"Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Neostar skrev: 13 aug 2025 22:31
VilkenElbilBlirDet skrev: 12 aug 2025 21:15
Neostar skrev: 11 aug 2025 08:22
VilkenElbilBlirDet skrev: 19 jun 2025 09:53
Jerker skrev: 19 jun 2025 06:55


Ja, i verkligheten så är det så du beskriver, men minoriteten lyckas alltid på nåt sätt få allt fokus och detta dominerar mycket av debatten kring elbilar och det ska inte behöva vara så. Eller att ett behov som folk har 1-2 ggr/år ska styra vilken elbil de behöver.
Så är det. Men det hade varit väldigt skönt att kunna åka till ett resmål 20-30 mil bort, parkera över helgen och åka tillbaka utan att behöva ladda.

Nej, det är inget verkligt ”behov”. Men det är inte mycket annat i våra liv som är verkliga behov heller.

Så jag kan ibland tycka att elbilsdiskussionen blir alltför fokuserad på vad man faktiskt ”behöver”.

Den diskussionen finns av någon anledning inte i närheten av samma utsträckning i resten av våra liv.
Har du elbil?

Tycker du beskriver något som många tycker innan de skaffar elbil, men sen inte tycker efter de skaffat en bil.

I ditt exempel när du skall bort en helg, handlar du då inte något nära helgens stopp? (Mat, sprit, blommor eller presenter?)

I så fall hinner ju typ alla elbilar ändå laddas tillräckligt för att du skall komma hem igen efter helgen.
Ja, jag har kört elbil sen 2020. Men som sagt tillhör jag en minoritet.

Kör över 3000 mil om året och flera långresor i månaden.

Stannar nog ofta innan helgresor och köper något, men helt ärligt, det är ju en bråkdel av alla ställen som har snabbladdare utanför eller i direkta närheten.

Det är skillnad på att kunna stanna vid första bästa mataffär istället för att ta upp kartan och börja leta efter en mataffär med snabbladdare och sedan åka en omväg, med otåliga småbarn i bilen, för att komma dit.

Jag tror min poäng mest var att vi är alla olika. En del värderar verkligen lång räckvidd, och det är ok att göra det. Sen förstår jag om man blir irriterad på räckviddspredikanter som inte kör/provat elbil själva.

Intressant!

Men upplevelse är nästan helt det omvända! Ljungskile, Mellerud, Virserum eller Brålanda… Visst fasen finns det minst ett par 150kW laddare där i närheten av affären. 😊
Jovisst, om man cherrypickar en handfull ställen är det klart att alla har snabbladdare.

😊

Om du skulle välja ut 300 slumpmässiga mataffärer och se vilka som har snabbladdare tror jag inte andelen skulle vara väldigt hög.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2692
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av frippe »

VilkenElbilBlirDet skrev: 14 aug 2025 21:22
Neostar skrev: 13 aug 2025 22:31
VilkenElbilBlirDet skrev: 12 aug 2025 21:15
Neostar skrev: 11 aug 2025 08:22
VilkenElbilBlirDet skrev: 19 jun 2025 09:53


Så är det. Men det hade varit väldigt skönt att kunna åka till ett resmål 20-30 mil bort, parkera över helgen och åka tillbaka utan att behöva ladda.

Nej, det är inget verkligt ”behov”. Men det är inte mycket annat i våra liv som är verkliga behov heller.

Så jag kan ibland tycka att elbilsdiskussionen blir alltför fokuserad på vad man faktiskt ”behöver”.

Den diskussionen finns av någon anledning inte i närheten av samma utsträckning i resten av våra liv.
Har du elbil?

Tycker du beskriver något som många tycker innan de skaffar elbil, men sen inte tycker efter de skaffat en bil.

I ditt exempel när du skall bort en helg, handlar du då inte något nära helgens stopp? (Mat, sprit, blommor eller presenter?)

I så fall hinner ju typ alla elbilar ändå laddas tillräckligt för att du skall komma hem igen efter helgen.
Ja, jag har kört elbil sen 2020. Men som sagt tillhör jag en minoritet.

Kör över 3000 mil om året och flera långresor i månaden.

Stannar nog ofta innan helgresor och köper något, men helt ärligt, det är ju en bråkdel av alla ställen som har snabbladdare utanför eller i direkta närheten.

Det är skillnad på att kunna stanna vid första bästa mataffär istället för att ta upp kartan och börja leta efter en mataffär med snabbladdare och sedan åka en omväg, med otåliga småbarn i bilen, för att komma dit.

Jag tror min poäng mest var att vi är alla olika. En del värderar verkligen lång räckvidd, och det är ok att göra det. Sen förstår jag om man blir irriterad på räckviddspredikanter som inte kör/provat elbil själva.

Intressant!

Men upplevelse är nästan helt det omvända! Ljungskile, Mellerud, Virserum eller Brålanda… Visst fasen finns det minst ett par 150kW laddare där i närheten av affären. 😊
Jovisst, om man cherrypickar en handfull ställen är det klart att alla har snabbladdare.

😊

Om du skulle välja ut 300 slumpmässiga mataffärer och se vilka som har snabbladdare tror jag inte andelen skulle vara väldigt hög.
Då ska jag cherrypicka min egna stad. Där finns fyra områden med större mataffärer, i norr kvantum, Lidl och Coop, där finns eviny 350kw, i söder med kvantum finns eviny 200kw, och i väster där citygross, Willys och maxi ligger finns dels ionity, Tesla, mer, incharge, recharge. Lägg därtill cirkel k och OKQ8 som har laddare. Allt inom gångavstånd från matbutikerna.

Tittar jag på där vi handlar för sommarstugan där Willys och maxi ligger finns där recharge 150kw på gångavstånd.

Likadant om jag tittar på staden där jag jobbar, samma mönster.

Däremot vid slumpvisa ica supermarket, där saknas det ofta, men där finns det vanligen 22kw AC uttag.

Vi kanske har tur, men min upplevelse är nog att detta ändrats de senaste åren.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar