Tack för mig Tesla.

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Hertsh skrev: 19 feb 2024 21:51
Jag förstår att du säger hejdå till Tesla. Jag har själv gått från att vara en positiv förespråkare till en tyst ägare som snarast vill byta. Har en Volvo EX90 på order och väntat sen November 2022 på att få den. Så fort som möjligt säljer jag då min Model X 2019.

Jag var dum nog att köpa till FSD när jag beställde bilen tidigt 2019 och har fått lågt värde för de pengarna och tyvärr lägre med tiden. Numera använder jag inte Autopilot en enda gång, den är värdelös. Någon enstaka gång har jag nytta av enkel summon och även parkeringsassistenten. Hastighetsgränser som visas i bilens skärm framstår som slumpmässig. Idag, tex, körde jag på en 80-väg, bilen såg en 60-skylt på en avfart och tyckte det skulle vara rådande hastighet. Direkt efter kom en 80-skylt efter en påfart, men den skylten valde bilen att inte se. Dock "lyssnade" den till dålig kartdata efter några hundra meter och valde att tro att hastighetsgränsen var 50. Under denna korta period var det hela tiden 80... Att köra med autopilot under ett sånt scenario blir plågsamt.

Vindrutetorkarna är värdelösa. Kör konstant på intervall så fort bilen är i P (med autoläge på) och kör vid regn alltid med torkarna på jättehög fart när man själv kör sakta för att sen blir bättre i högre fart. Dock ser den sällan stänk från bilar framför en så då får man dutta själv.

Helljusautomatiken har bättrata rejält och är idag nästan godkänd. Märkligt att köra med helljus i stadstrafik men avbländning funkar bra. Lite långsamt med att sätta på helljus igen, dock. Att på en modern bil inte ha någon form av avskärmning eller pixelljus så att man kan ha delvis helljus vid möte är dåligt, men det fanns ju inte när jag beställde så kan inte förvänta mig att det skall komma även om bilen faktiskt har led och inte halogen.

Kvaliteten finns det också mycket i övrigt att önska och servicen är som du säger sämre nu än tidigare. Oftast blir problem löst vid första besök numera, så var det inte tidigare, men lite mycket regler när man försöker få kontakt via appen.

Jag längtar till en ny upplevelse och tillbaka till en traditionell biltillverkare. Vet att Volvo inte är felfria men är otroligt trött på Tesla (och Elon).
Jag förstår dig. När du ändå nämner vindrutetorkarna. Dem har alltid varit kass enligt mig. Just nu har jag en hyrbil (i väntan på min nästa bil) och regnsensorerna är helt fantastiska. Dem fungerar hur mycket eller lite den än regnar. Att det gnisslar lite är något man får tåla om man kör Tesla. Att det är drag i sidorutorna likaså. I hyrbilen jag har är det inget gnissel och inget drag i sidorutorna. Hyrbilen är en fransk elbil :-)
Lycka till med din Volvo.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Dexter »

Elof skrev: 19 feb 2024 21:01
Dexter skrev: 19 feb 2024 19:58
Bara en liten tankeställare:
Morgan Stanley estimated that 90% of the global EV battery supply chain runs through China, with the Asian superpower having cornered the market on crucial materials like ​​cobalt, lithium, manganese, and nickel. China's electric car market has boomed and now accounts for 64% of global EV production.
Är det helt OK, eller bör vi försöka bryta den kinesiska dominansen så gott vi som privatpersoner kan, med konsumentmakt?
Jag tror det blir svårt att bromsa kinesernas framfart hur än vi vill.
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

martinot skrev: 19 feb 2024 22:17
martinsson skrev: 19 feb 2024 22:09
martinot skrev: 19 feb 2024 21:46
martinsson skrev: 19 feb 2024 18:20
Legato skrev: 19 feb 2024 15:45


Det var ett extremt förenklat sätt att se det på.

Bolaget är amerikanskt. Majoriteten av de anställda är utanför Kina. Majoriteten av omsättningen genereras utanför Kina.

Tittar man enbart på produktionen så skulle en väldigt lång rad av europeiska och amerikanska bolag enligt ditt sätt att se det bara "mestadels kinesiska".

Din sista mening är en ren halmgubbe. Jag har aldrig påstått att inte Kina ska bli dominerande inom elbilar, tvärtom.
Ok, jag fattar givetvis att ni hänger upp er på detta. Ni gillar inte att jag kallar Tesla för kinesiskt. Jag fattar det med.
Jag kan ändra mig till att säga att företaget Tesla är amerikanskt men bilarna är mest kinesiska. Det är min åsikt att det som byggs i Kina är kinesiskt även fast bolaget har sitt säte i annat land.
Det finns amerikanska Teslor, det finns tyska Teslor men majoriteten är Kinesiska Teslor.
det må vara ett enkelt sätt att se på det men varför krångla till det :-)

Halmgubbe :-)
Sa jag att du har påstått någonting över huvud taget? Då får du nog läsa igen. Vad fick du det ifrån?
Tesla är precis lika amerikanskt som Apple.

Volvo skulle man dock kunna argumentera för att det är kinesiskt (där håller jag med dig).
Apple som företag är ju precis lika amerikanskt som Tesla som företag. Apple bygger dock nästan alla sina mobiler i Kina (vissa byggs i Indien). Enligt mig blir dem ju då kinesiska och indiska mobiler sålda av ett amerikansk bolag.
Det är en enormt stor skillnad mellan att köpa en kinesisk pure-player-telefon som tex. en Huawei, eller en amerikansk telefon som iPhone, som enbart monteras samman i Kina (eller Indien).

(Förstår du inte den skillnaden så är jag osäker på hur någon skall förklara det på ett bra sätt.)
Det handlar väl inte så mycket om jag skall förstå skillnaden som du säger. Jag förstår mycket väl vad du menar men jag håller bara inte med. Det är inte svårare än då.
Du tycker att en Iphone är en amerikansk telefon för att företaget finns i USA och jag tycker den är Kinesisk för att den är byggd i Kina.
Sen när var det inte ok at ha egna åsikter på detta forumet?
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinot »

martinsson skrev: 19 feb 2024 22:21
Hertsh skrev: 19 feb 2024 21:51
Jag förstår att du säger hejdå till Tesla. Jag har själv gått från att vara en positiv förespråkare till en tyst ägare som snarast vill byta. Har en Volvo EX90 på order och väntat sen November 2022 på att få den. Så fort som möjligt säljer jag då min Model X 2019.

Jag var dum nog att köpa till FSD när jag beställde bilen tidigt 2019 och har fått lågt värde för de pengarna och tyvärr lägre med tiden. Numera använder jag inte Autopilot en enda gång, den är värdelös. Någon enstaka gång har jag nytta av enkel summon och även parkeringsassistenten. Hastighetsgränser som visas i bilens skärm framstår som slumpmässig. Idag, tex, körde jag på en 80-väg, bilen såg en 60-skylt på en avfart och tyckte det skulle vara rådande hastighet. Direkt efter kom en 80-skylt efter en påfart, men den skylten valde bilen att inte se. Dock "lyssnade" den till dålig kartdata efter några hundra meter och valde att tro att hastighetsgränsen var 50. Under denna korta period var det hela tiden 80... Att köra med autopilot under ett sånt scenario blir plågsamt.

Vindrutetorkarna är värdelösa. Kör konstant på intervall så fort bilen är i P (med autoläge på) och kör vid regn alltid med torkarna på jättehög fart när man själv kör sakta för att sen blir bättre i högre fart. Dock ser den sällan stänk från bilar framför en så då får man dutta själv.

Helljusautomatiken har bättrata rejält och är idag nästan godkänd. Märkligt att köra med helljus i stadstrafik men avbländning funkar bra. Lite långsamt med att sätta på helljus igen, dock. Att på en modern bil inte ha någon form av avskärmning eller pixelljus så att man kan ha delvis helljus vid möte är dåligt, men det fanns ju inte när jag beställde så kan inte förvänta mig att det skall komma även om bilen faktiskt har led och inte halogen.

Kvaliteten finns det också mycket i övrigt att önska och servicen är som du säger sämre nu än tidigare. Oftast blir problem löst vid första besök numera, så var det inte tidigare, men lite mycket regler när man försöker få kontakt via appen.

Jag längtar till en ny upplevelse och tillbaka till en traditionell biltillverkare. Vet att Volvo inte är felfria men är otroligt trött på Tesla (och Elon).
Jag förstår dig. När du ändå nämner vindrutetorkarna. Dem har alltid varit kass enligt mig. Just nu har jag en hyrbil (i väntan på min nästa bil) och regnsensorerna är helt fantastiska. Dem fungerar hur mycket eller lite den än regnar. Att det gnisslar lite är något man får tåla om man kör Tesla. Att det är drag i sidorutorna likaså. I hyrbilen jag har är det inget gnissel och inget drag i sidorutorna. Hyrbilen är en fransk elbil :-)
Lycka till med din Volvo.
Regnautomatiken har alltid varit en enorm besvikelse hos M3/MY. Irriterande att de inte kan ha en bättre regnsensor (som andra tillverkare). Håller med helt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinot »

martinsson skrev: 19 feb 2024 22:26
martinot skrev: 19 feb 2024 22:17
martinsson skrev: 19 feb 2024 22:09
martinot skrev: 19 feb 2024 21:46
martinsson skrev: 19 feb 2024 18:20


Ok, jag fattar givetvis att ni hänger upp er på detta. Ni gillar inte att jag kallar Tesla för kinesiskt. Jag fattar det med.
Jag kan ändra mig till att säga att företaget Tesla är amerikanskt men bilarna är mest kinesiska. Det är min åsikt att det som byggs i Kina är kinesiskt även fast bolaget har sitt säte i annat land.
Det finns amerikanska Teslor, det finns tyska Teslor men majoriteten är Kinesiska Teslor.
det må vara ett enkelt sätt att se på det men varför krångla till det :-)

Halmgubbe :-)
Sa jag att du har påstått någonting över huvud taget? Då får du nog läsa igen. Vad fick du det ifrån?
Tesla är precis lika amerikanskt som Apple.

Volvo skulle man dock kunna argumentera för att det är kinesiskt (där håller jag med dig).
Apple som företag är ju precis lika amerikanskt som Tesla som företag. Apple bygger dock nästan alla sina mobiler i Kina (vissa byggs i Indien). Enligt mig blir dem ju då kinesiska och indiska mobiler sålda av ett amerikansk bolag.
Det är en enormt stor skillnad mellan att köpa en kinesisk pure-player-telefon som tex. en Huawei, eller en amerikansk telefon som iPhone, som enbart monteras samman i Kina (eller Indien).

(Förstår du inte den skillnaden så är jag osäker på hur någon skall förklara det på ett bra sätt.)
Det handlar väl inte så mycket om jag skall förstå skillnaden som du säger. Jag förstår mycket väl vad du menar men jag håller bara inte med. Det är inte svårare än då.
Du tycker att en Iphone är en amerikansk telefon för att företaget finns i USA och jag tycker den är Kinesisk för att den är byggd i Kina.
Sen när var det inte ok at ha egna åsikter på detta forumet?
Det är inte så mycket orden och dina defintioner som du använder som jag invänder främst emot (även om det är rätt så hård objektiv fakta att Tesla är ett amerikanskt företag).

Det jag invänder är emot att man måste förstå att det är en enormt stor skillnad på att välja en amerikansk telefon (eller bil) och en kinesisk telefon (eller bil), oavsett var i världen de monteras fysiskt.

(Tesla, Volvo, Toyota och snart även BYD, har fabriker lite var stans i världen där produkterna monteras samman.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Dexter skrev: 19 feb 2024 22:25
Elof skrev: 19 feb 2024 21:01
Dexter skrev: 19 feb 2024 19:58
Bara en liten tankeställare:
Morgan Stanley estimated that 90% of the global EV battery supply chain runs through China, with the Asian superpower having cornered the market on crucial materials like ​​cobalt, lithium, manganese, and nickel. China's electric car market has boomed and now accounts for 64% of global EV production.
Är det helt OK, eller bör vi försöka bryta den kinesiska dominansen så gott vi som privatpersoner kan, med konsumentmakt?
Jag tror det blir svårt att bromsa kinesernas framfart hur än vi vill.
+1 på den.
Att företag väljer att ha sin tillverkning i Kina verkar i alla fall inte bekomma någon så länge som företaget har sitt säte i annat land :-)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

martinot skrev: 19 feb 2024 22:32
martinsson skrev: 19 feb 2024 22:26
martinot skrev: 19 feb 2024 22:17
martinsson skrev: 19 feb 2024 22:09
martinot skrev: 19 feb 2024 21:46


Tesla är precis lika amerikanskt som Apple.

Volvo skulle man dock kunna argumentera för att det är kinesiskt (där håller jag med dig).
Apple som företag är ju precis lika amerikanskt som Tesla som företag. Apple bygger dock nästan alla sina mobiler i Kina (vissa byggs i Indien). Enligt mig blir dem ju då kinesiska och indiska mobiler sålda av ett amerikansk bolag.
Det är en enormt stor skillnad mellan att köpa en kinesisk pure-player-telefon som tex. en Huawei, eller en amerikansk telefon som iPhone, som enbart monteras samman i Kina (eller Indien).

(Förstår du inte den skillnaden så är jag osäker på hur någon skall förklara det på ett bra sätt.)
Det handlar väl inte så mycket om jag skall förstå skillnaden som du säger. Jag förstår mycket väl vad du menar men jag håller bara inte med. Det är inte svårare än då.
Du tycker att en Iphone är en amerikansk telefon för att företaget finns i USA och jag tycker den är Kinesisk för att den är byggd i Kina.
Sen när var det inte ok at ha egna åsikter på detta forumet?
Det är inte så mycket orden och dina defintioner som du använder som jag invänder främst emot (även om det är rätt så hård objektiv fakta att Tesla är ett amerikanskt företag).

Det jag invänder är emot att man måste förstå att det är en enormt stor skillnad på att välja en amerikansk telefon (eller bil) och en kinesisk telefon (eller bil), oavsett var i världen de monteras fysiskt.

(Tesla, Volvo, Toyota och snart även BYD, har fabriker lite var stans i världen där produkterna monteras samman.)
Vi lever ju i Sverige så det är ok att ha invändningar, inga problem :)
Att som du skriver "man måste förstå att det är en enorm skillnad" är ju dock ett utryck som säger mig att du tycker det du säger är rätt och sant som att det du skriver skulle vara av allmänt vetande och fakta.

Skillnaden, som jag ser det, är att bolagen finns registrerade i olika länder. Om de tillverkar sina produkter i Kina så blir det ju kinesiska produkter som tillverkas hur du än vrider och vänder på det. Du tycker det är en enorm skillnad men jag gör inte det.
Jag tycker inte det är mer ok att köpa en Iphone än en Huawei eller Xiaomi då dem är tillverkade i Kina alla tre. Vad är den enorma skillnaden egentligen?

Det känns dock säkert bättre i själen om man tänker på Iphone som en amerikansk mobil. Den är jag med på.
Det känns som att allt för många tittar mellan fingrarna om att det är tillverkat i Kina och att det skulle vara mer ok bara för att bolaget är reggat i annat land. Det är lite det jag har invändningar emot. Jag tror inte jag är ensam om min åsikt och det är just det. Min åsikt.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14617
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av taliz »

martinsson skrev: 19 feb 2024 23:08
Jag tycker inte det är mer ok att köpa en Iphone än en Huawei eller Xiaomi då dem är tillverkade i Kina alla tre. Vad är den enorma skillnaden egentligen?
Varför förbjöds Huaweis telekom och it-utrustning på de flesta marknader i västvärlden?
För att den kinesiska staten har kontroll över dem, och därmed kunde tex spionera på stora delar av befolkningen i USA och Europa. De skulle också kunna använda den som politiskt påtrycknings/påverkansmedel, lite som Ryssland gjorde med gasen till Europa.

Med en iPhone har man inte den risken då det är ett amerikanskt bolag som har full kontroll på såväl hårdvara som mjukvara.

Det var ju snack för ett tag sen om att politiker, höga militärer och andra kanske inte borde yppa några statshemligheter om de åkte modern Volvo... Zeekr är ju ännu mindre svensk kontroll på. Det är väl därför kineserna satsar så mkt på dem istället, de vill komma ur Volvos grepp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3351
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 20 feb 2024 03:44
martinsson skrev: 19 feb 2024 23:08
Jag tycker inte det är mer ok att köpa en Iphone än en Huawei eller Xiaomi då dem är tillverkade i Kina alla tre. Vad är den enorma skillnaden egentligen?
Varför förbjöds Huaweis telekom och it-utrustning på de flesta marknader i västvärlden?
För att den kinesiska staten har kontroll över dem, och därmed kunde tex spionera på stora delar av befolkningen i USA och Europa. De skulle också kunna använda den som politiskt påtrycknings/påverkansmedel, lite som Ryssland gjorde med gasen till Europa.

Med en iPhone har man inte den risken då det är ett amerikanskt bolag som har full kontroll på såväl hårdvara som mjukvara.

Det var ju snack för ett tag sen om att politiker, höga militärer och andra kanske inte borde yppa några statshemligheter om de åkte modern Volvo... Zeekr är ju ännu mindre svensk kontroll på. Det är väl därför kineserna satsar så mkt på dem istället, de vill komma ur Volvos grepp.
Uppgifter med försvrssekretess över en viss nivå får inte yppas i någon bil och inte heller i närheten av någon vanlig mobiltelefon eller dator oavsett märke om inte utrustningen är noga kontrollerad.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10480
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Legato »

martinsson skrev: 19 feb 2024 23:08
martinot skrev: 19 feb 2024 22:32
martinsson skrev: 19 feb 2024 22:26
martinot skrev: 19 feb 2024 22:17
martinsson skrev: 19 feb 2024 22:09


Apple som företag är ju precis lika amerikanskt som Tesla som företag. Apple bygger dock nästan alla sina mobiler i Kina (vissa byggs i Indien). Enligt mig blir dem ju då kinesiska och indiska mobiler sålda av ett amerikansk bolag.
Det är en enormt stor skillnad mellan att köpa en kinesisk pure-player-telefon som tex. en Huawei, eller en amerikansk telefon som iPhone, som enbart monteras samman i Kina (eller Indien).

(Förstår du inte den skillnaden så är jag osäker på hur någon skall förklara det på ett bra sätt.)
Det handlar väl inte så mycket om jag skall förstå skillnaden som du säger. Jag förstår mycket väl vad du menar men jag håller bara inte med. Det är inte svårare än då.
Du tycker att en Iphone är en amerikansk telefon för att företaget finns i USA och jag tycker den är Kinesisk för att den är byggd i Kina.
Sen när var det inte ok at ha egna åsikter på detta forumet?
Det är inte så mycket orden och dina defintioner som du använder som jag invänder främst emot (även om det är rätt så hård objektiv fakta att Tesla är ett amerikanskt företag).

Det jag invänder är emot att man måste förstå att det är en enormt stor skillnad på att välja en amerikansk telefon (eller bil) och en kinesisk telefon (eller bil), oavsett var i världen de monteras fysiskt.

(Tesla, Volvo, Toyota och snart även BYD, har fabriker lite var stans i världen där produkterna monteras samman.)
Vi lever ju i Sverige så det är ok att ha invändningar, inga problem :)
Att som du skriver "man måste förstå att det är en enorm skillnad" är ju dock ett utryck som säger mig att du tycker det du säger är rätt och sant som att det du skriver skulle vara av allmänt vetande och fakta.

Skillnaden, som jag ser det, är att bolagen finns registrerade i olika länder. Om de tillverkar sina produkter i Kina så blir det ju kinesiska produkter som tillverkas hur du än vrider och vänder på det. Du tycker det är en enorm skillnad men jag gör inte det.
Jag tycker inte det är mer ok att köpa en Iphone än en Huawei eller Xiaomi då dem är tillverkade i Kina alla tre. Vad är den enorma skillnaden egentligen?

Det känns dock säkert bättre i själen om man tänker på Iphone som en amerikansk mobil. Den är jag med på.
Det känns som att allt för många tittar mellan fingrarna om att det är tillverkat i Kina och att det skulle vara mer ok bara för att bolaget är reggat i annat land. Det är lite det jag har invändningar emot. Jag tror inte jag är ensam om min åsikt och det är just det. Min åsikt.
Den enorma skillnaden är som jag redan förklarat var vinsterna hamnar.

Apple (och Tesla) är extremt lönsamma bolag som genererar gigantiska vinster till ägare i (framförallt) väst.

Ignorerar man pengarna så har man lyckats ignorera det överlägset viktigaste i hela diskussionen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
roffe_s
elbilist
Inlägg: 674
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av roffe_s »

Legato skrev: 20 feb 2024 06:53
martinsson skrev: 19 feb 2024 23:08
martinot skrev: 19 feb 2024 22:32
martinsson skrev: 19 feb 2024 22:26
martinot skrev: 19 feb 2024 22:17


Det är en enormt stor skillnad mellan att köpa en kinesisk pure-player-telefon som tex. en Huawei, eller en amerikansk telefon som iPhone, som enbart monteras samman i Kina (eller Indien).

(Förstår du inte den skillnaden så är jag osäker på hur någon skall förklara det på ett bra sätt.)
Det handlar väl inte så mycket om jag skall förstå skillnaden som du säger. Jag förstår mycket väl vad du menar men jag håller bara inte med. Det är inte svårare än då.
Du tycker att en Iphone är en amerikansk telefon för att företaget finns i USA och jag tycker den är Kinesisk för att den är byggd i Kina.
Sen när var det inte ok at ha egna åsikter på detta forumet?
Det är inte så mycket orden och dina defintioner som du använder som jag invänder främst emot (även om det är rätt så hård objektiv fakta att Tesla är ett amerikanskt företag).

Det jag invänder är emot att man måste förstå att det är en enormt stor skillnad på att välja en amerikansk telefon (eller bil) och en kinesisk telefon (eller bil), oavsett var i världen de monteras fysiskt.

(Tesla, Volvo, Toyota och snart även BYD, har fabriker lite var stans i världen där produkterna monteras samman.)
Vi lever ju i Sverige så det är ok att ha invändningar, inga problem :)
Att som du skriver "man måste förstå att det är en enorm skillnad" är ju dock ett utryck som säger mig att du tycker det du säger är rätt och sant som att det du skriver skulle vara av allmänt vetande och fakta.

Skillnaden, som jag ser det, är att bolagen finns registrerade i olika länder. Om de tillverkar sina produkter i Kina så blir det ju kinesiska produkter som tillverkas hur du än vrider och vänder på det. Du tycker det är en enorm skillnad men jag gör inte det.
Jag tycker inte det är mer ok att köpa en Iphone än en Huawei eller Xiaomi då dem är tillverkade i Kina alla tre. Vad är den enorma skillnaden egentligen?

Det känns dock säkert bättre i själen om man tänker på Iphone som en amerikansk mobil. Den är jag med på.
Det känns som att allt för många tittar mellan fingrarna om att det är tillverkat i Kina och att det skulle vara mer ok bara för att bolaget är reggat i annat land. Det är lite det jag har invändningar emot. Jag tror inte jag är ensam om min åsikt och det är just det. Min åsikt.
Den enorma skillnaden är som jag redan förklarat var vinsterna hamnar.

Apple (och Tesla) är extremt lönsamma bolag som genererar gigantiska vinster till ägare i (framförallt) väst.

Ignorerar man pengarna så har man lyckats ignorera det överlägset viktigaste i hela diskussionen.
Men det är väl inte riktigt korrekt, för att se var pengarna som genereras av ett företag stannar behöver man ta hänsyn till hela omsättningen? För de allra flesta tillverkande företag är ju kostnaden högre än vinsten. Tar vi exemplet med Tesla köps ju en hel del komponenter utifrån och monteras i fabrikerna som sedan skeppar den färdiga produkten till ÅF som slutligen levererar till kund och slutför försäljningen.

Även komponentinköpen genererar ju en vinst för leverantören och någon form av skatteintäkt för det land där leverantören redovisar.

Ser vi till exempel till Geely Sweden Holdings omsatte de 337 Mdr och redovisade ett resultat om drygt 17 Mdr. En del av de pengarna är naturligtvis internationella inköp (från t ex Kina) men de har nästan 45 000 skattebetalande anställda och betalar nästan 10 Mdr bara i sociala avgifter. Det är pengar som kommer det svenska samhället till godo.

Så att bara se till vinsten om vi vill följa pengarna är enligt min personliga åsikt att göra det lite för enkelt, naturligtvis bör även kostnadsmassan analyseras för att avgöra var pengarna i slutändan hamnar och vilka länder/samhällen som gynnas av ett företag/varumärke. Mina 2p.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 390
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Freez »

Med tanke på att en bil idag är en avancerad dator uppkopplad 24/7 skulle jag tänka mig extra noga för innan jag köpte ett bilmärke med 100% kinesiska ägare.

Det finns en anledning till att tex Huawei och ZTE förbjuds i land efter land.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Elof »

roffe_s skrev: 20 feb 2024 07:58
Men det är väl inte riktigt korrekt, för att se var pengarna som genereras av ett företag stannar behöver man ta hänsyn till hela omsättningen? För de allra flesta tillverkande företag är ju kostnaden högre än vinsten. Tar vi exemplet med Tesla köps ju en hel del komponenter utifrån och monteras i fabrikerna som sedan skeppar den färdiga produkten till ÅF som slutligen levererar till kund och slutför försäljningen.

Även komponentinköpen genererar ju en vinst för leverantören och någon form av skatteintäkt för det land där leverantören redovisar.

Ser vi till exempel till Geely Sweden Holdings omsatte de 337 Mdr och redovisade ett resultat om drygt 17 Mdr. En del av de pengarna är naturligtvis internationella inköp (från t ex Kina) men de har nästan 45 000 skattebetalande anställda och betalar nästan 10 Mdr bara i sociala avgifter. Det är pengar som kommer det svenska samhället till godo.

Så att bara se till vinsten om vi vill följa pengarna är enligt min personliga åsikt att göra det lite för enkelt, naturligtvis bör även kostnadsmassan analyseras för att avgöra var pengarna i slutändan hamnar och vilka länder/samhällen som gynnas av ett företag/varumärke. Mina 2p.
Det har du helt rätt i! Var tillverkning, utveckling och komponentinköp görs är såklart inte oviktigt. Zeekers starka göteborgskoppling är en klart förmildrande omständighet.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5657
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dexter skrev: 19 feb 2024 22:25
Elof skrev: 19 feb 2024 21:01
Dexter skrev: 19 feb 2024 19:58
Bara en liten tankeställare:
Morgan Stanley estimated that 90% of the global EV battery supply chain runs through China, with the Asian superpower having cornered the market on crucial materials like ​​cobalt, lithium, manganese, and nickel. China's electric car market has boomed and now accounts for 64% of global EV production.
Är det helt OK, eller bör vi försöka bryta den kinesiska dominansen så gott vi som privatpersoner kan, med konsumentmakt?
Jag tror det blir svårt att bromsa kinesernas framfart hur än vi vill.
Den inställningen verkar ju rätt vanlig i Sverige. Hur många var det som ville rädda svensk personbilsindustri ~2007-2008 när det begav sig? Fanns det någon mer än Saab Automobile's dåvarande VD?...

https://www.di.se/artiklar/2008/12/3/sa ... n-kop-oss/

Men som bekant ser det ju lite annorlunda ut i Tyskland, Frankrike och Italien... Att bryta den kinesiska dominansen behöver ju inte vara svårare än att sätta upp samma importtullar som Kina har satt upp för europeiska bilar. Samt plussa på ytterligare för att kompensera för den totala avsaknaden av mänskliga rättigheter/fackföreningar/demokrati mm... Men inget kommer hända av sig självt...

EU-kommissionen har i alla fall påbörjat ngt slags arbete:

https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_23_4752
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1397
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Verdi_ »

SwedishAdvocate skrev: 20 feb 2024 09:10
Dexter skrev: 19 feb 2024 22:25
Elof skrev: 19 feb 2024 21:01
Dexter skrev: 19 feb 2024 19:58
Bara en liten tankeställare:
Morgan Stanley estimated that 90% of the global EV battery supply chain runs through China, with the Asian superpower having cornered the market on crucial materials like ​​cobalt, lithium, manganese, and nickel. China's electric car market has boomed and now accounts for 64% of global EV production.
Är det helt OK, eller bör vi försöka bryta den kinesiska dominansen så gott vi som privatpersoner kan, med konsumentmakt?
Jag tror det blir svårt att bromsa kinesernas framfart hur än vi vill.
Den inställningen verkar ju rätt vanlig i Sverige. Hur många var det som ville rädda svensk personbilsindustri ~2007-2008 när det begav sig? Fanns det någon mer än Saab Automobile's dåvarande VD?...

https://www.di.se/artiklar/2008/12/3/sa ... n-kop-oss/

Men som bekant ser det ju lite annorlunda ut i Tyskland, Frankrike och Italien... Att bryta den kinesiska dominansen behöver ju inte vara svårare än att sätta upp samma importtullar som Kina har satt upp för europeiska bilar. Samt plussa på ytterligare för att kompensera för den totala avsaknaden av mänskliga rättigheter/fackföreningar/demokrati mm... Men inget kommer hända av sig självt...

EU-kommissionen har i alla fall påbörjat ngt slags arbete:

https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_23_4752
Att bryta den kinesiska dominansen kommer kosta väldigt mycket i stigande inflation. Dels kommer det bli brist på mycket och dels kommer de lokalproducerade alternativen vara dyrare i sig. Den smällen mot vår ekonomi skulle bli många ggr värre än den vi gått igenom nu.

Det är tack vare Kina vi haft låg inflation så länge som vi haft. De har tillverkat saker billigt och i stora kvantiteter.
Användarvisningsbild
Jesos
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 okt 2022 21:25

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Jesos »

Tänkte först starta en ny tråd men tänkte att denna reflektion kanske passar bra här.

Imorse körde man alltså till jobb utan fungerande vindrutetorkare och utan fungerande farthållare pga kameror blockerade.
Är det inte snö så är det regn och är det inget av det så är det sol. Gemensamt är att kameror fungerar dåligt då. Även min syn påverkas negativt i dessa vardagssituationer så om man kan få hjälp av modern teknik när det väl behövs, som t.ex. en radar är det ju väldigt positivt!
Men så är det ju inte. Jag, d.v.s. föraren och bilen, lider av samma utmaningar vilket är långt ifrån optimalt.

Detta fick en att minnas tillbaks på 1900-talet då jag körde en gammal Renault utan farthållare och inte jättebra vindrutetorkare.
Skillnaden var att jag gav 8k för Renaulten, den var Fransk så förväntan var därefter.
Men nu kör jag faktiskt en bli som kostar (ok, kostade då) 800k och förväntan var definitivt att jag skulle få en bil som hade fungerande basfunktioner. Det har jag haft dom senaste 25 åren.
Hoppas det är helt ok att vara åtminstone lite besviken över detta.

Mina tankar hamnar i trafiksäkerhet. Att ha en bil utan fungerande vindrutetorkare eller adaptiv farthållare gör väl inte färden säkrare precis.
Den kan helt plötsligt få för sig att börja bromsa i vänsterfilen på motorvägen i tät trafik och dålig sikt.

Så, en slutsats är: Desto större anledning att sluta ha någon förväntan på dessa säkerhetsfunktioner. För det gör ju det hela ännu värre.

Slut reflektion.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Elof »

Verdi_ skrev: 20 feb 2024 09:14
SwedishAdvocate skrev: 20 feb 2024 09:10
Dexter skrev: 19 feb 2024 22:25
Elof skrev: 19 feb 2024 21:01
Dexter skrev: 19 feb 2024 19:58
Bara en liten tankeställare:
Morgan Stanley estimated that 90% of the global EV battery supply chain runs through China, with the Asian superpower having cornered the market on crucial materials like ​​cobalt, lithium, manganese, and nickel. China's electric car market has boomed and now accounts for 64% of global EV production.
Är det helt OK, eller bör vi försöka bryta den kinesiska dominansen så gott vi som privatpersoner kan, med konsumentmakt?
Jag tror det blir svårt att bromsa kinesernas framfart hur än vi vill.
Den inställningen verkar ju rätt vanlig i Sverige. Hur många var det som ville rädda svensk personbilsindustri ~2007-2008 när det begav sig? Fanns det någon mer än Saab Automobile's dåvarande VD?...

https://www.di.se/artiklar/2008/12/3/sa ... n-kop-oss/

Men som bekant ser det ju lite annorlunda ut i Tyskland, Frankrike och Italien... Att bryta den kinesiska dominansen behöver ju inte vara svårare än att sätta upp samma importtullar som Kina har satt upp för europeiska bilar. Samt plussa på ytterligare för att kompensera för den totala avsaknaden av mänskliga rättigheter/fackföreningar/demokrati mm... Men inget kommer hända av sig självt...

EU-kommissionen har i alla fall påbörjat ngt slags arbete:

https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_23_4752
Att bryta den kinesiska dominansen kommer kosta väldigt mycket i stigande inflation. Dels kommer det bli brist på mycket och dels kommer de lokalproducerade alternativen vara dyrare i sig. Den smällen mot vår ekonomi skulle bli många ggr värre än den vi gått igenom nu.

Det är tack vare Kina vi haft låg inflation så länge som vi haft. De har tillverkat saker billigt och i stora kvantiteter.
Kostnaderna i Kina kommer att närma sig våra. Kineserna arbetar inte längre gärna "gratis". Snart slipper inte Kina undan koldioxidskatten som Europa måste betala (genom CBAM, koldioxidtullar). Det är dock fullt möjligt att ha en ekonomi med långsiktigt rimlig inflation utan att importera låglöneprodukter. Effektiviteten i industrin ökar ständigt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10480
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Legato »

roffe_s skrev: 20 feb 2024 07:58
Legato skrev: 20 feb 2024 06:53
martinsson skrev: 19 feb 2024 23:08
martinot skrev: 19 feb 2024 22:32
martinsson skrev: 19 feb 2024 22:26


Det handlar väl inte så mycket om jag skall förstå skillnaden som du säger. Jag förstår mycket väl vad du menar men jag håller bara inte med. Det är inte svårare än då.
Du tycker att en Iphone är en amerikansk telefon för att företaget finns i USA och jag tycker den är Kinesisk för att den är byggd i Kina.
Sen när var det inte ok at ha egna åsikter på detta forumet?
Det är inte så mycket orden och dina defintioner som du använder som jag invänder främst emot (även om det är rätt så hård objektiv fakta att Tesla är ett amerikanskt företag).

Det jag invänder är emot att man måste förstå att det är en enormt stor skillnad på att välja en amerikansk telefon (eller bil) och en kinesisk telefon (eller bil), oavsett var i världen de monteras fysiskt.

(Tesla, Volvo, Toyota och snart även BYD, har fabriker lite var stans i världen där produkterna monteras samman.)
Vi lever ju i Sverige så det är ok att ha invändningar, inga problem :)
Att som du skriver "man måste förstå att det är en enorm skillnad" är ju dock ett utryck som säger mig att du tycker det du säger är rätt och sant som att det du skriver skulle vara av allmänt vetande och fakta.

Skillnaden, som jag ser det, är att bolagen finns registrerade i olika länder. Om de tillverkar sina produkter i Kina så blir det ju kinesiska produkter som tillverkas hur du än vrider och vänder på det. Du tycker det är en enorm skillnad men jag gör inte det.
Jag tycker inte det är mer ok att köpa en Iphone än en Huawei eller Xiaomi då dem är tillverkade i Kina alla tre. Vad är den enorma skillnaden egentligen?

Det känns dock säkert bättre i själen om man tänker på Iphone som en amerikansk mobil. Den är jag med på.
Det känns som att allt för många tittar mellan fingrarna om att det är tillverkat i Kina och att det skulle vara mer ok bara för att bolaget är reggat i annat land. Det är lite det jag har invändningar emot. Jag tror inte jag är ensam om min åsikt och det är just det. Min åsikt.
Den enorma skillnaden är som jag redan förklarat var vinsterna hamnar.

Apple (och Tesla) är extremt lönsamma bolag som genererar gigantiska vinster till ägare i (framförallt) väst.

Ignorerar man pengarna så har man lyckats ignorera det överlägset viktigaste i hela diskussionen.
Men det är väl inte riktigt korrekt, för att se var pengarna som genereras av ett företag stannar behöver man ta hänsyn till hela omsättningen? För de allra flesta tillverkande företag är ju kostnaden högre än vinsten. Tar vi exemplet med Tesla köps ju en hel del komponenter utifrån och monteras i fabrikerna som sedan skeppar den färdiga produkten till ÅF som slutligen levererar till kund och slutför försäljningen.

Även komponentinköpen genererar ju en vinst för leverantören och någon form av skatteintäkt för det land där leverantören redovisar.

Ser vi till exempel till Geely Sweden Holdings omsatte de 337 Mdr och redovisade ett resultat om drygt 17 Mdr. En del av de pengarna är naturligtvis internationella inköp (från t ex Kina) men de har nästan 45 000 skattebetalande anställda och betalar nästan 10 Mdr bara i sociala avgifter. Det är pengar som kommer det svenska samhället till godo.

Så att bara se till vinsten om vi vill följa pengarna är enligt min personliga åsikt att göra det lite för enkelt, naturligtvis bör även kostnadsmassan analyseras för att avgöra var pengarna i slutändan hamnar och vilka länder/samhällen som gynnas av ett företag/varumärke. Mina 2p.
Vad är inte korrekt? Ännu en gång kommer det en lång rad halmgubbar. Jag har aldrig någonsin påstått att det inte finns (rader) av andra faktorer som också är relevanta. Det jag säger är att man är helt fel ute om man ignorerar pengarna (där även omsättning ingår såklart), vinstgenerering och ägande.

Det extremt skeva påståendet att Tesla skulle vara "mest kinesiskt" hade ingen koppling till pengar överhuvudtaget. Det baserades enkom på att majoriteten av bilarna byggs i Kina. Dvs inte överhuvudtaget omsättning utan i rent antal.

Är för övrigt inte säker på att det ens stämmer att en majoritet av bilarna byggs i Shanghai. Har inte sett några aktuella siffror, men skulle gissa att Berlin+Freemont+Texas producerar aningen fler bilar kombinerat. Dock är det ju som sagt helt irrelevant med antalet.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
roffe_s
elbilist
Inlägg: 674
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av roffe_s »

Legato skrev: 20 feb 2024 11:30
roffe_s skrev: 20 feb 2024 07:58
Legato skrev: 20 feb 2024 06:53
martinsson skrev: 19 feb 2024 23:08
martinot skrev: 19 feb 2024 22:32


Det är inte så mycket orden och dina defintioner som du använder som jag invänder främst emot (även om det är rätt så hård objektiv fakta att Tesla är ett amerikanskt företag).

Det jag invänder är emot att man måste förstå att det är en enormt stor skillnad på att välja en amerikansk telefon (eller bil) och en kinesisk telefon (eller bil), oavsett var i världen de monteras fysiskt.

(Tesla, Volvo, Toyota och snart även BYD, har fabriker lite var stans i världen där produkterna monteras samman.)
Vi lever ju i Sverige så det är ok att ha invändningar, inga problem :)
Att som du skriver "man måste förstå att det är en enorm skillnad" är ju dock ett utryck som säger mig att du tycker det du säger är rätt och sant som att det du skriver skulle vara av allmänt vetande och fakta.

Skillnaden, som jag ser det, är att bolagen finns registrerade i olika länder. Om de tillverkar sina produkter i Kina så blir det ju kinesiska produkter som tillverkas hur du än vrider och vänder på det. Du tycker det är en enorm skillnad men jag gör inte det.
Jag tycker inte det är mer ok att köpa en Iphone än en Huawei eller Xiaomi då dem är tillverkade i Kina alla tre. Vad är den enorma skillnaden egentligen?

Det känns dock säkert bättre i själen om man tänker på Iphone som en amerikansk mobil. Den är jag med på.
Det känns som att allt för många tittar mellan fingrarna om att det är tillverkat i Kina och att det skulle vara mer ok bara för att bolaget är reggat i annat land. Det är lite det jag har invändningar emot. Jag tror inte jag är ensam om min åsikt och det är just det. Min åsikt.
Den enorma skillnaden är som jag redan förklarat var vinsterna hamnar.

Apple (och Tesla) är extremt lönsamma bolag som genererar gigantiska vinster till ägare i (framförallt) väst.

Ignorerar man pengarna så har man lyckats ignorera det överlägset viktigaste i hela diskussionen.
Men det är väl inte riktigt korrekt, för att se var pengarna som genereras av ett företag stannar behöver man ta hänsyn till hela omsättningen? För de allra flesta tillverkande företag är ju kostnaden högre än vinsten. Tar vi exemplet med Tesla köps ju en hel del komponenter utifrån och monteras i fabrikerna som sedan skeppar den färdiga produkten till ÅF som slutligen levererar till kund och slutför försäljningen.

Även komponentinköpen genererar ju en vinst för leverantören och någon form av skatteintäkt för det land där leverantören redovisar.

Ser vi till exempel till Geely Sweden Holdings omsatte de 337 Mdr och redovisade ett resultat om drygt 17 Mdr. En del av de pengarna är naturligtvis internationella inköp (från t ex Kina) men de har nästan 45 000 skattebetalande anställda och betalar nästan 10 Mdr bara i sociala avgifter. Det är pengar som kommer det svenska samhället till godo.

Så att bara se till vinsten om vi vill följa pengarna är enligt min personliga åsikt att göra det lite för enkelt, naturligtvis bör även kostnadsmassan analyseras för att avgöra var pengarna i slutändan hamnar och vilka länder/samhällen som gynnas av ett företag/varumärke. Mina 2p.
Vad är inte korrekt? Ännu en gång kommer det en lång rad halmgubbar. Jag har aldrig någonsin påstått att det inte finns (rader) av andra faktorer som också är relevanta. Det jag säger är att man är helt fel ute om man ignorerar pengarna (där även omsättning ingår såklart), vinstgenerering och ägande.

Det extremt skeva påståendet att Tesla skulle vara "mest kinesiskt" hade ingen koppling till pengar överhuvudtaget. Det baserades enkom på att majoriteten av bilarna byggs i Kina. Dvs inte överhuvudtaget omsättning utan i rent antal.

Är för övrigt inte säker på att det ens stämmer att en majoritet av bilarna byggs i Shanghai. Har inte sett några aktuella siffror, men skulle gissa att Berlin+Freemont+Texas producerar aningen fler bilar kombinerat. Dock är det ju som sagt helt irrelevant med antalet.
I ditt inlägg talar Du enbart om lönsamhet och vinst i de första två raderna, om "pengarna" i den tredje. Jag ville med mitt inlägg illustrera att även företagets kostnadsmassa i stort behöver beaktas, det verkar vi eniga om men det framgick kanske inte fullt ut i Ditt tidigare inlägg?

För övrigt bör vi definiera "halmgubbe" lite bättre, det handlar om att tillskriva en person åsikter som denne inte har gett uttryck för. Jag tror inte jag tillskriver Dig någon åsikt alls i mitt inlägg utan poängterar att texten måhända kan tolkas som en alltför stor förenkling av rätt komplicerade samband. Men nu är det ju klargjort, allt gott.

Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Hertsh »

Jesos skrev:
Tänkte först starta en ny tråd men tänkte att denna reflektion kanske passar bra här.

Imorse körde man alltså till jobb utan fungerande vindrutetorkare och utan fungerande farthållare pga kameror blockerade.
Är det inte snö så är det regn och är det inget av det så är det sol. Gemensamt är att kameror fungerar dåligt då. Även min syn påverkas negativt i dessa vardagssituationer så om man kan få hjälp av modern teknik när det väl behövs, som t.ex. en radar är det ju väldigt positivt!
Men så är det ju inte. Jag, d.v.s. föraren och bilen, lider av samma utmaningar vilket är långt ifrån optimalt.

Detta fick en att minnas tillbaks på 1900-talet då jag körde en gammal Renault utan farthållare och inte jättebra vindrutetorkare.
Skillnaden var att jag gav 8k för Renaulten, den var Fransk så förväntan var därefter.
Men nu kör jag faktiskt en bli som kostar (ok, kostade då) 800k och förväntan var definitivt att jag skulle få en bil som hade fungerande basfunktioner. Det har jag haft dom senaste 25 åren.
Hoppas det är helt ok att vara åtminstone lite besviken över detta.

Mina tankar hamnar i trafiksäkerhet. Att ha en bil utan fungerande vindrutetorkare eller adaptiv farthållare gör väl inte färden säkrare precis.
Den kan helt plötsligt få för sig att börja bromsa i vänsterfilen på motorvägen i tät trafik och dålig sikt.

Så, en slutsats är: Desto större anledning att sluta ha någon förväntan på dessa säkerhetsfunktioner. För det gör ju det hela ännu värre.

Slut reflektion.
Ja, nog många som tänker så här.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2285
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av frippe »

Verdi_ skrev: 20 feb 2024 09:14
SwedishAdvocate skrev: 20 feb 2024 09:10
Dexter skrev: 19 feb 2024 22:25
Elof skrev: 19 feb 2024 21:01
Dexter skrev: 19 feb 2024 19:58
Bara en liten tankeställare:
Morgan Stanley estimated that 90% of the global EV battery supply chain runs through China, with the Asian superpower having cornered the market on crucial materials like ​​cobalt, lithium, manganese, and nickel. China's electric car market has boomed and now accounts for 64% of global EV production.
Är det helt OK, eller bör vi försöka bryta den kinesiska dominansen så gott vi som privatpersoner kan, med konsumentmakt?
Jag tror det blir svårt att bromsa kinesernas framfart hur än vi vill.
Den inställningen verkar ju rätt vanlig i Sverige. Hur många var det som ville rädda svensk personbilsindustri ~2007-2008 när det begav sig? Fanns det någon mer än Saab Automobile's dåvarande VD?...

https://www.di.se/artiklar/2008/12/3/sa ... n-kop-oss/

Men som bekant ser det ju lite annorlunda ut i Tyskland, Frankrike och Italien... Att bryta den kinesiska dominansen behöver ju inte vara svårare än att sätta upp samma importtullar som Kina har satt upp för europeiska bilar. Samt plussa på ytterligare för att kompensera för den totala avsaknaden av mänskliga rättigheter/fackföreningar/demokrati mm... Men inget kommer hända av sig självt...

EU-kommissionen har i alla fall påbörjat ngt slags arbete:

https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_23_4752
Att bryta den kinesiska dominansen kommer kosta väldigt mycket i stigande inflation. Dels kommer det bli brist på mycket och dels kommer de lokalproducerade alternativen vara dyrare i sig. Den smällen mot vår ekonomi skulle bli många ggr värre än den vi gått igenom nu.

Det är tack vare Kina vi haft låg inflation så länge som vi haft. De har tillverkat saker billigt och i stora kvantiteter.
Hur många av dessa kinesiska elbilsleverantörer finns kvar om fem år i samma tappning? Hur många kan garantera att det kommer finns komponenter och reservdelar att reparera bilarna med om fem år? Få faktiskt tror jag.

Däremot kommer det att komma nya och återigen nya märken från kina, så är min tolkning att de arbetar. Inte långsiktigt utan med korta cykler.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

taliz skrev: 20 feb 2024 03:44
martinsson skrev: 19 feb 2024 23:08
Jag tycker inte det är mer ok att köpa en Iphone än en Huawei eller Xiaomi då dem är tillverkade i Kina alla tre. Vad är den enorma skillnaden egentligen?
Varför förbjöds Huaweis telekom och it-utrustning på de flesta marknader i västvärlden?
För att den kinesiska staten har kontroll över dem, och därmed kunde tex spionera på stora delar av befolkningen i USA och Europa. De skulle också kunna använda den som politiskt påtrycknings/påverkansmedel, lite som Ryssland gjorde med gasen till Europa.

Med en iPhone har man inte den risken då det är ett amerikanskt bolag som har full kontroll på såväl hårdvara som mjukvara.

Det var ju snack för ett tag sen om att politiker, höga militärer och andra kanske inte borde yppa några statshemligheter om de åkte modern Volvo... Zeekr är ju ännu mindre svensk kontroll på. Det är väl därför kineserna satsar så mkt på dem istället, de vill komma ur Volvos grepp.
Ja det finns ju konspirationsteorier om det mesta. Det är väl ungefär så jag tänker.
Men alla får ju lov att tycka och tro som dem vill, även du.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Fredrik j
Inlägg: 11001
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Fredrik j »

martinsson skrev: 20 feb 2024 19:29
taliz skrev: 20 feb 2024 03:44
martinsson skrev: 19 feb 2024 23:08
Jag tycker inte det är mer ok att köpa en Iphone än en Huawei eller Xiaomi då dem är tillverkade i Kina alla tre. Vad är den enorma skillnaden egentligen?
Varför förbjöds Huaweis telekom och it-utrustning på de flesta marknader i västvärlden?
För att den kinesiska staten har kontroll över dem, och därmed kunde tex spionera på stora delar av befolkningen i USA och Europa. De skulle också kunna använda den som politiskt påtrycknings/påverkansmedel, lite som Ryssland gjorde med gasen till Europa.

Med en iPhone har man inte den risken då det är ett amerikanskt bolag som har full kontroll på såväl hårdvara som mjukvara.

Det var ju snack för ett tag sen om att politiker, höga militärer och andra kanske inte borde yppa några statshemligheter om de åkte modern Volvo... Zeekr är ju ännu mindre svensk kontroll på. Det är väl därför kineserna satsar så mkt på dem istället, de vill komma ur Volvos grepp.
Ja det finns ju konspirationsteorier om det mesta. Det är väl ungefär så jag tänker.
Men alla får ju lov att tycka och tro som dem vill, även du.
Det farliga skulle ju vara att vara säker på att man inte är avlyssnad i en bil som inte är kinesisk.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Hertsh »

Så vansinnigt trött på alla män på internet som gör allt de kan för att påpeka hur dumma eller ointelligenta andra människor är. Än värre blir det när det skall läggas på något "jag har högre moral än dig" filter på åsikterna.

I tillägg i ämnen som inte hör till tråden att göra så att den som faktiskt vill prata om ämnet inte kommer igenom bruset av dumheter.

Varför?!
MX LR (Raven) 2019
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3351
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Maw »

Hertsh skrev: 20 feb 2024 20:07
Så vansinnigt trött på alla män på internet som gör allt de kan för att påpeka hur dumma eller ointelligenta andra människor är. Än värre blir det när det skall läggas på något "jag har högre moral än dig" filter på åsikterna.

I tillägg i ämnen som inte hör till tråden att göra så att den som faktiskt vill prata om ämnet inte kommer igenom bruset av dumheter.

Varför?!
Genom att komma med oombedda pekpinnar till sina medmänniskor om det moraliskt förkastliga i att köpa den ena eller andra bilen så får de en illusion av att de är lite finare människor än vad de är. Lite som självpåtagna sedlighetspoliser som försöker få kvinnor som (enligt ”sedlighetspoliserna”) inte täcker sig tillräckligt att känna skam.

Det är vad jag tror :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar