"Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

VilkenElbilBlirDet

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Neostar skrev: 13 aug 2025 22:31
VilkenElbilBlirDet skrev: 12 aug 2025 21:15
Neostar skrev: 11 aug 2025 08:22
VilkenElbilBlirDet skrev: 19 jun 2025 09:53
Jerker skrev: 19 jun 2025 06:55

Ja, i verkligheten så är det så du beskriver, men minoriteten lyckas alltid på nåt sätt få allt fokus och detta dominerar mycket av debatten kring elbilar och det ska inte behöva vara så. Eller att ett behov som folk har 1-2 ggr/år ska styra vilken elbil de behöver.
Så är det. Men det hade varit väldigt skönt att kunna åka till ett resmål 20-30 mil bort, parkera över helgen och åka tillbaka utan att behöva ladda.

Nej, det är inget verkligt ”behov”. Men det är inte mycket annat i våra liv som är verkliga behov heller.

Så jag kan ibland tycka att elbilsdiskussionen blir alltför fokuserad på vad man faktiskt ”behöver”.

Den diskussionen finns av någon anledning inte i närheten av samma utsträckning i resten av våra liv.
Har du elbil?

Tycker du beskriver något som många tycker innan de skaffar elbil, men sen inte tycker efter de skaffat en bil.

I ditt exempel när du skall bort en helg, handlar du då inte något nära helgens stopp? (Mat, sprit, blommor eller presenter?)

I så fall hinner ju typ alla elbilar ändå laddas tillräckligt för att du skall komma hem igen efter helgen.
Ja, jag har kört elbil sen 2020. Men som sagt tillhör jag en minoritet.

Kör över 3000 mil om året och flera långresor i månaden.

Stannar nog ofta innan helgresor och köper något, men helt ärligt, det är ju en bråkdel av alla ställen som har snabbladdare utanför eller i direkta närheten.

Det är skillnad på att kunna stanna vid första bästa mataffär istället för att ta upp kartan och börja leta efter en mataffär med snabbladdare och sedan åka en omväg, med otåliga småbarn i bilen, för att komma dit.

Jag tror min poäng mest var att vi är alla olika. En del värderar verkligen lång räckvidd, och det är ok att göra det. Sen förstår jag om man blir irriterad på räckviddspredikanter som inte kör/provat elbil själva.

Intressant!

Men upplevelse är nästan helt det omvända! Ljungskile, Mellerud, Virserum eller Brålanda… Visst fasen finns det minst ett par 150kW laddare där i närheten av affären. 😊
Jovisst, om man cherrypickar en handfull ställen är det klart att alla har snabbladdare.

😊

Om du skulle välja ut 300 slumpmässiga mataffärer och se vilka som har snabbladdare tror jag inte andelen skulle vara väldigt hög.
Skriv svar