Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Inlägg av Herr X »

Alexander skrev:
Haha din reseskildring förgyller stunden på kvällen då barnen precis somnat och jag har tid att läsa. Keep it coming!
Härligt - kul med alla kommentarer också! Mycket roligare att skriva när jag vet att någon faktiskt läser :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare

Inlägg av matsm »

Fantastiskt god gärning att låta killen provåka. Har bara en 70 D själv men häromdagen hade jag 3 lyriska gubbar med Tesla smile efter körning med acc och på kurviga vägar. Underbart att höra snacket med deras fruar sen. jamen...den blir inte så dyr om man räknar med dagens ränta och låga driftskostnader. Det sitter säkert en sugen polack framför Teslas hemsida och räknar just nu :-)...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Herr X: Det är nog väldigt många som läser i det tysta! Jag läser för fullt men skriver inget då jag inte har något vettigt att tillföra
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

Alx skrev:
Herr X: Det är nog väldigt många som läser i det tysta! Jag läser för fullt men skriver inget då jag inte har något vettigt att tillföra Bild Bild
Precis samma här! Fina berättelser från elbilsmörkret. Jag ville ju inte spamma denna fina tråd i onödan, men var tvungen nu :D
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Alx skrev:
Herr X: Det är nog väldigt många som läser i det tysta! Jag läser för fullt men skriver inget då jag inte har något vettigt att tillföra Bild Bild
Gott att höra, då kommer en uppdatering från dagen.

Efter biltvätten regnade det konstant hela kvällen, så vår guidade tur runt staden flyttades till i morgon eftermiddag. Vi tog dock en liten biltur själva, och första stopp blev i en butik där min fru kilade in och handlade. Jag satt kvar med barnen i bilen och vips knackade det på rutan. Ett fyllo stirrade på mig i ösregnet och sa nånting sluddrigt på polska, men jag skakade på huvudet och sa på engelska att jag inte förstod. Föreställde mig att det skulle få honom att kila iväg, men givetvis var fyllot en av ytterst få personer i den här staden som faktiskt talar engelska. Han berättade att han var bilmekaniker men aldrig hade sett en bil som min tidigare. "Den är elektrisk", svarade jag.
Han blev helt tyst. "Men den är så snygg!", sa fyllot. Vid det här laget öste det ner, och bilens interiör blev våtare och våtare av regnet som letade sig in genom det öppna fönstret, men vi hade fått igång en god diskussion. Han berättade att hans fru dött när de väntade sitt första barn och han tagit till flaskan. Jag försökte förmedla det smarta i att sluta dricka och starta om sitt liv - han var bara 37 år gammal och höll med mig om att det verkligen inte var för sent att börja om från början. Har inga illusioner om att det får någon effekt, men det är inget skäl till att inte försöka.

Rätt som det var gick han iväg och jag bombarderades med frågor från mina barn om vad som var fel med gubben och varför han inte hade några tänder. Jag förklarade att han druckit gift och blivit tokig, och knappt hade jag avslutat min pedagogiska utläggning om det flytande giftet när det knackade på rutan igen. Det var samme man som nu hade ytterligare en fråga till mig. Den här gången undrade han varför det satt en lampa på sidan av baklampan, och jag förklarade att laddporten är gömd där bakom. Det där begrep han ingenting av och vinglade iväg igen.
Innan min fru var tillbaka hade han vinglat fram med både en tredje och en fjärde fråga, och jag drog en lättnadens suck när vi äntligen kunde åka från den arme stackaren.

Vår biltur i Borne Sulinowo förflöt utan ytterligare incidenter - staden är formidabel; det har varit militärbaser sedan den grundlades, först för tyskarna och sedermera för Sovjetunionen. Alla stadens hur är kasernbyggnader som man renoverat, men fortfarande står en mängd hus övergivna alldeles bredvid de som renoverats och där folk flyttat in. Flera av gatorna är vägar som anlagts av tyska och sovjetiska militärer, men Beatrice klarade också dessa med bravur.

Renoverad kasernbyggnad bredvid en övergiven:
Bild

Staden vimlar av övergivna hus, men sakta men säkert renoverar man upp dem så att folk kan flytta in:
Bild

Bild

I morgon klockan 10 har vi bokat hästridning för min 7-åriga dotter - detta kommer hon gilla, så som hon tjatat om att börja rida. Hoppas bara att det inte regnar!

Beatrice står nu uppladdad och inkopplad i hotellets trefasuttag i väntan på morgondagens strapatser. Trefas är helt fantastiskt, bilen blir fulladdad i stort sett omedelbart. Har bara 7,4kW hemma men det räcker och blir över för mig. 11kW ger betydligt mer kräm än vad man klarar att göra av med..
Bild
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 2 gång.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Förresten, om någon går i tankar att köpa en Model S eller X så hade det varit fenomenalt om ni hade haft lust att använda min länk: http://--- som är giltig fram till den 15:e juli. Använder man den länken så får man 8000kr rabatt på en Model S eller X.

Jag har fyra stycken referrals, och får jag bara en enda ytterligare så blir Beatrice belönad med en uppsättning nya däck + fälgar, och det är hon väl värd efter att ha burit oss Östersjön runt?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Herr X skrev:
Förresten, om någon går i tankar att köpa en Model S eller X så hade det varit fenomenalt om ni hade haft lust att använda min länk: http://--- som är giltig fram till den 15:e juli. Använder man den länken så får man 8000kr rabatt på en Model S eller X.

Jag har fyra stycken referrals, och får jag bara en enda ytterligare så blir Beatrice belönad med en uppsättning nya däck + fälgar, och det är hon väl värd efter att ha burit oss Östersjön runt?
Tack för kul och bra reseskildring. Om leasingen tillät det och modell S hade dragkrok då hade jag sannolikt använt din länk! Nu får jag vänta på min 3a....
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Herr X skrev:
Alx skrev:
Gott att höra, då kommer en uppdatering från dagen.

Bild

Beatrice står nu uppladdad och inkopplad i hotellets trefasuttag i väntan på morgondagens strapatser. Trefas är helt fantastiskt, bilen blir fulladdad i stort sett omedelbart. Har bara 7,4kW hemma men det räcker och blir över för mig. 11kW ger betydligt mer kräm än vad man klarar att göra av med..
Bild
Inte lika bra laddat i luren :D
Ff lika läsvärt från din resa! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Bjelke skrev:

Inte lika bra laddat i luren :D
Ff lika läsvärt från din resa! :)
Han använde ju telefonen som batteribackup. :D
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Superkul att läsa dina reseskildringar som vanligt, hatten av :)

Törstar dock efter mer så "keep it coming" :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Idag hade jag överraskat min 7-åriga dotter genom att boka hästridning på en ridskola i närheten. På vägen dit fick Beatrice känna på vägarna på den riktiga polska landsbygden.
Men ett flipp på luftfjädringsknappen var allt som behövdes för att skydda hennes känsliga batteri från polackernas taffliga försök att skrapa upp bilars undersidor.

Vägen till ridskolan, betraktad från förarsätet i en miljonkronorsbil:
Bild

Lyrisk dotter:
Bild

När vi kom hem från hästridningen fick vi veta att hotellägaren tagit dit elektrikerna igen för att ordna ett bättre trefasuttag åt oss, med egen säkring och ytterligare några Schukouttag. När jag kom körande med Beatrice tittade elektrikerna, som alla andra vi mött här, på bilen och nickade gillande. Den ene tog upp sin mobil och försökte smygfota, men jag upptäckte det naturligtvis eftersom jag utvecklat ett sjätte sinne för paparazzi-polacker. Elektrikerna återgick till skruvandet och jag passade på att fiska upp mobilen för att ta en bild till det här blogginlägget. Självklart tittade då den ene elektrikern upp en andra gång och stirrade rakt in i min kameralins.
Instant karma.

Bild

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
tomhe
Teslaägare

Inlägg av tomhe »

Herr X skrev:
Men ett flipp på luftfjädringsknappen var allt som behövdes för att skydda hennes känsliga batteri från polackernas taffliga försök att skrapa upp bilars undersidor.
Tack, nu fick jag lätt ångest av att jag inte valt luftfjädring till min bil. Har en vecka till på mig att vela fram och tillbaka.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Stärkt av Beatrice framgångar i kampen mot usla vägar, bestämde vi oss för att köra henne till en plats där inga Teslor tidigare varit; ödestaden Klomino som varit övergiven sedan sovjettrupperna gav sig av 1993.
Klomino huserade som mest 60 000 personer och var dessutom koncentrationsläger för tillfångatagna franska officerare. Med luftfjädringen på "very high" gav vi oss in på de övergivna vägarna mot den övergivna staden.

Klomino - en övergiven stad gömd i den polska urskogen:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Polska myndigheter hade rivit stora mängder av höga hus på grund av rasrisken, och kvar i staden fanns endast vägnätet och 11 större byggnader. Att gå i en spökstad är surrealistiskt och läskigt, men mina barn hade jätteroligt trots att båda tyckte att det var väldigt skrämmande (barn nummer tre sa ingenting om läskighetsnivån - han är bara ett år och sov mest). När vi gick omkring inne i något vi tror var ett övergivet sjukhus, hörde vi explosioner och skottlossning från en närliggande Natobas. Brr.. Det kändes skönt att låta Beatrice transportera oss därifrån, men först efter att vi fikat med polska kakor och Pepsi Max på något som en gång i tiden kanske varit en kaserngård.

Bild

Resten av dagen spenderades i Borne Sulinowo. Vi besökte flygplatsen och flera andra övergivna byggnader.

Flygplatsen i Borne Sulinowo - terminalbyggnaden från helvetet:
Bild

Nu hade polackerna tagit smygfotandet till nästa nivå - vid ett tillfälle när vi återkom till vår bil stod en kvinna och videofilmade, och en kille gjorde åkningar över Beatrice med kameraförsedd drönare.

Smygtagen bild på en smygfotande drönarflygare:
Bild

Mer övergivna byggnader:
Bild

Bild

I morgon bitti beger vi oss vidare och tar nästa etapp i vår Östersjön-runt-tur. Nästa stopp blir i Krynica Morska precis på gränsen till Kaliningrad. Vi håller tummarna för fint väder så att barnen får bada lite - själv ska jag försöka hitta en laddlösning. Det är 25 mil till Krynica Morska, och så här långt har jag ingen bra lösning på laddutmaningen dagen efter (alltså när vi ska lämna Krynica Morska). Det finns en ChaDeMo i Gdansk, men den är 7,5 mil bort och det lockar inte att åka dit för att ladda. Frågade om laddning redan när jag bokade men de har inte svarat på detta - har mailat igen och hoppas på hjälp.

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Det här är riktigt intressant. Och spännande! Blir det laddning i morgon eller blir det bärgningsbil för Tvättbjörnen? Ser fram emot fortsättningen.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

På andra sidan Kuriska näset vet jag ett bra hotell där jag fick laddat när vi bodde där. Memel hotel i Klaipedia, http://memelhotel.lt/en, då fick jag parkera på innergårdern och dra en sladd ifrån deras terassvärmare.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

tomhe skrev:
Herr X skrev:
Tack, nu fick jag lätt ångest av att jag inte valt luftfjädring till min bil. Har en vecka till på mig att vela fram och tillbaka.

Om ekonomin tillåter, tveka inte att lägga till luftfjädring. Du kommer garanterat att inte ångra dig!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

+46 skrev:
tomhe skrev:
Herr X skrev:

Om ekonomin tillåter, tveka inte att lägga till luftfjädring. Du kommer garanterat att inte ångra dig!
Jag tänker väga in åt andra hållet och säga att jag inte ångrat att jag inte valde luftfjädring. Jag hade en lånebil med luftfjädring i en vecka och tyckte inte alls om hur den var att köra. Och jag kör rätt sällan på dåliga vägar. Det enda är väl att jag har en väldigt skarp kant vid garageuppfarten som jag måste snedda över för att inte skrapa i om jag har passagerare i bilen, men det kan jag faktiskt leva med.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Fick svar från hotellet i Krynica Morska. De kan inte hjälpa mig med trefasladdning och de kunde heller inte hjälpa mig att hitta någon annan i Krynica Morska som kan hjälpa mig.
Om jag inte hittar någon laddlösning idag måste vi i morgon bitti åka tillbaka 7 mil till Gdansk med nästan tomt batteri och fylla fullt på en ChaDeMo där. Batteriet behöver toppfyllas eftersom rutten vi ska köra i morgon är dryga 30 mil (så långt har jag aldrig tidigare kört utan laddstopp).
Det skulle nog ta runt två timmar att toppfylla batteriet på ChaDeMon i Gdansk.
Nu börjar det bli skakigt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
p_q
Teslaägare

Inlägg av p_q »

Låter som det kan bli spännande. Håller tummarna för att det går bra. För övrigt mycket intressant att följa med på resan via dina uppdateringar.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

danni skrev:
+46 skrev:
tomhe skrev:
Herr X skrev:

Jag tänker väga in åt andra hållet och säga att jag inte ångrat att jag inte valde luftfjädring. Jag hade en lånebil med luftfjädring i en vecka och tyckte inte alls om hur den var att köra. Och jag kör rätt sällan på dåliga vägar. Det enda är väl att jag har en väldigt skarp kant vid garageuppfarten som jag måste snedda över för att inte skrapa i om jag har passagerare i bilen, men det kan jag faktiskt leva med.
Jag kan villigt erkänna att jag inte provkörde någon Tesla utan luftfjädring eftersom det aldrig var något alternativ för mig. Därför kan jag inte uttala mig om hur Model S är att köra utan luftfjädring.
Min rekommendation var utifrån att det ibland uppstår behov av extra markfrigång. En justering man bara behöver göra en gång, sedan minns bilen var väggupp och andra hinder finns och sköter resten av sig själv. Vill man hitta fler argument för att motivera varför man väljer luftfjädring så finns det också. Möjligheter att välja låg markfrigång på landsväg ökar räckvidden (speciellt i högre farter). Att bilen alltid håller rätt höjd oavsett last och lastfördelning uppskattas också av många (speciellt när man far på bilsemester eller far till brädgården för att köpa 15 säckar cement.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

tomhe skrev:
Herr X skrev:
Jag kör på en likadan väg varje dag när jag lämnar mina jyckar på hunddagiset. Luftfjädring är ett absolut måste.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Herr X skrev:
Idag hade jag överraskat min 7-åriga dotter genom att boka hästridning på en ridskola i närheten. På vägen dit fick Beatrice känna på vägarna på den riktiga polska landsbygden.

Vägen till ridskolan, betraktad från förarsätet i en miljonkronorsbil:
Bild

Lyrisk dotter:
Bild

När vi kom hem från hästridningen fick vi veta att hotellägaren tagit dit elektrikerna igen för att ordna ett bättre trefasuttag åt oss, med egen säkring och ytterligare några Schukouttag. När jag kom körande med Beatrice tittade elektrikerna, som alla andra vi mött här, på bilen och nickade gillande. Den ene tog upp sin mobil och försökte smygfota, men jag upptäckte det naturligtvis eftersom jag utvecklat ett sjätte sinne för paparazzi-polacker. Elektrikerna återgick till skruvandet och jag passade på att fiska upp mobilen för att ta en bild till det här blogginlägget. Självklart tittade då den ene elektrikern upp en andra gång och stirrade rakt in i min kameralins.
Instant karma.

Bild

Bild
Finns en lite närmre ingen bra fart men kanske ett allternativ?

http://api.plugshare.com/view/location/67057
Användarvisningsbild
Christina
Teslaägare

Inlägg av Christina »

Luftfjädringen använder jag varje vecka för att inte köra nosen i stenkanten på parkeringarna. Fastnade en gång på en gata i Falköping. Det var lätt att höja och komma loss snabbt utan skador. Jag är glad jag valde den även om den bara fungerar i lägre farter på min bil.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Herr X skrev:
Fick svar från hotellet i Krynica Morska. De kan inte hjälpa mig med trefasladdning och de kunde heller inte hjälpa mig att hitta någon annan i Krynica Morska som kan hjälpa mig.
Om jag inte hittar någon laddlösning idag måste vi i morgon bitti åka tillbaka 7 mil till Gdansk med nästan tomt batteri och fylla fullt på en ChaDeMo där. Batteriet behöver toppfyllas eftersom rutten vi ska köra i morgon är dryga 30 mil (så långt har jag aldrig tidigare kört utan laddstopp).
Det skulle nog ta runt två timmar att toppfylla batteriet på ChaDeMon i Gdansk.
Nu börjar det bli skakigt.
Har du kollat om det finns några bilverkstäder i närheten? De brukar ha trefasuttag för kompressor mm som du kanske kan få låna.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

leiflodde skrev:
Finns en lite närmre ingen bra fart men kanske ett allternativ?

http://api.plugshare.com/view/location/67057
Den där har jag också hittat, men den ger då bara 22kW och om jag går för den istället för 50kW ChaDeMo:n i Gdansk så måste jag stanna mer än dubbelt så lång tid. Bilen kommer i så fall vara i stort sett tom när vi kommer fram till 22kW-laddaren i Eblag, vilket innebär ett fyra timmar långt laddstopp i morgon mellan 12-16. Känns inte som en bra lösning.

En annan tanke är att jag själv kan köra till Gdansk och ladda ikväll när barnen sover, och sedan toppa upp i Eblag i morgon när vi åker.
Men det absolut bästa är om jag kunde ordna trefas-laddning i Krynica Morska. Det finns ju såna uttag överallt - det sura är bara att de är så usla på engelska.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Skriv svar