francisco eller Phoenix, måste de bevisa för lokala myndigheter (som CPUC och DMV i Kalifornien) att bilen är "Fail-Operational". Det innebär att om en kritisk komponent går sönder, måste det finnas en annan som tar över direkt.
• Dubbla styrsystem: Om elmotorn som vrider hjulen dör, måste en sekundär motor ta över.
• Dubbla bromssystem: Om huvudbromsservon slutar fungera, måste en separat krets kunna stanna bilen.
• Dubbel strömförsörjning: Waymo har två separata batterisystem så att sensorer och datorer aldrig dör vid ett elfel.
3. Skillnaden mot Tesla
Det är här Tesla skiljer sig markant. En vanlig Tesla (Model 3/Y) är byggd som en Nivå 2-bil. Den har inte full redundans på samma sätt:
• Den har oftast bara en styrdator (även om den har två processorer för beräkningar).
• Den saknar redundanta ställdon för styrning och bromsar på den nivå som krävs för förarlös drift.
Tesla hävdar att deras mjukvara kan nå Nivå 4/5 i framtiden, men många experter menar att deras nuvarande hårdvara för privatpersoner skulle behöva uppdateras med just den typen av redundans som Waymo redan har för att någonsin bli godkänd som en riktig "robotaxi" utan mänsklig övervakning.
USA arbetar just nu på nya regler (genom initiativ som "ADS-equipped vehicle safety") som kommer att göra dessa krav mer explicita. Redan nu ser vi att företag som Waymo, Zoox och Cruise frivilligt lägger sig på en extremt hög nivå av redundans för att undvika stämningar och för att få sina tillstånd förnyade.
Sammanfattningsvis: Det är inte en "lag" som säger "du måste ha två batterier", men det är i praktiken omöjligt att få tillstånd för förarlös körning (Nivå 4) utan att ha ett system som klarar av att en kritisk del går sönder under färd.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Min poäng var att det är en människa i säkerhetsloopen om man bara har en handfull bilar. J3016 försöker vara teknik-agnostisk.Autonom skrev: ↑13 feb 2026 03:01Hela det där sättet att strukturera självkörning som Waymo beskriver gäller inte riktigt längre för FSD efter V11, det faktum att man kör end-to-end neurala nätverk gör att Object and Event Detection and Response inte längre är en separat identifierbar del av mjukvaran.
Det finns ingen som visat i något säkerhetskritiskt fält att en block-box ML-lösning som E2E är, är tillräckligt säker för att ta bort människan ur loopen. Sedan tycker jag att det är lite naivt att tro att Tesla gjort några speciella bidrag till fältet. Dom är bra på att snacka, men i slutändan så springer Ashok och teamet och sneglar på vad Alex Kendall, Drago Angueelov och Dmitri Dolgov hittar på för att tejpa ihop sin budgetlösning.Autonom skrev: ↑13 feb 2026 03:01Ett avgörande skillnad är att man på detta sätt kan hantera ofullständig information (och Youtube-klippet ovan när bilen vände är ett bra exempel på det), vilket Waymo ursprungliga systemering inte kan klara av i praktiken (även om det teoretiskt går gör komplexiteten det omöjligt).
Det låter som du druckit en Tesla-läsk och inte ens har läst på ordentlig om Waymo. Minst 95% Waymos stack är ML. Jag kan rekommendera intervjun med Dmitri Dolgov på No Priors-podden.Autonom skrev: ↑13 feb 2026 03:01Tesla V12 innebar ett genombrott och ett paradigmskifte vilket gör att erfarenheter från Waymo m.fl. inte längre alltid är meningsfyllda.
Musk säger hela tiden att det går från testverksamhet till 100k bilar över hela USA på en natt. Det är inte så det funkar.
Den som är konstant i Teslas äventyr sedan 2016 är att "självkörning är ett löst problem" och att deras lösning är Level 5 "om 6-12 månader".
Musk kommer att säga samma sak om ett år, men "false dawns" etc, och personer här kommer att säga till mig att i version nu + 2 kommer Tesla minsann att kunna X pga Y.
Jag tänker att det blir svårare och långsammare för varje nia, och speciellt om man valt den tekniska lösning som Tesla gjort.
Det låter rimligt, men det ställer hela Teslas möjlighet att ta någon bil som är såld fram till nu till L4 på kant.Maw skrev: ↑13 feb 2026 07:04Det liknar hur man ställer krav på säkerhetskritiska system i industrier så det verkar helt rimligt. Det får inte finnas någon single point of failure som exempelvis en kamera, strömförsörjning, styrservo, datorkomponent osv som kan förhindra att systemet (bilen) kan sätta sig i ett säkert tillstånd som exempelvis parkera på en säker plats bredvid vägen när en komponent går sönder. Systemet måste också på egen hand kunna upptäcka att något är fel, t ex att en processor börjar räkna fel eller att ett ram-minne börjar fallera eller att strömmen försvinner helt eller delvis.backe skrev: ↑12 feb 2026 21:54Frågade Gemini lite kring krav på bilar som ska vara level 4 och fick det här som svar. Inte säker om det stämmer men ändå lite intressant.
3. Skillnaden mot Tesla
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Elon har ju lovat i många år att nästa "torsdag" är FSD här och kan köra från kust till kust i USA.Autonom skrev: ↑13 feb 2026 03:01
https://motherfrunker.ca/fsd/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous