Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Bild

De första två veckorna i juli (med start den 2:e juli) ska jag, min fru, våra tre barn och vår lilla tvättbjörn på en galen bilsemester. Planen är att vi ska åka runt Östersjön och avverka enorma sträckor helt utanför superladdarnätverket, som slutar i Tyskland. Min fru och mina barn är lyckligt ovetande om att vi lever "on the edge" på den här resan och nu när det snart är dags för avresa börjar jag känna svetten tränga fram i nacken.

Färden kommer vara späckad av utmaningar - i hela norra Polen finns bara en enda hyfsad snabbladdare som vi kan använda, en ChaDeMo i Gdansk. Under resten av färden planerar jag att hoppas på att olika typer av mirakel ska inträffa och forumanvändaren Danni har lovat att hålla båda tummarna, så det är inte helt nattsvart.

Om ni vill kan jag "liveblogga" i den här tråden - kommer ha internet hela vägen (fri roaming i Norden!), annars kan jag sammanfatta vår resa när jag är tillbaka. Eller så skiter jag helt i att rapportera. Vad önskas? :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Inlägg av bat »

Kanske lika bra att live-blogga. Låter högst osäkert om ni kommer tillbaks till SC-mark. ;)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Hänsynsfullt av er att ta färjan över och inte åka Svenssons rutt ovanför Bottenviken. Han måste ju få sin bil innan det blir av för hans del...

Antar att ni har en chademo-adapter med er för det underlättar ju enormt på den resan.

Lycka till och givetvis vill vi ha live-rapporter! :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Så det blir färja från Paldiski? Där kan jag rekommendera ett stop på Paldiski Palace.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

lator skrev:
Lycka till och givetvis vill vi ha live-rapporter! :)
Med en sån överväldigande majoritet röster på liverapporter så blir det så!
bylund skrev:
Så det blir färja från Paldiski? Där kan jag rekommendera ett stop på Paldiski Palace.
Så blir det! Du får tipsa igen när vi börjar närma oss Estland. Vi kommer åka in i Estland söderifrån - det blev båten Paldiski - Kapellskär, hoppas att det är en bra rutt (är det gott om plats på den båten? eller riskerar jag att skrapa i fälgar/dörrar/ben?)

Jag kanske skulle ha nämnt att vi åker motsols, alltså startar med ett besök på Liseberg (min dotter fyller 7 på lördag), och sedan söderut.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Christina
Teslaägare

Inlägg av Christina »

Klart vi vill följa Beatrice även denna resa ! Det var spännande på förra trippen. Bylunds norrlandsresa väckte egna minnen från resor med både P1800 och Bubbla. Då fanns inga sedelautomater utan det var pengar i handen som gällde. Trixet var att komma ända fram innan lanthandeln med pump stängde. Köra lugnt och komma fram för sent eller fräsa på och inte komma ända fram. Inget internet/mobil att kolla öppettider. Men vi visste inget annat och hade reservdunk förstås. Lite så är det igen nu med Teslan och mackdöden för de andra.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Har du bokat hotell med utgångspunkt i att dem har laddning eller blir det en glad överraskning om det finns? Om du har gjort det så borde väl detta funka väl om ni inte satsar på väldigt långa dagsresor, eller?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Christina skrev:
Klart vi vill följa Beatrice även denna resa ! Det var spännande på förra trippen.
Förra trippen blev dramatisk med bussolyckan i Gdansk.. satsar på att undvika olyckor denna gången :)
kangru skrev:
Har du bokat hotell med utgångspunkt i att dem har laddning eller blir det en glad överraskning om det finns? Om du har gjort det så borde väl detta funka väl om ni inte satsar på väldigt långa dagsresor, eller?
Jag har bokat hotell var 30:e mil och två av hotellen har jag kontaktat i förväg och säkerställt att de erbjuder laddning. Ett hotell (det i Borne Sulinowo) har jag mailat en del med - de har frågat vilken kontakt jag behöver eftersom de tar dit en elektriker enkom för min skull! Är inte det GRYM service?!!
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Håller tummarna för dig om du gör lika för mig
Har en egen mission imposible Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

e5m1r skrev:
Wow. Det ser ju också helt vansinnigt ut :)
Nu sitter det säkert en och annan tandgnisslande Teslaägare och planerar resor till Vladivostok eller Kinshasa för att bräcka oss.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
Jag har bokat hotell var 30:e mil och två av hotellen har jag kontaktat i förväg och säkerställt att de erbjuder laddning. Ett hotell (det i Borne Sulinowo) har jag mailat en del med - de har frågat vilken kontakt jag behöver eftersom de tar dit en elektriker enkom för min skull! Är inte det GRYM service?!!
Det är ju lite det man vill uppnå på sikt genom att alltid fråga om laddning (och hoppas att andra gör det). Att det får sådär omedelbar effekt är ju helt fantastiskt!
Man bör ju av ren princip ta in där om man är i området.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Herr X skrev:
e5m1r skrev:
Nu sitter det säkert en och annan tandgnisslande Teslaägare och planerar resor till Vladivostok eller Kinshasa för att bräcka oss.
Going where no elecric car has ever gone before Bild
Bosnien har nämligen inte en enda laddare nånstans enligt alla kända laddkartor
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

e5m1r skrev:
Slovenien minsann! Ser även ut som ni kommer åka förbi den lilla staden Celje. :)
När åker du? Är det rätt tajming så kan jag bjuda på en kaffe/öl (vid längre stopp ;) ) och lite laddning. (Mest troligtvis långsamladdning, men ändå.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

e5m1r skrev:
Herr X skrev:
e5m1r skrev:
Going where no elecric car has ever gone before Bild
Bosnien har nämligen inte en enda laddare nånstans enligt alla kända laddkartor
Bildupload image free
Jag är i Split nu och är lite småsugen på att åka dit och ladda faktiskt:)
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Vi ska inte kapa @her_tråd jag skapar egen
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:

Om ni vill kan jag "liveblogga" i den här tråden - kommer ha internet hela vägen (fri roaming i Norden!), annars kan jag sammanfatta vår resa när jag är tillbaka. Eller så skiter jag helt i att rapportera. Vad önskas? :)
Du lär väl ha en del tid till bloggning när du ska saktaladda på en så lång resa ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Du lär väl ha en del tid till bloggning när du ska saktaladda på en så lång resa ;)
Vi vana Teslaägare laddar när vi sover. När vi vaknar är bilen fulladdad och redo för nya strapatser, du borde pröva :)

Jävlar... kom just att tänka på hur svettigt detta är. Om laddningen avbryts under natten och bilen inte är full när jag ska åka vidare så kommer jag inte hinna fylla upp så att jag når nästa hotell. Om jag missar min våg av bokade hotell så blir det säkert svårt att boka nya mitt i Juli.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
e5m1r skrev:
Mycket intressant tråd och jag har inget alls emot att du banar väg för min kommande Östersjön runt-resa. Den vill jag ska vara så lite äventyr som möjligt med. Jag funderar ju också på en längre resa som kommer bli mer äventyr hur jag än gör...
Baa.png
Resan genom Pakistan skulle vara kinesiskt tåg från Karachi till Kashgar i så fall alternativt får jag åka genom Turkmenistan, Uzbekistan och Kyrgystan...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare

Inlägg av JorgenM »

Jippie, liveblogg, ska bli kul att få "följa med"!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tycker rubriken är lite skoj oxo, "vansinnig Teslaägare" :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Vi vana Teslaägare laddar när vi sover. När vi vaknar är bilen fulladdad och redo för nya strapatser, du borde pröva :)

Jävlar... kom just att tänka på hur svettigt detta är. Om laddningen avbryts under natten och bilen inte är full när jag ska åka vidare så kommer jag inte hinna fylla upp så att jag når nästa hotell. Om jag missar min våg av bokade hotell så blir det säkert svårt att boka nya mitt i Juli.
det har vi haft stora problem med den senaste tiden med eGolfen, den börjar ladda och så avbryts det efter en stund, så när man kommer ut till bilen har man inte tillräckligt för att komma dit man ska. Väldigt störigt! Sen har inte appen till eGolfen nån varsling, så man får inte upp att den har slutat ladda.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Inlägg av jans »

Lycka till Monsieur X, vi kommer vara många med fulladdade tummar. Vi kommer inte palla ett grekiskt drama typ din förra resa....
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Ska bli kul att följa, lycka till!
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Då börjar snart vansinnesfärden. Barn #1 i bilen. Cybex Sirona är den perfekta barnstolen för Model S - passar perfekt både i vanliga- och Nextgen-baksäten, och den går att vrida 90 grader så att det är lätt att packa i och ur barn.

Bild

Inlägget sponsrat av Cybex Sverige AB - bästa barnstolarna till lägst priser
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Grymt! Lycka till!!
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Skriv svar