Re: Aktien TSLA
Postat: 25 aug 2024 20:41
Jo det är absolut logiskt att de använder befintlig serviceorganisation i alla fall i början, allt annat är väl orimligt ekonomiskt. Dock är ju kraven på servicenivå väldigt olika och man kan konstatera att andra som haft både person- och lastbilar historiskt ofta har separerat serviceorganisationerna mer eller mindre.fth skrev: ↑25 aug 2024 14:42Vad gäller serviceorganisation så antar jag iofs att dom planerar att använda befintligt nätverk, det finns väl ingen egentlig orsak att bygga upp en separat struktur för semi? Det finns väl ett rätt stort överlapp avseende nödvändig kompetens, och ett visst överlapp avseende komponenter/reservdelar, mellan semi och dom "vanliga" bilarna?gjohansson skrev: ↑25 aug 2024 14:26Ja, skall bli mycket intressant att se hur Tesla lyckas på lastbilsmarknaden.fth skrev: ↑13 aug 2024 15:07Instämmer helt, för denna marknad är driftkostnad och driftsäkerhet helt avgörande, det spelar ingen roll hur tekniskt imponerande fordonet är om det inte rullar 24/7, och med tanke på den minst sagt blandade kritik Tesla fått från taxi-branschen så har dom mycket att bevisa här.spacecoin skrev: ↑13 aug 2024 08:50Det är kul att Semin äntligen börjas produceras inom ett par år.
Det är dock en helt annan marknad att sälja denna typ av fordon B2B än att sälja bilar på en webbplats till privatpersoner. Det kräver en helt annan sälj- och serviceorganisation.
Det ska bli spännande att se hur Tesla angriper det segmentet.
/fth
Lite gubbgissningar om de fördelar de kan ha:
*De kan nog bygga en lite energieffektivare lastbil då de är duktiga på sådant och bygger från blankt papper.
*De satsar ju hårt på volym från början med 50k per år vilket kan ge dem ekonomiska skalfördelar om efterfrågan verkligen finns där (annars är det ett bra sätt att förlora pengar).
I övrigt har de väl bara nackdelar typ att de inte har redan uppbyggda kundrelationer, erfarenhet, servicenätverk etc. De har ju också nackdelen av ett väldigt smalt produktutbud med bara en semi anpassad för den amerikanska marknaden.
Enda chansen för dem är nog att hålla ned priset riktigt lågt för att prisa in sig på marknaden och bygga upp kundbas, serviceorganisation etc under ett antal år.
Dvs svårt att se att de skulle kunna tjäna extremt mycket i början i alla fall.
Lite konstigt att de valde att börja med en semi tycker jag, borde varit enklare att börja med mindre fordon för last mile och lokal distribution, sopbilar etc. För dessa är det ju enklare att lösa laddning då de inte går 24/7 och batterierna behöver inte vara lika stora etc
/fth