Beggad model 3 känns bra men skadad i underredet

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rikerik
Teslaägare

Beggad model 3 känns bra men skadad i underredet

Inlägg av Rikerik »

Hej,

Tänkte be om lite intressanta kommentarer och subjektiva synpunkter, hoppas på en trevlig liten diskussion om min nya bil.

Tog hjälp av en kompis med bilfirma att köpa en gammal leasebil via sån intern aktion från ayvens. Man vet ju inte massor om bilarna då så det var rätt spekulativt.

Men verkar ha blivit rätt bra känner jag men hittade en skada undertill igår, som jag kommer till om en stund…

Allt som allt pröjsade jag 293000kr inkl. omlackering av kofångare fram och bak, sommar och vinterdäck, även nån 2årig garanti via trygg hansa fick jag med.

Model 3 2021 lr awd, dragkrok.
byggd i freemont med sånt e3ld panasonicbatteri.
Flashtest visar 92% batterihälsa och ca530km räckvidd WLTP.
Bilen har gått 9000 mil

Överlag fräsch och fin.

När jag bytte till vinterdäck igår hissade jag upp bilen rejält och såg då en rejäl skada på underredet, långt fram, i mitten. Jag kunde inte se denna skada vid köpetillfället när jag spanade in under….

Jag försökte också spana efter rost på bromsledningar och andra vitala deler, men kunde inte se något stort med blotta ögat, jag la dock på linolja på delar med någon form av ytrost, en vana jag har från min volvo v70 glt -99 :roll: .

Frågor:
1. Vad är din spontana reaktion på köpet?
2. Finns det någon anledning att leta djupare efter rost än att visuellt inspektera hjulhus vid däckbyten t.ex? Bör jag montera ner plastskydd för att kunna inspektera mer, hur gör ni?
3. Vad rekommomenderar ni att jag gör åt skadan i underredet? jag kunde inte se eller känna att något innanför skyddet har tagit skada, men jag antar att främre elmotorn sitter typ exakt där....

Tack på förhand.

/Erik
image2.jpeg
image1.jpeg
image0.jpeg
manneson

Re: Beggad model 3 känns bra men skadad i underredet

Inlägg av manneson »

Jag hade nog tagit loss plastskyddet och tittat under.
Gissar det mest är ”luft” bakom, men ändå säkrast att undersöka.
Inte så svårt att ta bort ju.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Kan nog vara bra att kolla under, eftersom motorn med tillhörande diff sitter precis där. Här står det hur man gör för att ta bort skyddet:

https://service.tesla.com/docs/Model3/S ... EB9BA.html
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ja ta bort plastkåpan undertill och kolla noga även batteriet.
Är det synbara repor/bulor på batteriet så gäller inte Teslas 8-åriga batterigaranti. Då tycker jag du ska häva köpet om det går.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Kolla noga så att inte batteriet är skadat för som jag har förstått det så räcker det med en buckla eller lite djupare repa i batteriet för att bilen ska få körförbud i besiktningen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Rikerik
Teslaägare

Inlägg av Rikerik »

Tack,

Och det är säkert att batteriet faktiskt sitter där, Mellan främre hjulparet?

När jag spanade in på skadan ovanifrån, dvs från hjulhusets perspektiv, så kunde jag inte se något annat än vad jag antar är komponenter tillhörande främre elmotorn.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Rikerik skrev: 13 nov 2025 13:28
Tack,

Och det är säkert att batteriet faktiskt sitter där, Mellan främre hjulparet?

När jag spanade in på skadan ovanifrån, dvs från hjulhusets perspektiv, så kunde jag inte se något annat än vad jag antar är komponenter tillhörande främre elmotorn.
Har inte kollat på bilden direkt men batteriet är delen under bilen sol är i metall med längsgående skyddsskenor och detta börjar ungefär där framhjulen har sin bakkant.

Där det är plast under är framför batteriet och bakom.

Googlad bild där någon säljer en annan sorts bottenplast. Men msn ser tydligt vart batteriet börjar.

Besiktningen är nog inte det värsta med batteriet utan att med skador under batteriet är Tesla ofta ointresserade av att utlösa garanti om det finns uppenbara skador och då är det maskinskada med/mor ditt försäkringsbolag .
IMG_8798.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Rikerik
Teslaägare

Inlägg av Rikerik »

Tack @AAKEE för den tydliga bilden, jag borde ha tagit med en sådan från början.

jag ringade in vart min skada är
tesla-underrede.jpeg
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Rikerik skrev: 13 nov 2025 14:42
Tack @AAKEE för den tydliga bilden, jag borde ha tagit med en sådan från början.
jag ringade in vart min skada är
Här är instruktionen i Teslas servicemanual för hur du byter den:
https://service.tesla.com/docs/Model3/S ... EB9BA.html

Som @AAKEE redan sagt börjar ju batteriet längre bak, så gläd dig åt att det inte är det dyraste som rykt :)

Gräv lite mer i servicemanualen så hittar du säkert vad det sitter för del under denna "front aero shield", jag tror mer på "steering rack" än att det är främre drivmotorn. Drivmotor och "gearbox" verkar sitta bakom navcentrum, din skada är ju framför.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ta bort och kolla för frid i själen. Det är också väldigt lätt att lyfta ur plasten i frunken (tar 5 min och några få bultar som ska lossas) då ser du bra från andra hållet. Lär vara extra skitigt där inne om hålet varit länge också.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Annat att kolla på en 2021 är viewtopic.php?t=36530 (bromsrören bakom innerskärmen fram)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Rikerik
Teslaägare

Inlägg av Rikerik »

Tack för all hjälp. Jag planerar att byta ut alternativt laga aero-skölden, samt inspektera bromsrören bakom skydden i hjulhusen fram.

Jag antar att bromsrören har sämre/mindre skydd i typ ytlegering bakom skydden eftersom de ser ut att vara i utmärkt skick på alla delar som är synliga i hjulhusen?
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare

Inlägg av Claes_B »

Rikerik skrev: 16 nov 2025 22:38
Tack för all hjälp. Jag planerar att byta ut alternativt laga aero-skölden, samt inspektera bromsrören bakom skydden i hjulhusen fram.

Jag antar att bromsrören har sämre/mindre skydd i typ ytlegering bakom skydden eftersom de ser ut att vara i utmärkt skick på alla delar som är synliga i hjulhusen?
Bromsrören har samma skydd hela vägen det är ingen skillnad på det, om de rostar mer bakom innerskärmen så har det andra orsaker.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Claes_B skrev: 17 nov 2025 08:33

Bromsrören har samma skydd hela vägen det är ingen skillnad på det, om de rostar mer bakom innerskärmen så har det andra orsaker.
Endast lekman på det här, så detta är bara en ren gissning…

Tesla ska ju som jag förstår det tydligen ha bytt till mer högkvalitativa bromsrör vi någon tidpunkt i produktionen. Så utifrån det ovanstående verkar det väl som att man kan anta att Rikeriks 3:a har de nyare bättre bromsrören. Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

SwedishAdvocate skrev: 17 nov 2025 08:46
Claes_B skrev: 17 nov 2025 08:33

Endast lekman på det här, så detta är bara en ren gissning…

Tesla ska ju som jag förstår det tydligen ha bytt till mer högkvalitativa bromsrör vi någon tidpunkt i produktionen. Så utifrån det ovanstående verkar det väl som att man kan anta att Rikeriks 3:a har de nyare bättre bromsrören. Eller?
Jag tror att det var något gummiskydd som saknades på bromsrören på något (känsligt?) ställe. Det skall vara åtgärdat från och med något datum. Det finns info i någon tråd här. Grufman gjorde en video om det som finns länkad i den tråden.
Model Y LR AWD -24
Skriv svar