tor-ake skrev: ↑02 okt 2024 11:36
vampyren skrev: ↑02 okt 2024 01:17
martinot skrev: ↑01 okt 2024 09:43
vampyren skrev: ↑30 sep 2024 23:49
Så en fob har jag användning för men känner mig grundlurad att betala 2000kr för en plastbit och lite elektronik! Kan köpa en mobil för det priset!
Många biltillverkare och konkurrenter till Tesla tar mycket mer betalt. Ca 3500-4000 för en FOB är inte ovanligt. Så 2000 är rätt billigt i sammanhanget om du jämför med konkurrenterna.
Ledsen men det är tyvärr denna typ av tänk som gör att Tesla och andra tar dessa priser!
Bara för att de andra tillverkare är mer girriga så rättfärdigar det inte tesla säljer för 1000% vinst!
Jag säger inte de ska sälja det utan vinst men 2000kr är sjukt bara. Som imorgon de höjer priset på mjölk till 500kr i alla affärer och Ica säljer för 100kr! Hade du varit ok med det om du köpt det för 20kr innan!
Man prissätter inte varor efter hur mycket de kostar att tillverka, utan efter det värde som kunder accepterar. Andra tillverkare tar som nämnt ovan flera tusen för sina nycklar, även gammaldags järn-nycklar med ett immobilizerchip i.
Det sagt, en FOB kan verka enkel, men inkråmet kan potentiellt kosta en del. Det är en hårdvara som är specifikt framtagen för att fungera som fjärrnyckel, och programvara som måste vara säkrad mot både fysiska och radiobaserade attacker. Utvecklingskostnaden skall slås ut på det mindre antal enheter som säljs. Går inte att jämföra med annan konsumentelektronik som tillverkas i miljontals exemplar och har standardhårdvara typ blåtandshörlurar från Kina.
Jag har jobbat inom branchen själv (13 år) med mycker mer avancerade tech än fob

Självklart prissätter man varor efter vad de kostar! Men visst tar man in även andra kostnader som ska täcka R&D, Distribution, marketing osv osv. Men just för denna är mycket täckt redan av andra påslag! Detta är mer som en tillägg. Någon jag tycker borde följa som standard (vilket jag har för mig det gjorde innan eller så var det bara S).
Tesla kom på att de kan lura många och de hade rätt tydligen.
Absolut inget som är revolutionerande i den lilla leksaken.........
Det är ingen som en diskuterar om någon tusenlapp läggs på transport eller priset eller färgen som kostar 23k för röd!
Alla är så glada att acceptera alla kostnader.
inte kosntig vi blir lurade höger och väster! Samma sak med att acceptera alla fel bilen kommer med. Vill inte byta ämne men vi som konsumenter borde ställa krav och säga till när något inte är OK!
En plastbit med lite elektronik ska inte kosta mer än ett par hundra kronor om vi räcknar högt till och med!
Bara min 2 cent
Detta från ChatGPT

rätt nice tool måste jag säga!
-------------------
Huvudkomponenter i en Tesla-nyckel fob:
Plastskal – Huset till nyckeln är tillverkat av hållbart plastmaterial och formar fobens exteriör.
Kostnad: 1-5 USD
Batteri – En liten knappcellsbatteri (ofta CR2032) används för att driva foben.
Kostnad: 0.5-2 USD
Kretskort (PCB) – Detta är den centrala delen där alla elektriska komponenter är monterade.
Kostnad: 5-10 USD
RFID/NFC-chip – Används för närhetsfunktioner som låsning och upplåsning av bilen.
Kostnad: 1-3 USD
Bluetooth/RF-modul – Används för kommunikation med bilen över trådlösa protokoll.
Kostnad: 5-15 USD
Knappswitchar – Dessa mekaniska knappar låter användaren styra nyckeln, som att låsa upp dörrar eller öppna bagageutrymmet.
Kostnad: 0.1-0.5 USD per knapp (2-4 knappar)
LED-lampor – Små indikatorlampor för att signalera status på knappen eller operationen.
Kostnad: 0.1-0.5 USD
Firmware (programvara) – Även om det inte är en fysisk komponent, spelar firmware en viktig roll för att styra funktionerna. Detta är utvecklingskostnaden för att skapa och underhålla mjukvaran som driver nyckel foben.
Kostnad: 10-20 USD (initial utvecklingskostnad sprids över många enheter)
Beräknad kostnad för tillverkning:
Beroende på var komponenterna köps och tillverkningsvolymen kan kostnaden för att tillverka en Tesla-nyckel fob uppskattas till 20-50 USD per enhet. Detta inkluderar material, elektronik, och sammanställning. Priset för forskning, utveckling, distribution, och marknadsföring är inte inräknat i detta.
Funktioner och teknologier som driver upp kostnaden:
Kryptering och säkerhet: Tesla-nycklar använder avancerade krypteringsprotokoll för att förhindra obehörig åtkomst, vilket kan driva upp utvecklingskostnaden.
Trådlös kommunikation: Stödet för trådlös anslutning (Bluetooth, RFID, NFC) kräver dyrare elektroniska komponenter.
I slutändan påverkar också skalfördelar kostnaden per enhet, så Tesla kan tillverka fobs billigare ju fler de producerar.
---------------