AAKEE skrev: ↑29 jan 2026 19:47
frippe skrev: ↑29 jan 2026 19:01
AAKEE skrev: ↑29 jan 2026 17:10
frippe skrev: ↑29 jan 2026 16:53
AAKEE skrev: ↑29 jan 2026 15:57
Vi har diskuterat det tidigare här på tcs.
Tesla är öppna med hur det fungerar.
För att laddaren ska finnas med ska ett visst antal lyckade laddsessioner finnas med varje vecka, ungefär.
Jag minns inte exakt, men så fungerar det.
Märkligt system, de borde väl kunna ta med de stora andra laddnätverken och visa data precis som ABRP eller CHargefinder gör. Då kan man själv göra sitt val om jag vill köra en omväg för att använda SuC eller köra på den andra laddaren.
Jag är bara budbäraren, jag har inte bestämt hur det är
IMG_0366.jpeg
Men på sätt och vis håller jag med.
Finns laddaren med är det bra om det är hög chans att den fungerar.
Ändå ett märkligt system. Borde snarare gå på nätverk istället för enskild laddstation. Men ja, det är numera alltså lättare och smidigare att navigera på resan om jag inte har en Tesla, för flera märken tar där med alla laddare.
Synd då jag annars tycker Teslas användarsystem är smidigt.
Sedan ett år eller något så ser man exakt hur många hela laddare det är på Tesla, och när man rullar in står det tex ”2B ur funktion”.
Den funktionen är rätt bra, att slippa parkera vid fel stolpe.
Inte för att det skulle förta funktionen på Teslas laddare att ha med fler laddare men risken att komma till en laddstation där man har mest trasiga laddare skulle öka om man sänkte kraven på tredjepartsladdare.
Smaken är såklart som baken, och det är av mindre vikt för mig. Skulle Tesla tillföra en massa laddare skulle det inte göra mig något men jag tänker nästan att för mig är det nog bäst som det är nu, om jag fick välja.
Jag körde SECC och körde inte bara på Teslaladdare, använde Chargefinder på skärmen som var i princip som Teslas nav men med alla laddare.
Jag tycker också Teslas system är bra i grunden och speciellt informationen om trasiga laddare som du nämner.
Men, jag tror inte att du eller jag är den genomsnittliga elbilsbilisten, så vi tycker det är ok att använda andra appar i bilen som komplement till Teslas egna.
Men att göra det innebär t.ex. att Teslas system börjar informera dig om att det inte finns laddning på platsen du navigerar till m.m. Vilket blir lite störigt.
I ABRP kan du t.ex. ställa in minsta antal ladduttag som stationen ska ha för att användas i planeringen, ChargeFinder samlar väl in information om trasiga laddare. Så det skulle gå att ha det som alternativ i Teslan också, kanske som ett val som de gjort med 3e partsladdare redan.
Jag använder frekvent circleK numera och har inte de senaste två åren kommit till en station som inte fungerar. Samma sak med Nima, eviny numera. Däremot Mer har som jag upplevt det haft stora problem med tillgängligheten.
Model Y LR.
Model S70D