Mobilnyckel

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Mobilnyckel

Inlägg av Fredrik j »

repulsiv skrev: 25 sep 2024 20:36
Så bara för att man har en modern mobil vill man inte ha en fob menar du ?

Jag skulle väldigt gärna ha en fob för att slippa hålla på och trassla med mobilen, jag tror inte jag är ensam om det.

Ren upplåsning av bilen är det väl ok med mobil (automagiskt), men allt annat är krångligt.
Att alltid behöva ta med sig mobilen när man ska köra bil är ju en sak men det mer störande är ju att man alltid måste ta med sig telefonen ur bilen när man går ur den. En nyckeldosa kan man ha i fickan hela tiden. Har man telefonen med sig vill man ju lägga den ifrån sig.
Att behöva köpa till är väl ok om det är tydligt när man köper bilen.
Tröttsamt blir det om möjligheten till nyckeldosa helt försvinner på framtida bilmodeller.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Om man vill ha en fob. Köp en, det finns ju i shopen.
Vad är problemet?
Är det viktigt så jämför man ju kostnaden med fob mot andra bilar som har fob. Är det fortfarande prisvärt med tesla så är det väl ok. Om kostnad för foben är det som fäller tesla, så köp den andra som är mer prisvärd.
Samma med dragkrok. Vill jag inte ha dragkrok så är ju värdet noll på tesla när jag jämför med andra bilar som inte har dragkrok.
För mig så är mobilnyckel guld. En av de bästa funktionerna på Tesla. Vill aldrig byta tillbaka till fob. Jag gissar att andra bilmärken kommer ta extra betalt för mobilnyckelfunktion vs fob.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Elix747 skrev: 25 sep 2024 20:55
Vad är problemet?
Är det viktigt så jämför man ju kostnaden med fob mot andra bilar som har fob. Är det fortfarande prisvärt med tesla så är det väl ok. Om kostnad för foben är det som fäller tesla, så köp den andra som är mer prisvärd.
Samma med dragkrok. Vill jag inte ha dragkrok så är ju värdet noll på tesla när jag jämför med andra bilar som inte har dragkrok.
För mig så är mobilnyckel guld. En av de bästa funktionerna på Tesla. Vill aldrig byta tillbaka till fob. Jag gissar att andra bilmärken kommer ta extra betalt för mobilnyckelfunktion vs fob.
Ja, Polestar har t.ex. mobilnyckelfunktionen i ett av utrustningspaketen.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev: 25 sep 2024 21:04
Vad är problemet?
Ja, Polestar har t.ex. mobilnyckelfunktionen i ett av utrustningspaketen.
Om jag måste välja mellan att få antingen Mobilnyckel eller FOB med på köpet, så är det inget svårt val. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Vad är problemet?
Att den kostar över 2000 spänn.

Riktigt så irriterad är jag inte än.
Nu är det ju inte antingen eller, jag vill ha båda.

Jag vill att bilen ska låsas upp när jag är i närheten, jag vill kunna styra saker via appen, däremot vill jag kunna sticka ner handen i fickan och öppna luckor med bara ett knapptryck.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 25 sep 2024 20:48
Att alltid behöva ta med sig mobilen när man ska köra bil är ju en sak men det mer störande är ju att man alltid måste ta med sig telefonen ur bilen när man går ur den. En nyckeldosa kan man ha i fickan hela tiden.
Lämnar jag bilen för att tex. handla och dottern sitter kvar, så lämnar jag henne mitt nyckelkort när jag går ur bilen och tar med mig mobilen. Fungerar lika bra som en FOB (eller ännu bättre, då den tar mindre plats i plånboken). Enkelt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev: 25 sep 2024 20:46
Det enda jag tyckt varit jobbigt har varit att avbryta laddning och koppla loss laddkabeln via mobilen. Hade varit vettigt med knapp vid laddporten, som väl S/X har. För mig var lösningen att skaffa S3XY buttons och via commandern ställa in så att det går att lossa laddkabeln med dörrhandtaget vänster bak. Likaså ställde jag in så att frunken öppnas med handtaget vänster framdörr.
Dessa funktioner som S3XY buttons erbjuder borde varit standard från Tesla.
Därtill finns flera andra bra funktioner med S3XY buttons.
Ja, en fysisk knapp vid laddintaget skulle varit bra. Även belysning av laddintaget nu på vintern och i mörkret hade inte varit fel.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Jag skulle väldigt gärna ha en fob för att slippa hålla på och trassla med mobilen, jag tror inte jag är ensam om det.

Ren upplåsning av bilen är det väl ok med mobil (automagiskt), men allt annat är krångligt.
x2
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jojo skrev: 25 sep 2024 22:14

x2
x -(y).
Bild
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Köpt FOB till min S palladium, då jag är van vi det från min 100D. Funkar bäst för mig, MEN nu har tesla kommit med mjukvara för autoupplåsning av trunk å frunk i senaste versionen varför vinsten med FOB nu är mycket mindre än tidigare.
Autoupplåsningen är dock lite trubbig, trunken öppnar lätt av misstag t.ex. när man har cykelkroken på = mindre lyckat…
Så jag använder fob fortfarande. Funkar för mig.
Köpte 2 st av en forummedlem f.ö.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

kenjon skrev: 21 sep 2024 06:19
repulsiv skrev: 20 sep 2024 21:17
pejvic skrev: 20 sep 2024 18:07
2-3 ggr totalt under åren har jag öppnat appen för att öppna bilen.
Det finns inget bättre system. I framtiden kanske man möjligen opererar in ett chip i huden som känner igen en.
Trasslet är mer att öppna frunken, vilket jag gör varje dag, då måste man ta upp telefonen, låsa upp den, starta appen, låta den få kontakt med bilen, klicka på frunk-knappen och sen stoppa ner telefonen igen. ..Då ahde man hellre haft en fob.

Mycket irriterande.

Först gjorde jag så med bakluckan med, innan jag insåg att det faktiskt finns en knapp på bakluckan, och configgade så att bilen låser upp bakluckan när jag är i närheten av den.

(Ja jag vet att man kan köpa en fob och koda in, men dom är svindyra och irritationen är inte tillräckligt stor än)

Det har aldrig hänt mej att bilen inte fattat att jag är i närheten och låser upp däremot, men jag har givetvis stängt av deepsleep och annat dumt för appen.
För oss som har AppleWatch är det två tryck.
Annars kan Siri via Genvägar öppna trunken åt dej. Vet dock inte hur det är med Android.
I appen Drive Electric för Wear OS finns så att man kan ställa in Autolägen "on Approach" då kan man få frunken att öppna sig, laddkabeln att låsa upp eller bakluckan att öppna sig. Tekniskt borde det gå att göra så att man kunde få dessa val i Tesla appen på telefonen också, hade varit smidigt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vampyren

Inlägg av vampyren »

repulsiv skrev: 25 sep 2024 21:17
Vad är problemet?

Jag vill att bilen ska låsas upp när jag är i närheten, jag vill kunna styra saker via appen, däremot vill jag kunna sticka ner handen i fickan och öppna luckor med bara ett knapptryck.
Exakt! 2000kr är bara idiotiskt! De kan inte kosta många kronor att tillverka! Plus keyfob fungerar inte så bra. Bluetooth detekterar mig även när jag är i min vardagsrum och öppnade min model S konstant. Tesla's mobila support kunde bara beklaga sig att de inte kan göra något och gav mig rådet att stänga ab bluetooth. Tack för inget!
Så en fob har jag användning för men känner mig grundlurad att betala 2000kr för en plastbit och lite elektronik! Kan köpa en mobil för det priset!
Jist

Inlägg av Jist »

vampyren skrev: 30 sep 2024 23:49
repulsiv skrev: 25 sep 2024 21:17
Vad är problemet?

Exakt! 2000kr är bara idiotiskt! De kan inte kosta många kronor att tillverka! Plus keyfob fungerar inte så bra. Bluetooth detekterar mig även när jag är i min vardagsrum och öppnade min model S konstant. Tesla's mobila support kunde bara beklaga sig att de inte kan göra något och gav mig rådet att stänga ab bluetooth. Tack för inget!
Så en fob har jag användning för men känner mig grundlurad att betala 2000kr för en plastbit och lite elektronik! Kan köpa en mobil för det priset!
Är det ett känt problem att den låser upp bilen även om man inte är precis i närheten? Jagväntar på en Tesla och har mitt arbetsrum precis bredvid bilen. Kommer det bli problem då? Låter ju uselt!

Edit:
Såg nu att ditt problem gällde för din fob, hoppas att det inte är samma problem med mobilnyckeln.
Senast redigerad av Jist, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det där stämmer inte. Mina bilar har aldrig låst upp sig när jag inte är i närheten pga fob. Däremot kan man ju låsa upp bilen med telefonen var man än befinner sig. Det funkar väl (med fib) som vilken keyless bil som helst.
Priset är inte heller högt jämfört med andra märken.
Men som jag skrev ovan, nu när palladium öppnar både trunk å frunk automatiskt (om man vill) så har man inte någon stor nytta av fob längre. Det var pga de funktionerna jag köpte dem. Har fortfarande med fob dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Många biltillverkare och konkurrenter till Tesla tar mycket mer betalt. Ca 3500-4000 för en FOB är inte ovanligt. Så 2000 är rätt billigt i sammanhanget om du jämför med konkurrenterna.
Bild
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

martinot skrev: 01 okt 2024 09:43
Så 2000 är rätt billigt i sammanhanget om du jämför med konkurrenterna.
Det är ändå SEK2k för mycket IMHO
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jojo skrev: 01 okt 2024 12:14
Jag tar hellre en 2.000 kronor billigare bil, än har en FOB liggande i byrålådan. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Nicke Nyfiken skrev: 01 okt 2024 14:34
Jojo skrev: 01 okt 2024 12:14
Jag tar hellre en 2.000 kronor billigare bil, än har en FOB liggande i byrålådan. ;)
Håller med. Och ännu hellre lägger jag till några hundralappar och skaffar S3XY buttons (som vi redan nämnt) och får åtskillig användbar funktionalitet.
Fast om man har problem med telefonens kommunikation med bilen så löser ju inte det problemet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
vampyren

Inlägg av vampyren »

Många biltillverkare och konkurrenter till Tesla tar mycket mer betalt. Ca 3500-4000 för en FOB är inte ovanligt. Så 2000 är rätt billigt i sammanhanget om du jämför med konkurrenterna.
Ledsen men det är tyvärr denna typ av tänk som gör att Tesla och andra tar dessa priser!
Bara för att de andra tillverkare är mer girriga så rättfärdigar det inte tesla säljer för 1000% vinst!
Jag säger inte de ska sälja det utan vinst men 2000kr är sjukt bara. Som imorgon de höjer priset på mjölk till 500kr i alla affärer och Ica säljer för 100kr! Hade du varit ok med det om du köpt det för 20kr innan!
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

vampyren skrev: 02 okt 2024 01:17
Ledsen men det är tyvärr denna typ av tänk som gör att Tesla och andra tar dessa priser!
Bara för att de andra tillverkare är mer girriga så rättfärdigar det inte tesla säljer för 1000% vinst!
Jag säger inte de ska sälja det utan vinst men 2000kr är sjukt bara. Som imorgon de höjer priset på mjölk till 500kr i alla affärer och Ica säljer för 100kr! Hade du varit ok med det om du köpt det för 20kr innan!
Man prissätter inte varor efter hur mycket de kostar att tillverka, utan efter det värde som kunder accepterar. Andra tillverkare tar som nämnt ovan flera tusen för sina nycklar, även gammaldags järn-nycklar med ett immobilizerchip i.

Det sagt, en FOB kan verka enkel, men inkråmet kan potentiellt kosta en del. Det är en hårdvara som är specifikt framtagen för att fungera som fjärrnyckel, och programvara som måste vara säkrad mot både fysiska och radiobaserade attacker. Utvecklingskostnaden skall slås ut på det mindre antal enheter som säljs. Går inte att jämföra med annan konsumentelektronik som tillverkas i miljontals exemplar och har standardhårdvara typ blåtandshörlurar från Kina.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
vampyren

Inlägg av vampyren »

tor-ake skrev: 02 okt 2024 11:36
vampyren skrev: 02 okt 2024 01:17
Man prissätter inte varor efter hur mycket de kostar att tillverka, utan efter det värde som kunder accepterar. Andra tillverkare tar som nämnt ovan flera tusen för sina nycklar, även gammaldags järn-nycklar med ett immobilizerchip i.

Det sagt, en FOB kan verka enkel, men inkråmet kan potentiellt kosta en del. Det är en hårdvara som är specifikt framtagen för att fungera som fjärrnyckel, och programvara som måste vara säkrad mot både fysiska och radiobaserade attacker. Utvecklingskostnaden skall slås ut på det mindre antal enheter som säljs. Går inte att jämföra med annan konsumentelektronik som tillverkas i miljontals exemplar och har standardhårdvara typ blåtandshörlurar från Kina.
Jag har jobbat inom branchen själv (13 år) med mycker mer avancerade tech än fob :D
Självklart prissätter man varor efter vad de kostar! Men visst tar man in även andra kostnader som ska täcka R&D, Distribution, marketing osv osv. Men just för denna är mycket täckt redan av andra påslag! Detta är mer som en tillägg. Någon jag tycker borde följa som standard (vilket jag har för mig det gjorde innan eller så var det bara S).
Tesla kom på att de kan lura många och de hade rätt tydligen.

Absolut inget som är revolutionerande i den lilla leksaken.........

Det är ingen som en diskuterar om någon tusenlapp läggs på transport eller priset eller färgen som kostar 23k för röd!
Alla är så glada att acceptera alla kostnader.
inte kosntig vi blir lurade höger och väster! Samma sak med att acceptera alla fel bilen kommer med. Vill inte byta ämne men vi som konsumenter borde ställa krav och säga till när något inte är OK!
En plastbit med lite elektronik ska inte kosta mer än ett par hundra kronor om vi räcknar högt till och med!
Bara min 2 cent :D

Detta från ChatGPT :D rätt nice tool måste jag säga!
-------------------
Huvudkomponenter i en Tesla-nyckel fob:
Plastskal – Huset till nyckeln är tillverkat av hållbart plastmaterial och formar fobens exteriör.
Kostnad: 1-5 USD
Batteri – En liten knappcellsbatteri (ofta CR2032) används för att driva foben.
Kostnad: 0.5-2 USD
Kretskort (PCB) – Detta är den centrala delen där alla elektriska komponenter är monterade.
Kostnad: 5-10 USD
RFID/NFC-chip – Används för närhetsfunktioner som låsning och upplåsning av bilen.
Kostnad: 1-3 USD
Bluetooth/RF-modul – Används för kommunikation med bilen över trådlösa protokoll.
Kostnad: 5-15 USD
Knappswitchar – Dessa mekaniska knappar låter användaren styra nyckeln, som att låsa upp dörrar eller öppna bagageutrymmet.
Kostnad: 0.1-0.5 USD per knapp (2-4 knappar)
LED-lampor – Små indikatorlampor för att signalera status på knappen eller operationen.
Kostnad: 0.1-0.5 USD
Firmware (programvara) – Även om det inte är en fysisk komponent, spelar firmware en viktig roll för att styra funktionerna. Detta är utvecklingskostnaden för att skapa och underhålla mjukvaran som driver nyckel foben.
Kostnad: 10-20 USD (initial utvecklingskostnad sprids över många enheter)
Beräknad kostnad för tillverkning:
Beroende på var komponenterna köps och tillverkningsvolymen kan kostnaden för att tillverka en Tesla-nyckel fob uppskattas till 20-50 USD per enhet. Detta inkluderar material, elektronik, och sammanställning. Priset för forskning, utveckling, distribution, och marknadsföring är inte inräknat i detta.

Funktioner och teknologier som driver upp kostnaden:
Kryptering och säkerhet: Tesla-nycklar använder avancerade krypteringsprotokoll för att förhindra obehörig åtkomst, vilket kan driva upp utvecklingskostnaden.
Trådlös kommunikation: Stödet för trådlös anslutning (Bluetooth, RFID, NFC) kräver dyrare elektroniska komponenter.
I slutändan påverkar också skalfördelar kostnaden per enhet, så Tesla kan tillverka fobs billigare ju fler de producerar.
---------------
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

20-50 USD låter som en rimlig tillverkningskostnad. Fråga ChatGPT vad ett rimligt pris ut till kund är, på ett biltillbehör till en bil i nedre premiumsegmentet, om tillverkningskostnaden är 20-50 USD.

Och lägg på svensk moms.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Om jag hade fått med en FOB med min bil hade den hamnat i byrålådan. Fattar inte vad man ska ha den till när man har mobilen. Hade varit onödigt och irriterande att ”betala” för något man inte behöver eller använder.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

tor-ake skrev: 02 okt 2024 18:03
20-50 USD låter som en rimlig tillverkningskostnad. Fråga ChatGPT vad ett rimligt pris ut till kund är, på ett biltillbehör till en bil i nedre premiumsegmentet, om tillverkningskostnaden är 20-50 USD.

Och lägg på svensk moms.
Håller med. Räknar vi på 40 dollar så volymen inte är jättehög. Använder man en vanlig leverantör som sätter ihop delarna så ska ju materialpåslag, adminkost, vinst mm på detta med säkert 25% - 30%, vilket ger 52 dollar.
Sedan ska du ha frakt på det, säkert inte mycket men 1 dollar.
Tull (är det någon?) 5 dollar.
Sedan ska en handlare ha 100%. 110 - 120 dollar
Moms => 150 dollar = 1600 kr
Utvecklingskostnad kan väl mycket väl vara 20 dollar/enhet.

Så vill man går det säkert att motivera priset men samtidigt skulle det säkert gå att slimma ner det en hel del.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Pontus skrev: 03 okt 2024 09:33
tor-ake skrev: 02 okt 2024 18:03

Och lägg på svensk moms.
Håller med. Räknar vi på 40 dollar så volymen inte är jättehög. Använder man en vanlig leverantör som sätter ihop delarna så ska ju materialpåslag, adminkost, vinst mm på detta med säkert 25% - 30%, vilket ger 52 dollar.
Sedan ska du ha frakt på det, säkert inte mycket men 1 dollar.
Tull (är det någon?) 5 dollar.
Sedan ska en handlare ha 100%. 110 - 120 dollar
Moms => 150 dollar = 1600 kr
Utvecklingskostnad kan väl mycket väl vara 20 dollar/enhet.

Så vill man går det säkert att motivera priset men samtidigt skulle det säkert gå att slimma ner det en hel del.
Oavsett om kostnaden är 1500 eller annat internt i totalkostnaden, så är jag väldigt nöjd att jag (och alla andra som föredrar mobilnyckel) slipper betala för något som vi aldrig använder. Slöseri med våra pengar och slöseri med miljö/material om det hade varit tvång med det.
Bild
Skriv svar