Härligt - kul med alla kommentarer också! Mycket roligare att skriva när jag vet att någon faktiskt läserAlexander skrev:Haha din reseskildring förgyller stunden på kvällen då barnen precis somnat och jag har tid att läsa. Keep it coming!

Moderator: Redaktion
Härligt - kul med alla kommentarer också! Mycket roligare att skriva när jag vet att någon faktiskt läserAlexander skrev:Haha din reseskildring förgyller stunden på kvällen då barnen precis somnat och jag har tid att läsa. Keep it coming!
Precis samma här! Fina berättelser från elbilsmörkret. Jag ville ju inte spamma denna fina tråd i onödan, men var tvungen nuAlx skrev:Herr X: Det är nog väldigt många som läser i det tysta! Jag läser för fullt men skriver inget då jag inte har något vettigt att tillföra![]()
Gott att höra, då kommer en uppdatering från dagen.Alx skrev:Herr X: Det är nog väldigt många som läser i det tysta! Jag läser för fullt men skriver inget då jag inte har något vettigt att tillföra![]()
Tack för kul och bra reseskildring. Om leasingen tillät det och modell S hade dragkrok då hade jag sannolikt använt din länk! Nu får jag vänta på min 3a....Herr X skrev:Förresten, om någon går i tankar att köpa en Model S eller X så hade det varit fenomenalt om ni hade haft lust att använda min länk: http://--- som är giltig fram till den 15:e juli. Använder man den länken så får man 8000kr rabatt på en Model S eller X.
Jag har fyra stycken referrals, och får jag bara en enda ytterligare så blir Beatrice belönad med en uppsättning nya däck + fälgar, och det är hon väl värd efter att ha burit oss Östersjön runt?
Inte lika bra laddat i lurenHerr X skrev:Gott att höra, då kommer en uppdatering från dagen.Alx skrev:Herr X: Det är nog väldigt många som läser i det tysta! Jag läser för fullt men skriver inget då jag inte har något vettigt att tillföra![]()
Beatrice står nu uppladdad och inkopplad i hotellets trefasuttag i väntan på morgondagens strapatser. Trefas är helt fantastiskt, bilen blir fulladdad i stort sett omedelbart. Har bara 7,4kW hemma men det räcker och blir över för mig. 11kW ger betydligt mer kräm än vad man klarar att göra av med..
Han använde ju telefonen som batteribackup.Bjelke skrev:
Inte lika bra laddat i luren
Ff lika läsvärt från din resa!
Tack, nu fick jag lätt ångest av att jag inte valt luftfjädring till min bil. Har en vecka till på mig att vela fram och tillbaka.Herr X skrev:Men ett flipp på luftfjädringsknappen var allt som behövdes för att skydda hennes känsliga batteri från polackernas taffliga försök att skrapa upp bilars undersidor.
tomhe skrev:Tack, nu fick jag lätt ångest av att jag inte valt luftfjädring till min bil. Har en vecka till på mig att vela fram och tillbaka.Herr X skrev:Men ett flipp på luftfjädringsknappen var allt som behövdes för att skydda hennes känsliga batteri från polackernas taffliga försök att skrapa upp bilars undersidor.
Jag tänker väga in åt andra hållet och säga att jag inte ångrat att jag inte valde luftfjädring. Jag hade en lånebil med luftfjädring i en vecka och tyckte inte alls om hur den var att köra. Och jag kör rätt sällan på dåliga vägar. Det enda är väl att jag har en väldigt skarp kant vid garageuppfarten som jag måste snedda över för att inte skrapa i om jag har passagerare i bilen, men det kan jag faktiskt leva med.+46 skrev:tomhe skrev:Tack, nu fick jag lätt ångest av att jag inte valt luftfjädring till min bil. Har en vecka till på mig att vela fram och tillbaka.Herr X skrev:Men ett flipp på luftfjädringsknappen var allt som behövdes för att skydda hennes känsliga batteri från polackernas taffliga försök att skrapa upp bilars undersidor.
Om ekonomin tillåter, tveka inte att lägga till luftfjädring. Du kommer garanterat att inte ångra dig!
Jag kan villigt erkänna att jag inte provkörde någon Tesla utan luftfjädring eftersom det aldrig var något alternativ för mig. Därför kan jag inte uttala mig om hur Model S är att köra utan luftfjädring.danni skrev:Jag tänker väga in åt andra hållet och säga att jag inte ångrat att jag inte valde luftfjädring. Jag hade en lånebil med luftfjädring i en vecka och tyckte inte alls om hur den var att köra. Och jag kör rätt sällan på dåliga vägar. Det enda är väl att jag har en väldigt skarp kant vid garageuppfarten som jag måste snedda över för att inte skrapa i om jag har passagerare i bilen, men det kan jag faktiskt leva med.+46 skrev:tomhe skrev:Tack, nu fick jag lätt ångest av att jag inte valt luftfjädring till min bil. Har en vecka till på mig att vela fram och tillbaka.Herr X skrev:Men ett flipp på luftfjädringsknappen var allt som behövdes för att skydda hennes känsliga batteri från polackernas taffliga försök att skrapa upp bilars undersidor.
Om ekonomin tillåter, tveka inte att lägga till luftfjädring. Du kommer garanterat att inte ångra dig!
Jag kör på en likadan väg varje dag när jag lämnar mina jyckar på hunddagiset. Luftfjädring är ett absolut måste.tomhe skrev:Tack, nu fick jag lätt ångest av att jag inte valt luftfjädring till min bil. Har en vecka till på mig att vela fram och tillbaka.Herr X skrev:Men ett flipp på luftfjädringsknappen var allt som behövdes för att skydda hennes känsliga batteri från polackernas taffliga försök att skrapa upp bilars undersidor.
Finns en lite närmre ingen bra fart men kanske ett allternativ?Herr X skrev:Idag hade jag överraskat min 7-åriga dotter genom att boka hästridning på en ridskola i närheten. På vägen dit fick Beatrice känna på vägarna på den riktiga polska landsbygden.
Men ett flipp på luftfjädringsknappen var allt som behövdes för att skydda hennes känsliga batteri från polackernas taffliga försök att skrapa upp bilars undersidor.
Vägen till ridskolan, betraktad från förarsätet i en miljonkronorsbil:
Lyrisk dotter:
När vi kom hem från hästridningen fick vi veta att hotellägaren tagit dit elektrikerna igen för att ordna ett bättre trefasuttag åt oss, med egen säkring och ytterligare några Schukouttag. När jag kom körande med Beatrice tittade elektrikerna, som alla andra vi mött här, på bilen och nickade gillande. Den ene tog upp sin mobil och försökte smygfota, men jag upptäckte det naturligtvis eftersom jag utvecklat ett sjätte sinne för paparazzi-polacker. Elektrikerna återgick till skruvandet och jag passade på att fiska upp mobilen för att ta en bild till det här blogginlägget. Självklart tittade då den ene elektrikern upp en andra gång och stirrade rakt in i min kameralins.
Instant karma.
Har du kollat om det finns några bilverkstäder i närheten? De brukar ha trefasuttag för kompressor mm som du kanske kan få låna.Herr X skrev:Fick svar från hotellet i Krynica Morska. De kan inte hjälpa mig med trefasladdning och de kunde heller inte hjälpa mig att hitta någon annan i Krynica Morska som kan hjälpa mig.
Om jag inte hittar någon laddlösning idag måste vi i morgon bitti åka tillbaka 7 mil till Gdansk med nästan tomt batteri och fylla fullt på en ChaDeMo där. Batteriet behöver toppfyllas eftersom rutten vi ska köra i morgon är dryga 30 mil (så långt har jag aldrig tidigare kört utan laddstopp).
Det skulle nog ta runt två timmar att toppfylla batteriet på ChaDeMon i Gdansk.
Nu börjar det bli skakigt.
Den där har jag också hittat, men den ger då bara 22kW och om jag går för den istället för 50kW ChaDeMo:n i Gdansk så måste jag stanna mer än dubbelt så lång tid. Bilen kommer i så fall vara i stort sett tom när vi kommer fram till 22kW-laddaren i Eblag, vilket innebär ett fyra timmar långt laddstopp i morgon mellan 12-16. Känns inte som en bra lösning.leiflodde skrev:Finns en lite närmre ingen bra fart men kanske ett allternativ?
http://api.plugshare.com/view/location/67057