Människor bygger bilar. Inte företag. Är bara att värva nyckelpersoner så har du kunskapen.tesla newbie skrev: ↑06 feb 2024 20:52Fast de brister som nämns här har Tesla aldrig varit bäst på. Valfri tysk konkurrent har haft bättre fjädring, tystare kupé, HUD, 360 kamera och regnsensor. Så de är väl inte så konstigt att de fortsätter vara bättre på det när de börjar göra elbilar.martinsson skrev: ↑06 feb 2024 20:36
Tesla kanske har bättre värmepump men resten är inte lika imponerande längre. En gång i tiden var Tesla bäst på allt men den tiden är förbi nu. Dem får rycka upp sig om dem skall hänga med men tror inte det händer nu när dem säljer som smör i solsken (som en del redan nämnt.)
BMW och Mercedes byggde stora bekväma lyxbilar innan Tesla ens fanns som företag.
Tack för mig Tesla.
Moderator: Redaktion
Re: Tack för mig Tesla.
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Tack för mig Tesla.
Så är det absolut och Tesla har tidigare fokuserat mer på eldrivlinan och batteriet än på att få till en perfekt avstämd fjädring. Ska man tro recensionerna av nya Model 3, så verkar de ju dock ha förbättrat sig avsevärt på det området. Sen kan man tycka vad man vill om Teslas avskalade koncept. Jag gillar det personligen, men de som inte gör det har numera gott om alternativ att välja bland. Är själv intresserad av nya Polestar 4.Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 21:03Människor bygger bilar. Inte företag. Är bara att värva nyckelpersoner så har du kunskapen.tesla newbie skrev: ↑06 feb 2024 20:52Fast de brister som nämns här har Tesla aldrig varit bäst på. Valfri tysk konkurrent har haft bättre fjädring, tystare kupé, HUD, 360 kamera och regnsensor. Så de är väl inte så konstigt att de fortsätter vara bättre på det när de börjar göra elbilar.martinsson skrev: ↑06 feb 2024 20:36
Tesla kanske har bättre värmepump men resten är inte lika imponerande längre. En gång i tiden var Tesla bäst på allt men den tiden är förbi nu. Dem får rycka upp sig om dem skall hänga med men tror inte det händer nu när dem säljer som smör i solsken (som en del redan nämnt.)
BMW och Mercedes byggde stora bekväma lyxbilar innan Tesla ens fanns som företag.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tack för mig Tesla.
Jag tycker själv Zeekr 001 är mycket intressant, men är det inte lite tidigt att utropa den som Tesladödare efter alla barnsjukdomar den verkar ha?martinsson skrev: ↑06 feb 2024 20:36Jag tycker absolut det som du kanske sett. Det finns flera som slår Tesla på fingrarna idag.
Zeekr är bara en av dem.
Zeekr 001 är ju en tydlig Tesladödare. Sen när FR-modellen kommer så slår dem även accelerationen på S-Plaid.
Sen har du Xpeng, BYD och även Nio. Alla har modeller som slår Tesla.
Tesla kanske har bättre värmepump men resten är inte lika imponerande längre. En gång i tiden var Tesla bäst på allt men den tiden är förbi nu. Dem får rycka upp sig om dem skall hänga med men tror inte det händer nu när dem säljer som smör i solsken (som en del redan nämnt.)
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Tack för mig Tesla.
Mjukvara. Ge det ett par månader eller ett halvår så löser det sig. Vad jag har sett har inga bilar ännu blivit stående eller krävt bärgning. Så det hade kunnat vara värre, betydligt värreslugger75 skrev: ↑06 feb 2024 21:32Jag tycker själv Zeekr 001 är mycket intressant, men är det inte lite tidigt att utropa den som Tesladödare efter alla barnsjukdomar den verkar ha?martinsson skrev: ↑06 feb 2024 20:36Jag tycker absolut det som du kanske sett. Det finns flera som slår Tesla på fingrarna idag.
Zeekr är bara en av dem.
Zeekr 001 är ju en tydlig Tesladödare. Sen när FR-modellen kommer så slår dem även accelerationen på S-Plaid.
Sen har du Xpeng, BYD och även Nio. Alla har modeller som slår Tesla.
Tesla kanske har bättre värmepump men resten är inte lika imponerande längre. En gång i tiden var Tesla bäst på allt men den tiden är förbi nu. Dem får rycka upp sig om dem skall hänga med men tror inte det händer nu när dem säljer som smör i solsken (som en del redan nämnt.)
Hårdvaran är kanon, och utvecklarna i koncernen har ju liksom klarat av tämligen rejäla utmaningar tidigare. PS4-ägarna kommer banne mig att vara skyldiga oss en pilsner
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Tack för mig Tesla.
Ja i alla fall är det ganska komiskt att någon som så sent som för en vecka sedan stod och velade ifall det skulle bli en ny Tesla eller inte, nu beställt en annan bil och därefter utsett den till att vara en Tesladödare.slugger75 skrev: ↑06 feb 2024 21:32Jag tycker själv Zeekr 001 är mycket intressant, men är det inte lite tidigt att utropa den som Tesladödare efter alla barnsjukdomar den verkar ha?martinsson skrev: ↑06 feb 2024 20:36Jag tycker absolut det som du kanske sett. Det finns flera som slår Tesla på fingrarna idag.
Zeekr är bara en av dem.
Zeekr 001 är ju en tydlig Tesladödare. Sen när FR-modellen kommer så slår dem även accelerationen på S-Plaid.
Sen har du Xpeng, BYD och även Nio. Alla har modeller som slår Tesla.
Tesla kanske har bättre värmepump men resten är inte lika imponerande längre. En gång i tiden var Tesla bäst på allt men den tiden är förbi nu. Dem får rycka upp sig om dem skall hänga med men tror inte det händer nu när dem säljer som smör i solsken (som en del redan nämnt.)
Detta utan att själv kört, eller ens suttit i en.
Det svänger snabbt i hockey.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Tack för mig Tesla.
Tesla säljer ju som smör i solsken för att de är sämre gällande pris/prestanda då eller? Alla som köper tesla är lurade och vi försöker dumförklara dom? De köper bilen trots att de saknar en del saker som verkar vara dealbreakers för vissa.martinsson skrev: ↑06 feb 2024 20:36Jag tycker absolut det som du kanske sett. Det finns flera som slår Tesla på fingrarna idag.
Zeekr är bara en av dem.
Zeekr 001 är ju en tydlig Tesladödare. Sen när FR-modellen kommer så slår dem även accelerationen på S-Plaid.
Sen har du Xpeng, BYD och även Nio. Alla har modeller som slår Tesla.
Tesla kanske har bättre värmepump men resten är inte lika imponerande längre. En gång i tiden var Tesla bäst på allt men den tiden är förbi nu. Dem får rycka upp sig om dem skall hänga med men tror inte det händer nu när dem säljer som smör i solsken (som en del redan nämnt.)
Nej, alla andra är INTE förbi Tesla. Det verkar som det folk faktiskt vill ha är det som gör att tesla fortsätter sälja som smör i solsken. Fler vill ha Tesla Model Y än VW ID4. Att köpa bil kommer alltid vara kompromisser, och självklart finns det några som är/blir missnöjda med sina köp, precis som det alltid varit. Jag hoppas som sagt att någon på allvar kan börja hota tesla gällande pris/prestanda, blir det i år?
Re: Tack för mig Tesla.
Kan det vara så enkelt som att folk prioriterar olika?
Att en bil är bäst för den ene innebär inte automatiskt att den är bäst för den andre.
Den bästa bilen alla kategorier finns helt enkelt inte. Man får helt enkelt se till att hitta den bil som passar sina egna premisser bäst. Det kan ju vara en Dacia, Bentley eller Tesla, helt beroende på vad man prioriterar.
Att en bil är bäst för den ene innebär inte automatiskt att den är bäst för den andre.
Den bästa bilen alla kategorier finns helt enkelt inte. Man får helt enkelt se till att hitta den bil som passar sina egna premisser bäst. Det kan ju vara en Dacia, Bentley eller Tesla, helt beroende på vad man prioriterar.
Re: Tack för mig Tesla.
Kanske beror på att man knappt levererat några bilar i Sverige, sannolikheten att man springer på en Zeekr 001 är väldigt låg . Men konkurrens är bra och det gör att alla tillverkare, även Tesla behöver jobba med förbättringar.roffe_s skrev: ↑06 feb 2024 21:44Mjukvara. Ge det ett par månader eller ett halvår så löser det sig. Vad jag har sett har inga bilar ännu blivit stående eller krävt bärgning. Så det hade kunnat vara värre, betydligt värreslugger75 skrev: ↑06 feb 2024 21:32Jag tycker själv Zeekr 001 är mycket intressant, men är det inte lite tidigt att utropa den som Tesladödare efter alla barnsjukdomar den verkar ha?martinsson skrev: ↑06 feb 2024 20:36Jag tycker absolut det som du kanske sett. Det finns flera som slår Tesla på fingrarna idag.
Zeekr är bara en av dem.
Zeekr 001 är ju en tydlig Tesladödare. Sen när FR-modellen kommer så slår dem även accelerationen på S-Plaid.
Sen har du Xpeng, BYD och även Nio. Alla har modeller som slår Tesla.
Tesla kanske har bättre värmepump men resten är inte lika imponerande längre. En gång i tiden var Tesla bäst på allt men den tiden är förbi nu. Dem får rycka upp sig om dem skall hänga med men tror inte det händer nu när dem säljer som smör i solsken (som en del redan nämnt.)
MY RWD Vit 2023
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Tack för mig Tesla.
Konstigt ändå hur dem tyska bilarna känts som stenåldern i jämförelse innan. Jag fick en nästan ny BMW som lånebil en gång och det var ingen rolig upplevelse Visst var det sköna säten och så men det var ju dieselmotorn som gjorde att hela upplevelsen blev verkligen fossiltesla newbie skrev: ↑06 feb 2024 20:52Fast de brister som nämns här har Tesla aldrig varit bäst på. Valfri tysk konkurrent har haft bättre fjädring, tystare kupé, HUD, 360 kamera och regnsensor. Så de är väl inte så konstigt att de fortsätter vara bättre på det när de börjar göra elbilar.martinsson skrev: ↑06 feb 2024 20:36
Tesla kanske har bättre värmepump men resten är inte lika imponerande längre. En gång i tiden var Tesla bäst på allt men den tiden är förbi nu. Dem får rycka upp sig om dem skall hänga med men tror inte det händer nu när dem säljer som smör i solsken (som en del redan nämnt.)
BMW och Mercedes byggde stora bekväma lyxbilar innan Tesla ens fanns som företag.
Hade det varit en elbil så vore det säkerligen en trevligare upplevelse.
Så nu förtiden när det finns tyska elbilar då är Tesla inte bäst längre.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Tack för mig Tesla.
Precis.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 feb 2024 22:42Ja i alla fall är det ganska komiskt att någon som så sent som för en vecka sedan stod och velade ifall det skulle bli en ny Tesla eller inte, nu beställt en annan bil och därefter utsett den till att vara en Tesladödare.slugger75 skrev: ↑06 feb 2024 21:32Jag tycker själv Zeekr 001 är mycket intressant, men är det inte lite tidigt att utropa den som Tesladödare efter alla barnsjukdomar den verkar ha?martinsson skrev: ↑06 feb 2024 20:36Jag tycker absolut det som du kanske sett. Det finns flera som slår Tesla på fingrarna idag.
Zeekr är bara en av dem.
Zeekr 001 är ju en tydlig Tesladödare. Sen när FR-modellen kommer så slår dem även accelerationen på S-Plaid.
Sen har du Xpeng, BYD och även Nio. Alla har modeller som slår Tesla.
Tesla kanske har bättre värmepump men resten är inte lika imponerande längre. En gång i tiden var Tesla bäst på allt men den tiden är förbi nu. Dem får rycka upp sig om dem skall hänga med men tror inte det händer nu när dem säljer som smör i solsken (som en del redan nämnt.)
Detta utan att själv kört, eller ens suttit i en.
Det svänger snabbt i hockey.
Velat var rätt ord. Så kan det svänga när man tagit sitt förnuft tillfånga och slutat vela.
Nu känns det som att jag är med i hockeymatchen igen
Heja Frölunda. Heja Zeekr
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Tack för mig Tesla.
Alla är inte förbi men många har kommit förbi enligt mig. Som tur är så tycker ju inte alla likaFrunken skrev: ↑07 feb 2024 04:34Tesla säljer ju som smör i solsken för att de är sämre gällande pris/prestanda då eller? Alla som köper tesla är lurade och vi försöker dumförklara dom? De köper bilen trots att de saknar en del saker som verkar vara dealbreakers för vissa.martinsson skrev: ↑06 feb 2024 20:36Jag tycker absolut det som du kanske sett. Det finns flera som slår Tesla på fingrarna idag.
Zeekr är bara en av dem.
Zeekr 001 är ju en tydlig Tesladödare. Sen när FR-modellen kommer så slår dem även accelerationen på S-Plaid.
Sen har du Xpeng, BYD och även Nio. Alla har modeller som slår Tesla.
Tesla kanske har bättre värmepump men resten är inte lika imponerande längre. En gång i tiden var Tesla bäst på allt men den tiden är förbi nu. Dem får rycka upp sig om dem skall hänga med men tror inte det händer nu när dem säljer som smör i solsken (som en del redan nämnt.)
Nej, alla andra är INTE förbi Tesla. Det verkar som det folk faktiskt vill ha är det som gör att tesla fortsätter sälja som smör i solsken. Fler vill ha Tesla Model Y än VW ID4. Att köpa bil kommer alltid vara kompromisser, och självklart finns det några som är/blir missnöjda med sina köp, precis som det alltid varit. Jag hoppas som sagt att någon på allvar kan börja hota tesla gällande pris/prestanda, blir det i år?
Som jag påtalat förut så gör Tesla inte dåliga bilar men dem leder inte utvecklingen längre. Deras service har även blivit sämre.
Förr så drev dem utvecklingen framåt men idag är det andra som gör det.
När lurad kom på tal så var det precis vad jag kände mig efter Tesla sänkte sina priser förra gången. Det var typ en månad efter jag precis köpt och andarhandsvärdet bara "flaxade" neråt lika mycket.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Tack för mig Tesla.
+1 på den. Pilsner till rofferoffe_s skrev: ↑06 feb 2024 21:44Mjukvara. Ge det ett par månader eller ett halvår så löser det sig. Vad jag har sett har inga bilar ännu blivit stående eller krävt bärgning. Så det hade kunnat vara värre, betydligt värreslugger75 skrev: ↑06 feb 2024 21:32Jag tycker själv Zeekr 001 är mycket intressant, men är det inte lite tidigt att utropa den som Tesladödare efter alla barnsjukdomar den verkar ha?martinsson skrev: ↑06 feb 2024 20:36Jag tycker absolut det som du kanske sett. Det finns flera som slår Tesla på fingrarna idag.
Zeekr är bara en av dem.
Zeekr 001 är ju en tydlig Tesladödare. Sen när FR-modellen kommer så slår dem även accelerationen på S-Plaid.
Sen har du Xpeng, BYD och även Nio. Alla har modeller som slår Tesla.
Tesla kanske har bättre värmepump men resten är inte lika imponerande längre. En gång i tiden var Tesla bäst på allt men den tiden är förbi nu. Dem får rycka upp sig om dem skall hänga med men tror inte det händer nu när dem säljer som smör i solsken (som en del redan nämnt.)
Hårdvaran är kanon, och utvecklarna i koncernen har ju liksom klarat av tämligen rejäla utmaningar tidigare. PS4-ägarna kommer banne mig att vara skyldiga oss en pilsner
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Tack för mig Tesla.
Zeekr kostar en bra bit mer än 3 och y. Tror inte den kommer komma upp i några jättevolymer här. Men snygg är den.
Re: Tack för mig Tesla.
Det skiljer drygt 40k mellan MYP och zeekr 001 performance. Det är inte speciellt stor skillnad med tanke på hur mycket mer påkostad zeekr 001 är. Zeekr 001 tål även att jämföras med MS och MX som känns extremt dyra i den jämförelsen.Teslasemitruck skrev: ↑07 feb 2024 19:47Zeekr kostar en bra bit mer än 3 och y. Tror inte den kommer komma upp i några jättevolymer här. Men snygg är den.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tack för mig Tesla.
Vad är det som är ”mycket mer påkostad” med Zeekr Perf jmf Y perf?Maw skrev: ↑07 feb 2024 19:53Det skiljer drygt 40k mellan MYP och zeekr 001 performance. Det är inte speciellt stor skillnad med tanke på hur mycket mer påkostad zeekr 001 är. Zeekr 001 tål även att jämföras med MS och MX som känns extremt dyra i den jämförelsen.Teslasemitruck skrev: ↑07 feb 2024 19:47Zeekr kostar en bra bit mer än 3 och y. Tror inte den kommer komma upp i några jättevolymer här. Men snygg är den.
Försökte läsa på Zeekrs hemsida, men inte så informativ. Vad gäller utrustning, HuD, Matrix, vad mer?
Har inte provkört någon Zeekr ännu, så är intresserad av jämförelsen.
Edit: Matrix
Senast redigerad av Elix747, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Tack för mig Tesla.
Är ju helt olika upplevelse mellan elbil och dieselbil. Det kan du inte lasta BMW för.martinsson skrev: ↑07 feb 2024 18:00Konstigt ändå hur dem tyska bilarna känts som stenåldern i jämförelse innan. Jag fick en nästan ny BMW som lånebil en gång och det var ingen rolig upplevelse Visst var det sköna säten och så men det var ju dieselmotorn som gjorde att hela upplevelsen blev verkligen fossil
Geely, som du själv köpt bil av nu (utan att testköra), säljer ju även de dieselbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Tack för mig Tesla.
Jag tycker den nya uppdaterade hemsida ger bättre info än innan i alla fall. Nu finns det bild på Hud och lite annat.Elix747 skrev: ↑07 feb 2024 20:17Vad är det som är ”mycket mer påkostad” med Zeekr Perf jmf Y perf?Maw skrev: ↑07 feb 2024 19:53Det skiljer drygt 40k mellan MYP och zeekr 001 performance. Det är inte speciellt stor skillnad med tanke på hur mycket mer påkostad zeekr 001 är. Zeekr 001 tål även att jämföras med MS och MX som känns extremt dyra i den jämförelsen.Teslasemitruck skrev: ↑07 feb 2024 19:47Zeekr kostar en bra bit mer än 3 och y. Tror inte den kommer komma upp i några jättevolymer här. Men snygg är den.
Försökte läsa på Zeekrs hemsida, men inte så informativ. Vad gäller utrustning, HuD, Matrix, vad mer?
Har inte provkört någon Zeekr ännu, så är intresserad av jämförelsen.
Edit: Matrix
https://www.zeekr.eu/sv-se/models/001
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Tack för mig Tesla.
Vill inte påstå att jag lastar BMW men mera dieselmotorn. Det kunde ju lika gärna varit en Mercamartinot skrev: ↑07 feb 2024 20:27Är ju helt olika upplevelse mellan elbil och dieselbil. Det kan du inte lasta BMW för.martinsson skrev: ↑07 feb 2024 18:00Konstigt ändå hur dem tyska bilarna känts som stenåldern i jämförelse innan. Jag fick en nästan ny BMW som lånebil en gång och det var ingen rolig upplevelse Visst var det sköna säten och så men det var ju dieselmotorn som gjorde att hela upplevelsen blev verkligen fossil
Geely, som du själv köpt bil av nu (utan att testköra), säljer ju även de dieselbilar.
Det jag menar är att det var mil mellan de tyska bilarna och Tesla förr men inte idag då alla tyskar även har el nu för tiden. Det gör hela upplevelsen bättre och mer modern.
Jag kan ju inte avstå att köpa en Zeekr (som jag inte provkört) bara för att Geely äger Volvo som även tillverkar dieselbilar.
Skall man då inte köra Tesla för att deras VD gillar att köra raketer med raketbränsle i?
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Tack för mig Tesla.
Men jag vill hävda att BMW:s och Mercedes större sedaner alltid har haft bättre ljudkomfort och fjädring än Tesla. Hyrde en S-klass diesel i Spanien en gång och det hördes knappt att motorn var igång. Så det som har hänt är att de nu har satt in en elmotor i en redan tyst och bekväm bil. Jag tycker inte att drivlinan i BMW och Mercedes elbilar är lika bra kalibrerad som Tesla och de ligger långt efter när det gäller mjukvara. Bilarna är också sämre utrymmesutnyttjade. De har t.ex ingen frunk utan istället ett virrvarr av slangar under huven. Bilarna är också tyngre. En BMW i4 M50 väger mer än en Tesla Model S Plaid, trots att Model S är en mycket större bil.martinsson skrev: ↑07 feb 2024 18:00
Konstigt ändå hur dem tyska bilarna känts som stenåldern i jämförelse innan. Jag fick en nästan ny BMW som lånebil en gång och det var ingen rolig upplevelse Visst var det sköna säten och så men det var ju dieselmotorn som gjorde att hela upplevelsen blev verkligen fossil
Hade det varit en elbil så vore det säkerligen en trevligare upplevelse.
Så nu förtiden när det finns tyska elbilar då är Tesla inte bäst längre.
Så jag skulle hävda att de områden där de slår Tesla på fingrarna är områden där de alltid varit bättre. Alltså upplevd kvalitet, fjädring och ljudkomfort.
Re: Tack för mig Tesla.
Ptjaa, nu bör detta inte utvecklas till en ***mätartävling, olika bilar fyller olika behov. Mina referenser när det gäller förbrukning är Polestar 2, när det gäller Tesla främst M3LR, MY LR men även någon MS som jag provat.Elix747 skrev: ↑07 feb 2024 20:17Vad är det som är ”mycket mer påkostad” med Zeekr Perf jmf Y perf?Maw skrev: ↑07 feb 2024 19:53Det skiljer drygt 40k mellan MYP och zeekr 001 performance. Det är inte speciellt stor skillnad med tanke på hur mycket mer påkostad zeekr 001 är. Zeekr 001 tål även att jämföras med MS och MX som känns extremt dyra i den jämförelsen.Teslasemitruck skrev: ↑07 feb 2024 19:47Zeekr kostar en bra bit mer än 3 och y. Tror inte den kommer komma upp i några jättevolymer här. Men snygg är den.
Försökte läsa på Zeekrs hemsida, men inte så informativ. Vad gäller utrustning, HuD, Matrix, vad mer?
Har inte provkört någon Zeekr ännu, så är intresserad av jämförelsen.
Edit: Matrix
Personligen är följande saker som jag uppskattar i en bil:
- Bekväm inredning, både vad gäller sittställning och möjlighet att variera sittställning.
- Fina materialval, bra belyst vid mörkerkörning, enkelt att hitta reglage och de viktigaste förarinställningarna.
- Jag vill ha lätt att avläsa t ex hastighet och navigationsinfo, kör vanligen med tyst navi. Så förarskärm och HUD är uppskattat.
- Bra förarhjälpmedel i form av sensorer, vettiga kameraverktyg och automatik. LED Matrix underlättar väldigt mycket vid körning i mörker, de mesta och flesta av våra mil läggs på landsväg. I norra delen av landet så vintertid blir det mycket mörkerkörning.
- Chassit får gärna vara åt det sportigare hållet men måste funka vid långkörning. Här är naturligtvis luftfjädring en fördel, när det är enkelt att med en knapptryckning ändra köregenskaper och markfrigång.
- God komfort är för mig även en låg bullernivå i bilen, ju tystare desto bättre. Gnirk och gnissel avskyr jag, bilen ska vara väl ihopskruvad. PuNcKkt.
- Vi kör en hel del med släp av olika slag så för mig är semi- eller helautomatiskt drag en stor fördel.
- Vi har hundar så vettiga utrymmen för hundbur och att de kan se ut är prioriterat.
- Bra och tillräcklig effekt för landsvägskörning (omkörningar och lite mer inspirerad kurvtagning), 0-100 är mer av akademiskt intresse.
- Vettig förbrukning är en bonus, däremot köper jag inga fordon enbart på förbrukning.
- Vad jag ännu inte kan uttala mig om är värdet av massagestolar och ventilerade säten, det ser jag i nuläget som mer av en bonus men ingen dealbraker. Här må jag återkomma efter sommaren för att ge ett bättre omdöme om värdet av dessa detaljer. Men jag är lite nyfiken ändå, på hemresan (90 mil) uppskattade jag massagefunktionen i stolarna.
Storleksmässigt är Zeekr en betydligt mer generös bil än M3, MY har bra utrymmen och är väldisponerad men upplevs av mig inte som lika "premium" som Zeekr. Förarmiljön är för avskalad i mitt tycke och smak och delar av vad jag i övrigt uppskattar ser Du i listan ovan.
Men detta är helt och hållet baserat på mina preferenser, andra som provat och gjort andra val gör sina värderingar efter deras förutsättningar och önskemål. Mina önskemål innebär dock att jag uppfattar Martinssons val (Zeekr) som ett i f t egenskaperna mycket prisvärt alternativ då den i mångt och mycket slår mer uppåt än nedåt i prissegmenten.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Tack för mig Tesla.
Det är möjligt. Det största problemet för min del var att det inte hände någonting när man tryckte på gaspedalen i jämförelse med Tesla.tesla newbie skrev: ↑08 feb 2024 09:48Men jag vill hävda att BMW:s och Mercedes större sedaner alltid har haft bättre ljudkomfort och fjädring än Tesla. Hyrde en S-klass diesel i Spanien en gång och det hördes knappt att motorn var igång. Så det som har hänt är att de nu har satt in en elmotor i en redan tyst och bekväm bil. Jag tycker inte att drivlinan i BMW och Mercedes elbilar är lika bra kalibrerad som Tesla och de ligger långt efter när det gäller mjukvara. Bilarna är också sämre utrymmesutnyttjade. De har t.ex ingen frunk utan istället ett virrvarr av slangar under huven. Bilarna är också tyngre. En BMW i4 M50 väger mer än en Tesla Model S Plaid, trots att Model S är en mycket större bil.martinsson skrev: ↑07 feb 2024 18:00
Konstigt ändå hur dem tyska bilarna känts som stenåldern i jämförelse innan. Jag fick en nästan ny BMW som lånebil en gång och det var ingen rolig upplevelse Visst var det sköna säten och så men det var ju dieselmotorn som gjorde att hela upplevelsen blev verkligen fossil
Hade det varit en elbil så vore det säkerligen en trevligare upplevelse.
Så nu förtiden när det finns tyska elbilar då är Tesla inte bäst längre.
Så jag skulle hävda att de områden där de slår Tesla på fingrarna är områden där de alltid varit bättre. Alltså upplevd kvalitet, fjädring och ljudkomfort.
Men resten är ju som säger ganska överlägset.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Tack för mig Tesla.
Tack roffe,roffe_s skrev: ↑08 feb 2024 12:29Ptjaa, nu bör detta inte utvecklas till en ***mätartävling, olika bilar fyller olika behov. Mina referenser när det gäller förbrukning är Polestar 2, när det gäller Tesla främst M3LR, MY LR men även någon MS som jag provat.Elix747 skrev: ↑07 feb 2024 20:17Vad är det som är ”mycket mer påkostad” med Zeekr Perf jmf Y perf?Maw skrev: ↑07 feb 2024 19:53Det skiljer drygt 40k mellan MYP och zeekr 001 performance. Det är inte speciellt stor skillnad med tanke på hur mycket mer påkostad zeekr 001 är. Zeekr 001 tål även att jämföras med MS och MX som känns extremt dyra i den jämförelsen.Teslasemitruck skrev: ↑07 feb 2024 19:47Zeekr kostar en bra bit mer än 3 och y. Tror inte den kommer komma upp i några jättevolymer här. Men snygg är den.
Försökte läsa på Zeekrs hemsida, men inte så informativ. Vad gäller utrustning, HuD, Matrix, vad mer?
Har inte provkört någon Zeekr ännu, så är intresserad av jämförelsen.
Edit: Matrix
Personligen är följande saker som jag uppskattar i en bil:
- Bekväm inredning, både vad gäller sittställning och möjlighet att variera sittställning.
- Fina materialval, bra belyst vid mörkerkörning, enkelt att hitta reglage och de viktigaste förarinställningarna.
- Jag vill ha lätt att avläsa t ex hastighet och navigationsinfo, kör vanligen med tyst navi. Så förarskärm och HUD är uppskattat.
- Bra förarhjälpmedel i form av sensorer, vettiga kameraverktyg och automatik. LED Matrix underlättar väldigt mycket vid körning i mörker, de mesta och flesta av våra mil läggs på landsväg. I norra delen av landet så vintertid blir det mycket mörkerkörning.
- Chassit får gärna vara åt det sportigare hållet men måste funka vid långkörning. Här är naturligtvis luftfjädring en fördel, när det är enkelt att med en knapptryckning ändra köregenskaper och markfrigång.
- God komfort är för mig även en låg bullernivå i bilen, ju tystare desto bättre. Gnirk och gnissel avskyr jag, bilen ska vara väl ihopskruvad. PuNcKkt.
- Vi kör en hel del med släp av olika slag så för mig är semi- eller helautomatiskt drag en stor fördel.
- Vi har hundar så vettiga utrymmen för hundbur och att de kan se ut är prioriterat.
- Bra och tillräcklig effekt för landsvägskörning (omkörningar och lite mer inspirerad kurvtagning), 0-100 är mer av akademiskt intresse.
- Vettig förbrukning är en bonus, däremot köper jag inga fordon enbart på förbrukning.
- Vad jag ännu inte kan uttala mig om är värdet av massagestolar och ventilerade säten, det ser jag i nuläget som mer av en bonus men ingen dealbraker. Här må jag återkomma efter sommaren för att ge ett bättre omdöme om värdet av dessa detaljer. Men jag är lite nyfiken ändå, på hemresan (90 mil) uppskattade jag massagefunktionen i stolarna.
Storleksmässigt är Zeekr en betydligt mer generös bil än M3, MY har bra utrymmen och är väldisponerad men upplevs av mig inte som lika "premium" som Zeekr. Förarmiljön är för avskalad i mitt tycke och smak och delar av vad jag i övrigt uppskattar ser Du i listan ovan.
Men detta är helt och hållet baserat på mina preferenser, andra som provat och gjort andra val gör sina värderingar efter deras förutsättningar och önskemål. Mina önskemål innebär dock att jag uppfattar Martinssons val (Zeekr) som ett i f t egenskaperna mycket prisvärt alternativ då den i mångt och mycket slår mer uppåt än nedåt i prissegmenten.
Som alltid en fena på att berika oss andra med nyttig information.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Re: Tack för mig Tesla.
Massagefunktioner skiter jag personligen i, men ventilerade säten är en grymt bra sak när man åker på långresor med bilen (kortare resor inte lika viktigt). Speciellt om det är annars vinylklädsel som inte andas så väl.roffe_s skrev: ↑08 feb 2024 12:29- Vettig förbrukning är en bonus, däremot köper jag inga fordon enbart på förbrukning.
- Vad jag ännu inte kan uttala mig om är värdet av massagestolar och ventilerade säten, det ser jag i nuläget som mer av en bonus men ingen dealbraker. Här må jag återkomma efter sommaren för att ge ett bättre omdöme om värdet av dessa detaljer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tack för mig Tesla.
Skinnklädslar andas inte heller.martinot skrev: ↑08 feb 2024 23:02Massagefunktioner skiter jag personligen i, men ventilerade säten är en grymt bra sak när man åker på långresor med bilen (kortare resor inte lika viktigt). Speciellt om det är annars vinylklädsel som inte andas så väl.roffe_s skrev: ↑08 feb 2024 12:29- Vettig förbrukning är en bonus, däremot köper jag inga fordon enbart på förbrukning.
- Vad jag ännu inte kan uttala mig om är värdet av massagestolar och ventilerade säten, det ser jag i nuläget som mer av en bonus men ingen dealbraker. Här må jag återkomma efter sommaren för att ge ett bättre omdöme om värdet av dessa detaljer.
Det här är för BMW men de flesta tillverkare har motsvarande, eller bara de enklare versionerna.
https://www.bmwblog.com/2019/12/23/know ... r-options/
Kort om det som finns för de som inte orkar klicka på länken.
- Sensatec. Plast alltså. Precis som på Tesla.
- Dakota/Vernasca. Hårt färgat och lackat läder med stansad läderstruktur. Egentligen plastöverdragen kohud och ingen skillnad i praktiken mot Sensatec förutom att det är lite stelare.
- Nappa. Det här är ett finare läder. Det här är inte lika hårt lackat utan den struktur man ser är skinnets egna. Det har även ett tunt lager "clear coat" för att det ska hålla bättre. Detta gör att inte heller nappa andas egentligen alls.
- Merino. Finare kvalitet av läder. Det har inga artificiella färgningar eller lacklager. Det kräver dock underhåll för att hålla sig fint. Dvs det ska återinfettas och rengöras.
Förutom detta så erbjuder Alpina ett s k Lavalina-läder som är ytterligare ett steg ovanför Merino och kräver ännu mer skötsel.
Men inte ens det finaste skinn andas tillräckligt bra för att det inte ska bli klibbigt en varm sommardag.
En gång när jag lämnade min Model S med plastklädsel till Mr Cap för rengöring frågade jag hur de gjorde med klädseln eftersom det inte är skinn utan plast. Då sa han att i praktiken alla läderklädslar har plast ytterst ändå så det är precis samma sak.
Alltså, fetta inte in Dakota-skinnet om du inte vill få fläckar på byxorna.
Re: Tack för mig Tesla.
Ändå insisterar vissa på att "riktigt" läder är bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.