Men det gör ju tyvärr att jag sällan bastar när jag är i fjällstuga, hur kul är det att sitta med ett värmeelement…
Konsekvensen av effekttariffen
Moderator: Redaktion
Re: Konsekvensen av effekttariffen
Inser nu när jag läser här att min vedeldade bastu kanske skriver av sig lite snabbare nu med effektavgiften.
Men det gör ju tyvärr att jag sällan bastar när jag är i fjällstuga, hur kul är det att sitta med ett värmeelement…
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Jag har också BTEA. Förändringen de gjorde nu med nya effektavgiften var att abbonemangen sänktes med 120kr/mån men effektavgiften höjdes från 30 till 50kr/kW vid låglast och 150kr vid höglast. För att vara kostnadsneutralt får man alltså inte förbruka mer än 1kW totalt under höglasttiden.
Lite svårt att uppnå, har man så bara en varmvattenberedare i sin stuga så är det redan kört. Om man också har mikrovågsugn blir det 150kr till i månaden.
Lite svårt att uppnå, har man så bara en varmvattenberedare i sin stuga så är det redan kört. Om man också har mikrovågsugn blir det 150kr till i månaden.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fjällstuga är lyx men det är ganska vanligt att äga fritidshus i vårt land. Det var där i fjällstugan diskussionen började med flera tusenlappar högre elräkning pga effektavgiften.Xyborg skrev: ↑07 feb 2026 11:58Lol. Både bastu och fjällstugor är i allra högsta grad lyxkonsumtion. Så även golvvärme.Freez skrev: ↑07 feb 2026 09:26Prismodellerna menar du väl, varje nätbolag har hittat på sin egen modell. Sedan när blev bastu i en fjällstuga lyx? Är golvvärme, varmvattenberedare, luftavfuktare i krypgrunden eller luftvärmepump osv lyx?frippe skrev: ↑06 feb 2026 22:31Prismodellen är inte komplicerad, snarare tvärt om enkel.Freez skrev: ↑06 feb 2026 19:44Fel eftersom man omöjligt kan ha koll på övrig förbrukning tex bastu, spis, värme osv. Jag använder som sagt Tibber puls med lastbalansering på elbilsladdaren men det hjälper inte mot alla toppar.jonasl skrev: ↑06 feb 2026 17:24
Är det gamla garoboxar utan styrmöjlighet eller något liknande?
Annars borde de ta hjälp av någon som förstår hur det funkar istället, det går ju att ha dem aktiva dygnet runt utan att det kostar ett öre i effektavgift, eller en förutbestämd kostnad, med lite enkel effektmätning och smart styrning. Det kostar inte mycket.
Dock, har du skaffat dig bastu, spabad m.m. så kanske du får fundera på vad du vill lägga pengarna på och när.
Spabad mitt i kalla vintern som ska hålla 38,5˚ oavsett yttertemperatur kommer dra på rejält med förbrukning och effekt. Trist men sant. Det kanske man borde funderat på när man handlade det.
Och ja, vi har spabad så vet vad det för med sig.
Eller skiter man i det och betalar och är glad för att man kan unna sig lite lyx. Ett val man har.
Golvvärme, elbil och bastu mm är inte lyx det är normal standard i ett civiliserat Sverige. Men om allt förutom stampat jordgolv är lyx så blir ju effektavgiften ett ickeproblem.
MY RWD Vit 2023
Jag har två modeller att hålla reda på, det räcker.Maetlarv skrev: ↑07 feb 2026 10:42Du kan ju lära dig alla prismodeller om du vill, men det är väl rimligt att fokusera på din leverantörs modell? De andra är väl något mindre intressanta antar jag.Freez skrev: ↑07 feb 2026 09:26Prismodellerna menar du väl, varje nätbolag har hittat på sin egen modell. Sedan när blev bastu i en fjällstuga lyx? Är golvvärme, varmvattenberedare, luftavfuktare i krypgrunden eller luftvärmepump osv lyx?frippe skrev: ↑06 feb 2026 22:31Prismodellen är inte komplicerad, snarare tvärt om enkel.Freez skrev: ↑06 feb 2026 19:44Fel eftersom man omöjligt kan ha koll på övrig förbrukning tex bastu, spis, värme osv. Jag använder som sagt Tibber puls med lastbalansering på elbilsladdaren men det hjälper inte mot alla toppar.jonasl skrev: ↑06 feb 2026 17:24
Annars borde de ta hjälp av någon som förstår hur det funkar istället, det går ju att ha dem aktiva dygnet runt utan att det kostar ett öre i effektavgift, eller en förutbestämd kostnad, med lite enkel effektmätning och smart styrning. Det kostar inte mycket.
Dock, har du skaffat dig bastu, spabad m.m. så kanske du får fundera på vad du vill lägga pengarna på och när.
Spabad mitt i kalla vintern som ska hålla 38,5˚ oavsett yttertemperatur kommer dra på rejält med förbrukning och effekt. Trist men sant. Det kanske man borde funderat på när man handlade det.
Eller skiter man i det och betalar och är glad för att man kan unna sig lite lyx. Ett val man har.
MY RWD Vit 2023
Jag har två modeller, jag har råd men det är inte det som är problemet. Vi har prismodeller som är väldigt komplicerade att veta priset för vår konsumtion förräns i efterhand vilket är helt orimligt. I vilka andra branscher kan man ha en sådan prismodell förutom om man som i det här fallet har monopol? Helt otroligt att några i tråden försvarar modellen.frippe skrev: ↑07 feb 2026 11:30Jo fast hur många måste du kunna?Freez skrev: ↑07 feb 2026 09:26Prismodellerna menar du väl, varje nätbolag har hittat på sin egen modell. Sedan när blev bastu i en fjällstuga lyx? Är golvvärme, varmvattenberedare, luftavfuktare i krypgrunden eller luftvärmepump osv lyx?frippe skrev: ↑06 feb 2026 22:31Prismodellen är inte komplicerad, snarare tvärt om enkel.Freez skrev: ↑06 feb 2026 19:44Fel eftersom man omöjligt kan ha koll på övrig förbrukning tex bastu, spis, värme osv. Jag använder som sagt Tibber puls med lastbalansering på elbilsladdaren men det hjälper inte mot alla toppar.jonasl skrev: ↑06 feb 2026 17:24
En, där du bor, en till om du har sommar- eller fjällstuga, kanske en tredje om du har både sommar- och fjällstuga.
Men har du råd med eget boende och en sommarstuga/fjälllstuga, ja då anser nog jag att du har råd med effekttriffen.
En bastu kan du styra när du vill vänd den, men ja, bastu tycker nog jag är lite lyx.
Vi har samtidigt som de införde effekttariffen fått lägre andra avgifter, månadsavgift sänkt med 50kr, överföringsavgiften sänkt, samtidigt tar de en effekttariff. Men ja, lever vi vidare som innan blir det dyrare, men inte om du tänker till lite när du förbrukar din el.
Är det ett bra system, nja kanske inte, men det är en enkel modell.
MY RWD Vit 2023
Jag har inte sett nån som försvarar den eller tycker att det är bra, men det är inte jordens undergång eller särskilt svårt att förstå tycker jag. Sen finns det några nätägare som har missbrukat det ut mitt perspektiv vilket är tråkigt, men jag tror att det kommer bli bättre generellt om det här fortsätter, men det finns väl signaler på att det kan försvinna också.Freez skrev: ↑07 feb 2026 14:33Jag har två modeller, jag har råd men det är inte det som är problemet. Vi har prismodeller som är väldigt komplicerade att veta priset för vår konsumtion förräns i efterhand vilket är helt orimligt. I vilka andra branscher kan man ha en sådan prismodell förutom om man som i det här fallet har monopol? Helt otroligt att några i tråden försvarar modellen.frippe skrev: ↑07 feb 2026 11:30Jo fast hur många måste du kunna?Freez skrev: ↑07 feb 2026 09:26Prismodellerna menar du väl, varje nätbolag har hittat på sin egen modell. Sedan när blev bastu i en fjällstuga lyx? Är golvvärme, varmvattenberedare, luftavfuktare i krypgrunden eller luftvärmepump osv lyx?frippe skrev: ↑06 feb 2026 22:31Prismodellen är inte komplicerad, snarare tvärt om enkel.
En, där du bor, en till om du har sommar- eller fjällstuga, kanske en tredje om du har både sommar- och fjällstuga.
Men har du råd med eget boende och en sommarstuga/fjälllstuga, ja då anser nog jag att du har råd med effekttriffen.
En bastu kan du styra när du vill vänd den, men ja, bastu tycker nog jag är lite lyx.
Vi har samtidigt som de införde effekttariffen fått lägre andra avgifter, månadsavgift sänkt med 50kr, överföringsavgiften sänkt, samtidigt tar de en effekttariff. Men ja, lever vi vidare som innan blir det dyrare, men inte om du tänker till lite när du förbrukar din el.
Håller med om att det är kass med monopol för vinstdrivande bolag, är ju upplagt för att man skall skinna kunderna. Och ja en del modeller för effekttariffer verkar ju rätt korkade.Freez skrev: ↑07 feb 2026 14:33Jag har två modeller, jag har råd men det är inte det som är problemet. Vi har prismodeller som är väldigt komplicerade att veta priset för vår konsumtion förräns i efterhand vilket är helt orimligt. I vilka andra branscher kan man ha en sådan prismodell förutom om man som i det här fallet har monopol? Helt otroligt att några i tråden försvarar modellen.frippe skrev: ↑07 feb 2026 11:30Jo fast hur många måste du kunna?Freez skrev: ↑07 feb 2026 09:26Prismodellerna menar du väl, varje nätbolag har hittat på sin egen modell. Sedan när blev bastu i en fjällstuga lyx? Är golvvärme, varmvattenberedare, luftavfuktare i krypgrunden eller luftvärmepump osv lyx?frippe skrev: ↑06 feb 2026 22:31Prismodellen är inte komplicerad, snarare tvärt om enkel.
Men inte är det speciellt svårt att förstå och principen att man betalar mer om man tar ut mer effekt är ju inte konstig, har vi ju alltid gjort via avgift för huvudsäkringen, den fick man ju betala varje månad vare sig man använde den eller ej.
Jag tror att vi pratar förbi varandra angående hur lätt det är att förstå kostnaden av effektarrifen.
Det är en sak att förstå den teoretiska modellen för hur kostnaden beräknas. Det är en annan sak att räkna ut på förhand vad det kommer att kosta att t.ex. ladda bilen. Det förstnämnda är relativt enkelt medans det sistnämnda är desto mer komplicerat. Kom ihåg att de flesta är urdåliga på både matte och elektricitet.
Man kan ha allmänna förhållningsregler att hålla sig till som att ladda på natten men de stämmer inte för alla bolag eftersom det finns 170 olika och alla är fria att sätta sin egen modell. Med en enda modell så hade det i varje fall varit möjligt med allmänna råd i media.
Bensinpumpen är en bra liknelse tycker jag. Vem skulle acceptera att det utan mätningar och uträkningar går att fastställa om det kommer att kosta 100 kr eller 3000 kr att fylla tanken?
Det är en sak att förstå den teoretiska modellen för hur kostnaden beräknas. Det är en annan sak att räkna ut på förhand vad det kommer att kosta att t.ex. ladda bilen. Det förstnämnda är relativt enkelt medans det sistnämnda är desto mer komplicerat. Kom ihåg att de flesta är urdåliga på både matte och elektricitet.
Man kan ha allmänna förhållningsregler att hålla sig till som att ladda på natten men de stämmer inte för alla bolag eftersom det finns 170 olika och alla är fria att sätta sin egen modell. Med en enda modell så hade det i varje fall varit möjligt med allmänna råd i media.
Bensinpumpen är en bra liknelse tycker jag. Vem skulle acceptera att det utan mätningar och uträkningar går att fastställa om det kommer att kosta 100 kr eller 3000 kr att fylla tanken?
Model Y LR AWD -24
Vad har ni för effekt på era värmegolv egentligen? En elbil går ju utmärkt att ladda långsamt. Elbastun är ju knepigare.Freez skrev: ↑07 feb 2026 14:16Fjällstuga är lyx men det är ganska vanligt att äga fritidshus i vårt land. Det var där i fjällstugan diskussionen började med flera tusenlappar högre elräkning pga effektavgiften.Xyborg skrev: ↑07 feb 2026 11:58Lol. Både bastu och fjällstugor är i allra högsta grad lyxkonsumtion. Så även golvvärme.Freez skrev: ↑07 feb 2026 09:26Prismodellerna menar du väl, varje nätbolag har hittat på sin egen modell. Sedan när blev bastu i en fjällstuga lyx? Är golvvärme, varmvattenberedare, luftavfuktare i krypgrunden eller luftvärmepump osv lyx?frippe skrev: ↑06 feb 2026 22:31Prismodellen är inte komplicerad, snarare tvärt om enkel.
Golvvärme, elbil och bastu mm är inte lyx det är normal standard i ett civiliserat Sverige. Men om allt förutom stampat jordgolv är lyx så blir ju effektavgiften ett ickeproblem.
Fjällstuga är kanske lyx, men vad är då påhittade avgifter som används får att råna oss på pengar och höja avkastningen till utländska aktieägarna. Utbyggnaden av nätet har vi betalat många gånger om, men det har inte byggts något.Freez skrev: ↑07 feb 2026 14:16Fjällstuga är lyx men det är ganska vanligt att äga fritidshus i vårt land. Det var där i fjällstugan diskussionen började med flera tusenlappar högre elräkning pga effektavgiften.Xyborg skrev: ↑07 feb 2026 11:58Lol. Både bastu och fjällstugor är i allra högsta grad lyxkonsumtion. Så även golvvärme.Freez skrev: ↑07 feb 2026 09:26Prismodellerna menar du väl, varje nätbolag har hittat på sin egen modell. Sedan när blev bastu i en fjällstuga lyx? Är golvvärme, varmvattenberedare, luftavfuktare i krypgrunden eller luftvärmepump osv lyx?frippe skrev: ↑06 feb 2026 22:31Prismodellen är inte komplicerad, snarare tvärt om enkel.