Xanthopteryx skrev: ↑06 mar 2024 06:34
Nu vet jag inte vem du syftar på riktigt men för min del så ja:
Batteribilar (väljer hellre det uttrycket, eller BEV, då elbilar är så mycket mer - en bil med bränsleceller är till eempel också en elbil) är intressant och fyller sin funktion som med alla saker: Rätt sak på rätt plats är nyckelordet.
I andra situationer fungerar batteribilar inte särskilt väl eller till och med skitkass.
Precis som vi i dag har en uppsjö av olika framdrivningssätt (gas, bensin, diesel, etanol, batteri, vätgas, hybrider av olika varianter med mera) så kommer vi fortsätta ha en diversitet av framdrivningssätt. Batteribilar är INTE lösningen på allt, lika lite som etanol tidigare ansågs vara lösningen på allt, för att efterföljas att diesel var lösningen på allt.
Tesla, om vi skall vara specifika nu, hade något förut. Man var inte först (batteribilarhar funnits sjukt länge!) men man var först att bli mainstream med det under detta århundrade. Man tog fram något som faktiskt fungerade i realiteten för flertalet människor, även om kvalitén inte var på topp men som med många nya eller relativt nya företag så tar det ju lite tid att lära sig helt och fullt.
Men sedan började det på något sätt gå utför. Visst, man har lanserat "billiga" (billigARE än tidigare modeller av Tesla åtminstone) batteribilar men samtidigt har man lurat köpare sedan lång tid tillbaka (tio år ungefär) med funktioner som aldrig kommer (och aldrig lär komma...), man snålar in ännu mer på kvalitetsarbetet i stället för att göra det bättre. Som många som har Tesla sedan länge kan vittna om så är servicen också sämre, och kunomhändertagandet har gått utför. Den något mentalt ostabila ledaren för nuvarande Tesla (märk väl, han startade aldrig företaget utan gick in med investeringar) bidrar knappast positivt enligt mig då han fortsätter att skita ner företaget med ännu fler lögner och hittepå samtidigt som fokus hamnar ännu längre bort från ägaren, kvaliteten med mera.
Det är lite synd tycker jag för Tesla hade kunnat bli något riktigt bra men lite likt Apple blev akterseglad av andra företag inom telefonibranschen så så är nu Tesla på väg (och i flera avseenden är redan) att bli akterseglad av andra företag inom bilbraschen. Man tänkte nog likt Apple att man hade allt och att inget mer behövdes men sedan stannade innovationen av och det handlar allt mer om att spara pengar, få till hype kring något som egentligen inte är så märkvärdigt, utveckla nonsens (pruttkuddar och spel till exempel vad gäller bilarna) och sedan kopiera vad andra tar fram.
Titta på en Tesla i dag med nyktra ögon:
Ser den inte jäkligt tråkig ut? Lite som bilarna såg ut kring 90-00-talet? Påminner till formen ganska mycket om den Mazda 626 jag hade då (från 1996). Anonym, slätstruken tvålkopp. Sticker inte ut åt något håll. Bilarna känns liksom daterade, och det har bland anant att göra med att man ju faktiskt inte gör så mycket nytt. Man kör på samma kaross som man tänjt lite på för att få en lite högre bil (Y) mot en lite lägre (S). Till och med gamla designtröga Mercedes och BMW lyckas ju faktiskt i dag att se någorlunda moderna ut och trots att Mercedes också tappat i kvalitet sedan deras storhetstid innnan 90-talet så finns ändå något av en kvalitetskänsla däri.
När man ser hur Teslorna ser ut under skalet så blir man ju lite mörkrädd för framtida ägare (inte förvånad över att andrahandsvärdet går utför). Det märks att man fortfarande inte riktigt kan bygga bilar för annat än kaliforniskt varmt och torrt klimat.
Så ja, Tesla är, eller har varit kanske man skall säga, intressant som bil men det är verkligen inget speciellt med den i dag tycker jag, och nog många med mig med tanke på vikande försäljning, vikande aktiekurs, vikande andrahandsvärde och kritik även från tidigare kraftigt indoktrinerade Teslafans.
Korthuset börjar ramla och jagtror personligen att man skulle behöva göra sig av med Musk, helt och hållet. Inget inflytande, och ta in en Riktig bildesigner (gärna någon från Europa - vi har många bra här) och börja satsa på kvalitet, kundomhändertagande och i tredje hand även utveckling igen.
Att man i dag köper en bil som Tesla, avskalad av funktioner som även den billigaste bil av annat märke har, samtidigt som den kostar minst 600.000 och sedan får man tämligen kass kundupplevelse och service som gör att man börjar muttra är ju inget som gör att man känner "Wow, en sådan bil måste jag ha!".
Vår Volvo som vi köpte 2017, fullsmetad med massa praktiska saker, kostade då 500.000 och jag har extremt bra personlig kontakt med servicetekniker, jag får bra service, jag kan lätt beställa reservdelar om jag behöver (ett plastclips till en nyckelantenn i bagageutrymmet hade av någon anledning gått sönder - enkelt telefonsamtal och inom kort fanns delen att hämta) och jag känner mig väl omhändertagen i det aspektet.
Visst kan saker bli bättre, så är det alltid, men jag känner inte att jag gjort ett Dåligt val och jag känner verkligen inte "Tack för mig Volvo". Snarare så känner jag att den här bilen vill jag hålla kvar vid och likaså verkstaden då det fungerar så himla bra och smidigt.
Så till Tesla (jag vet, du läser ändå inte men ändå):
Skärp er nu.
Ta hand om kunderna!
Satsa på kvalitet!
Sluta ljuga och hitta på.
Utveckla funktioner som folk faktiskt har nytta av!
Och sätt för guds skull tillbaka parkeringssensorer, radar, regnsensor och spakar. Det finns en anledning till att man har haft det i årtionden: Det bara fungerar helt enkelt.
Det ligger förstås en hel del i många av punkterna i din kritik, som missriktad kostnadsbesparing i form av borttagna sensorer, spakar, kvalitetsproblem, försämrad kundupplevelse, Elon Musks uttalanden och beteende etc.
Dom övergripande slutsatserna om drivmedel och att Tesla skulle vara "akterseglat" etc håller jag dock inte med om öht.
Vad gäller drivmedel så är det inga som helst tvivel om att det är BEV som kommer att helt ta över, fördelarna mot gas, bränsleceller etc är så stora att det inte längre ens finns någon seriös diskussion om detta.
Vad gäller "akterseglingen" så har jag också mycket svårt att se detta. Det Tesla har fokuserat på är att producera (tillräckligt) bra bilar i
volym med god lönsamhet, något som inget av dom traditionella företagen har lyckats med, och knappt någon av dom kinesiska uppstickarna. I takt med att andelen BEV ökar i nyförsäljningen kommer detta förstås att visa sig mer och mer kritiskt, jag är helt säker på att flera av dom gamla företagen helt enkelt inte kommer att klara omställningen, trots att dom har haft >10 år att utnyttja Teslas "facit". Här kan man verkligen tala om "aktersegling" (eller kanske "kölhalning" i flera fall).
Min service-upplevelse hos Tesla är också helt felfri, både i Sverige och i Frankrike. Jag har alltid fått ett extremt bra bemötande, alla åtgärder har genomförts korrekt och på tid, i flera fall av Rangers i mitt eget garage utan att jag har behövt lägga en sekund av egen tid. Jag vet att många har upplevt problem med service, och serviceorganisationen har absolut haft problem att hänga med i svängarna när volymerna ökat med flera storleksordningar, men jag är också helt säker på att bilden inte är lika mörk som du utmålar den.
Vad gäller innovation och design så har förstås detta i viss mån varit nedprioriterat under en period när fokus varit på skalning av produktion av befintliga modeller, men det är ju bara att titta på CyberTruck för att se att Tesla inte slutat med detta. Något mer nyskapande både tekniskt och formgivningsmässigt är nog svårt att hitta i bilhistorien, oavsett om man gillar den eller inte.
Jag är också helt säker på att kommande modeller som <$25k-bilen, Roadster etc kommer att innehålla stora nyheter, både med avseende på teknik, design, och produktion.
Till sist är jag också rätt säker på att Elon Musk kommer även fortsättningsvis vara tongivande i företaget, att göra sig av med honom skulle vara en katastrof för Tesla, oavsett vad man anser om honom i övrigt.
/fth