Mobilnyckel

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Mobilnyckel

Inlägg av Jojo »

Hejsan
Är det bara jag som upplever det krångligt med mobilen som nyckel? Tycker att foben jag tidigare hade på Model S var mycket smidigare. Det är väl smidig med mobilen om det fungerar i vardagen, dock för min del betyder det att jag behöver ta upp mobilen, öppna appen, mm för att öppna/komma åt bilen. Detta två utav tre gånger man behöver komma åt den. Ibland känner den inte ens av att den är i bilen och jag får ett meddelande att jag behöver låsa bilen manuellt. Är det något jag gör fel? Något jag kan göra för att få det fungera i vardagen? Använder en helt vanlig Android-skräpfon. Yes, den har uppdateras...
Foben har för min del alltid fungerat klockrent och aldrig behövt startas om eller dylikt... Ogillar starkt om saker och ting inte fungerar bara för de ska anses som modernt :evil:
TeslaLeo

Re: Mobilnyckel

Inlägg av TeslaLeo »

Jojo skrev: 20 sep 2024 14:57
Hejsan
Är det bara jag som upplever det krångligt med mobilen som nyckel? Tycker att foben jag tidigare hade på Model S var mycket smidigare. Det är väl smidig med mobilen om det fungerar i vardagen, dock för min del betyder det att jag behöver ta upp mobilen, öppna appen, mm för att öppna/komma åt bilen. Detta två utav tre gånger man behöver komma åt den. Ibland känner den inte ens av att den är i bilen och jag får ett meddelande att jag behöver låsa bilen manuellt. Är det något jag gör fel? Något jag kan göra för att få det fungera i vardagen? Använder en helt vanlig Android-skräpfon. Yes, den har uppdateras...
Foben har för min del alltid fungerat klockrent och aldrig behövt startas om eller dylikt... Ogillar starkt om saker och ting inte fungerar bara för de ska anses som modernt :evil:
Hej!

Nu kör jag visserligen Y, men antar det fungerar på samma sätt.

Jag upplever att telefonnyckel fungerar bra. Har aldrig haft problem. Har dock en iPhone.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

TeslaLeo skrev: 20 sep 2024 15:29
Hejsan
Hej!

Nu kör jag visserligen Y, men antar det fungerar på samma sätt.

Jag upplever att telefonnyckel fungerar bra. Har aldrig haft problem. Har dock en iPhone.
Funkar utmärkt med Android (S21) också. 99 gånger av 100.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

Hejsan
Jag har också en "Android-skräpfon", Motorola g(7) play, och känner igen allt du skriver.. Tror det är telefonen som laggar..
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

För att den skall funka som telefonnyckel måste en liten del av tesla-appen hela tiden köra i bakgrunden. Vissa versioner av android, och det finns otaliga versioner eftersom de flesta telefontillverkarna gör lite småändringar av olika skäl, dödar appar som kör i bakgrunden för att spara batteri eller RAM-minne. Om man har tur hittar man en meny i android-inställningarna av antingen appar eller batteri (samsungs versioner brukar ha det under "batteri") och där kan man specifikt instruera telefonen att inte döda tesla-appen hela tiden.
Innan Huawei blev bannat hade jag en P20 och den var oförbätterlig, man var tvungen att ta upp telefonen, tända skärmen och ibland också klicka in i Tesla-appen innan nyckeltjänsten gick igång och kunde låsa upp bilen. Nu använder jag Iphone XR och Samsung S20 FE och de funkar båda 99 av 100 som ovanstående beskrivit.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

En av de allra bästa sakerna med en Tesla.
Sedan mars 2019, har jag ALDRIG någonsin haft med mig nyckelkortet.
Man behöver inte ens lägga i PARK eller stänga av någon motor eller något. Bara att öppna dörren och dra.

2-3 ggr totalt under åren har jag öppnat appen för att öppna bilen.
Det finns inget bättre system. I framtiden kanske man möjligen opererar in ett chip i huden som känner igen en.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan50293

Inlägg av Fluffy »

Fungerar tillräckligt bra med iPhone. Någon gång behöver man vända sig så fickan man har telefonen i mot bilen. Det är ock sällan
Användarvisningsbild
frosse
Teslaägare

Inlägg av frosse »

:cry:
pejvic skrev: 20 sep 2024 18:07
Man behöver inte ens lägga i PARK eller stänga av någon motor eller något. Bara att öppna dörren och dra.

Det finns inget bättre system. I framtiden kanske man möjligen opererar in ett chip i huden som känner igen en.
Inte lägga i Park?
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan50293

Inlägg av Fluffy »

När du öppnar dörren och har något annat än parkeringsläge så lägger den i det åt dig. Men lite gratis ljud
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bortsätt från att man behöver ha telefonen med sig för att köra bil. Jag ser digital key som backup.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Trasslet är mer att öppna frunken, vilket jag gör varje dag, då måste man ta upp telefonen, låsa upp den, starta appen, låta den få kontakt med bilen, klicka på frunk-knappen och sen stoppa ner telefonen igen. ..Då ahde man hellre haft en fob.

Mycket irriterande.

Först gjorde jag så med bakluckan med, innan jag insåg att det faktiskt finns en knapp på bakluckan, och configgade så att bilen låser upp bakluckan när jag är i närheten av den.

(Ja jag vet att man kan köpa en fob och koda in, men dom är svindyra och irritationen är inte tillräckligt stor än)

Det har aldrig hänt mej att bilen inte fattat att jag är i närheten och låser upp däremot, men jag har givetvis stängt av deepsleep och annat dumt för appen.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Vill man ha nyckel så går det ju att köpa en:
https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -bilnyckel

Auto-frunk är väl på G för Highland på samma sätt som med bakluckan (den öppnar automatiskt när man är nära den)
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

repulsiv skrev: 20 sep 2024 21:17
Trasslet är mer att öppna frunken, vilket jag gör varje dag, då måste man ta upp telefonen, låsa upp den, starta appen, låta den få kontakt med bilen, klicka på frunk-knappen och sen stoppa ner telefonen igen. ..Då ahde man hellre haft en fob.

Mycket irriterande.

Först gjorde jag så med bakluckan med, innan jag insåg att det faktiskt finns en knapp på bakluckan, och configgade så att bilen låser upp bakluckan när jag är i närheten av den.

(Ja jag vet att man kan köpa en fob och koda in, men dom är svindyra och irritationen är inte tillräckligt stor än)

Det har aldrig hänt mej att bilen inte fattat att jag är i närheten och låser upp däremot, men jag har givetvis stängt av deepsleep och annat dumt för appen.
För oss som har AppleWatch är det två tryck.
Annars kan Siri via Genvägar öppna trunken åt dej. Vet dock inte hur det är med Android.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare

Inlägg av Jimel »

Samma här, mycket smidigt! Var i Tyskland och hade en Kia som hyrbil, fattade inte hur jag skulle låsa, visade sig att man måste slå av tändningen när man lämnade bilen 🙈
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 20 sep 2024 20:21

Bortsätt från att man behöver ha telefonen med sig för att köra bil. Jag ser digital key som backup.
För mig är det precis tvärt om. Har telefonnyckel som standard, och sedan en fysisk version (i form av NFC-kort) med som backup. Så borde alla bilar fungera IMO. Klart mycket trevligare och mer funktionellt tycker jag.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 21 sep 2024 14:32
Fredrik j skrev: 20 sep 2024 20:21

För mig är det precis tvärt om. Har telefonnyckel som standard, och sedan en fysisk version (i form av NFC-kort) med som backup. Så borde alla bilar fungera IMO. Klart mycket trevligare och mer funktionellt tycker jag.
Ja, bägge alternativen är bra. Så man kan välja.
Digital key har räddat mig en gång.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

Mobilnyckeln är galet bra, fungerar 100% för mig, troligtvis har trådskaparen problem med sin telefon.
Svär varje gång jag skall in i någon av våra andra bilar och måste in och hämta nyckeln.... mobilen har man ju i princip alltid på sig och den är definitivt med om man skall åka iväg, kan inte förstå varför man vill ha en extra klump i fickan... 😃
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Tack för alla svar! Ska se över min telefon och kanske lyckas jag ändra inställningar så att den fungerar bättre i vardagen. Jag har dock inte för avsikt att plugga 20p datavetenskap för att göra detta, men ett försök ska jag göra iallafall.
Även om mobilen kan underlätta, tycker jag foben är/har varit en bra lösning. Mycket enklare än mobilen när man vill öppna frunken/laddporten. Den är inte stor (mindre än en mobiltelefon) och mycket mer användbar än chipkortet. Jag tillhör personkretsen som klarar sig alldeles utmärkt utan mobiltelefon och ser den inte som en nytillkommen kroppsdel av mig. Det händer inte så sällan att jag ge mig iväg utan mobil. Tyvärr är jag tvungen att ta med den, när jag vill åka i Teslan :evil:
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Jojo skrev: 22 sep 2024 16:02
Tack för alla svar! Ska se över min telefon och kanske lyckas jag ändra inställningar så att den fungerar bättre i vardagen. Jag har dock inte för avsikt att plugga 20p datavetenskap för att göra detta, men ett försök ska jag göra iallafall.
Även om mobilen kan underlätta, tycker jag foben är/har varit en bra lösning. Mycket enklare än mobilen när man vill öppna frunken/laddporten. Den är inte stor (mindre än en mobiltelefon) och mycket mer användbar än chipkortet. Jag tillhör personkretsen som klarar sig alldeles utmärkt utan mobiltelefon och ser den inte som en nytillkommen kroppsdel av mig. Det händer inte så sällan att jag ge mig iväg utan mobil. Tyvärr är jag tvungen att ta med den, när jag vill åka i Teslan :evil:
Tvungen är du ju inte. Bara klicka hem en sån här:
https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -bilnyckel
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Japp, sett den. Även funderat kring en uppsättning. Dock känns 2k papp rätt maffigt för en sak som skulle varit inkluderat från början. Kommer förmodligen ändå kräka upp beloppet och införskaffa en sådan. Ska ge mig en i julklapp ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jojo skrev: 22 sep 2024 16:28
Japp, sett den. Även funderat kring en uppsättning. Dock känns 2k papp rätt maffigt för en sak som skulle varit inkluderat från början. Kommer förmodligen ändå kräka upp beloppet och införskaffa en sådan. Ska ge mig en i julklapp ;)
Det är rätt billigt. Många andra tillverkare som tar betydligt mer.

Själv tycker jag det är helt rätt att det inte följer med. Den kostnaden hade bara hamnat på alla oss kunder som inte vill använda FOB. Dåligt för både ekonomi och slöseri för miljön med onödiga produkter. De som vill ha det kan ju lätt beställa detta, så slipper det tillverkas för oss andra som inte vill.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

martinot skrev: 22 sep 2024 18:28

Själv tycker jag det är helt rätt att det inte följer med. Den kostnaden hade bara hamnat på alla oss kunder som inte vill använda FOB. Dåligt för både ekonomi och slöseri för miljön med onödiga produkter. De som vill ha det kan ju lätt beställa detta, så slipper det tillverkas för oss andra som inte vill.
Fattar, dock delar jag inte Din åsikt. Med samma resonemang kan man önska att allt skräp som Arcade, pruttkudde, mm som jag aldrig kommer använda, inte fanns med och kan beställas som extra av den som gillar sådant skräp och är beredd at betala för det. En fob tillför åtminstone något vettigt IMHO.
När jag väl är inne på det, så anser jag att dryckhållaren är lika viktig som askfat, d v s jag kan leva mycket väl utan dessa. Askfaten slipper jag ju betala för, tack och lov ;)
manneson

Inlägg av manneson »

Jojo skrev: 23 sep 2024 09:34
martinot skrev: 22 sep 2024 18:28

Fattar, dock delar jag inte Din åsikt. Med samma resonemang kan man önska att allt skräp som Arcade, pruttkudde, mm som jag aldrig kommer använda, inte fanns med och kan beställas som extra av den som gillar sådant skräp och är beredd at betala för det. En fob tillför åtminstone något vettigt IMHO.
När jag väl är inne på det, så anser jag att dryckhållaren är lika viktig som askfat, d v s jag kan leva mycket väl utan dessa. Askfaten slipper jag ju betala för, tack och lov ;)
Arcade, pruttkudde etc är ju mjukvara. Dvs det är inget som hamnar på soptippen likt en FOB.
De flesta som kör Tesla har moderna välfungerande telefoner, och för dessa är en FOB inte bara onödigt - det är mer omständigt och helt enkelt inget man önskar släpa runt på. Mobilen har man alltid med sig oavsett.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Så bara för att man har en modern mobil vill man inte ha en fob menar du ?

Jag skulle väldigt gärna ha en fob för att slippa hålla på och trassla med mobilen, jag tror inte jag är ensam om det.

Ren upplåsning av bilen är det väl ok med mobil (automagiskt), men allt annat är krångligt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Det enda jag tyckt varit jobbigt har varit att avbryta laddning och koppla loss laddkabeln via mobilen. Hade varit vettigt med knapp vid laddporten, som väl S/X har. För mig var lösningen att skaffa S3XY buttons och via commandern ställa in så att det går att lossa laddkabeln med dörrhandtaget vänster bak. Likaså ställde jag in så att frunken öppnas med handtaget vänster framdörr.
Dessa funktioner som S3XY buttons erbjuder borde varit standard från Tesla.
Därtill finns flera andra bra funktioner med S3XY buttons.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Skriv svar