Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party
Moderator: Redaktion
Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party
Det föreligger stor risk att dessa tjänster kommer att behöva stänga ner om inte Tesla omvärderar sin tänkta prissättning.
Här är en utvecklare:
Electrec skriver om detta:
https://electrek.co/2024/11/28/tesla-re ... party-app/
Här är en utvecklare:
Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party
Typiskt Tesla, och sannolikt en del i det som kommer leda till att folk lämnar.spacecoin skrev: ↑02 dec 2024 08:59Det föreligger stor risk att dessa tjänster kommer att behöva stänga ner om inte Tesla omvärderar sin tänkta prissättning.
Här är en utvecklare:
Tesla har garanterat inte 60 miljoner USD per per år i kostnad för teslafis datatrafik. Inte 50 miljoner heller.
Prissättningen är ju på inget sätt rimlig känns det som. Det är inte så att de tänker ta betalt per kbyte och lägga på en liten procent utan Tesla vill skinna tredjepartsföretagen på deras pengar. Psykopatiskt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Tesla börjar att ta betalt för API-användning: Teslamate, Teslafi och annan 3rd party
Tesla är inte ute efter att skinna något med denna prissättning. De är ute efter att döda marknaden för tredjepartsprogramvara.AAKEE skrev: ↑02 dec 2024 09:12Typiskt Tesla, och sannolikt en del i det som kommer leda till att folk lämnar.spacecoin skrev: ↑02 dec 2024 08:59Det föreligger stor risk att dessa tjänster kommer att behöva stänga ner om inte Tesla omvärderar sin tänkta prissättning.
Här är en utvecklare:
Tesla har garanterat inte 60 miljoner USD per per år i kostnad för teslafis datatrafik. Inte 50 miljoner heller.
Prissättningen är ju på inget sätt rimlig känns det som. Det är inte så att de tänker ta betalt per kbyte och lägga på en liten procent utan Tesla vill skinna tredjepartsföretagen på deras pengar. Psykopatiskt.
Kanske vill Tesla lansera en egen tjänst för detta?
Förhoppningsvis omvärderar Tesla denna prissättning. Det finns 400k användare av denna typ av tjänster.
Man kan ju också vända på steken och fundera över varför Tesla skulle bjuda på gratis integration för andra företag att bygga sin business runt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
För att det säljer fler bilar att ha ett ekosystem av tredjepartsappar för körjournal etc? Tydligt mervärde för kunderna, billig peng för Tesla.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det är förstås förödande för tredjepart när hela deras business case förändras i grunden, vi får hoppas att det går att hitta en lösning som gör det möjligt att fortsätta erbjuda dessa tjänster.
Med det sagt, det finns väl ingen egentlig anledning att Tesla i all oändlighet skulle bjuda på dessa tjänster? Finns det något större företag som erbjuder den här typen av detaljerad tillgång till intern och värdefull data helt gratis?
Jag gissar att detta egentligen handlar om en förhandling och att Tesla har lagt fram första budet, och att detta kommer att landa i någon form av kompromiss där alla är mer eller mindre missnöjda.
/fth
Med det sagt, det finns väl ingen egentlig anledning att Tesla i all oändlighet skulle bjuda på dessa tjänster? Finns det något större företag som erbjuder den här typen av detaljerad tillgång till intern och värdefull data helt gratis?
Jag gissar att detta egentligen handlar om en förhandling och att Tesla har lagt fram första budet, och att detta kommer att landa i någon form av kompromiss där alla är mer eller mindre missnöjda.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Källa på det, som dom brukar skriva. Tesla kanske planerar egna tillämpningar så varför låta andra konkurrera gratis.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Om Tesla nu börjar ta betalt för API användning varför inte ta betalt från dem som ändå i slutändan betalar: kunderna. Vill jag öppna upp min bils API kostar det mig X antal kronor per månad. Skulle vara mer straight-forward och i slutändan bättre för kunderna också.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det har föreslagits i debatten om den nya prismodellen, argumentet mot detta är främst att mindre nogräknade och/eller mindre kompetenta utvecklare skulle kunna orsaka stor ekonomisk skada för slutanvändarna.TiborBlomhall skrev: ↑02 dec 2024 09:42Om Tesla nu börjar ta betalt för API användning varför inte ta betalt från dem som ändå i slutändan betalar: kunderna. Vill jag öppna upp min bils API kostar det mig X antal kronor per månad. Skulle vara mer straight-forward och i slutändan bättre för kunderna också.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Varför så konfrontativ? Jag har ingen åsikt i frågan, annat än att många har nytta av Teslamate et.c. Jag skrev att Tesla kanske vill göra något eget och att det troligen var anledningen.holden skrev: ↑02 dec 2024 09:39
Ja, jag hoppas att det är så. Annars är det ett sätt att stänga ned API:et för tredje part utan att stänga ned API:et för tredje part.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Det beror väl på om Tesla vill följa Nokias eller Appels exempel. I det senare fallet öppnades ekosystemet upp för tredjepartstillverkare av appar…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag tolkade det som ett tydligt ställningstagande att det var bättre med gratis integration för att det säljer fler bilar, vilket ju är ren spekulation om det inte finns någon källa som visar just det. Det finns inget konfrontativt i detta.spacecoin skrev: ↑02 dec 2024 09:49Varför så konfrontativ? Jag har ingen åsikt i frågan, annat än att många har nytta av Teslamate et.c. Jag skrev att Tesla kanske vill göra något eget och att det troligen var anledningen.holden skrev: ↑02 dec 2024 09:39
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag tror helt enkelt att Tesla håller på att utforska och utveckla sina intäktsflöden, på gott och ont. Pressar de priserna på bilarna för att hålla uppe försäljningen så vill de väl dra in pengar på andra håll.
För oss ägare kan det ju kännas som att vi inte riktigt äger våra bilar när förutsättningarna ändras titt som tätt. Spotify Premium som försvinner t.ex. (även om det inte drabbar mig då jag kör YT Music), vet förstås inte hur affären mellan Tesla och Spotify sett ut men det lär inte ha varit gratis för Tesla.
För oss ägare kan det ju kännas som att vi inte riktigt äger våra bilar när förutsättningarna ändras titt som tätt. Spotify Premium som försvinner t.ex. (även om det inte drabbar mig då jag kör YT Music), vet förstås inte hur affären mellan Tesla och Spotify sett ut men det lär inte ha varit gratis för Tesla.
Model Y LR AWD 2022
Okej. Jag tycker det är konfrontativt att fråga efter en källa när det gäller den här typen av specifika resonemang där du troligen vet att det saknas.holden skrev: ↑02 dec 2024 09:54Jag tolkade det som ett tydligt ställningstagande att det var bättre med gratis integration för att det säljer fler bilar, vilket ju är ren spekulation om det inte finns någon källa som visar just detta. Det finns inget konfrontativt i detta.spacecoin skrev: ↑02 dec 2024 09:49Varför så konfrontativ? Jag har ingen åsikt i frågan, annat än att många har nytta av Teslamate et.c. Jag skrev att Tesla kanske vill göra något eget och att det troligen var anledningen.holden skrev: ↑02 dec 2024 09:39
Det kan ju inte vara okänt för dig att det finns hur många case som helst om att ekosystem av tredjepartsappar ökar ens försäljning. Det är ett sätt att låta andra driva sin affärsutveckling. Man hinner inte vara allt för alla. Det är klart att det även gäller för Tesla.
Det finns över 400k användare av denna typ av tjänster i Teslas ekosystem såg jag, så efterfrågan finns.
Det troliga är tyvärr att Tesla ska ha sin bit av kakan, antagligen hela på sikt. Det är så klart deras rätt. Det är deras plattform.
Jag tror inte Tesla och Apple har samma affärsidé eftersom de verkar inom helt olika affärsområden. Som fth skriver, vilka andra biltillverkare tillhandahåller data via kostnadsfria APIer?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
En lösning skulle vara att Tesla tog en fast månadsavgift av slutanvändaren för att slå på tredjepartsanvändning, och hade ett lågt pris till tredjepartsutvecklarna per API-anrop.
Jag tycker inte det ska vara kostnadsfritt om nu någon tror det. Det är orimligt.
Det är skillnad på Teslamate och t ex TeslaFi. TeslaFi tjänar pengar på sina användare. Teslamate är Open Source och det är bilägaren själv som sätter upp en egen dator som pratar med sitt eget Tesla-konto. Så där är det bara ens egen data man läser ut ur API:et. Ingen tredje part är inblandad.
Jag tycker att jag har full rätt till min data. Skulle kunna hänvisa till GDPR där man har rätten att få ut sin egen data.
Jag tycker att jag har full rätt till min data. Skulle kunna hänvisa till GDPR där man har rätten att få ut sin egen data.
Senast redigerad av SIR N, redigerad totalt 1 gånger.
De flesta sätter ju inte upp sin egen server, utan de använder SaaS-versionen.SIR N skrev: ↑02 dec 2024 10:10Det är skillnad på Teslamate och t ex TeslaFi. TeslaFi tjänar pengar på sina användare. Teslamate är ju Open Source och det är bilägaren själv som sätter upp en egen dator som pratar med sitt eget Tesla-konto. Så där är det ju bara ens egen data man läser ut ur API:et. Ingen tredje part är inblandad.
Edit. Sorry. Tänkte på Teslascope. Teslamate är annat.
För att det är en av anledningarna att jag kör Tesla. Möjligheterna som finns (fanns).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
De kommer ju inte åt teslamate & teslalogger om de inte krypterar CANBUS, så de lösningarna är inte hotade av detta.SIR N skrev: ↑02 dec 2024 10:10Det är skillnad på Teslamate och t ex TeslaFi. TeslaFi tjänar pengar på sina användare. Teslamate är Open Source och det är bilägaren själv som sätter upp en egen dator som pratar med sitt eget Tesla-konto. Så där är det bara ens egen data man läser ut ur API:et. Ingen tredje part är inblandad.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Det betvivlar jag inte, men det är knappast vad massmarknaden efterfrågar.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Polestar, Volvo, Renault, Ford, m fl(?)
Då de använder Google Automotive som plattform som tillåter installation av tredjepartsappar via en appstore.
Jag vet inte hur det är med t ex VAG, de har en ”appstore” men jag ärnosäker på om de släpper in tredjepartsutvecklare.
VW ID.7 GTX Tourer -25
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
På andra marknader har de haft andra strömningstjänster inkluderade, och de försvinner samtidigt. Det handlar alltså inte om att Spotify skulle ha höjt priset.jonasl skrev: ↑02 dec 2024 09:58Jag tror helt enkelt att Tesla håller på att utforska och utveckla sina intäktsflöden, på gott och ont. Pressar de priserna på bilarna för att hålla uppe försäljningen så vill de väl dra in pengar på andra håll.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.