"Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Moderator: Redaktion
"Tesla frånkörd vid laddstolpen"
https://www.vibilagare.se/nyheter/test- ... addstolpen
blir så provocerad av att "journalisters" fortfarande under 2025 använder ett så dåligt mått som att ladda mellan 10-80%
- grattis du laddat 10-80% på 10minuter , men bilen drar 40kWh/100km ...
- bilar idag kan ha batteri som är på både 50kWh och 100+kWh, viss skillnad på mängden energi som är 10-80% ...
Det måste finnas ett bättre sätt att synliggöra tiden vid laddstolpen mot hur långt man kommer med tillagda energin.
" 1 stop range" är det bästa jag sett ...
https://ev-database.org/#group=vehicle- ... =18&p=0-10
blir så provocerad av att "journalisters" fortfarande under 2025 använder ett så dåligt mått som att ladda mellan 10-80%
- grattis du laddat 10-80% på 10minuter , men bilen drar 40kWh/100km ...
- bilar idag kan ha batteri som är på både 50kWh och 100+kWh, viss skillnad på mängden energi som är 10-80% ...
Det måste finnas ett bättre sätt att synliggöra tiden vid laddstolpen mot hur långt man kommer med tillagda energin.
" 1 stop range" är det bästa jag sett ...
https://ev-database.org/#group=vehicle- ... =18&p=0-10
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Jag förstår att det är viktigt med snabb laddhastighet för vissa, men för mig har det aldrig varit ett problem. När vi är på långresa gillar vi att ta ett längre lunchstopp och då hinner alltid bilen ladda klart innan vi ätit klart. Men visst om man kör ett race med "charger hopping" som de gör i out of spec så är det väl användbart. Personligen tycker jag poängen med bilsemester inte är att komma fram så snabbt som möjligt. Har man bråttom är det nog bättre med tåg eller flyg.
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Tror inte det är ett problem på semestrar. Men gissar på att det finns en ordentlig uppsjö tjänstebilsförare som kör långt och länge, där snabb laddning kanske är avgörande för att byta från fossilbil.tesla newbie skrev: ↑17 jun 2025 15:39Jag förstår att det är viktigt med snabb laddhastighet för vissa, men för mig har det aldrig varit ett problem. När vi är på långresa gillar vi att ta ett längre lunchstopp och då hinner alltid bilen ladda klart innan vi ätit klart. Men visst om man kör ett race med "charger hopping" som de gör i out of spec så är det väl användbart. Personligen tycker jag poängen med bilsemester inte är att komma fram så snabbt som möjligt. Har man bråttom är det nog bättre med tåg eller flyg.
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
men bör det inte vara viktigare med effektiva km körda per timme då?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑17 jun 2025 16:05Tror inte det är ett problem på semestrar. Men gissar på att det finns en ordentlig uppsjö tjänstebilsförare som kör långt och länge, där snabb laddning kanske är avgörande för att byta från fossilbil.tesla newbie skrev: ↑17 jun 2025 15:39Jag förstår att det är viktigt med snabb laddhastighet för vissa, men för mig har det aldrig varit ett problem. När vi är på långresa gillar vi att ta ett längre lunchstopp och då hinner alltid bilen ladda klart innan vi ätit klart. Men visst om man kör ett race med "charger hopping" som de gör i out of spec så är det väl användbart. Personligen tycker jag poängen med bilsemester inte är att komma fram så snabbt som möjligt. Har man bråttom är det nog bättre med tåg eller flyg.

MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 389
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Effektivitet är viktigt men det är även laddhastighet. Tesla var ledande på båda, men är akterseglade avseende laddhastighet.MY_piraya skrev: ↑17 jun 2025 16:15men bör det inte vara viktigare med effektiva km körda per timme då?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑17 jun 2025 16:05Tror inte det är ett problem på semestrar. Men gissar på att det finns en ordentlig uppsjö tjänstebilsförare som kör långt och länge, där snabb laddning kanske är avgörande för att byta från fossilbil.tesla newbie skrev: ↑17 jun 2025 15:39Jag förstår att det är viktigt med snabb laddhastighet för vissa, men för mig har det aldrig varit ett problem. När vi är på långresa gillar vi att ta ett längre lunchstopp och då hinner alltid bilen ladda klart innan vi ätit klart. Men visst om man kör ett race med "charger hopping" som de gör i out of spec så är det väl användbart. Personligen tycker jag poängen med bilsemester inte är att komma fram så snabbt som möjligt. Har man bråttom är det nog bättre med tåg eller flyg.![]()
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Mer räckvidd tack. Att stanna var 20e mil är tröttsamt oavsett laddhastighet.
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Vi bodde ett gag i södra Swe med 143 mil hem.
Körde mellan emellanåt för att ha bil ”hemma” tex på semester.
Jämfört med den bensin-Audi jag körde då blir det bara ett stopp mer med elbil mellan tankningarna, cirka 2.5-3h.
Laddtiden är sällan mer än en kvart, på många resor som är kortare än genom hela riket är det 1, max 2 laddningar med rätt kort tid.
Efter 2.5-3h är det lämpligt med en 10-minuters rast hursomhelst, toalettbesök + kaffeinköp tar i princip lika länge som laddtiden.
Vartannat stop dvs efter 5-6h bör man äta något, där gör det ingen skillnad med el- eller fossilbil.
Hur långt kör du som längst?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Kör ca 65 mil på ca 4 1/2 timme med dieselbil.AAKEE skrev: ↑17 jun 2025 17:43Vi bodde ett gag i södra Swe med 143 mil hem.
Körde mellan emellanåt för att ha bil ”hemma” tex på semester.
Jämfört med den bensin-Audi jag körde då blir det bara ett stopp mer med elbil mellan tankningarna, cirka 2.5-3h.
Laddtiden är sällan mer än en kvart, på många resor som är kortare än genom hela riket är det 1, max 2 laddningar med rätt kort tid.
Efter 2.5-3h är det lämpligt med en 10-minuters rast hursomhelst, toalettbesök + kaffeinköp tar i princip lika länge som laddtiden.
Vartannat stop dvs efter 5-6h bör man äta något, där gör det ingen skillnad med el- eller fossilbil.
Hur långt kör du som längst?
Dvs med skaplig ”moms”. Kör på natten när motorvägen är tom. Min bästa snittfart är 167kmh.
Blir jobbigt och (väldigt) olagligt att försöka detsamma med elbil.
Vet att det är långt ifrån hur de flesta gör, men jag gillar inte att sitta i en bil längre än absolut nödvändigt. Dvs plattan i mattan om möjligt.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Håller helt med och har påpekat detta flera ggr. Det är räckvidd/laddtid som är intressant, men det är vansinnigt svårt att få accept för detta tycks det. Procenten är ett odugligt mått för praktiskt bruk.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Har inte samma aggressiva körstil men tycker ändå man drabbas av mer väntan vid laddstation när man kör elbil. Särskilt om det blir en hel dags körning. Äta vid laddstation medans man laddar brukar inte bli bra.manneson skrev: ↑17 jun 2025 18:25Kör ca 65 mil på ca 4 1/2 timme med dieselbil.AAKEE skrev: ↑17 jun 2025 17:43Vi bodde ett gag i södra Swe med 143 mil hem.
Körde mellan emellanåt för att ha bil ”hemma” tex på semester.
Jämfört med den bensin-Audi jag körde då blir det bara ett stopp mer med elbil mellan tankningarna, cirka 2.5-3h.
Laddtiden är sällan mer än en kvart, på många resor som är kortare än genom hela riket är det 1, max 2 laddningar med rätt kort tid.
Efter 2.5-3h är det lämpligt med en 10-minuters rast hursomhelst, toalettbesök + kaffeinköp tar i princip lika länge som laddtiden.
Vartannat stop dvs efter 5-6h bör man äta något, där gör det ingen skillnad med el- eller fossilbil.
Hur långt kör du som längst?
Dvs med skaplig ”moms”. Kör på natten när motorvägen är tom. Min bästa snittfart är 167kmh.
Blir jobbigt och (väldigt) olagligt att försöka detsamma med elbil.
Vet att det är långt ifrån hur de flesta gör, men jag gillar inte att sitta i en bil längre än absolut nödvändigt. Dvs plattan i mattan om möjligt.
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Dagstid brukar jag hålla hastighetsgränsen +30(aka "köra på kortet"). Nattetid betydligt mer...
Motorväg dvs. Stadstrafik brukar jag hålla gränserna oavsett.
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Ska man åka 200 blir det såklart fler stopp och mer andel laddtid.
Körde Boden-Mora (860km) i Februari, vinterväg/blöt väg och snöbelagd väg mixat.
E4 i skyltat / skyltat plus litegrann.
41 mil till första laddstoppet (hade en fikapaus hos föräldrarna i början på första stinten), stannade efter ytterligare drygt 20 mil och slog en drill.
16 min laddtid, hann precis låna toa och köpa kaffe.
Ytterligare 235km med en kort pisspaus till nästa laddare (Hudiksvall) där bilen hade som ide att bara stanna ~10 minuter plus ett superkort stopp till i Ljusdal, men eftersom jag stannade och åt fick bilen ladda hela tiden, vilket tog 26 minuter och då räckte det ända fram med 25% kvar.
Total laddtid 42 minuter, som egentligen hade vart motsvarande 30 minuter knappt men eftersom jag behövde käka så fick bilen ladda på vilket tog bort ett stopp och gav mig 25% mer än det som behövdes. Jag har inga problem med det alls. Jag är egentligen inte överdrivet mycket elbilsfanatiker utan tycker att det funkar helt ok ändå. Nu med sommarväg, och SECC på 186 mil eller nåt så tror jag att jag kommer undan med cirka en timmes laddtid och 5 stopp a’ 12 min per styck. Köra 5 timmar, sedan ladda 12 min och cirka 2.5h mellan varje 12 min stopp är helt okey.
Körde Boden-Mora (860km) i Februari, vinterväg/blöt väg och snöbelagd väg mixat.
E4 i skyltat / skyltat plus litegrann.
41 mil till första laddstoppet (hade en fikapaus hos föräldrarna i början på första stinten), stannade efter ytterligare drygt 20 mil och slog en drill.
16 min laddtid, hann precis låna toa och köpa kaffe.
Ytterligare 235km med en kort pisspaus till nästa laddare (Hudiksvall) där bilen hade som ide att bara stanna ~10 minuter plus ett superkort stopp till i Ljusdal, men eftersom jag stannade och åt fick bilen ladda hela tiden, vilket tog 26 minuter och då räckte det ända fram med 25% kvar.
Total laddtid 42 minuter, som egentligen hade vart motsvarande 30 minuter knappt men eftersom jag behövde käka så fick bilen ladda på vilket tog bort ett stopp och gav mig 25% mer än det som behövdes. Jag har inga problem med det alls. Jag är egentligen inte överdrivet mycket elbilsfanatiker utan tycker att det funkar helt ok ändå. Nu med sommarväg, och SECC på 186 mil eller nåt så tror jag att jag kommer undan med cirka en timmes laddtid och 5 stopp a’ 12 min per styck. Köra 5 timmar, sedan ladda 12 min och cirka 2.5h mellan varje 12 min stopp är helt okey.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Körde ner till Alperna förra vintern. Det gick alldeles utmärkt. Blev ganska frekventa stopp i Tyskland då man måste prova bilen lite 
Men det är tätt mellan laddstationerna där.
Inget problem för mig.
Men är man noga med minutrar på resa går det fortare med avgasbil. Spara säkert tre timmar på en 24 timmars resa till Alperna, givet man käkar i bilen förstås annars blir det mindre skillnad.
Gäller att hålla sig allert hela vägen, det är ju 220 mil trots allt !

Men det är tätt mellan laddstationerna där.
Inget problem för mig.
Men är man noga med minutrar på resa går det fortare med avgasbil. Spara säkert tre timmar på en 24 timmars resa till Alperna, givet man käkar i bilen förstås annars blir det mindre skillnad.
Gäller att hålla sig allert hela vägen, det är ju 220 mil trots allt !
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Åkte i somras till Croatien med en Seat Leon plugin. 40l tank i bilen så räckvidden var inte så lysande. Varje stopp i Tyskland var minst 40 minuter. Förs måste man vänta på bilen som redan tankar, sedan vänta att den som tankade betalar, sedan ska man tanka och betala. Den proceduren var minst 25-30 minuter varje gång och först efter det kunde man gå till toaletten och sedan köpa kaffet. Om 3 veckor gör jag likadan resa med Skoda Enyaq och hoppas (tror nästan) att det inte bli värre än förra året. Får man en laddare direkt när man kommer tror jag inte att stoppet blir längre.
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Jag bor i Dalarna och även fast det tar emot så jobbar jag ibland utanför länet.
De längsta resorna brukar vara på 60-70 mil enkel. Kör man som folk så brukar det bli ett stopp på typ 10-12 min.
Man laddar ju till 99% av gångerna bara så att man kommer fram till målet, inte till 80%!
Men det vore väl trevligt om Tesla fixade lite mer kräm på laddningen. Men jag tror inte jag skulle betala extra för det.
De längsta resorna brukar vara på 60-70 mil enkel. Kör man som folk så brukar det bli ett stopp på typ 10-12 min.
Man laddar ju till 99% av gångerna bara så att man kommer fram till målet, inte till 80%!
Men det vore väl trevligt om Tesla fixade lite mer kräm på laddningen. Men jag tror inte jag skulle betala extra för det.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Exakt, Tesla är ändå bland de snabbare på långresa för att bilen laddar snabbt till den nivå som behövs för att nå nästa laddare.Holve skrev: ↑17 jun 2025 22:31Jag bor i Dalarna och även fast det tar emot så jobbar jag ibland utanför länet.
De längsta resorna brukar vara på 60-70 mil enkel. Kör man som folk så brukar det bli ett stopp på typ 10-12 min.
Man laddar ju till 99% av gångerna bara så att man kommer fram till målet, inte till 80%!
Men det vore väl trevligt om Tesla fixade lite mer kräm på laddningen. Men jag tror inte jag skulle betala extra för det.
Om man aldrig laddar till 80% spelar ju tiden dit mycket liten roll.
Teslas koncept är att göra bilar billigt och då är det rullade celler som är billiga att tillverka som är grejen. De har dessutom hög energitäthet.
Ska Tesla få bilen att (det kommer nog inte ske i närtid…) ha en nästan rak laddkurva till 80% så kommer det synas på nypriset.
Själva grundartikeln i originalposten är lite intressant eftersom det inte har jättemycket relevans i elbilsägandet.
Man hinner redan knappt pissa och få en kaffe, än mindre äta med en Tesla som är frånkörd vid laddstolpen. (Detta var ingen märkbar skillnad med min första 2021 model 3.)
Snabbare laddtider handlar mest om att behöva färre snabbladdare eftersom köerna inte uppstår om bilarna laddar mycket fortare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 7340
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Från den länkade artikeln i ViBilägare:MY_piraya skrev: ↑17 jun 2025 15:10https://www.vibilagare.se/nyheter/test- ... addstolpen
blir så provocerad av att "journalisters" fortfarande under 2025 använder ett så dåligt mått som att ladda mellan 10-80%
- grattis du laddat 10-80% på 10minuter , men bilen drar 40kWh/100km ...
- bilar idag kan ha batteri som är på både 50kWh och 100+kWh, viss skillnad på mängden energi som är 10-80% ...
Det måste finnas ett bättre sätt att synliggöra tiden vid laddstolpen mot hur långt man kommer med tillagda energin.
" 1 stop range" är det bästa jag sett ...
https://ev-database.org/#group=vehicle- ... =18&p=0-10
Båda dom bilarna tillverkas av kinesiska Geely.…] Allra snabbast laddar Lotus Emeya och Zeekr 7X. […
https://www.vibilagare.se/nyheter/test- ... addstolpen
Tittar man på stapeldiagrammet i artikeln ser man även att det är 'viss marginal' till bilarna på tredje till femte plats från VAG-koncernen.
Min teori… Och Ja – det är en konspirationsteori…
Jag tror att det kinesiska enpartistyret/kommunistpartiet kommer försöka invadera Taiwan om ~2-3 år. Så det skulle inte förvåna det minsta om det det Kinesiska enpartistyret vill sälja bilar i Europa nu. Kan mycket väl tänka mig att man tummar på de här batterierna livslängd. Och om ~2-3 år om/när man invaderar Taiwan och på något sätt blir totalbojkottade i Europa så skiter man i dom här bilarna som man sålt i Europa.
Samt:… För utifall den eventualitet att någon sitter och vässar på argumenten och känner för att slänga sig med begrepp som foliehatt eller dylikt… Kan bokstavligt talat inte bry mig mindre!

Och med det så önskar jag en fortsatt trevlig kväll!
Puss och kram!
EDIT
Om någon vill läsa mer i ämnet så finns även den här tråden:
viewtopic.php?t=33375&start=425
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Definitivt. Men det är ju individuellt och skiljer sig från resa till resa.MY_piraya skrev: ↑17 jun 2025 16:15men bör det inte vara viktigare med effektiva km körda per timme då?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑17 jun 2025 16:05Tror inte det är ett problem på semestrar. Men gissar på att det finns en ordentlig uppsjö tjänstebilsförare som kör långt och länge, där snabb laddning kanske är avgörande för att byta från fossilbil.tesla newbie skrev: ↑17 jun 2025 15:39Jag förstår att det är viktigt med snabb laddhastighet för vissa, men för mig har det aldrig varit ett problem. När vi är på långresa gillar vi att ta ett längre lunchstopp och då hinner alltid bilen ladda klart innan vi ätit klart. Men visst om man kör ett race med "charger hopping" som de gör i out of spec så är det väl användbart. Personligen tycker jag poängen med bilsemester inte är att komma fram så snabbt som möjligt. Har man bråttom är det nog bättre med tåg eller flyg.![]()
Ena resan kanske du kör 30 mil och slipper ladda, andra kanske 65 mil med två laddpauser etc. Går väl inte att standardisera ett sånt mätetal på ett bra sätt.
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Man skulle nog kunna hitta argument för att om Kina planerar en invasion av Taiwan, finns det högre prioriteter på agendan än säkerställa låg kvalitet på batterier som exporteras.SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2025 23:02Från den länkade artikeln i ViBilägare:MY_piraya skrev: ↑17 jun 2025 15:10https://www.vibilagare.se/nyheter/test- ... addstolpen
blir så provocerad av att "journalisters" fortfarande under 2025 använder ett så dåligt mått som att ladda mellan 10-80%
- grattis du laddat 10-80% på 10minuter , men bilen drar 40kWh/100km ...
- bilar idag kan ha batteri som är på både 50kWh och 100+kWh, viss skillnad på mängden energi som är 10-80% ...
Det måste finnas ett bättre sätt att synliggöra tiden vid laddstolpen mot hur långt man kommer med tillagda energin.
" 1 stop range" är det bästa jag sett ...
https://ev-database.org/#group=vehicle- ... =18&p=0-10Båda dom bilarna tillverkas av kinesiska Geely.…] Allra snabbast laddar Lotus Emeya och Zeekr 7X. […
https://www.vibilagare.se/nyheter/test- ... addstolpen
Tittar man på stapeldiagrammet i artikeln ser man även att det är 'viss marginal' till bilarna på tredje till femte plats från VAG-koncernen.
Min teori… Och Ja – det är en konspirationsteori…
Jag tror att det kinesiska enpartistyret/kommunistpartiet kommer försöka invadera Taiwan om ~2-3 år. Så det skulle inte förvåna det minsta om det det Kinesiska enpartistyret vill sälja bilar i Europa nu. Kan mycket väl tänka mig att man tummar på de här batterierna livslängd. Och om ~2-3 år om/när man invaderar Taiwan och på något sätt blir totalbojkottade i Europa så skiter man i dom här bilarna som man sålt i Europa.
Samt:… För utifall den eventualitet att någon sitter och vässar på argumenten och känner för att slänga sig med begrepp som foliehatt eller dylikt… Kan bokstavligt talat inte bry mig mindre!![]()
Och med det så önskar jag en fortsatt trevlig kväll!
Puss och kram!
EDIT
Om någon vill läsa mer i ämnet så finns även den här tråden:
viewtopic.php?t=33375&start=425
-
- Inlägg: 7340
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Eftersom jag är 'en aning' intresserad av det här så undrar jag ju vilka "högre prioriteter" det kan vara.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑17 jun 2025 23:53Man skulle nog kunna hitta argument för att om Kina planerar en invasion av Taiwan, finns det högre prioriteter på agendan än säkerställa låg kvalitet på batterier som exporteras.SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2025 23:02Från den länkade artikeln i ViBilägare:MY_piraya skrev: ↑17 jun 2025 15:10https://www.vibilagare.se/nyheter/test- ... addstolpen
blir så provocerad av att "journalisters" fortfarande under 2025 använder ett så dåligt mått som att ladda mellan 10-80%
- grattis du laddat 10-80% på 10minuter , men bilen drar 40kWh/100km ...
- bilar idag kan ha batteri som är på både 50kWh och 100+kWh, viss skillnad på mängden energi som är 10-80% ...
Det måste finnas ett bättre sätt att synliggöra tiden vid laddstolpen mot hur långt man kommer med tillagda energin.
" 1 stop range" är det bästa jag sett ...
https://ev-database.org/#group=vehicle- ... =18&p=0-10Båda dom bilarna tillverkas av kinesiska Geely.…] Allra snabbast laddar Lotus Emeya och Zeekr 7X. […
https://www.vibilagare.se/nyheter/test- ... addstolpen
Tittar man på stapeldiagrammet i artikeln ser man även att det är 'viss marginal' till bilarna på tredje till femte plats från VAG-koncernen.
Min teori… Och Ja – det är en konspirationsteori…
Jag tror att det kinesiska enpartistyret/kommunistpartiet kommer försöka invadera Taiwan om ~2-3 år. Så det skulle inte förvåna det minsta om det det Kinesiska enpartistyret vill sälja bilar i Europa nu. Kan mycket väl tänka mig att man tummar på de här batterierna livslängd. Och om ~2-3 år om/när man invaderar Taiwan och på något sätt blir totalbojkottade i Europa så skiter man i dom här bilarna som man sålt i Europa.
Samt:… För utifall den eventualitet att någon sitter och vässar på argumenten och känner för att slänga sig med begrepp som foliehatt eller dylikt… Kan bokstavligt talat inte bry mig mindre!![]()
Och med det så önskar jag en fortsatt trevlig kväll!
Puss och kram!
EDIT
Om någon vill läsa mer i ämnet så finns även den här tråden:
viewtopic.php?t=33375&start=425
OBS: Den meningen är inte en fråga.
Ingen behöver således skriva något om det här ifall man inte vill.
Och:
Jag tror inte att det är låg kvalitet på batterierna. Jag tror de är lika högkvalitativa som vilka andra elbilsbatterier som helst. Men det skulle inte förvåna mig om Geely 'byter' högre degradering mot snabbare laddning. Och skälet till att det skulle kunna vara så har jag spekulerat kring ovan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Bilarna laddar väl lika snabbt i Kina? Då offrar dom alltså även degradering på den inhemska marknaden?SwedishAdvocate skrev: ↑18 jun 2025 00:04Eftersom jag är 'en aning' intresserad av det här så undrar jag ju vilka "högre prioriteter" det kan vara.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑17 jun 2025 23:53Man skulle nog kunna hitta argument för att om Kina planerar en invasion av Taiwan, finns det högre prioriteter på agendan än säkerställa låg kvalitet på batterier som exporteras.SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2025 23:02Från den länkade artikeln i ViBilägare:MY_piraya skrev: ↑17 jun 2025 15:10https://www.vibilagare.se/nyheter/test- ... addstolpen
blir så provocerad av att "journalisters" fortfarande under 2025 använder ett så dåligt mått som att ladda mellan 10-80%
- grattis du laddat 10-80% på 10minuter , men bilen drar 40kWh/100km ...
- bilar idag kan ha batteri som är på både 50kWh och 100+kWh, viss skillnad på mängden energi som är 10-80% ...
Det måste finnas ett bättre sätt att synliggöra tiden vid laddstolpen mot hur långt man kommer med tillagda energin.
" 1 stop range" är det bästa jag sett ...
https://ev-database.org/#group=vehicle- ... =18&p=0-10Båda dom bilarna tillverkas av kinesiska Geely.…] Allra snabbast laddar Lotus Emeya och Zeekr 7X. […
https://www.vibilagare.se/nyheter/test- ... addstolpen
Tittar man på stapeldiagrammet i artikeln ser man även att det är 'viss marginal' till bilarna på tredje till femte plats från VAG-koncernen.
Min teori… Och Ja – det är en konspirationsteori…
Jag tror att det kinesiska enpartistyret/kommunistpartiet kommer försöka invadera Taiwan om ~2-3 år. Så det skulle inte förvåna det minsta om det det Kinesiska enpartistyret vill sälja bilar i Europa nu. Kan mycket väl tänka mig att man tummar på de här batterierna livslängd. Och om ~2-3 år om/när man invaderar Taiwan och på något sätt blir totalbojkottade i Europa så skiter man i dom här bilarna som man sålt i Europa.
Samt:… För utifall den eventualitet att någon sitter och vässar på argumenten och känner för att slänga sig med begrepp som foliehatt eller dylikt… Kan bokstavligt talat inte bry mig mindre!![]()
Och med det så önskar jag en fortsatt trevlig kväll!
Puss och kram!
EDIT
Om någon vill läsa mer i ämnet så finns även den här tråden:
viewtopic.php?t=33375&start=425
OBS: Den meningen är inte en fråga.
Ingen behöver således skriva något om det här ifall man inte vill.
Och:
Jag tror inte att det är låg kvalitet på batterierna. Jag tror de är lika högkvalitativa som vilka andra elbilsbatterier som helst. Men det skulle inte förvåna mig om Geely 'byter' högre degradering mot snabbare laddning. Och skälet till att det skulle kunna vara så har jag spekulerat kring ovan.
Spekulerar du i att det endast är bilbranschen i Kina som är insvorda i eventuella invasionsplaner och därför ändrar sin produktstrategi, rimligtvis är väl i så fall ett stort antal andra branscher också med i invasionsteorin.
-
- Inlägg: 7340
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
1. Det gör dom säkert i X antal tester som publiceras i det av enpartistateten fullständigt kontrollerade medielandskapet. Men sen kanske dom inte gör det längre… Sen kanske dom laddar ungefär lika snabbt som VAG-bilarna på plats tre-fem i Vibilägar-artikeln ovan. Och det kan dom ju alltid förklara med X antal 'fudge factors' som att det är laddstationerna som begränsar laddhastigheten av ngn anledning…VilkenElbilBlirDet skrev: ↑18 jun 2025 00:49[1] Bilarna laddar väl lika snabbt i Kina? Då offrar dom alltså även degradering på den inhemska marknaden?SwedishAdvocate skrev: ↑18 jun 2025 00:04Eftersom jag är 'en aning' intresserad av det här så undrar jag ju vilka "högre prioriteter" det kan vara.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑17 jun 2025 23:53Man skulle nog kunna hitta argument för att om Kina planerar en invasion av Taiwan, finns det högre prioriteter på agendan än säkerställa låg kvalitet på batterier som exporteras.SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2025 23:02Från den länkade artikeln i ViBilägare:MY_piraya skrev: ↑17 jun 2025 15:10https://www.vibilagare.se/nyheter/test- ... addstolpen
blir så provocerad av att "journalisters" fortfarande under 2025 använder ett så dåligt mått som att ladda mellan 10-80%
- grattis du laddat 10-80% på 10minuter , men bilen drar 40kWh/100km ...
- bilar idag kan ha batteri som är på både 50kWh och 100+kWh, viss skillnad på mängden energi som är 10-80% ...
Det måste finnas ett bättre sätt att synliggöra tiden vid laddstolpen mot hur långt man kommer med tillagda energin.
" 1 stop range" är det bästa jag sett ...
https://ev-database.org/#group=vehicle- ... =18&p=0-10Båda dom bilarna tillverkas av kinesiska Geely.…] Allra snabbast laddar Lotus Emeya och Zeekr 7X. […
https://www.vibilagare.se/nyheter/test- ... addstolpen
Tittar man på stapeldiagrammet i artikeln ser man även att det är 'viss marginal' till bilarna på tredje till femte plats från VAG-koncernen.
Min teori… Och Ja – det är en konspirationsteori…
Jag tror att det kinesiska enpartistyret/kommunistpartiet kommer försöka invadera Taiwan om ~2-3 år. Så det skulle inte förvåna det minsta om det det Kinesiska enpartistyret vill sälja bilar i Europa nu. Kan mycket väl tänka mig att man tummar på de här batterierna livslängd. Och om ~2-3 år om/när man invaderar Taiwan och på något sätt blir totalbojkottade i Europa så skiter man i dom här bilarna som man sålt i Europa.
Samt:… För utifall den eventualitet att någon sitter och vässar på argumenten och känner för att slänga sig med begrepp som foliehatt eller dylikt… Kan bokstavligt talat inte bry mig mindre!![]()
Och med det så önskar jag en fortsatt trevlig kväll!
Puss och kram!
EDIT
Om någon vill läsa mer i ämnet så finns även den här tråden:
viewtopic.php?t=33375&start=425
OBS: Den meningen är inte en fråga.
Ingen behöver således skriva något om det här ifall man inte vill.
Och:
Jag tror inte att det är låg kvalitet på batterierna. Jag tror de är lika högkvalitativa som vilka andra elbilsbatterier som helst. Men det skulle inte förvåna mig om Geely 'byter' högre degradering mot snabbare laddning. Och skälet till att det skulle kunna vara så har jag spekulerat kring ovan.
[2] Spekulerar du i att det endast är bilbranschen i Kina som är insvorda i eventuella invasionsplaner och därför ändrar sin produktstrategi, rimligtvis är väl i så fall ett stort antal andra branscher också med i invasionsteorin.
2. Finns säkert fler branscher än bilbranchen, ja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting