Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Electron skrev: 08 aug 2024 09:45
AAKEE skrev: 07 aug 2024 08:21
Electron skrev: 07 aug 2024 06:57
AAKEE skrev: 06 aug 2024 23:59
Electron skrev: 06 aug 2024 23:35

Japp det stämmer. Vad blir det i degradering?
Lite vanskligt iom att du inte hade 100%, utan 95%. Energigrafen är bättre, ingen stor felmarginal på svaret, förutsatt att man har ~ 50% SOC eller mer.

75kWh av 82.1 kWh nykapacitet blir ~ 8.5%

Just det batteriet degraderar lite fortare än äldsta Panasonicbatteriet och än LG, så det är helt ok.
Bilen är 3-3.5 år?

Förväntat runt 9-10% efter 3.5 år.
Ok, jag får kolla energigrafen nästa gång.
Den kan man göra när som helst, även när bilen är parkerad. Inte för låg SOC bara om man vil ha ett precist värde.
Hittar inte hur stort mitt batteri är.

Hur många kWh är batteriet?
3L (ur koden E3LD) är 82.1 kWh nykapacitet enligt BMS.
Har levererat ~81 till 82.1kWh i EPA-testerna.
IMG_2134.png
Mitt sånt batteri toppade 81.6kWh nominal full pack med 82.0 nominal remaining.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Electron
Inlägg: 798
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Electron »

AAKEE skrev: 08 aug 2024 09:54
Electron skrev: 08 aug 2024 09:45
AAKEE skrev: 07 aug 2024 08:21
Electron skrev: 07 aug 2024 06:57
AAKEE skrev: 06 aug 2024 23:59


Lite vanskligt iom att du inte hade 100%, utan 95%. Energigrafen är bättre, ingen stor felmarginal på svaret, förutsatt att man har ~ 50% SOC eller mer.

75kWh av 82.1 kWh nykapacitet blir ~ 8.5%

Just det batteriet degraderar lite fortare än äldsta Panasonicbatteriet och än LG, så det är helt ok.
Bilen är 3-3.5 år?

Förväntat runt 9-10% efter 3.5 år.
Ok, jag får kolla energigrafen nästa gång.
Den kan man göra när som helst, även när bilen är parkerad. Inte för låg SOC bara om man vil ha ett precist värde.
Hittar inte hur stort mitt batteri är.

Hur många kWh är batteriet?
3L (ur koden E3LD) är 82.1 kWh nykapacitet enligt BMS.
Har levererat ~81 till 82.1kWh i EPA-testerna.

IMG_2134.png

Mitt sånt batteri toppade 81.6kWh nominal full pack med 82.0 nominal remaining.
Ok då har jag 10% i degradering.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Electron skrev: 08 aug 2024 10:51
AAKEE skrev: 08 aug 2024 09:54
Electron skrev: 08 aug 2024 09:45
AAKEE skrev: 07 aug 2024 08:21
Electron skrev: 07 aug 2024 06:57


Ok, jag får kolla energigrafen nästa gång.
Den kan man göra när som helst, även när bilen är parkerad. Inte för låg SOC bara om man vil ha ett precist värde.
Hittar inte hur stort mitt batteri är.

Hur många kWh är batteriet?
3L (ur koden E3LD) är 82.1 kWh nykapacitet enligt BMS.
Har levererat ~81 till 82.1kWh i EPA-testerna.

IMG_2134.png

Mitt sånt batteri toppade 81.6kWh nominal full pack med 82.0 nominal remaining.
Ok då har jag 10% i degradering.
Har du räknat med energigrafen?
( den tidigare beräkningen pekade ju på 75kWh, om än lite osäkert vilket blir ~8.5%)
AAKEE skrev: 06 aug 2024 23:59

521 / 0.95 = 548km.

548km x 0.137kWh = 75kWh

Vanskligt eftersom det blir avrundningar, och varje procent är ca 5km

Använd energigrafen.


Lite vanskligt iom att du inte hade 100%, utan 95%. Energigrafen är bättre, ingen stor felmarginal på svaret, förutsatt att man har ~ 50% SOC eller mer.

75kWh av 82.1 kWh nykapacitet blir ~ 8.5%

Just det batteriet degraderar lite fortare än äldsta Panasonicbatteriet och än LG, så det är helt ok.
Bilen är 3-3.5 år?

Förväntat runt 9-10% efter 3.5 år.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 499
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av enoch85 »

Electron skrev: 08 aug 2024 09:45
AAKEE skrev: 07 aug 2024 08:21
Electron skrev: 07 aug 2024 06:57
AAKEE skrev: 06 aug 2024 23:59
Electron skrev: 06 aug 2024 23:35

Japp det stämmer. Vad blir det i degradering?
Lite vanskligt iom att du inte hade 100%, utan 95%. Energigrafen är bättre, ingen stor felmarginal på svaret, förutsatt att man har ~ 50% SOC eller mer.

75kWh av 82.1 kWh nykapacitet blir ~ 8.5%

Just det batteriet degraderar lite fortare än äldsta Panasonicbatteriet och än LG, så det är helt ok.
Bilen är 3-3.5 år?

Förväntat runt 9-10% efter 3.5 år.
Ok, jag får kolla energigrafen nästa gång.
Den kan man göra när som helst, även när bilen är parkerad. Inte för låg SOC bara om man vil ha ett precist värde.
Hittar inte hur stort mitt batteri är.

Hur många kWh är batteriet?
Öppna frunken och precis bakom påfyllning för spolarvätska sitter två poler. Ta en voltmätare där och mät så får du veta exakt kWh.

(Nej gör inte det)
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4138
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Tellus »

M3P 2019-02 9900 mil
NFP 67,8kWh, 73 kWh i februari men hade pendlat mellan 72-73 i 2-3år :shock:
Hur ser det ut för er andra med årsmodell 2019/2020 LR/Performance (panasonic batteri 77,8kWh)
Laddar fortfarande drygt 250kW och max discharge 448kW med glödhett batteri
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 10 aug 2024 13:10
M3P 2019-02 9900 mil
NFP 67,8kWh, 73 kWh i februari men hade pendlat mellan 72-73 i 2-3år :shock:
Hur ser det ut för er andra med årsmodell 2019/2020 LR/Performance (panasonic batteri 77,8kWh)
Laddar fortfarande drygt 250kW och max discharge 448kW med glödhett batteri
Batteriet tappar ju normalt inte kapacitet speciellt snabbt vid den där mogna åldern.
Räknade inte jag fram att du skulle ha ungefär 71 kWh för några månader sedan men BMS var off uppåt?


Kör du någon lite längre körning, bör nog vara minst 20% förbrukat i en körning?

I så fall, försök låta bilen sova/vila minst 30-60 min innan avfärd. (Gör att BMS mätt korrekt SOC före avresa).

Efter körningen, kontrollera SOC omedelbart när du parkerar med SMT, typ när du tryckt P. (Notera värdet inkl tiondelar, eller hundradelar om du kan se det.)
Låt bilen somna (ingen sentry, låst gå inte nära bilen med mobilen mm) och ge det 30-45 minuter, sedan läser du av SOC igen med SMT.

Är SOC ~ samma är BMS rätt ute.
Är SOC lägre överskattar BMS kapaciteten.
Är SOC högre underskattar BMS kapaciteten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4138
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Tellus »

Laddade till 99% sen sov den nån timme, SOC då 97/96%
NFP 67,5. Energigrafen ger 67,7
Använder 10-50% av kapaciteten per dag.
Dom kanske cappat dom gamla via någon uppdatering då 5-6kWh "borta" enligt BMS på 6 månader

Kan man se status via nån app vad flottans snitt ligger på?
IMG_8240.jpeg
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 10 aug 2024 16:50
Laddade till 99% sen sov den nån timme, SOC då 97/96%
NFP 67,5. Energigrafen ger 67,7
Energigrafen är bara en baklängesberäkning som utgår från NFP, så man har ingen nytta av den om man redan har NFP.
Tellus skrev: 10 aug 2024 16:50
Dom kanske cappat dom gamla via någon uppdatering då 5-6kWh "borta" enligt BMS på 6 månader
Nej, det är absolut inte troligt.

Det var som sagt runt 71kWh jag räknade fram väl? Då hade jag inte alla data på hur bilen laddats sen ny osv.
Det är inte så troligt att den håller speciellt mycket över det, vi kan ioffsg räkna på exakta data och se var vi borde hamna. Jag är nog på 200 bilar nu och det har sällan blivit fel mer än 1% eller 1kWh.

När du hade 72-73kWh var det troligt en överskattande BMS som visade det.
Batterikapaciteten är det mest troligt ingen större skillnad på (om inte tex imbalance farit iväg ordentligt = nåt fel håller på att utvecklas men det skulle jag inte tro).

Tesla har nog inte cappat något på dessa bilar.
Vad hade du för cellspänning när du laddade till 99%?
Att SOC sjönk såpass mycket tyder på antingen imbalance och balansering som drog lite ström eller kanske att cellerna börjar vara trötta och inte orkar hålla 4.18-4.20V.

Tellus skrev: 10 aug 2024 16:50

Kan man se status via nån app vad flottans snitt ligger på?
https://teslalogger.de/degradation.php

Välj M3P där. (Det är pre 2021).

Här baseras det på mil (km) men vi vet att det eg. är tiden som styr absolut mest.
Men har bilen gått ungefär som snittet så…
Alternativt att du går in på fem år = 10k mil ungefär.

Degraderingströskeln är 76kWh och max range var 499km (310 miles) så varje km är värd 152Wh.

Teslafi har nog två veckors gratistest.
Jag tror jag skulle kunna ge 4v men vill du bara se liknande bilars status just nu då är ju två veckor mer än tillräcklig test.
(Charges -Battery report så ser du din bil mot övriga. Det går ställa in hur dtort område man vill att övriga skall vara).

IMG_0238.jpeg

Med det sagt, det bästa sättet att kolla om BMS är upp-f****d är att kolla hur SOC rör sig efter körning. Jag rekommemderar det.

Jag har tagit fram en metod för att räkna fram batterikapaciteten, kopplat till det. Hade min BMS off på min M3P vid ett tillfälle och hade ju rätt låg kapacitet på Plaiden när jag tog ut den, bägge ggr har jag haft nytta sv det.
Och det har blivit rätt så till vida att BMS sedermera har kommit fram till samma resultat.
Jag kan posta en länk sen till beskrivning på hur man gör. Man får fram batterikapaciteten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
DjuDju
Inlägg: 80
Blev medlem: 09 feb 2022 17:52

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av DjuDju »

BildKan någon hjälpa mig att räkna ut degradering? Förstår ej hur bufferten påverkar samt vilken batterikapacitet bilen hade vid ny. Nominell eller tillgängligt? Gaaah.

Nedan bild från idag vid 50 % SOC

Jag får det till 0,152 X 249 / 0,50 = 75,7 kWh

Hur mycket har batteriet försämrats? Bilen har åkt ca 5000 mil och är uttagen 2022-06-14, MYP.
IMG_3898.jpeg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

DjuDju skrev: 10 aug 2024 20:38
BildKan någon hjälpa mig att räkna ut degradering? Förstår ej hur bufferten påverkar samt vilken batterikapacitet bilen hade vid ny. Nominell eller tillgängligt? Gaaah.

Nedan bild från idag vid 50 % SOC

Jag får det till 0,152 X 249 / 0,50 = 75,7 kWh

Hur mycket har batteriet försämrats? Bilen har åkt ca 5000 mil och är uttagen 2022-06-14, MYP.
Kapaciteten du räknar fram är inklusive buffern, dvs hela batteriet.


Y LR/P har 78.8kWh batteri, brukar nå drygt 79kWh som mest.

Ser bra ut med 75.7.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Arn »

Batteriets största fiende är timspotsavtal på elen. Det är lätt att frestas att ladda bilen till 80-90 % när elen är på minuspriser.

Detta är min ena synd i livet som elbilsägare och nästa synd är att jag hade ett avtal på snabbladdning under två månader när jag laddade bilen under denna tid ofta från låga procents till 90 % som Tesla hade som övre gräns.

Har 71-72 kw kvar i mitt batteri på 82kw så ungefär 12-13 % degradering. Det positiva är dock att detta inte märks noterbart i verklighet där jag nyligen kom 520 km, dock relativt försiktig körning speciellt mot slutet.

Nästa gång jag skaffar bil så tänkte jag ha max 50-60% laddning. Jag har fyra mil till jobbet ( 8 mil Tor). Det blir ungefär 20 % av batteriet dagligen. Får lite kick-effekt av att spara ladda bilen varannan dag t.ex 50-30-10 och sedan ladda, alt börja på 55-60% om jag även ska göra lite körningar i stan eller om det är vinter med högre förbrukning. Är bara lite bekväm av mig och tänker det är skönt att slippa koppla in laddsladden varje dag. Det blir väl kanske ett minimalt slitage på bilens ladduttag och typ 2 kabeln också av frekvent användande. Ni får gärna ge mig argument för att ompröva mitt tänk och ladda på annat vis. Dock tillåter ju inte Tesla appen lägre laddning än 50% om den vill stoppa laddningen själv
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Holve »

Arn skrev: 11 aug 2024 14:51
Batteriets största fiende är timspotsavtal på elen. Det är lätt att frestas att ladda bilen till 80-90 % när elen är på minuspriser.

Detta är min ena synd i livet som elbilsägare och nästa synd är att jag hade ett avtal på snabbladdning under två månader när jag laddade bilen under denna tid ofta från låga procents till 90 % som Tesla hade som övre gräns.

Har 71-72 kw kvar i mitt batteri på 82kw så ungefär 12-13 % degradering. Det positiva är dock att detta inte märks noterbart i verklighet där jag nyligen kom 520 km, dock relativt försiktig körning speciellt mot slutet.

Nästa gång jag skaffar bil så tänkte jag ha max 50-60% laddning. Jag har fyra mil till jobbet ( 8 mil Tor). Det blir ungefär 20 % av batteriet dagligen. Får lite kick-effekt av att spara ladda bilen varannan dag t.ex 50-30-10 och sedan ladda, alt börja på 55-60% om jag även ska göra lite körningar i stan eller om det är vinter med högre förbrukning. Är bara lite bekväm av mig och tänker det är skönt att slippa koppla in laddsladden varje dag. Det blir väl kanske ett minimalt slitage på bilens ladduttag och typ 2 kabeln också av frekvent användande. Ni får gärna ge mig argument för att ompröva mitt tänk och ladda på annat vis. Dock tillåter ju inte Tesla appen lägre laddning än 50% om den vill stoppa laddningen själv
Jag gör precis så. Laddar till 50%. Kör ca 11 mil per dag. Ligger på 77kwh efter 2000mil, 4 månader.
2,5% degradering.
Tittar jag i Tessie appen så ligger jag konstant under fleet average? Har aldrig sett någon högre siffra än 78 kWh.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 11 aug 2024 14:51
Får lite kick-effekt av att spara ladda bilen varannan dag t.ex 50-30-10 och sedan ladda, alt börja på 55-60% om jag även ska göra lite körningar i stan eller om det är vinter med högre förbrukning.
Calendar aging är väldigt lika 55/60% ned till 30% sann SOC, Dvs cirka 25% på displayen.

Så länge batteriet ligger mellan 25% och 55/60% indikerat så är den i princip lika.

När du går under 25% indikerat minskar calendar aging en liten, jätteliten aning.

Vinsten för calendar aging blir inte stor av att komma med till 10%, dvs ca 15% sann SOC.
IMG_1548.jpeg
Denna bild visar ioffsg tesla model 3-celler med NCA-kemi, men det skiljer inte så mycket mellan kemierna i detta fall.
Principiellt sliter mindre cykler mindre än större och små cykler sliter minst mellan 55-35%.
Den årliga cykliska degraderingen är inte stor för normalanvändaren och än mindre för den som kör små cykler under 55%.
Men en del av vinsten med att bilen ibland står med riktigt låg SOC kommer ätas upp av att du har större cykler och inte cyklar i det optimalaste området om du inte laddar varje dag.
IMG_5171.jpeg

När jag började med min förra M3P ny, så valde jag 55% som daglig laddning eftersom det ger den optimala kombination med max range mot låg degradering.
Jag bestämde mig tidigt för att jag inte skulle krångla till det så det skulle bli besvärligt. Det skulle gå att minimera degraderingen totalt om det var en tävling, men det är inte värt att spara varje hundradels kWh, om man samtidigt inte kan ta bilen och köpa mjölk när det är slut för att man ”ska ladda imorgon”.

Jag laddade fullt > 30 gånger på 2.5 år, och det blev cirka 55/60 Supercharging-sessions.

Efter 2.5 år /6600 mil hade bilen 78.4kWh av de 82.1 kWh som den hade ny.
Hade kontakt med nuvarande ägare i våras, han kör INTE låg SOC men batteriet låg fortfarande på runt 77kWh. Hade legat ungegär mitt mellan, dvs 77.5 eller lite mer om jag hade bibehållit bilen med min laddtaktik. Den bilen är en av de första med 82.1-kWh batteri, byggd 17/10 2020.

Om man betänker att 82.1 kWh-batteriet är känsligare än de övriga och många tappar >10% på bara ett par år, inser man kanske vilken stor skillnad det blir med låg-SOC-strategin.
Det räcker med att överlag hålla bilen på eller under 55% (NCA) eller 60%(NMC) för att kapa bort en stor del sv degraderingen.

Man kan ställa sig frågan om det alls är värt att försöka minska degraderingen ytterligare.

Det jag försöker sprida är grunden för att minska degraderingen, främst pga calendar aging (men det gynnar även cyclic aging):

- Ladda inte mer än du behöver
- Ladda ofta (då behövs mindre i punkten ovan och cyklerna blir mindre).
- Ladda sent (minskar average SOC). Gäller speciellt när man går över 55/60%.

Gör man detta har man kapat bort en väldigt stor del av den årliga degraderingen. Då kan man utan några som helst problem ladda fullt när det behövs, och köra Supercharging när man reser utan att ens fundera om det är bra/dåligt.

Jag har skrivit väldigt många inlägg på teslamotorsclub.com och det är rätt vanligt att det ”far iväg” för folk. Man får alla möjliga ideer om timers och grejer för att konsta till det för att verkligen minimera degraderingen.

Det kunde man ju göra om det är en tävling men jag skulle inte vilja göra det med min egen bil.

Så, man har ju sitt eget val såklart men om vi tänker att en som kör low SOC med 60% i sin nya 3/Y med LG-batteriet kanske tappar 1-2% första året och om man verkligen tar i med alla knep kanske det går halvera till 0.5-1%.
Då är det första året och tappet minskar per år så man kanske bara uppnår 0.25% skillnad år fyra.

Det finns knep som garanterat ger effekt om man är ute efter det:
-T.ex ha bilen ute vintertid så att batteriets medeltemperatur blir mycket lägre. Det ger garanterat effekt men är det värt att den står ute om man har ett varmt garage att ställa den i?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Holve skrev: 12 aug 2024 16:45

Jag gör precis så. Laddar till 50%. Kör ca 11 mil per dag. Ligger på 77kwh efter 2000mil, 4 månader.
2,5% degradering.
Tittar jag i Tessie appen så ligger jag konstant under fleet average? Har aldrig sett någon högre siffra än 78 kWh.
Har du en 2024?

Tessie har ett antal begränsningar, bland annat bygger den på BMS range-data så den kan aldrig visa mer kapacitet än degraderingströskeln.
Oklart var den ligger men sannolikt under 79.2kWh som det var tidigare pga att man hade Panasonicbatteriet i USA.

Bilen är omcertifierad med kortare EPA-range pga nya EPA-regler och att även USA får LG-batteriet och jag gissar att degraderingströskeln är lägre än innan.
Du skulle kunna räkna fram det med energiappen och beräkningssättet för kapacitet.
Tessie utgår säkerligen från 78.8kWh som bstteriets märkta nykapacitet är.
Står det 78.8 inne i mätaren i Tessie?


I vart fall kommer du att ha tappat väldigt lite än så länge. Det brukar ta en månad eller två innan batterikapaciteten toppar med LG-batteriet. Du som kör mer hade kanske toppen efter 1 månad. Ligger med all sannolikhet över degraderingströskeln ännu så Tessie kan inte ”se” hela ditt batteris kapacitet.
Bara relaxxa, du kommer ha låg degradering.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Holve »

AAKEE skrev: 12 aug 2024 21:50
Holve skrev: 12 aug 2024 16:45

Jag gör precis så. Laddar till 50%. Kör ca 11 mil per dag. Ligger på 77kwh efter 2000mil, 4 månader.
2,5% degradering.
Tittar jag i Tessie appen så ligger jag konstant under fleet average? Har aldrig sett någon högre siffra än 78 kWh.
Har du en 2024?

Tessie har ett antal begränsningar, bland annat bygger den på BMS range-data så den kan aldrig visa mer kapacitet än degraderingströskeln.
Oklart var den ligger men sannolikt under 79.2kWh som det var tidigare pga att man hade Panasonicbatteriet i USA.

Bilen är omcertifierad med kortare EPA-range pga nya EPA-regler och att även USA får LG-batteriet och jag gissar att degraderingströskeln är lägre än innan.
Du skulle kunna räkna fram det med energiappen och beräkningssättet för kapacitet.
Tessie utgår säkerligen från 78.8kWh som bstteriets märkta nykapacitet är.
Står det 78.8 inne i mätaren i Tessie?


I vart fall kommer du att ha tappat väldigt lite än så länge. Det brukar ta en månad eller två innan batterikapaciteten toppar med LG-batteriet. Du som kör mer hade kanske toppen efter 1 månad. Ligger med all sannolikhet över degraderingströskeln ännu så Tessie kan inte ”se” hela ditt batteris kapacitet.
Bara relaxxa, du kommer ha låg degradering.
Ja, jag har en 24a. Uttagen i slutet på April.
Det står 78,8 kWh i Tessie.

Jag har kollat med energigrafen rätt ofta. Det verkar stämma bra med vad Tessie rapporterar.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Holve skrev: 13 aug 2024 17:53
Ja, jag har en 24a. Uttagen i slutet på April.
Det står 78,8 kWh i Tessie.

Jag har kollat med energigrafen rätt ofta. Det verkar stämma bra med vad Tessie rapporterar.
Tessie brukar räkna rätt men är begränsad av degraderingströskeln, och det är energigrafen också så de kommer bägge visa för lågt värde om batteriets kapacitet ligger över tröskeln…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4138
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 10 aug 2024 19:58
Tellus skrev: 10 aug 2024 16:50
Laddade till 99% sen sov den nån timme, SOC då 97/96%
NFP 67,5. Energigrafen ger 67,7
Energigrafen är bara en baklängesberäkning som utgår från NFP, så man har ingen nytta av den om man redan har NFP.
Tellus skrev: 10 aug 2024 16:50
Dom kanske cappat dom gamla via någon uppdatering då 5-6kWh "borta" enligt BMS på 6 månader
Nej, det är absolut inte troligt.

Det var som sagt runt 71kWh jag räknade fram väl? Då hade jag inte alla data på hur bilen laddats sen ny osv.
Det är inte så troligt att den håller speciellt mycket över det, vi kan ioffsg räkna på exakta data och se var vi borde hamna. Jag är nog på 200 bilar nu och det har sällan blivit fel mer än 1% eller 1kWh.

När du hade 72-73kWh var det troligt en överskattande BMS som visade det.
Batterikapaciteten är det mest troligt ingen större skillnad på (om inte tex imbalance farit iväg ordentligt = nåt fel håller på att utvecklas men det skulle jag inte tro).

Tesla har nog inte cappat något på dessa bilar.
Vad hade du för cellspänning när du laddade till 99%?
Att SOC sjönk såpass mycket tyder på antingen imbalance och balansering som drog lite ström eller kanske att cellerna börjar vara trötta och inte orkar hålla 4.18-4.20V.

Tellus skrev: 10 aug 2024 16:50

Kan man se status via nån app vad flottans snitt ligger på?
https://teslalogger.de/degradation.php

Välj M3P där. (Det är pre 2021).

Här baseras det på mil (km) men vi vet att det eg. är tiden som styr absolut mest.
Men har bilen gått ungefär som snittet så…
Alternativt att du går in på fem år = 10k mil ungefär.

Degraderingströskeln är 76kWh och max range var 499km (310 miles) så varje km är värd 152Wh.

Teslafi har nog två veckors gratistest.
Jag tror jag skulle kunna ge 4v men vill du bara se liknande bilars status just nu då är ju två veckor mer än tillräcklig test.
(Charges -Battery report så ser du din bil mot övriga. Det går ställa in hur dtort område man vill att övriga skall vara).


IMG_0238.jpeg


Med det sagt, det bästa sättet att kolla om BMS är upp-f****d är att kolla hur SOC rör sig efter körning. Jag rekommemderar det.

Jag har tagit fram en metod för att räkna fram batterikapaciteten, kopplat till det. Hade min BMS off på min M3P vid ett tillfälle och hade ju rätt låg kapacitet på Plaiden när jag tog ut den, bägge ggr har jag haft nytta sv det.
Och det har blivit rätt så till vida att BMS sedermera har kommit fram till samma resultat.
Jag kan posta en länk sen till beskrivning på hur man gör. Man får fram batterikapaciteten.
Balansering och cellvolt ser bra ut, 443km vid 100% men kunde köra 5km @ 150Wh innan km börja sjunka. Så den räknar km på nominal full pack, inte nominal remaining
IMG_8330.jpeg
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Elmil »

Tellus skrev: 14 aug 2024 09:29

Balansering och cellvolt ser bra ut, 443km vid 100% men kunde köra 5km @ 150Wh innan km börja sjunka. Så den räknar km på nominal full pack, inte nominal remaining
Jag ser liknande på min LR-19 (bara 6500 mil), vid laddning till 100% går Nominal remaining förbi NFP och SOC till 101%, men det justeras när laddningen stoppas. I min bil visar sig den sämsta cellen tydligt både som Max cell voltage vid laddslut (4.19-4.20V) och som Min cell voltage från 50-60% och neråt (i vila). Det medför väl att det är den cellen som avgör totala kapaciteten i batteriet.

Nu har helt plötsligt CAC-värdena börjat fungera i SMT på min gamla iPad och där ser jag också samma cell stå för lägsta kapacitet, 198Ah, mot medel 205Ah och max 207Ah..

Jag har NFP 69.4kWh just nu...
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 14 aug 2024 09:29
Balansering och cellvolt ser bra ut, 443km vid 100% men kunde köra 5km @ 150Wh innan km börja sjunka. Så den räknar km på nominal full pack, inte nominal remaining
Exakt.

Har du kollat hur SOC uppför sig de första 30-45minuterna omedelbart efter en lite längre körning (bilen måste ha vilat liknande innan) ?

Det är det i särklass bästa sättet att kolla om BMS är rätt eller fel ute. Det är världsklass på det testet rent.

Med SMT är det lätt att tyda tiondels SOC.
Utan SMT får man ta räckvidden vid batteriet i km.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Arn »

Tack AAKEE för bra tråd. Om man nu har "syndat" och tappat ca 12% efter 3,5 år på 82kw batteriet, Hur påverkas den fortsatta batterihälsan närmaste två åren om man i fortsättningen håller sig till optimalt laddningsbeteende jämfört med att låta bilen ligga på hög soc 80-90 % stora delar av tiden?

Hur mycket hade man kunnat tappa som minst på detta batteri om man hade laddat enligt dina rekommendationer till max 60 % och enstaka full ( eller 90%) laddningar/supercharging inför lång resor?
Oryd
Inlägg: 152
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Oryd »

Oryd skrev: 16 jul 2024 23:11
Elmil skrev: 20 jul 2023 13:54
Oryd skrev: 20 jul 2023 12:30
Elmil skrev: 30 apr 2023 16:18
Oryd skrev: 30 apr 2023 11:43
Ok, tack, säkert en förklaring.
Men ändå synd att dom tog bort för det var enkelt sätt hålla koll på variationer i batteriets prestanda.
Nu måste du ju ladda 100% varje gång för att få en uppskattning hur mycket du har kvar i km.
Om du ändå har laddkabeln i så behöver du inte ladda till 100%. Det räcker att dra upp laddgränsen (i bilen) till 100% så visar den räckvidden om du byter till km, precis som det var i appen.
Verkar som Tesla tagit bort den funktionen i bilen också precis som i appen. Eller funkar det i din bil fortfarande?
Japp, men bara på den lilla inforaden direkt under batterisymbolen på huvudskärmen, inte i laddningsmenyn...
kmladd.jpg
Har den här funktionen nu tagits bort även i bilen?
Vet någon varför funktionen har tagits bort?
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Elmil »

Oryd skrev: 14 aug 2024 19:51
Oryd skrev: 16 jul 2024 23:11
Elmil skrev: 20 jul 2023 13:54
Oryd skrev: 20 jul 2023 12:30
Elmil skrev: 30 apr 2023 16:18

Om du ändå har laddkabeln i så behöver du inte ladda till 100%. Det räcker att dra upp laddgränsen (i bilen) till 100% så visar den räckvidden om du byter till km, precis som det var i appen.
Verkar som Tesla tagit bort den funktionen i bilen också precis som i appen. Eller funkar det i din bil fortfarande?
Japp, men bara på den lilla inforaden direkt under batterisymbolen på huvudskärmen, inte i laddningsmenyn...
kmladd.jpg
Har den här funktionen nu tagits bort även i bilen?
Vet någon varför funktionen har tagits bort?
Den är inte borta i bilen. Inte svårt att kolla själv heller.. ;)
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Jojje167 »

Minns inte vilken tråd jag skrev i förut men gör en update här på min 3 LR 2021 med 12.000 mil.

Har 82,1 kWh packet (E3LD) med 70,4 kWh nominal full pack (14,2% degradering), men tessie säger 13,6%.
Det speciella är att bufferten har blivit ovanligt stor och ligger i dagsläget på 5,02 kWh.

Igår stötte jag dock på patrull. Fick upp felkoden "BMS_a079 Kan ej ladda - maximal laddningsnivå uppnådd" vilket betyder att det är dags för byte av stora batteriet. Ärende skickat och batteri är beställt men med oklar leveranstid. Bilen fungerar som vanligt men tar varken AC eller DC-laddning, plus att jag inte har batteri nog för att ta mig till närmsta SC (~30 mil enkel väg) så då får bilen åka bärgare dit. Återstår att se vad jag får för batteri sedan men antar att det blir E3LD igen.

Kollade även cell imbalance som nu ligger på 25 mV (har tidigare legat på runt 2-9 mV).
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 14 aug 2024 16:04
Tack AAKEE för bra tråd. Om man nu har "syndat" och tappat ca 12% efter 3,5 år på 82kw batteriet, Hur påverkas den fortsatta batterihälsan närmaste två åren om man i fortsättningen håller sig till optimalt laddningsbeteende jämfört med att låta bilen ligga på hög soc 80-90 % stora delar av tiden?
Du minst halverar den kommande degraderingen. Det är rent utav möjligt att du får igen aningen kapacitet genom att cykla med lägre SOC. Inget garanterat, men det skulle kunna bli så.
(Jag har sett kapaciteten gå ned ~0.5-1kWh under långa resor med många SuC, och sedan sett den gå upp när man är hemma och kör låg SOC och mindre cykler. I början trodde jag det var BMS som var fel ute men när jag lärde mig att se indikationerna på när BMS har fel kunde jag se att det faktiskt stämde att batteriet återtog kapacitet. (Det stämmer överens med forskningsresultaten, så det är inte oväntat).

Med fortsatt 80-90% kanske du tappar 2-3% ytterligare och med max 55% generellt halveras det, gissningsvis tappar du inte just mer än 1% till på de två åren.

Arn skrev: 14 aug 2024 16:04

Hur mycket hade man kunnat tappa som minst på detta batteri om man hade laddat enligt dina rekommendationer till max 60 % och enstaka full ( eller 90%) laddningar/supercharging inför lång resor?
Min tidigare M3P (tidig 2021, byggd 20201017) hade 78.4kWh när jag sålde den efter på dagen exakt 2.5år och 6600 mil
(4.5% degradering räknat utifrån 82.1kWh).

Hade kontakt med nya ägaren, som inte kör low SOC i våras, då var bilen i princip 3.5 år och hade gått ~8000mil någonstans.
Vi fick fram 76.8-77kWh kapacitet, men det beror på att sista året har den laddat dagligt till 80%. (Det blir 6% degradering så fortfarande väldigt bra jämfört med den normala Teslan med det batteriet).
Enligt min plan skulle den bilen haft 77.7-77.8kWh (lite drygt 5% degradering) efter 3.5 år, bilen följde planen till punkt och pricka så den hade med all säkerhet legat däromkring. Vi kan se att nya ägarens höga SOC nästan exakt dubblerat degraderingen mot det den hade haft om jag hade haft den kvar.

(Jag laddade ganska ofta till 100%, drygt 30ggr på 2,5 år så i snitt 1/månad och jag hade 55-60 SuC sessions. Använde även accelerationen ganska ofta :-). Det hade möjligen gått att minska degraderingen aningen ytterligare men det hade tagit bort mycket roligt, så det hade inte vart värt det.
100% och SuC ger nästan inte någon märkbar degradering ändå, speciellt inte om kör låg SOC och gnuggar batteriet med små cykler eftersom det får batteriet att återhämta sig en del.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Jojje167 skrev: 14 aug 2024 20:43
Har 82,1 kWh packet (E3LD) med 70,4 kWh nominal full pack (14,2% degradering), men tessie säger 13,6%.
Det speciella är att bufferten har blivit ovanligt stor och ligger i dagsläget på 5,02 kWh.
Säger Tessie nykapacitet 82.1kWh (inne i ”mätaren”) ?
Jojje167 skrev: 14 aug 2024 20:43
Igår stötte jag dock på patrull. Fick upp felkoden "BMS_a079 Kan ej ladda - maximal laddningsnivå uppnådd" vilket betyder att det är dags för byte av stora batteriet. Ärende skickat och batteri är beställt men med oklar leveranstid. Bilen fungerar som vanligt men tar varken AC eller DC-laddning, plus att jag inte har batteri nog för att ta mig till närmsta SC (~30 mil enkel väg) så då får bilen åka bärgare dit. Återstår att se vad jag får för batteri sedan men antar att det blir E3LD igen.

Kollade även cell imbalance som nu ligger på 25 mV (har tidigare legat på runt 2-9 mV).
Det var ju tråkigt.

Undrar om det finns en koppling till att buffern ökat? Har koll på en bil till via en bekant i Tyskland på en bil med ökande buffer.

BMS_a079 är en sv koderna som brukar förekomma på de Kinabyggda M3P-orna.

Din LR är väl en 21 byggd i Fremont så då är det nog inte helt väntat.
Med lite tur får du ett mindre degraderat batteri, har du otur kanske de monterar vilken skit som helst? :shock:
Kolla labeln på batteriet när du fått det nya, och återkom + info om kapaciteten såklart.
Se till att ha några skärmdumpar med nominal full pack att använda som ”bevis” om kapaciteten men dra inte upp det innan bytet tror jag. Bara om de gör som det har gjorts i Tyskland, dvs stoppats i ”vad som helst” i garantibytet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar