Maw skrev: ↑30 jan 2026 08:02
fth skrev: ↑30 jan 2026 01:08
pefreli skrev: ↑29 jan 2026 23:28
Skyltspurtaren skrev: ↑29 jan 2026 21:40
Jag får inte ladda på Mer för familjen. Efter ett gäng ”jag får snart igång laddaren”-försök. Få stolpar brukar det vara också.
CircleK, OKQ8 och Ionity räcker långt när Tesla inte ligger optimalt till, och finns ofta i Tesla-navigatorn så man kan förvärma mot dom.
Det låter som att SUC inte längre är ett viktigt argument att fortsätta med Tesla.
Krävs fler appar än ovan nämnda för smidig långresa även i Europa?
Har alla dessa möjlighet till att regga bil/kreditkort så laddstationen känner av vilken bil det är och man bara ”plug and charge” likt SUC?
Erbjuder förresten Tesla numera andra bilmärken ”plug and charge” på SUC? Jag har inte sett kortläsare men har kanske bara inte tänkt på det…
Jag skulle nog säga att SuC fortfarande är i en klass för sig.
Det finns absolut massor med bra alternativ idag, men ingen annan kedja är ens i närheten lika heltäckande, med så många stolpar per station, eller så låga priser.
På dom sträckor jag kör i Europa är SuC oftast 5-10ggr större än konkurrenternas stationer, och det är aldrig köer.
Bekvämligheten att bara plugga i och inte behöva fundera på appar, fobbar, abonnemang etc är också iaf för mig värt en hel del.
/fth
Skulle man bara välja ett enda nätverk att ladda på så håller jag med om att Teslas är bäst, åtminstone för 400V-bilar.
Men varför skulle man bara välja ett enda nätverk när man lika gärna kan välja flera att ladda ifrån?
Enkelheten främst skulle jag säga.
Hos någon/några av dom stora kedjorna antar jag att det nuförtiden inte är något problem, men historiskt var det verkligen inte problemfritt att ladda hos mindre lokala aktörer i Europa.
Med SuC vet man med 100% säkerhet att det bara är att plugga i och ladda, den tryggheten är svårslagen, särskilt när man reser med familjen i Europa.
Det är mycket möjligt att situationen har förbättrats en på senare år, jag laddar som sagt nästan uteslutande på SuC, men mina erfarenheter av andra operatörer har oftast varit bedrövlig, det är extremt sällan som laddningen gått smidigt, och det är många gånger jag helt enkelt fått ge upp och ta mig till en annan laddare, oftast SuC.
Det gäller för övrigt både snabb- och destinationsladdning, här i Paris laddar jag t.ex hos den största lokala operatören ”Metropolis”, och trots att jag har abonnemang, laddkort, och har laddat massor av gånger så är min ”success rate” max kanske 75%, det är ständigt strul med att stolparna är trasiga, laddningen inte startar, ingen kontakt med bilen etc etc.
På långresa har iaf inte jag tålamod med sånt sk-t, och så länge det inte finns några starka skäl att byta så fortsätter jag med SuC.
/fth