Som sagt. Systemet är dåligt. Men inte krångligt. Det är såklart asst att du får betala en och samma avgift för effekttoppar oavsett tid. Men det är ju väldigt enkelt. Högsta momentana förbrukningen = effektavgiften. Ditt mål är att ha så låg momentan effekt som möjligt. Svårt att uppnå? Ja, det kan det absolut vara. Komplext att förstå? Inte det minsta.Dafro skrev: ↑06 feb 2026 16:57Då kan du ju förklara hur vi i Linköping ska göra där man valt att ha samma effektavgift dygnet runt, förklara gärna vart jag ska flytta min effekttopp. Får nog säga att detta inte är lätt för alla som inte är så insatta.Xyborg skrev: ↑06 feb 2026 15:47Hör måste jag faktiskt hålla med. Jag har inte sett någon som visat upp en prismodell som faktiskt varit svår att förstå. Sen kan jag samtidigt tycka att prismodellen är dålig - men det är något helt annat. Samtliga prismodeller jag sett har ju i slutändan varit "om du använder mycket ström samtidigt, framförallt under dagtid - då betalar du mer. Sprid ut förbrukningen och flytta topplaster till natten för att betala mindre". Det är ju inte direkt rocket science. Klarar man inte av den nivån på komplexitet så bör man nog inte ha körkort från första början, och därmed blir problematiken med elbil icke existerande.frippe skrev: ↑06 feb 2026 15:39Hur kan det vara svårt att förstå? Utnyttjar du en viss effekt, betalar du utifrån det. Så förståelsen är inte direkt komplicerad, sedan att vissa väljer att inte ta reda på hur det faktiskt ligger till, det är en helt annan sak.mussla skrev: ↑05 feb 2026 22:44Ja, men inte oväntat att det får den här effekten eftersom systemet är så svårt att förstå för konsumenterna.
Vi skall hyra en stuga i Åre en vecka och nu vet jag inte om man vågar ladda bilen, laga mat eller bada bastu där. Eller så får man räkna med ett påslag på 3000 kr och bara brassa på.
Är huvudet dumt får kroppen lida, brukar det heta, men här kanske det skulle vara Om huvudet är dumt får plånboken lida....
Sedan går det att diskutera om det är rätt eller fel att ha effektavgifter, men det är en helt annan diskussion och har inget med hur svårt det är. Han erkänner själv att han inte hade koll på det.
Jag kör 3x6A och laddar på natten när det är lägst pris och färst elförbrukare på, värmepumpen kör när den behöver.
Konsekvensen av effekttariffen
Moderator: Redaktion
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Konsekvensen av effekttariffen
- Xyborg
- Teslaägare
För att dra liknelsen med bensinpumpen. Du behöver inte veta vad all bensin i hela världen kostar heller. Du behöver bara veta vad det kostar där du tankar. 170 eldistributionsnät eller 50 000 eldistributionsnät är irrelevant. Du behöver bara kunna den där du har elabonnemang.mussla skrev: ↑06 feb 2026 16:01Om systemet hade varit lätt att förstå så hade det haft en räknare som visade kronor och ören medans man förbrukar ström - tänk bensinpump.Xyborg skrev: ↑06 feb 2026 15:47Hör måste jag faktiskt hålla med. Jag har inte sett någon som visat upp en prismodell som faktiskt varit svår att förstå. Sen kan jag samtidigt tycka att prismodellen är dålig - men det är något helt annat. Samtliga prismodeller jag sett har ju i slutändan varit "om du använder mycket ström samtidigt, framförallt under dagtid - då betalar du mer. Sprid ut förbrukningen och flytta topplaster till natten för att betala mindre". Det är ju inte direkt rocket science. Klarar man inte av den nivån på komplexitet så bör man nog inte ha körkort från första början, och därmed blir problematiken med elbil icke existerande.frippe skrev: ↑06 feb 2026 15:39Hur kan det vara svårt att förstå? Utnyttjar du en viss effekt, betalar du utifrån det. Så förståelsen är inte direkt komplicerad, sedan att vissa väljer att inte ta reda på hur det faktiskt ligger till, det är en helt annan sak.mussla skrev: ↑05 feb 2026 22:44Ja, men inte oväntat att det får den här effekten eftersom systemet är så svårt att förstå för konsumenterna.
Vi skall hyra en stuga i Åre en vecka och nu vet jag inte om man vågar ladda bilen, laga mat eller bada bastu där. Eller så får man räkna med ett påslag på 3000 kr och bara brassa på.
Är huvudet dumt får kroppen lida, brukar det heta, men här kanske det skulle vara Om huvudet är dumt får plånboken lida....
Sedan går det att diskutera om det är rätt eller fel att ha effektavgifter, men det är en helt annan diskussion och har inget med hur svårt det är. Han erkänner själv att han inte hade koll på det.
Nu är det en dold kostnad som inte ens elbolaget känner till i realtid eftersom den beräknas i efterhand på den högsta effekttimmen under månaden. Lägg därtill att vi har 170 (?) olika eldistributionsbolag som alla är fria att sätta egna regler. Jag vidhåller att det inte är lätt att förstå.
Om du inte har timpris - vilket fortfarande bara gäller en minoritet av privatpersoner - är redan elpriset något som sätts i efterhand, när månaden är över, om du har ”rörligt” elpris. Har du fast så är såklart kostnaden helt känd.
Men om du vet om kostnaden per kW i effektavgift så kan du ju enkelt räkna ut det också. Målet är alltså att ha så låg momentan effektförbrukning som möjligt. Som sagt, det kan vara svårt att uppnå. Men prismodellen är busenkel. Det står jag fast vid.
Klart det vore bra, samma om alla leasing avtal, kreditkortslösningar, banklån o.s.v. har exakt samma upplägg och taxor, sen kan man få veta det i skolan när man växer upp och sen kan man det.mussla skrev: ↑06 feb 2026 16:20Eftersom det är 170 olika bolag så går det inte att lära sig generellt hur det fungerar. Det kräver i ställer att man dels vet vilket bolag det är och dels att man läser in sig på just det bolagets villkor. Det hade underlättat allmänhetens utbildning om det fanns (1) en modell för det. Då vet man också hur man skall bete sig om man till exempel hyr en stuga.backe skrev: ↑06 feb 2026 16:09Man behöver inte kunna alla olika eldistributionsbolags debiteringsmodell, däremot kan man sammanfatta allas modell med att det är dåligt att blåsa på fullt på dagtid.mussla skrev: ↑06 feb 2026 16:01Om systemet hade varit lätt att förstå så hade det haft en räknare som visade kronor och ören medans man förbrukar ström - tänk bensinpump.Xyborg skrev: ↑06 feb 2026 15:47Hör måste jag faktiskt hålla med. Jag har inte sett någon som visat upp en prismodell som faktiskt varit svår att förstå. Sen kan jag samtidigt tycka att prismodellen är dålig - men det är något helt annat. Samtliga prismodeller jag sett har ju i slutändan varit "om du använder mycket ström samtidigt, framförallt under dagtid - då betalar du mer. Sprid ut förbrukningen och flytta topplaster till natten för att betala mindre". Det är ju inte direkt rocket science. Klarar man inte av den nivån på komplexitet så bör man nog inte ha körkort från första början, och därmed blir problematiken med elbil icke existerande.frippe skrev: ↑06 feb 2026 15:39
Hur kan det vara svårt att förstå? Utnyttjar du en viss effekt, betalar du utifrån det. Så förståelsen är inte direkt komplicerad, sedan att vissa väljer att inte ta reda på hur det faktiskt ligger till, det är en helt annan sak.
Nu är det en dold kostnad som inte ens elbolaget känner till i realtid eftersom den beräknas i efterhand på den högsta effekttimmen under månaden. Lägg därtill att vi har 170 (?) olika eldistributionsbolag som alla är fria att sätta egna regler. Jag vidhåller att det inte är lätt att förstå.
Sen tycker inte jag heller att det är en bra modell för mig som kunsument, men om man läser vad hur BTEA:s förutsättningar är så kan man förstå att man vill ändra på beteendet, man har Klövsjö, Storhogna och Vemdalen/skalet i sitt nät, så vissa helger och veckor så tredubblar man säkert antalet aktiva abonnenter, om alla dessa dessutom ska ladda bilen samtidigt Söndag v8 t.ex. så kommer det bli en rejäl effekttopp, så jag kan förstå om man vill jämna ut det lite. Alternativet kanske är att höja avgifterna för alla oavsett förbrukningsprofil och förstärka nätet, det skulle säkert inte tas emot så väl i stugorna heller.
För BTEA's situation tror jag att man inte kan ha fasta regler som att ladda på natten. Om alla laddar på natten så får de för stora effektuttag då i stället. Det behövs dynamik så att kunderna anpassar sig efter belastningen på nätet i stort. Det måste i så fall automatiseras så att förbrukarna sprider ut sig automatiskt över tid. En särskild utmaning då är att många vill ladda inför stugbytardagar osv.
Men annars så vet jag att jag måste hålla koll på mina försäkringar, nät och handelsavtal, banklån m.m. Jag behöver inte kunna alla som finns på alla marknader, fyller ingen funktion för mig.
Det är allmänt känt att vi människor och verksamheter har en större tendens att förbruka el när vi är vakna, effektavgift är inget nytt, så kan man få t.ex. laddning av bilen på natten så underlättar det. Sen kanske BTEA kan räkna med effekt under natten mot måndag för att jämna ut det?
Det bör rimligen försvinna 1/1 2027 då förordningen säger att avgiften ska vara differentierad, annars fyller den ingen funktion.Dafro skrev: ↑06 feb 2026 16:57Då kan du ju förklara hur vi i Linköping ska göra där man valt att ha samma effektavgift dygnet runt, förklara gärna vart jag ska flytta min effekttopp. Får nog säga att detta inte är lätt för alla som inte är så insatta.Xyborg skrev: ↑06 feb 2026 15:47Hör måste jag faktiskt hålla med. Jag har inte sett någon som visat upp en prismodell som faktiskt varit svår att förstå. Sen kan jag samtidigt tycka att prismodellen är dålig - men det är något helt annat. Samtliga prismodeller jag sett har ju i slutändan varit "om du använder mycket ström samtidigt, framförallt under dagtid - då betalar du mer. Sprid ut förbrukningen och flytta topplaster till natten för att betala mindre". Det är ju inte direkt rocket science. Klarar man inte av den nivån på komplexitet så bör man nog inte ha körkort från första början, och därmed blir problematiken med elbil icke existerande.frippe skrev: ↑06 feb 2026 15:39Hur kan det vara svårt att förstå? Utnyttjar du en viss effekt, betalar du utifrån det. Så förståelsen är inte direkt komplicerad, sedan att vissa väljer att inte ta reda på hur det faktiskt ligger till, det är en helt annan sak.mussla skrev: ↑05 feb 2026 22:44Ja, men inte oväntat att det får den här effekten eftersom systemet är så svårt att förstå för konsumenterna.
Jag kör 3x6A och laddar på natten när det är lägst pris och färst elförbrukare på, värmepumpen kör när den behöver.
Nä det är inte så svårt att förstå, att det är helt korkat upplagt här. Jämna ut så mycket man tycker är rimligt och sen skita i det, på sommaren ör det 23 kr så då kommer jag skita i det helt, och det gör jag väl nu också egentligen vad gäller pengarna, är mer en sport.Xyborg skrev: ↑06 feb 2026 17:26Som sagt. Systemet är dåligt. Men inte krångligt. Det är såklart asst att du får betala en och samma avgift för effekttoppar oavsett tid. Men det är ju väldigt enkelt. Högsta momentana förbrukningen = effektavgiften. Ditt mål är att ha så låg momentan effekt som möjligt. Svårt att uppnå? Ja, det kan det absolut vara. Komplext att förstå? Inte det minsta.Dafro skrev: ↑06 feb 2026 16:57Då kan du ju förklara hur vi i Linköping ska göra där man valt att ha samma effektavgift dygnet runt, förklara gärna vart jag ska flytta min effekttopp. Får nog säga att detta inte är lätt för alla som inte är så insatta.Xyborg skrev: ↑06 feb 2026 15:47Hör måste jag faktiskt hålla med. Jag har inte sett någon som visat upp en prismodell som faktiskt varit svår att förstå. Sen kan jag samtidigt tycka att prismodellen är dålig - men det är något helt annat. Samtliga prismodeller jag sett har ju i slutändan varit "om du använder mycket ström samtidigt, framförallt under dagtid - då betalar du mer. Sprid ut förbrukningen och flytta topplaster till natten för att betala mindre". Det är ju inte direkt rocket science. Klarar man inte av den nivån på komplexitet så bör man nog inte ha körkort från första början, och därmed blir problematiken med elbil icke existerande.frippe skrev: ↑06 feb 2026 15:39Hur kan det vara svårt att förstå? Utnyttjar du en viss effekt, betalar du utifrån det. Så förståelsen är inte direkt komplicerad, sedan att vissa väljer att inte ta reda på hur det faktiskt ligger till, det är en helt annan sak.mussla skrev: ↑05 feb 2026 22:44
Ja, men inte oväntat att det får den här effekten eftersom systemet är så svårt att förstå för konsumenterna.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Pixii Home 20 kWh/20 kW
BMW IX xDrive60 M Sport Pro
Fel eftersom man omöjligt kan ha koll på övrig förbrukning tex bastu, spis, värme osv. Jag använder som sagt Tibber puls med lastbalansering på elbilsladdaren men det hjälper inte mot alla toppar.jonasl skrev: ↑06 feb 2026 17:24Är det gamla garoboxar utan styrmöjlighet eller något liknande?Nicke Nyfiken skrev: ↑06 feb 2026 17:10Bostadsrättsföreningen tittar nu på en lösning som blockerar alla laddboxarna utom på nätterna. Men det kommer inte på plats denna säsongen så det blir ingen elbilsladdning för hyresgästerna denna vintern.
Annars borde de ta hjälp av någon som förstår hur det funkar istället, det går ju att ha dem aktiva dygnet runt utan att det kostar ett öre i effektavgift, eller en förutbestämd kostnad, med lite enkel effektmätning och smart styrning. Det kostar inte mycket.
MY RWD Vit 2023
Prismodellen är inte komplicerad, snarare tvärt om enkel.Freez skrev: ↑06 feb 2026 19:44Fel eftersom man omöjligt kan ha koll på övrig förbrukning tex bastu, spis, värme osv. Jag använder som sagt Tibber puls med lastbalansering på elbilsladdaren men det hjälper inte mot alla toppar.jonasl skrev: ↑06 feb 2026 17:24Är det gamla garoboxar utan styrmöjlighet eller något liknande?Nicke Nyfiken skrev: ↑06 feb 2026 17:10Bostadsrättsföreningen tittar nu på en lösning som blockerar alla laddboxarna utom på nätterna. Men det kommer inte på plats denna säsongen så det blir ingen elbilsladdning för hyresgästerna denna vintern.
Annars borde de ta hjälp av någon som förstår hur det funkar istället, det går ju att ha dem aktiva dygnet runt utan att det kostar ett öre i effektavgift, eller en förutbestämd kostnad, med lite enkel effektmätning och smart styrning. Det kostar inte mycket.
Dock, har du skaffat dig bastu, spabad m.m. så kanske du får fundera på vad du vill lägga pengarna på och när.
Spabad mitt i kalla vintern som ska hålla 38,5˚ oavsett yttertemperatur kommer dra på rejält med förbrukning och effekt. Trist men sant. Det kanske man borde funderat på när man handlade det.
Och ja, vi har spabad så vet vad det för med sig.
Eller skiter man i det och betalar och är glad för att man kan unna sig lite lyx. Ett val man har.
Model Y LR.
Model S70D
Mmm eller så gör man som Göran Anckers bor i villa i Älvsjö . Gör allt rätt men blir ändock pungslagen:frippe skrev: ↑06 feb 2026 22:31Prismodellen är inte komplicerad, snarare tvärt om enkel.Freez skrev: ↑06 feb 2026 19:44Fel eftersom man omöjligt kan ha koll på övrig förbrukning tex bastu, spis, värme osv. Jag använder som sagt Tibber puls med lastbalansering på elbilsladdaren men det hjälper inte mot alla toppar.jonasl skrev: ↑06 feb 2026 17:24Är det gamla garoboxar utan styrmöjlighet eller något liknande?Nicke Nyfiken skrev: ↑06 feb 2026 17:10Bostadsrättsföreningen tittar nu på en lösning som blockerar alla laddboxarna utom på nätterna. Men det kommer inte på plats denna säsongen så det blir ingen elbilsladdning för hyresgästerna denna vintern.
Dock, har du skaffat dig bastu, spabad m.m. så kanske du får fundera på vad du vill lägga pengarna på och när.
Spabad mitt i kalla vintern som ska hålla 38,5˚ oavsett yttertemperatur kommer dra på rejält med förbrukning och effekt. Trist men sant. Det kanske man borde funderat på när man handlade det.
Eller skiter man i det och betalar och är glad för att man kan unna sig lite lyx. Ett val man har.
https://www.expressen.se/ekonomi/privat ... a-vastern/
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Att veta vad det kostar att tanka vid en bensinpump är enkelt eftersom beloppet står på en skärm och uppdateras i realtid allteftersom tanken fylls på.Xyborg skrev: ↑06 feb 2026 17:31För att dra liknelsen med bensinpumpen. Du behöver inte veta vad all bensin i hela världen kostar heller. Du behöver bara veta vad det kostar där du tankar. 170 eldistributionsnät eller 50 000 eldistributionsnät är irrelevant. Du behöver bara kunna den där du har elabonnemang.mussla skrev: ↑06 feb 2026 16:01Om systemet hade varit lätt att förstå så hade det haft en räknare som visade kronor och ören medans man förbrukar ström - tänk bensinpump.Xyborg skrev: ↑06 feb 2026 15:47Hör måste jag faktiskt hålla med. Jag har inte sett någon som visat upp en prismodell som faktiskt varit svår att förstå. Sen kan jag samtidigt tycka att prismodellen är dålig - men det är något helt annat. Samtliga prismodeller jag sett har ju i slutändan varit "om du använder mycket ström samtidigt, framförallt under dagtid - då betalar du mer. Sprid ut förbrukningen och flytta topplaster till natten för att betala mindre". Det är ju inte direkt rocket science. Klarar man inte av den nivån på komplexitet så bör man nog inte ha körkort från första början, och därmed blir problematiken med elbil icke existerande.frippe skrev: ↑06 feb 2026 15:39Hur kan det vara svårt att förstå? Utnyttjar du en viss effekt, betalar du utifrån det. Så förståelsen är inte direkt komplicerad, sedan att vissa väljer att inte ta reda på hur det faktiskt ligger till, det är en helt annan sak.mussla skrev: ↑05 feb 2026 22:44
Ja, men inte oväntat att det får den här effekten eftersom systemet är så svårt att förstå för konsumenterna.
Om du inte har timpris - vilket fortfarande bara gäller en minoritet av privatpersoner - är redan elpriset något som sätts i efterhand, när månaden är över, om du har ”rörligt” elpris. Har du fast så är såklart kostnaden helt känd.
Men om du vet om kostnaden per kW i effektavgift så kan du ju enkelt räkna ut det också. Målet är alltså att ha så låg momentan effektförbrukning som möjligt. Som sagt, det kan vara svårt att uppnå. Men prismodellen är busenkel. Det står jag fast vid.
Du får gärna visa hur man "enkelt" räknar ut vad totalkostnaden är för att ladda bilen inklusive effektavgift. Glöm inte att ta hänsyn till golvvärme, värmesystem, matlagning, elbolagets prismodell och tidigare och framtida effekttoppar som eventuellt skall vägas in.
Senast redigerad av mussla, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD -24
Kreditbolag redovisar normalt totalkostnaden för krediten. Det inkluderar ränta samt alla avgifter som uppläggningsavgift, aviavgift och administrativ avgift. Det är nog till och med lagkrav.backe skrev: ↑06 feb 2026 17:44Klart det vore bra, samma om alla leasing avtal, kreditkortslösningar, banklån o.s.v. har exakt samma upplägg och taxor, sen kan man få veta det i skolan när man växer upp och sen kan man det.mussla skrev: ↑06 feb 2026 16:20Eftersom det är 170 olika bolag så går det inte att lära sig generellt hur det fungerar. Det kräver i ställer att man dels vet vilket bolag det är och dels att man läser in sig på just det bolagets villkor. Det hade underlättat allmänhetens utbildning om det fanns (1) en modell för det. Då vet man också hur man skall bete sig om man till exempel hyr en stuga.backe skrev: ↑06 feb 2026 16:09Man behöver inte kunna alla olika eldistributionsbolags debiteringsmodell, däremot kan man sammanfatta allas modell med att det är dåligt att blåsa på fullt på dagtid.mussla skrev: ↑06 feb 2026 16:01Om systemet hade varit lätt att förstå så hade det haft en räknare som visade kronor och ören medans man förbrukar ström - tänk bensinpump.Xyborg skrev: ↑06 feb 2026 15:47
Hör måste jag faktiskt hålla med. Jag har inte sett någon som visat upp en prismodell som faktiskt varit svår att förstå. Sen kan jag samtidigt tycka att prismodellen är dålig - men det är något helt annat. Samtliga prismodeller jag sett har ju i slutändan varit "om du använder mycket ström samtidigt, framförallt under dagtid - då betalar du mer. Sprid ut förbrukningen och flytta topplaster till natten för att betala mindre". Det är ju inte direkt rocket science. Klarar man inte av den nivån på komplexitet så bör man nog inte ha körkort från första början, och därmed blir problematiken med elbil icke existerande.
Sen tycker inte jag heller att det är en bra modell för mig som kunsument, men om man läser vad hur BTEA:s förutsättningar är så kan man förstå att man vill ändra på beteendet, man har Klövsjö, Storhogna och Vemdalen/skalet i sitt nät, så vissa helger och veckor så tredubblar man säkert antalet aktiva abonnenter, om alla dessa dessutom ska ladda bilen samtidigt Söndag v8 t.ex. så kommer det bli en rejäl effekttopp, så jag kan förstå om man vill jämna ut det lite. Alternativet kanske är att höja avgifterna för alla oavsett förbrukningsprofil och förstärka nätet, det skulle säkert inte tas emot så väl i stugorna heller.
För BTEA's situation tror jag att man inte kan ha fasta regler som att ladda på natten. Om alla laddar på natten så får de för stora effektuttag då i stället. Det behövs dynamik så att kunderna anpassar sig efter belastningen på nätet i stort. Det måste i så fall automatiseras så att förbrukarna sprider ut sig automatiskt över tid. En särskild utmaning då är att många vill ladda inför stugbytardagar osv.
Men annars så vet jag att jag måste hålla koll på mina försäkringar, nät och handelsavtal, banklån m.m. Jag behöver inte kunna alla som finns på alla marknader, fyller ingen funktion för mig.
Det är allmänt känt att vi människor och verksamheter har en större tendens att förbruka el när vi är vakna, effektavgift är inget nytt, så kan man få t.ex. laddning av bilen på natten så underlättar det. Sen kanske BTEA kan räkna med effekt under natten mot måndag för att jämna ut det?
Om alla laddar bilen på natten så är nog det en betydande effektpåverkan i en vintersemestersort. Effektavgift är visst något nytt för de allra flesta. BTEA säger själva att de har haft svårt att nå ut med informationen. Hade det varit enkelt för bilägaren att veta vad det kostade så hade han enligt egen utsago använt den publika laddaren i stället för att dra på sig två effektavgifter för december och januari på uppåt 3000 kr per styck.
Model Y LR AWD -24
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Visst jag föreslår att man vill skapa incitament till att kapa effekttoppar typ alla laddar efter jobbet etc etc.
Men - ändå klart störigt att jag med samma bil och ca 7 mil avstånd till stugan får två effektavgifter bara för att jag råkar ladda på olika uttag. Allt annat lika. Det är ju bara att jag flyttar min effekt och förbrukning mellan olika nät några dagar.
Nåja det är ju ändå bra att de första experimenten som tex Göteborg energi(exakt samma effektavgift dygnet runt) körde har blivit skruvade på.
Men - ändå klart störigt att jag med samma bil och ca 7 mil avstånd till stugan får två effektavgifter bara för att jag råkar ladda på olika uttag. Allt annat lika. Det är ju bara att jag flyttar min effekt och förbrukning mellan olika nät några dagar.
Nåja det är ju ändå bra att de första experimenten som tex Göteborg energi(exakt samma effektavgift dygnet runt) körde har blivit skruvade på.
M3 LR 2023
Så du tror inte att BTEA har redovisat alla uppgifter som krävs för att kunna räkna ut vad det kommer kosta?mussla skrev: ↑06 feb 2026 23:28Kreditbolag redovisar normalt totalkostnaden för krediten. Det inkluderar ränta samt alla avgifter som uppläggningsavgift, aviavgift och administrativ avgift. Det är nog till och med lagkrav.backe skrev: ↑06 feb 2026 17:44Klart det vore bra, samma om alla leasing avtal, kreditkortslösningar, banklån o.s.v. har exakt samma upplägg och taxor, sen kan man få veta det i skolan när man växer upp och sen kan man det.mussla skrev: ↑06 feb 2026 16:20Eftersom det är 170 olika bolag så går det inte att lära sig generellt hur det fungerar. Det kräver i ställer att man dels vet vilket bolag det är och dels att man läser in sig på just det bolagets villkor. Det hade underlättat allmänhetens utbildning om det fanns (1) en modell för det. Då vet man också hur man skall bete sig om man till exempel hyr en stuga.backe skrev: ↑06 feb 2026 16:09Man behöver inte kunna alla olika eldistributionsbolags debiteringsmodell, däremot kan man sammanfatta allas modell med att det är dåligt att blåsa på fullt på dagtid.mussla skrev: ↑06 feb 2026 16:01
Om systemet hade varit lätt att förstå så hade det haft en räknare som visade kronor och ören medans man förbrukar ström - tänk bensinpump.
Om alla laddar bilen på natten så är nog det en betydande effektpåverkan i en vintersemestersort. Effektavgift är visst något nytt för de allra flesta. BTEA säger själva att de har haft svårt att nå ut med informationen. Hade det varit enkelt för bilägaren att veta vad det kostade så hade han enligt egen utsago använt den publika laddaren i stället för att dra på sig två effektavgifter för december och januari på uppåt 3000 kr per styck.
Problemet är i båda fallen om du hoppar över den biten och börjar konsumera, för att sedan i efterhand vara förvånad att det blev så dyrt.
Sen måste du såklart själv ha lite koll på hur mycket bilen klarar av att förbruka vid laddning på full effekt, och om du har bastu och värmepumpar m.m. Men det kan man enkelt hålla koll på i en app där man kan se momentanförbrukning.
Och effektabonnemang är inget nytt, men på lågt säkrade anläggningar är det dock nytt i större utsträckning. Men man har länge kunnat använda det för att styra storförbrukare som dessutom ofta betalar för reaktiv effekt då även det belastar nätet.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Det jag tycker är mest bedrägligt är att vi elkunder tidigare betalat extra för tex 20A eller 25A som väldigt sällan använts. Nu när jag skaffat elbil och faktiskt vill använda det jag betalat för, kanske i decennier, nä då visar det sig att kejsaren är naken. Man har aldrig klarat av att leverera den här effekten som jag betalat för att kunna få ut, nätet är inte dimensionerat för det. Så varför har jag då behövt betala extra i alla år? Varför har inte de pengarna använts för att se till att man klarar av att leverera det man sålt?
Jag vill ha mina pengar tillbaka.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Xyborg
- Teslaägare
Du försöker verkligen få det att verka krångligare än vad det är. Det går att framställa tankning likadant. Kostnaden för att tanka bilen för ett visst antal mil är inte heller hänt för dig i förväg. Du måste ta hänsyn till väder, hastighet, vägens skick, trafikmängden, hur lastad bilen är o.s.v.mussla skrev: ↑06 feb 2026 23:14Att veta vad det kostar att tanka vid en bensinpump är enkelt eftersom beloppet står på en skärm och uppdateras i realtid allteftersom tanken fylls på.Xyborg skrev: ↑06 feb 2026 17:31För att dra liknelsen med bensinpumpen. Du behöver inte veta vad all bensin i hela världen kostar heller. Du behöver bara veta vad det kostar där du tankar. 170 eldistributionsnät eller 50 000 eldistributionsnät är irrelevant. Du behöver bara kunna den där du har elabonnemang.mussla skrev: ↑06 feb 2026 16:01Om systemet hade varit lätt att förstå så hade det haft en räknare som visade kronor och ören medans man förbrukar ström - tänk bensinpump.Xyborg skrev: ↑06 feb 2026 15:47Hör måste jag faktiskt hålla med. Jag har inte sett någon som visat upp en prismodell som faktiskt varit svår att förstå. Sen kan jag samtidigt tycka att prismodellen är dålig - men det är något helt annat. Samtliga prismodeller jag sett har ju i slutändan varit "om du använder mycket ström samtidigt, framförallt under dagtid - då betalar du mer. Sprid ut förbrukningen och flytta topplaster till natten för att betala mindre". Det är ju inte direkt rocket science. Klarar man inte av den nivån på komplexitet så bör man nog inte ha körkort från första början, och därmed blir problematiken med elbil icke existerande.frippe skrev: ↑06 feb 2026 15:39
Hur kan det vara svårt att förstå? Utnyttjar du en viss effekt, betalar du utifrån det. Så förståelsen är inte direkt komplicerad, sedan att vissa väljer att inte ta reda på hur det faktiskt ligger till, det är en helt annan sak.
Du får gärna visa hur man "enkelt" räknar ut vad totalkostnaden är för att ladda bilen inklusive effektavgift. Glöm inte att ta hänsyn till golvvärme, värmesystem, matlagning, elbolagets prismodell och tidigare och framtida effekttoppar som eventuellt skall vägas in.
Din momentana toppeffekt x priset per kW i effektavgift = din totala effektavgift. Klart. Din effekttopp/ar kan du oftast se genom att logga in på energibolagens ”mina sidor”.
Ställ in bilen på att ladda med lägre effekt, eller sätt din lastbalanserare till laddaren till ta hänsyn til en fiktivt låg säkring för att minska kostnaden. För dem som har differentierad avgift så kan man också flytta laddning, tvätt och disk till tider med lägre avgift.
Jag upplever att ni har svårt att hålla isär min kritik här. Anser jag att det är det ett bra system? Absolut inte. Studier visar att det endast har en marginell påverkan på problemen man säger sig vilja lösa, och det blir ofta dyrare för många som inte KAN styra om sin förbrukning. Även de som inte har elbil.
Däremot anser jag inte att systemet är krångligt. Prismodellen är busenkel.
Prismodellerna menar du väl, varje nätbolag har hittat på sin egen modell. Sedan när blev bastu i en fjällstuga lyx? Är golvvärme, varmvattenberedare, luftavfuktare i krypgrunden eller luftvärmepump osv lyx?frippe skrev: ↑06 feb 2026 22:31Prismodellen är inte komplicerad, snarare tvärt om enkel.Freez skrev: ↑06 feb 2026 19:44Fel eftersom man omöjligt kan ha koll på övrig förbrukning tex bastu, spis, värme osv. Jag använder som sagt Tibber puls med lastbalansering på elbilsladdaren men det hjälper inte mot alla toppar.jonasl skrev: ↑06 feb 2026 17:24Är det gamla garoboxar utan styrmöjlighet eller något liknande?Nicke Nyfiken skrev: ↑06 feb 2026 17:10Bostadsrättsföreningen tittar nu på en lösning som blockerar alla laddboxarna utom på nätterna. Men det kommer inte på plats denna säsongen så det blir ingen elbilsladdning för hyresgästerna denna vintern.
MY RWD Vit 2023
Skulle vara väldigt tråkigt och jobbigt att sitta och kolla på Tibber appen hela natten. Jag har Tibber puls med lastbalansering för elbilen men det innebär inte att du inte får ett högt effekt uttag vissa tidsperioder eftersom du har andra saker som förbrukar el, framför allt nu när vi har minusgrader hela landet och dessa är inte lika enkla att automatisera som Elbilsladdning. Din elräkning kan bli mycket dyrare än innan även utan elbil.backe skrev: ↑07 feb 2026 08:49Så du tror inte att BTEA har redovisat alla uppgifter som krävs för att kunna räkna ut vad det kommer kosta?mussla skrev: ↑06 feb 2026 23:28Kreditbolag redovisar normalt totalkostnaden för krediten. Det inkluderar ränta samt alla avgifter som uppläggningsavgift, aviavgift och administrativ avgift. Det är nog till och med lagkrav.backe skrev: ↑06 feb 2026 17:44Klart det vore bra, samma om alla leasing avtal, kreditkortslösningar, banklån o.s.v. har exakt samma upplägg och taxor, sen kan man få veta det i skolan när man växer upp och sen kan man det.mussla skrev: ↑06 feb 2026 16:20Eftersom det är 170 olika bolag så går det inte att lära sig generellt hur det fungerar. Det kräver i ställer att man dels vet vilket bolag det är och dels att man läser in sig på just det bolagets villkor. Det hade underlättat allmänhetens utbildning om det fanns (1) en modell för det. Då vet man också hur man skall bete sig om man till exempel hyr en stuga.backe skrev: ↑06 feb 2026 16:09
Man behöver inte kunna alla olika eldistributionsbolags debiteringsmodell, däremot kan man sammanfatta allas modell med att det är dåligt att blåsa på fullt på dagtid.
Problemet är i båda fallen om du hoppar över den biten och börjar konsumera, för att sedan i efterhand vara förvånad att det blev så dyrt.
Sen måste du såklart själv ha lite koll på hur mycket bilen klarar av att förbruka vid laddning på full effekt, och om du har bastu och värmepumpar m.m. Men det kan man enkelt hålla koll på i en app där man kan se momentanförbrukning.
Och effektabonnemang är inget nytt, men på lågt säkrade anläggningar är det dock nytt i större utsträckning. Men man har länge kunnat använda det för att styra storförbrukare som dessutom ofta betalar för reaktiv effekt då även det belastar nätet.
Kostnaden för nätutbyggnaden har vi redan betalat för genom val av säkring.
MY RWD Vit 2023
Jag har haft effekttariff i ett antal år. När den infördes sänktes säkringsavgiften och överföringsavgiften, jag betalar så att säga inte både och. Har inte blivit dyrare totalt i mitt fall.Freez skrev: ↑07 feb 2026 09:37Skulle vara väldigt tråkigt och jobbigt att sitta och kolla på Tibber appen hela natten. Jag har Tibber puls med lastbalansering för elbilen men det innebär inte att du inte får ett högt effekt uttag vissa tidsperioder eftersom du har andra saker som förbrukar el, framför allt nu när vi har minusgrader hela landet och dessa är inte lika enkla att automatisera som Elbilsladdning. Din elräkning kan bli mycket dyrare än innan även utan elbil.backe skrev: ↑07 feb 2026 08:49Så du tror inte att BTEA har redovisat alla uppgifter som krävs för att kunna räkna ut vad det kommer kosta?mussla skrev: ↑06 feb 2026 23:28Kreditbolag redovisar normalt totalkostnaden för krediten. Det inkluderar ränta samt alla avgifter som uppläggningsavgift, aviavgift och administrativ avgift. Det är nog till och med lagkrav.backe skrev: ↑06 feb 2026 17:44Klart det vore bra, samma om alla leasing avtal, kreditkortslösningar, banklån o.s.v. har exakt samma upplägg och taxor, sen kan man få veta det i skolan när man växer upp och sen kan man det.mussla skrev: ↑06 feb 2026 16:20
Eftersom det är 170 olika bolag så går det inte att lära sig generellt hur det fungerar. Det kräver i ställer att man dels vet vilket bolag det är och dels att man läser in sig på just det bolagets villkor. Det hade underlättat allmänhetens utbildning om det fanns (1) en modell för det. Då vet man också hur man skall bete sig om man till exempel hyr en stuga.
Kostnaden för nätutbyggnaden har vi redan betalat för genom val av säkring.
Du kan ju lära dig alla prismodeller om du vill, men det är väl rimligt att fokusera på din leverantörs modell? De andra är väl något mindre intressanta antar jag.Freez skrev: ↑07 feb 2026 09:26Prismodellerna menar du väl, varje nätbolag har hittat på sin egen modell. Sedan när blev bastu i en fjällstuga lyx? Är golvvärme, varmvattenberedare, luftavfuktare i krypgrunden eller luftvärmepump osv lyx?frippe skrev: ↑06 feb 2026 22:31Prismodellen är inte komplicerad, snarare tvärt om enkel.Freez skrev: ↑06 feb 2026 19:44Fel eftersom man omöjligt kan ha koll på övrig förbrukning tex bastu, spis, värme osv. Jag använder som sagt Tibber puls med lastbalansering på elbilsladdaren men det hjälper inte mot alla toppar.jonasl skrev: ↑06 feb 2026 17:24Är det gamla garoboxar utan styrmöjlighet eller något liknande?Nicke Nyfiken skrev: ↑06 feb 2026 17:10Bostadsrättsföreningen tittar nu på en lösning som blockerar alla laddboxarna utom på nätterna. Men det kommer inte på plats denna säsongen så det blir ingen elbilsladdning för hyresgästerna denna vintern.
Jo man kan se det som att du har blivit lurad. Man kan också se det som att du av någon anledning köpt något som du sedan valt att inte använda eller inte behövt alls. Jag är snål o har alltid bara betalt för 16A. Men visst har det gått åt många säkringar genom årenDinsdale skrev: ↑07 feb 2026 09:14Det jag tycker är mest bedrägligt är att vi elkunder tidigare betalat extra för tex 20A eller 25A som väldigt sällan använts. Nu när jag skaffat elbil och faktiskt vill använda det jag betalat för, kanske i decennier, nä då visar det sig att kejsaren är naken. Man har aldrig klarat av att leverera den här effekten som jag betalat för att kunna få ut, nätet är inte dimensionerat för det. Så varför har jag då behövt betala extra i alla år? Varför har inte de pengarna använts för att se till att man klarar av att leverera det man sålt?
Jo fast hur många måste du kunna?Freez skrev: ↑07 feb 2026 09:26Prismodellerna menar du väl, varje nätbolag har hittat på sin egen modell. Sedan när blev bastu i en fjällstuga lyx? Är golvvärme, varmvattenberedare, luftavfuktare i krypgrunden eller luftvärmepump osv lyx?frippe skrev: ↑06 feb 2026 22:31Prismodellen är inte komplicerad, snarare tvärt om enkel.Freez skrev: ↑06 feb 2026 19:44Fel eftersom man omöjligt kan ha koll på övrig förbrukning tex bastu, spis, värme osv. Jag använder som sagt Tibber puls med lastbalansering på elbilsladdaren men det hjälper inte mot alla toppar.jonasl skrev: ↑06 feb 2026 17:24Är det gamla garoboxar utan styrmöjlighet eller något liknande?Nicke Nyfiken skrev: ↑06 feb 2026 17:10Bostadsrättsföreningen tittar nu på en lösning som blockerar alla laddboxarna utom på nätterna. Men det kommer inte på plats denna säsongen så det blir ingen elbilsladdning för hyresgästerna denna vintern.
En, där du bor, en till om du har sommar- eller fjällstuga, kanske en tredje om du har både sommar- och fjällstuga.
Men har du råd med eget boende och en sommarstuga/fjälllstuga, ja då anser nog jag att du har råd med effekttriffen.
En bastu kan du styra när du vill vänd den, men ja, bastu tycker nog jag är lite lyx.
Vi har samtidigt som de införde effekttariffen fått lägre andra avgifter, månadsavgift sänkt med 50kr, överföringsavgiften sänkt, samtidigt tar de en effekttariff. Men ja, lever vi vidare som innan blir det dyrare, men inte om du tänker till lite när du förbrukar din el.
Är det ett bra system, nja kanske inte, men det är en enkel modell.
Model Y LR.
Model S70D
- Xyborg
- Teslaägare
Lol. Både bastu och fjällstugor är i allra högsta grad lyxkonsumtion. Så även golvvärme.Freez skrev: ↑07 feb 2026 09:26Prismodellerna menar du väl, varje nätbolag har hittat på sin egen modell. Sedan när blev bastu i en fjällstuga lyx? Är golvvärme, varmvattenberedare, luftavfuktare i krypgrunden eller luftvärmepump osv lyx?frippe skrev: ↑06 feb 2026 22:31Prismodellen är inte komplicerad, snarare tvärt om enkel.Freez skrev: ↑06 feb 2026 19:44Fel eftersom man omöjligt kan ha koll på övrig förbrukning tex bastu, spis, värme osv. Jag använder som sagt Tibber puls med lastbalansering på elbilsladdaren men det hjälper inte mot alla toppar.jonasl skrev: ↑06 feb 2026 17:24Är det gamla garoboxar utan styrmöjlighet eller något liknande?Nicke Nyfiken skrev: ↑06 feb 2026 17:10Bostadsrättsföreningen tittar nu på en lösning som blockerar alla laddboxarna utom på nätterna. Men det kommer inte på plats denna säsongen så det blir ingen elbilsladdning för hyresgästerna denna vintern.
Direktverkande golvvärme är ju väldigt effektivt och frågan är om det i praktiken verkligen drar mer el än om toaletten värms upp via radiatorsystemet?Xyborg skrev: ↑07 feb 2026 11:58Lol. Både bastu och fjällstugor är i allra högsta grad lyxkonsumtion. Så även golvvärme.Freez skrev: ↑07 feb 2026 09:26Prismodellerna menar du väl, varje nätbolag har hittat på sin egen modell. Sedan när blev bastu i en fjällstuga lyx? Är golvvärme, varmvattenberedare, luftavfuktare i krypgrunden eller luftvärmepump osv lyx?frippe skrev: ↑06 feb 2026 22:31Prismodellen är inte komplicerad, snarare tvärt om enkel.Freez skrev: ↑06 feb 2026 19:44Fel eftersom man omöjligt kan ha koll på övrig förbrukning tex bastu, spis, värme osv. Jag använder som sagt Tibber puls med lastbalansering på elbilsladdaren men det hjälper inte mot alla toppar.jonasl skrev: ↑06 feb 2026 17:24
Är det gamla garoboxar utan styrmöjlighet eller något liknande?
Fjällstuga är väl lyx?
- Xyborg
- Teslaägare
Det kan du nog ha rätt i. Där backar jag. Men fjällstugor är i allra högsta grad en form av lyxkonsumtion.Fredrik j skrev: ↑07 feb 2026 12:25Direktverkande golvvärme är ju väldigt effektivt och frågan är om det i praktiken verkligen drar mer el än om toaletten värms upp via radiatorsystemet?Xyborg skrev: ↑07 feb 2026 11:58Lol. Både bastu och fjällstugor är i allra högsta grad lyxkonsumtion. Så även golvvärme.Freez skrev: ↑07 feb 2026 09:26Prismodellerna menar du väl, varje nätbolag har hittat på sin egen modell. Sedan när blev bastu i en fjällstuga lyx? Är golvvärme, varmvattenberedare, luftavfuktare i krypgrunden eller luftvärmepump osv lyx?frippe skrev: ↑06 feb 2026 22:31Prismodellen är inte komplicerad, snarare tvärt om enkel.
Fjällstuga är väl lyx?
Golvvärmens relativa effektivitet beror nog mest på vad som producerar värmen i radiatorsystemet. En bergvärmepump skulle t.ex. vara betydligt mer energieffektiv. Om du däremot har direktverkande elpanna till radiatorsystemet så är nog golvvärmen knappast sämre ur effektivitetssynpunkt.
Nja, om du menar golvvärme med direktel så är det troligen den minst energieffektiva uppvärmningsformen av alla öven om det är väldigt behagligt.Fredrik j skrev: ↑07 feb 2026 12:25Direktverkande golvvärme är ju väldigt effektivt och frågan är om det i praktiken verkligen drar mer el än om toaletten värms upp via radiatorsystemet?Xyborg skrev: ↑07 feb 2026 11:58Lol. Både bastu och fjällstugor är i allra högsta grad lyxkonsumtion. Så även golvvärme.Freez skrev: ↑07 feb 2026 09:26Prismodellerna menar du väl, varje nätbolag har hittat på sin egen modell. Sedan när blev bastu i en fjällstuga lyx? Är golvvärme, varmvattenberedare, luftavfuktare i krypgrunden eller luftvärmepump osv lyx?frippe skrev: ↑06 feb 2026 22:31Prismodellen är inte komplicerad, snarare tvärt om enkel.
Fjällstuga är väl lyx?
Allt med värmepump inblandat är naturligtvis helt överlägset och till och med direktverkande elradiatorer är normalt effektivare med samma isolering.
Jag försöker inte få det att verka krångligare än vad det är. Det behövs inte. Det är krångligt redan som det är. Kostnaden för att tanka bilen är viss känd innan. Du ser på pumpen vad literpriset är och du ser på pumpen vad totalen blir. Att bilen förbrukar olika när man kör är en annan sak och gäller även för elbilen.Xyborg skrev: ↑07 feb 2026 09:21Du försöker verkligen få det att verka krångligare än vad det är. Det går att framställa tankning likadant. Kostnaden för att tanka bilen för ett visst antal mil är inte heller hänt för dig i förväg. Du måste ta hänsyn till väder, hastighet, vägens skick, trafikmängden, hur lastad bilen är o.s.v.mussla skrev: ↑06 feb 2026 23:14Att veta vad det kostar att tanka vid en bensinpump är enkelt eftersom beloppet står på en skärm och uppdateras i realtid allteftersom tanken fylls på.Xyborg skrev: ↑06 feb 2026 17:31För att dra liknelsen med bensinpumpen. Du behöver inte veta vad all bensin i hela världen kostar heller. Du behöver bara veta vad det kostar där du tankar. 170 eldistributionsnät eller 50 000 eldistributionsnät är irrelevant. Du behöver bara kunna den där du har elabonnemang.mussla skrev: ↑06 feb 2026 16:01Om systemet hade varit lätt att förstå så hade det haft en räknare som visade kronor och ören medans man förbrukar ström - tänk bensinpump.Xyborg skrev: ↑06 feb 2026 15:47
Hör måste jag faktiskt hålla med. Jag har inte sett någon som visat upp en prismodell som faktiskt varit svår att förstå. Sen kan jag samtidigt tycka att prismodellen är dålig - men det är något helt annat. Samtliga prismodeller jag sett har ju i slutändan varit "om du använder mycket ström samtidigt, framförallt under dagtid - då betalar du mer. Sprid ut förbrukningen och flytta topplaster till natten för att betala mindre". Det är ju inte direkt rocket science. Klarar man inte av den nivån på komplexitet så bör man nog inte ha körkort från första början, och därmed blir problematiken med elbil icke existerande.
Med effektavgift så vet du inte med lätthet om det kommer att kosta 100 kr eller 3000 kr. Jag tror att få skulle acceptera en bensinpump med ett dolt pris som varierar lika mycket beroende på vad klockan är och hur många andra som tankar samtidigt.
Jag vidhåller att det är krångligt eftersom du måste mäta och beräkna för att få fram ett pris.
Prismodellen må vara enkel i teorin men det är svårt att på förhand veta vad det kostar att ladda bilen och det kan diffa mellan 100 och 3000 kr.
Model Y LR AWD -24