Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5828
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 02 dec 2024 10:55
jonasl skrev: 02 dec 2024 09:58
Jag tror helt enkelt att Tesla håller på att utforska och utveckla sina intäktsflöden, på gott och ont. Pressar de priserna på bilarna för att hålla uppe försäljningen så vill de väl dra in pengar på andra håll.

För oss ägare kan det ju kännas som att vi inte riktigt äger våra bilar när förutsättningarna ändras titt som tätt. Spotify Premium som försvinner t.ex. (även om det inte drabbar mig då jag kör YT Music), vet förstås inte hur affären mellan Tesla och Spotify sett ut men det lär inte ha varit gratis för Tesla.
På andra marknader har de haft andra strömningstjänster inkluderade, och de försvinner samtidigt. Det handlar alltså inte om att Spotify skulle ha höjt priset.
Nej, såklart. Man vill höja vinsten.

Man betalar 100:-/månad, sen får man tex bara titta på live Sentry ett begränsat antal minuter per dag (inte drabbad själv, ever men ser att folk hamnar i den).
Man kommer naturligtvis urholka premium connectivity så mycket man för att maximera vinsten så vi kommer säkert se fler begränsningar längre fram.

Kundens pengar, utan att bry sig om kunden isig länge han fortsätter betala är grejen. De psykopatiska dragen fortsätter.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av holden »

Maw skrev: 02 dec 2024 10:54
holden skrev: 02 dec 2024 10:06
Jag tror inte Tesla och Apple har samma affärsidé eftersom de verkar inom helt olika affärsområden. Som fth skriver, vilka andra biltillverkare tillhandahåller data via kostnadsfria APIer?
Polestar, Volvo, Renault, Ford, m fl(?)
Då de använder Google Automotive som plattform som tillåter installation av tredjepartsappar via en appstore.

Jag vet inte hur det är med t ex VAG, de har en ”appstore” men jag ärnosäker på om de släpper in tredjepartsutvecklare.
Då är det Google som tjänar på det hela, antar jag, alternativet då Apple (CarPlay?). Vilket ekosystem man än vill tillhöra är det inget de stora techbolagen tillhandahåller gratis, möjligen skiljer sig betalningsmodellerna åt. Ett annat alternativ kunde vara att enas om en branschstandard för fordonsdata men för det skulle krävas regulatoriska krav från någon överstatlig organisation så det lär inte hända.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av Maw »

holden skrev: 02 dec 2024 11:34
Maw skrev: 02 dec 2024 10:54
holden skrev: 02 dec 2024 10:06
Jag tror inte Tesla och Apple har samma affärsidé eftersom de verkar inom helt olika affärsområden. Som fth skriver, vilka andra biltillverkare tillhandahåller data via kostnadsfria APIer?
Polestar, Volvo, Renault, Ford, m fl(?)
Då de använder Google Automotive som plattform som tillåter installation av tredjepartsappar via en appstore.

Jag vet inte hur det är med t ex VAG, de har en ”appstore” men jag ärnosäker på om de släpper in tredjepartsutvecklare.
Då är det Google som tjänar på det hela, antar jag, alternativet då Apple (CarPlay?). Vilket ekosystem man än vill tillhöra är det inget de stora techbolagen tillhandahåller gratis, möjligen skiljer sig betalningsmodellerna åt. Ett annat alternativ kunde vara att enas om en branschstandard för fordonsdata men för det skulle krävas regulatoriska krav från någon överstatlig organisation så det lär inte hända.
Ja, det är klart att det är för att tjäna pengar men det behöver inte vara genom att ta betalt av apputvecklarna. Biltillverkarna som använder Google Automotive (inte samma som Google Auto eller motsvarighet till Apple Carplay) betalar Google för plattformen vilket är Googles vinst i detta. Genom att att ha ett öppet API blir bilarna mer attraktiva vilket är biltillverkarnas vinst så det behövs nog ingen extra avgift från tredjepartsutvecklarna.

Att tillhandahålla ett API för tredjepartstillverkare gratis behöver med andra ord inte vara en förlustaffär.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av holden »

Maw skrev: 02 dec 2024 11:59
holden skrev: 02 dec 2024 11:34
Maw skrev: 02 dec 2024 10:54
holden skrev: 02 dec 2024 10:06
Jag tror inte Tesla och Apple har samma affärsidé eftersom de verkar inom helt olika affärsområden. Som fth skriver, vilka andra biltillverkare tillhandahåller data via kostnadsfria APIer?
Polestar, Volvo, Renault, Ford, m fl(?)
Då de använder Google Automotive som plattform som tillåter installation av tredjepartsappar via en appstore.

Jag vet inte hur det är med t ex VAG, de har en ”appstore” men jag ärnosäker på om de släpper in tredjepartsutvecklare.
Då är det Google som tjänar på det hela, antar jag, alternativet då Apple (CarPlay?). Vilket ekosystem man än vill tillhöra är det inget de stora techbolagen tillhandahåller gratis, möjligen skiljer sig betalningsmodellerna åt. Ett annat alternativ kunde vara att enas om en branschstandard för fordonsdata men för det skulle krävas regulatoriska krav från någon överstatlig organisation så det lär inte hända.
Ja, det är klart att det är för att tjäna pengar men det behöver inte vara genom att ta betalt av apputvecklarna. Biltillverkarna som använder Google Automotive (inte samma som Google Auto eller motsvarighet till Apple Carplay) betalar Google för plattformen vilket är Googles vinst i detta. Genom att att ha ett öppet API blir bilarna mer attraktiva vilket är biltillverkarnas vinst så det behövs nog ingen extra avgift från tredjepartsutvecklarna.

Att tillhandahålla ett API för tredjepartstillverkare gratis behöver med andra ord inte vara en förlustaffär.
Poängen är att det idag är gratis att hämta data från Tesla, vilket det inte är i något av de andra fall du nämner därför att biltillverkarna betalar för att finnas på en plattform. Vem som i slutändan ska betala den inte längre fria lunchen är ju ett affärsbeslut för Tesla att ta.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5828
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av AAKEE »

holden skrev: 02 dec 2024 12:13
Maw skrev: 02 dec 2024 11:59
holden skrev: 02 dec 2024 11:34
Maw skrev: 02 dec 2024 10:54
holden skrev: 02 dec 2024 10:06
Jag tror inte Tesla och Apple har samma affärsidé eftersom de verkar inom helt olika affärsområden. Som fth skriver, vilka andra biltillverkare tillhandahåller data via kostnadsfria APIer?
Polestar, Volvo, Renault, Ford, m fl(?)
Då de använder Google Automotive som plattform som tillåter installation av tredjepartsappar via en appstore.

Jag vet inte hur det är med t ex VAG, de har en ”appstore” men jag ärnosäker på om de släpper in tredjepartsutvecklare.
Då är det Google som tjänar på det hela, antar jag, alternativet då Apple (CarPlay?). Vilket ekosystem man än vill tillhöra är det inget de stora techbolagen tillhandahåller gratis, möjligen skiljer sig betalningsmodellerna åt. Ett annat alternativ kunde vara att enas om en branschstandard för fordonsdata men för det skulle krävas regulatoriska krav från någon överstatlig organisation så det lär inte hända.
Ja, det är klart att det är för att tjäna pengar men det behöver inte vara genom att ta betalt av apputvecklarna. Biltillverkarna som använder Google Automotive (inte samma som Google Auto eller motsvarighet till Apple Carplay) betalar Google för plattformen vilket är Googles vinst i detta. Genom att att ha ett öppet API blir bilarna mer attraktiva vilket är biltillverkarnas vinst så det behövs nog ingen extra avgift från tredjepartsutvecklarna.

Att tillhandahålla ett API för tredjepartstillverkare gratis behöver med andra ord inte vara en förlustaffär.
Poängen är att det idag är gratis att hämta data från Tesla, vilket det inte är i något av de andra fall du nämner därför att biltillverkarna betalar för att finnas på en plattform. Vem som i slutändan ska betala den inte längre fria lunchen är ju ett affärsbeslut för Tesla att ta.
Det är såklart okey att Tesla skulle ta betalt för den faktiska datatrafiken, plus en liten del för att man tillåter det.

Jag har svårt att se att Teslafi skulle orsaka 60M $ per år i trafikkostnad, alltså väl över en halv miljard för bara teslafi. Den prissättningen är ju ocker.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av jonasl »

Men det har säkert varit en kostnad för Tesla om än antagligen minimal. Sparas det några dollar på att ta bort USS så är det väl rimligt att de vill spara där med.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av holden »

AAKEE skrev: 02 dec 2024 12:23
holden skrev: 02 dec 2024 12:13
Maw skrev: 02 dec 2024 11:59
holden skrev: 02 dec 2024 11:34
Maw skrev: 02 dec 2024 10:54


Polestar, Volvo, Renault, Ford, m fl(?)
Då de använder Google Automotive som plattform som tillåter installation av tredjepartsappar via en appstore.

Jag vet inte hur det är med t ex VAG, de har en ”appstore” men jag ärnosäker på om de släpper in tredjepartsutvecklare.
Då är det Google som tjänar på det hela, antar jag, alternativet då Apple (CarPlay?). Vilket ekosystem man än vill tillhöra är det inget de stora techbolagen tillhandahåller gratis, möjligen skiljer sig betalningsmodellerna åt. Ett annat alternativ kunde vara att enas om en branschstandard för fordonsdata men för det skulle krävas regulatoriska krav från någon överstatlig organisation så det lär inte hända.
Ja, det är klart att det är för att tjäna pengar men det behöver inte vara genom att ta betalt av apputvecklarna. Biltillverkarna som använder Google Automotive (inte samma som Google Auto eller motsvarighet till Apple Carplay) betalar Google för plattformen vilket är Googles vinst i detta. Genom att att ha ett öppet API blir bilarna mer attraktiva vilket är biltillverkarnas vinst så det behövs nog ingen extra avgift från tredjepartsutvecklarna.

Att tillhandahålla ett API för tredjepartstillverkare gratis behöver med andra ord inte vara en förlustaffär.
Poängen är att det idag är gratis att hämta data från Tesla, vilket det inte är i något av de andra fall du nämner därför att biltillverkarna betalar för att finnas på en plattform. Vem som i slutändan ska betala den inte längre fria lunchen är ju ett affärsbeslut för Tesla att ta.
Det är såklart okey att Tesla skulle ta betalt för den faktiska datatrafiken, plus en liten del för att man tillåter det.

Jag har svårt att se att Teslafi skulle orsaka 60M $ per år i trafikkostnad, alltså väl över en halv miljard för bara teslafi. Den prissättningen är ju ocker.
Det låter onekligen väldigt dyrt. Dock, att tillhandahålla och förvalta APIer som speglar bakomliggande funktionalitet med hög tillgänglighet/snabba svarstider osv är långt ifrån gratis. Om jag tolkar bilden i trådstarten korrekt har just den appen gjort 1,2 miljoner requests under en enda dag.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8417
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av spacecoin »

holden skrev: 02 dec 2024 12:35
AAKEE skrev: 02 dec 2024 12:23
holden skrev: 02 dec 2024 12:13
Maw skrev: 02 dec 2024 11:59
holden skrev: 02 dec 2024 11:34


Då är det Google som tjänar på det hela, antar jag, alternativet då Apple (CarPlay?). Vilket ekosystem man än vill tillhöra är det inget de stora techbolagen tillhandahåller gratis, möjligen skiljer sig betalningsmodellerna åt. Ett annat alternativ kunde vara att enas om en branschstandard för fordonsdata men för det skulle krävas regulatoriska krav från någon överstatlig organisation så det lär inte hända.
Ja, det är klart att det är för att tjäna pengar men det behöver inte vara genom att ta betalt av apputvecklarna. Biltillverkarna som använder Google Automotive (inte samma som Google Auto eller motsvarighet till Apple Carplay) betalar Google för plattformen vilket är Googles vinst i detta. Genom att att ha ett öppet API blir bilarna mer attraktiva vilket är biltillverkarnas vinst så det behövs nog ingen extra avgift från tredjepartsutvecklarna.

Att tillhandahålla ett API för tredjepartstillverkare gratis behöver med andra ord inte vara en förlustaffär.
Poängen är att det idag är gratis att hämta data från Tesla, vilket det inte är i något av de andra fall du nämner därför att biltillverkarna betalar för att finnas på en plattform. Vem som i slutändan ska betala den inte längre fria lunchen är ju ett affärsbeslut för Tesla att ta.
Det är såklart okey att Tesla skulle ta betalt för den faktiska datatrafiken, plus en liten del för att man tillåter det.

Jag har svårt att se att Teslafi skulle orsaka 60M $ per år i trafikkostnad, alltså väl över en halv miljard för bara teslafi. Den prissättningen är ju ocker.
Det låter onekligen väldigt dyrt. Dock, att tillhandahålla och förvalta APIer som speglar bakomliggande funktionalitet med hög tillgänglighet/snabba svarstider osv är långt ifrån gratis. Om jag tolkar bilden i trådstarten korrekt har just den appen gjort 1,2 miljoner requests under en enda dag.
Under 1000 / min. Kanske 2000-3000 peak. Det är ingenting. 50 requests /s.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av holden »

spacecoin skrev: 02 dec 2024 15:41
holden skrev: 02 dec 2024 12:35
AAKEE skrev: 02 dec 2024 12:23
holden skrev: 02 dec 2024 12:13
Maw skrev: 02 dec 2024 11:59


Ja, det är klart att det är för att tjäna pengar men det behöver inte vara genom att ta betalt av apputvecklarna. Biltillverkarna som använder Google Automotive (inte samma som Google Auto eller motsvarighet till Apple Carplay) betalar Google för plattformen vilket är Googles vinst i detta. Genom att att ha ett öppet API blir bilarna mer attraktiva vilket är biltillverkarnas vinst så det behövs nog ingen extra avgift från tredjepartsutvecklarna.

Att tillhandahålla ett API för tredjepartstillverkare gratis behöver med andra ord inte vara en förlustaffär.
Poängen är att det idag är gratis att hämta data från Tesla, vilket det inte är i något av de andra fall du nämner därför att biltillverkarna betalar för att finnas på en plattform. Vem som i slutändan ska betala den inte längre fria lunchen är ju ett affärsbeslut för Tesla att ta.
Det är såklart okey att Tesla skulle ta betalt för den faktiska datatrafiken, plus en liten del för att man tillåter det.

Jag har svårt att se att Teslafi skulle orsaka 60M $ per år i trafikkostnad, alltså väl över en halv miljard för bara teslafi. Den prissättningen är ju ocker.
Det låter onekligen väldigt dyrt. Dock, att tillhandahålla och förvalta APIer som speglar bakomliggande funktionalitet med hög tillgänglighet/snabba svarstider osv är långt ifrån gratis. Om jag tolkar bilden i trådstarten korrekt har just den appen gjort 1,2 miljoner requests under en enda dag.
Under 1000 / min. Kanske 2000-3000 peak. Det är ingenting. 50 requests /s.
Det är en enda app, jag vet inte hur många andra appar det finns eller prognos framåt men om man räknar faktor 100 krävs det rätt stabil infrastruktur.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 05 dec 2018 21:20
Ort: Götlaborg
Referralkod: ts.la/mikael80503

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av twinor »

Man får ju $10/månad fri fleet API access för personligt bruk så har man bara ett par bilar så kan man få tillgång till ganska mycket data gratis.
https://developer.tesla.com/
2024-12-02 16_07_15-Clipboard.png
Jag antar att 3e parts kommer att lägga till support för personliga api nycklar. Teslamate har redan support för det om än lite omständigt med streamingen.
Model 3 Performance -24
Model Y LR AWD -21
Model 3 Performance -19, Såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5858
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av Gustafsson »

Roadstern mfl har en tredjepartslösning, OVMS. En liten dosa med eget sim, kopplat till bilen och där tesla inte är inblandat öht. Kanske något liknande är tänkbart för nyare bilar?
https://www.openvehicles.com/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 536
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av d3marcus »

Prissättning handlar om utbud och efterfrågan i marknadsekonomier, inte om att täcka faktiska kostnader.

Med det sagt är det knappast förvånande att Tesla, med sitt gammeldags vurmande för stängda digitala ekosystem, sätter ohemula priser. Men det är också en påminnelse till startups att du alltid måste äga din plattform och din data.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev: 02 dec 2024 09:51
fth skrev: 02 dec 2024 09:34
Jag gissar att detta egentligen handlar om en förhandling och att Tesla har lagt fram första budet, och att detta kommer att landa i någon form av kompromiss där alla är mer eller mindre missnöjda. ;)
Ja, jag hoppas att det är så. Annars är det ett sätt att stänga ned API:et för tredje part utan att stänga ned API:et för tredje part.
Och jag sticker ut hakan lite och tvättar av elefanten här,
du har nog rätt här men anledningen kan mycket väl vara att Tesla inte
vill att en massa ägare ska kunna se hur batteriet i bilen mår, i detalj dessutom.
Jag kan tänka mig att det börjar bli riktigt jobbigt med all information och kunskap
som en jäkla massa ägare har och skaffar sig.
Det kommer nog ganska ofta till Teslas SC en massa ägare som klagar på det ena och
det andra, eller potentiella kunder som blir tveksamma inför köp när dom läst här tex.
Fast mest är det nog bara för att hålla information och kunskap enbart inom företaget
i första hand.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 577
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av T4s »

Detta är standard och det är upp till utvecklare att tänka till lite kring hur man bygger tjänsterna och kanske även hur man prisätter eller fördelar kostnader. Skåpmat för en vettig utvecklare med lite affärssinne.

Utvecklaren i första inlägget har inte ens gjort någon optimering och verkar tro att data är gratis. Data är aldrig gratis.
manneson
Inlägg: 1111
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av manneson »

T4s skrev: 03 dec 2024 12:18
Detta är standard och det är upp till utvecklare att tänka till lite kring hur man bygger tjänsterna och kanske även hur man prisätter eller fördelar kostnader. Skåpmat för en vettig utvecklare med lite affärssinne.

Utvecklaren i första inlägget har inte ens gjort någon optimering och verkar tro att data är gratis. Data är aldrig gratis.
Typ så. Tex Google APIer kostar en bra slant också.
Man kan få gratis personlig åtkomst men då är de väldigt begränsade.
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 05 dec 2018 21:20
Ort: Götlaborg
Referralkod: ts.la/mikael80503

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av twinor »

Teslas nya API är ju mer eller mindra gratis för personlig användning, så det Tesla vill ta betalt för är bilparksägare som vill hantera en större flotta. Sen att vissa 3e partsappar inte verkar förstå och har lagt till support för att lägga in egna nycklar är ju en annan sak.
Tessie har lagt till support för det nu i alla fall https://help.tessie.com/article/128-direct-telemetry

Här är en beräkning för hur mycket API access man får fritt per månad om man har 2 bilar. Borde räcka för det mesta och vill man ha mer så är det ju inte så dyrt att lägga till lite till.
2024-12-03 13_08_21-Tesla _ Developer.png
Model 3 Performance -24
Model Y LR AWD -21
Model 3 Performance -19, Såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5828
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av AAKEE »

Teslalogger, som jag trodde skulle gå fri eftersom datat skickas utanför teslas API är också drabbad. (Man kan använda data från Tesla API också vilket jag gör, men det verkar som teslalogger åker dit på det oavsett).

Tjänsten var fri innan förutom inköp av själva teslalogger-mjukvaran, men nu blir det 3€ / månad för att fortsätta .
Ett givet val för mig iallafall.

Har inte sett ngt från Teslafi dom jag också använder.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av MNA »

AAKEE skrev: 08 dec 2024 11:49
Teslalogger, som jag trodde skulle gå fri eftersom datat skickas utanför teslas API är också drabbad. (Man kan använda data från Tesla API också vilket jag gör, men det verkar som teslalogger åker dit på det oavsett).

Tjänsten var fri innan förutom inköp av själva teslalogger-mjukvaran, men nu blir det 3€ / månad för att fortsätta .
Ett givet val för mig iallafall.

Har inte sett ngt från Teslafi dom jag också använder.
Blir samma för mig 👍 hört nått hur teslamate löser det?
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 536
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av d3marcus »

twinor skrev: 03 dec 2024 13:18
Teslas nya API är ju mer eller mindra gratis för personlig användning, så det Tesla vill ta betalt för är bilparksägare som vill hantera en större flotta. Sen att vissa 3e partsappar inte verkar förstå och har lagt till support för att lägga in egna nycklar är ju en annan sak.
Tessie har lagt till support för det nu i alla fall https://help.tessie.com/article/128-direct-telemetry

Här är en beräkning för hur mycket API access man får fritt per månad om man har 2 bilar. Borde räcka för det mesta och vill man ha mer så är det ju inte så dyrt att lägga till lite till.
2024-12-03 13_08_21-Tesla _ Developer.png
Mindre än en väckning per dag? Vilka tillämpningar tänker du på då?
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 05 dec 2018 21:20
Ort: Götlaborg
Referralkod: ts.la/mikael80503

Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party

Inlägg av twinor »

Själv använder jag bara APIet för telemetri via teslamate så för mig kan jag spendera 100% av mina $10 på streaming APIkostnad.

Men sen beror det ju på hur ofta man behöver väcka. 50 väckningar kostar 1$ så säg att du har en bil och vill väcka den 3ggr per dag för att starta laddning så blir det 2$ av dina gratis $10. den är ju redan vaken under laddning så behöver ju inte väcka den då.

De flesta applikationer får ju nu skriva om sina appar till att bli eventdrivna istället för att polla som gjorts tidigare. Tanken är ju att man inte ska behöva väcka och polla bilen hela tiden utan istället använda streaming APIet så mycket som möjligt. Apparna måste ju lägga in support så man kan lägga in sin personliga fleet nyckel med annars så får man ju inte ta del av de gratis $10 / månad man får.

Tesla har ett exempel på api optimering här:
https://developer.tesla.com/docs/fleet- ... se-studies
Model 3 Performance -24
Model Y LR AWD -21
Model 3 Performance -19, Såld
Skriv svar