Då behöver du räkna in 4Kw i den toppeffekt som påverkar din effektavgift.elbilly skrev: ↑10 feb 2026 15:15Min bil åker ofta även dessa tider.Fredrik j skrev: ↑10 feb 2026 15:06Jag har aldrig laddat min elbil på annat än 6A hemma. Det räcker om man har bilen parkerad mellan 20-06 som dom flesta har.elbilly skrev: ↑10 feb 2026 15:03Fattar fortfarande inte.Electron skrev: ↑10 feb 2026 14:52Jag har räknat på detta i början av tråden, kolla där men lite repetition har aldrig skadat:elbilly skrev: ↑10 feb 2026 11:33Hur vet jag var toppen börjar?
Hur vet jag hur mycket mer det kommer kosta beroende på hur hög toppen är?
Hur vet jag hur många toppar som räknas? var ser jag nuvarande toppar?
Hur ser jag hur toppen ser ut just nu?
Hur ser jag vilka delar av hemmet som bidrar till vad av toppen?
Hur vet jag hur mycket extra det kommer kosta om jag fortsätter göra mat nu eller stänger av elèn och beställer Fodora?
Effekttariff = du betalar inte bara för kWh utan också för kW du använder samtidigt.
Det vanligaste upplägget är:
Elbolaget mäter din högsta medeleffekt under en viss tidsperiod som ofta medel över 15 eller 60 minuter
De plockar ut: högsta värdet eller medel av de 3 högsta topparna under månaden.
Exempel:
Du laddar bil (11 kW)
Kör bastu (6 kW)
Spis + diskmaskin (5 kW)
Samtidigt ca 22 kW
Om detta pågår i 15 till 60 min ger det 22 kW så blir din effekttopp:
Effektavgift = 22 kW × pris (kr/kW)
22kW x vilket pris?
Hur många gånger?
Effekt för elbil blir iaf att man inte längre kan ladda när man vill och räckvidd minskar i praktiken.
För att välja EV istället för Bensin/Diesel så måste man tycka om sitta hemma med Excel och ha budgetmöten varje vecka.
För att slippa hålla koll på batteriet så fyller jag på varje parkering.
Ska man hålla koll på batteri och planera för dagliga ärenden så blir EV för jobbigt för mig.
Det är väl dessutom sämre för batteri att ladda i och ur och ladda från kallt batteri än att bara fylla på när man parkerar en varm bil?
Konsekvensen av effekttariffen
Moderator: Redaktion
Re: Konsekvensen av effekttariffen
Går det så fort så bör du isolera huset.Freez skrev: ↑10 feb 2026 15:18Visst kan man manuellt sänka effekten men då blir det kallt i husetFredrik j skrev: ↑10 feb 2026 15:01Klart du kan lastbalansera en elpanna men du kan ju börja med att kolla på din elmätare vilken momentanförbrukning du har. Vad står din elpanna på för maxeffekt? Kanske står den högre än vad du behöver? Min stod på 15kW tillsats men jag sänkte den till max 6Kw utan att jag märkt något negativt. Slå på allt och kolla på mätaren.Freez skrev: ↑10 feb 2026 14:42Funkar bara i samband med elbilsladdning. Du kan inte lastbalansera ner effekten på tex värmesystemet, kylen, varmvattenberedaren, avfuktaren, tvn eller spisen då funkar inte prylarna. Att en villa peakar 10-12000W utan elbilsladdning är helt normalt dock svårt att veta när det inträffar. Bara om du lagar mat med ugn och två spisplattor ligger du runt 5-7000w..
Perfekt modell för att råna kunderna. Helt otroligt att varje bolag får hitta på sina egna modeller.tor-ake skrev: ↑10 feb 2026 15:36Ha ha!
Fick precis nästa faktura av BTEA, det är ännu värre än jag trodde - det är inte så att de räknar fram effektavgiften med 150kr/kW höglast 55kr/kW låglast och nånslags max av det, utan det är effektavgiften låglast PLUS höglast.
Så om man förbrukar 2kW kontinuerligt (typ värmepump i vinterkyla) så blir det 300kr/mån höglast PLUS 110kr låglast = 410kr/mån i effektavgift.
Det enda sättet att få liknande kostnad som innan införandet är att förbruka INGENTING under höglast och max 2kW 21-06. Jäklar vad de ökade intäkterna på den här reformen!
Man får skaffa ett hembatteri som klarar hela förbrukningen 06-21, helt enkelt.![]()
MY RWD Vit 2023
De får inte ta ut en högre avgift totalt av kollektivet än tidigare, om det är så kan man anmäla dem till Energimarknadsinspektionen. Det nätbolagen måste göra är att sänka övriga delar av elnätsavgiften motsvarande de extra inkomster man får av effektavgifterna (sett över hela kollektivet elnätskunder).tor-ake skrev: ↑10 feb 2026 15:36Ha ha!
Fick precis nästa faktura av BTEA, det är ännu värre än jag trodde - det är inte så att de räknar fram effektavgiften med 150kr/kW höglast 55kr/kW låglast och nånslags max av det, utan det är effektavgiften låglast PLUS höglast.
Så om man förbrukar 2kW kontinuerligt (typ värmepump i vinterkyla) så blir det 300kr/mån höglast PLUS 110kr låglast = 410kr/mån i effektavgift.
Det enda sättet att få liknande kostnad som innan införandet är att förbruka INGENTING under höglast och max 2kW 21-06. Jäklar vad de ökade intäkterna på den här reformen!
Man får skaffa ett hembatteri som klarar hela förbrukningen 06-21, helt enkelt.![]()
Hur ska någon klara av att räkna ut detta?RareEarth skrev: ↑10 feb 2026 16:39De får inte ta ut en högre avgift totalt av kollektivet än tidigare, om det är så kan man anmäla dem till Energimarknadsinspektionen. Det nätbolagen måste göra är att sänka övriga delar av elnätsavgiften motsvarande de extra inkomster man får av effektavgifterna (sett över hela kollektivet elnätskunder).tor-ake skrev: ↑10 feb 2026 15:36Ha ha!
Närägarna måste redovisa sin metod inför införandet 1 jan 2027. Det knepiga är ju att några har fått starta redan nu men argumentet är ganska (förutom att tjäna pengar) att man vill förstå hur kunderna reagerar. Samma taxa dygnet runt kommer iallafall inte godkännas. Avgiften ska vara tidsdifferensierad efter 1 jan 2027.elbilly skrev: ↑10 feb 2026 16:40Hur ska någon klara av att räkna ut detta?RareEarth skrev: ↑10 feb 2026 16:39De får inte ta ut en högre avgift totalt av kollektivet än tidigare, om det är så kan man anmäla dem till Energimarknadsinspektionen. Det nätbolagen måste göra är att sänka övriga delar av elnätsavgiften motsvarande de extra inkomster man får av effektavgifterna (sett över hela kollektivet elnätskunder).tor-ake skrev: ↑10 feb 2026 15:36Ha ha!
Jag tycker att det är rimligt att man fått tjuvstarta(mycket med api:er och taxor osv), men man skulle fått förhålla sig till förordningen även innan 2027.Fredrik j skrev: ↑10 feb 2026 16:57Närägarna måste redovisa sin metod inför införandet 1 jan 2027. Det knepiga är ju att några har fått starta redan nu men argumentet är ganska (förutom att tjäna pengar) att man vill förstå hur kunderna reagerar. Samma taxa dygnet runt kommer iallafall inte godkännas. Avgiften ska vara tidsdifferensierad efter 1 jan 2027.elbilly skrev: ↑10 feb 2026 16:40Hur ska någon klara av att räkna ut detta?RareEarth skrev: ↑10 feb 2026 16:39De får inte ta ut en högre avgift totalt av kollektivet än tidigare, om det är så kan man anmäla dem till Energimarknadsinspektionen. Det nätbolagen måste göra är att sänka övriga delar av elnätsavgiften motsvarande de extra inkomster man får av effektavgifterna (sett över hela kollektivet elnätskunder).tor-ake skrev: ↑10 feb 2026 15:36Ha ha!
Yes, såklart.frippe skrev: ↑10 feb 2026 15:52Du får nog räkna med att det är 6A på tre faser, så bör ge 42kwh vilket är lätt närmare 60% av de flesta elbilars batteri.Electron skrev: ↑10 feb 2026 15:13I teorin, ja.Fredrik j skrev: ↑10 feb 2026 15:06Jag har aldrig laddat min elbil på annat än 6A hemma. Det räcker om man har bilen parkerad mellan 20-06 som dom flesta har.elbilly skrev: ↑10 feb 2026 15:03Fattar fortfarande inte.Electron skrev: ↑10 feb 2026 14:52
Jag har räknat på detta i början av tråden, kolla där men lite repetition har aldrig skadat:
Effekttariff = du betalar inte bara för kWh utan också för kW du använder samtidigt.
Det vanligaste upplägget är:
Elbolaget mäter din högsta medeleffekt under en viss tidsperiod som ofta medel över 15 eller 60 minuter
De plockar ut: högsta värdet eller medel av de 3 högsta topparna under månaden.
Exempel:
Du laddar bil (11 kW)
Kör bastu (6 kW)
Spis + diskmaskin (5 kW)
Samtidigt ca 22 kW
Om detta pågår i 15 till 60 min ger det 22 kW så blir din effekttopp:
Effektavgift = 22 kW × pris (kr/kW)
22kW x vilket pris?
Hur många gånger?
Effekt för elbil blir iaf att man inte längre kan ladda när man vill och räckvidd minskar i praktiken.
För att välja EV istället för Bensin/Diesel så måste man tycka om sitta hemma med Excel och ha budgetmöten varje vecka.
6A ger ca 1,4 kW och på 10 timmar blir det ca 14 kWh, och i −10° ännu mindre p.g.a. förluster och batterivärme.
Kommer man hem med 5 % kvar och behöver minst 35 kWh till nästa dag (tjänstekörning) räcker 6A inte ens i närheten.
Då krävs högre laddeffekt ibland, oavsett hur snällt man normalt laddar.
6A 3-fas ger ca 4,1 kW.
20–06 (10 h) blir då ca 41 kWh brutto
Men i −10°:batterivärme + laddförluster netto… 30–35 kWh
Det är alltså precis på gränsen i bästa fall och faller direkt om:
man kommer hem senare
behöver mer än 35 kWh
Poängen kvarstår:
6A funkar ibland men inte som generell lösning för alla,
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Detta är ett vansinnigt experiment som få har insett vidden utav. Vänta och se nästa vinter…..elbilly skrev: ↑10 feb 2026 16:40Hur ska någon klara av att räkna ut detta?RareEarth skrev: ↑10 feb 2026 16:39De får inte ta ut en högre avgift totalt av kollektivet än tidigare, om det är så kan man anmäla dem till Energimarknadsinspektionen. Det nätbolagen måste göra är att sänka övriga delar av elnätsavgiften motsvarande de extra inkomster man får av effektavgifterna (sett över hela kollektivet elnätskunder).tor-ake skrev: ↑10 feb 2026 15:36Ha ha!
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Det är garanterat med flit som man satt det påtvingade införandet av detta till efter valet, så frågan är hur pass stor den politiska viljan kommer vara att göra något åt situationen.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Som sagt, dyrare kommer det bli:
https://www.expressen.se/ekonomi/elnatj ... -avgifter/
https://www.expressen.se/ekonomi/elnatj ... -avgifter/
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Om 6A är på gränsen kan man ju köra med 7AElectron skrev: ↑10 feb 2026 19:22Yes, såklart.frippe skrev: ↑10 feb 2026 15:52Du får nog räkna med att det är 6A på tre faser, så bör ge 42kwh vilket är lätt närmare 60% av de flesta elbilars batteri.Electron skrev: ↑10 feb 2026 15:13I teorin, ja.Fredrik j skrev: ↑10 feb 2026 15:06Jag har aldrig laddat min elbil på annat än 6A hemma. Det räcker om man har bilen parkerad mellan 20-06 som dom flesta har.elbilly skrev: ↑10 feb 2026 15:03
Fattar fortfarande inte.
22kW x vilket pris?
Hur många gånger?
6A ger ca 1,4 kW och på 10 timmar blir det ca 14 kWh, och i −10° ännu mindre p.g.a. förluster och batterivärme.
Kommer man hem med 5 % kvar och behöver minst 35 kWh till nästa dag (tjänstekörning) räcker 6A inte ens i närheten.
Då krävs högre laddeffekt ibland, oavsett hur snällt man normalt laddar.
6A 3-fas ger ca 4,1 kW.
20–06 (10 h) blir då ca 41 kWh brutto
Men i −10°:batterivärme + laddförluster netto… 30–35 kWh
Det är alltså precis på gränsen i bästa fall och faller direkt om:
man kommer hem senare
behöver mer än 35 kWh
Poängen kvarstår:
6A funkar ibland men inte som generell lösning för alla,
En reflektion bara, kan det bli i framtiden att man innan man flyttar till annan ort att man måste kolla vilken nätägare det är och vilken prissättning de har?
Tidigare försök visar att effektavgifter har mycket liten eller i värsta fall ingen påverkan alls på elkunderna. Det slår två forskare fast i en färsk rapport från Energiforsk.
– Hade jag fått bestämma hade detta aldrig införts, inte en chans, säger Magnus Söderberg, professor i nationalekonomi vid Griffith University i Australien
Om mindre än ett år ska effektavgifter ha införts i hela landet. Innan det behöver beslutsfattare, ansvarig myndighet och nätföretagen vidta en rad förbättringsåtgärder, konstaterar forskare i en starkt kritisk rapport.
Men helst av allt skulle införandet stoppas helt och planerna skrotas, tycker experterna bakom rapporten personligen.
– Det här borde parkeras genast. Det är aldrig för sent, utan en idiotisk reform måste man kunna backa från, säger medförfattaren Mats Nilsson, docent i miljöekonomi vid Södertörns högskola.
https://www.dn.se/ekonomi/effektavgifte ... as-genast/
– Hade jag fått bestämma hade detta aldrig införts, inte en chans, säger Magnus Söderberg, professor i nationalekonomi vid Griffith University i Australien
Om mindre än ett år ska effektavgifter ha införts i hela landet. Innan det behöver beslutsfattare, ansvarig myndighet och nätföretagen vidta en rad förbättringsåtgärder, konstaterar forskare i en starkt kritisk rapport.
Men helst av allt skulle införandet stoppas helt och planerna skrotas, tycker experterna bakom rapporten personligen.
– Det här borde parkeras genast. Det är aldrig för sent, utan en idiotisk reform måste man kunna backa från, säger medförfattaren Mats Nilsson, docent i miljöekonomi vid Södertörns högskola.
https://www.dn.se/ekonomi/effektavgifte ... as-genast/
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21