Arn skrev: ↑11 aug 2024 14:51
Får lite kick-effekt av att spara ladda bilen varannan dag t.ex 50-30-10 och sedan ladda, alt börja på 55-60% om jag även ska göra lite körningar i stan eller om det är vinter med högre förbrukning.
Calendar aging är väldigt lika 55/60% ned till 30% sann SOC, Dvs cirka 25% på displayen.
Så länge batteriet ligger mellan 25% och 55/60% indikerat så är den i princip lika.
När du går under 25% indikerat minskar calendar aging en liten, jätteliten aning.
Vinsten för calendar aging blir inte stor av att komma med till 10%, dvs ca 15% sann SOC.
Denna bild visar ioffsg tesla model 3-celler med NCA-kemi, men det skiljer inte så mycket mellan kemierna i detta fall.
Principiellt sliter mindre cykler mindre än större och små cykler sliter minst mellan 55-35%.
Den årliga cykliska degraderingen är inte stor för normalanvändaren och än mindre för den som kör små cykler under 55%.
Men en del av vinsten med att bilen ibland står med riktigt låg SOC kommer ätas upp av att du har större cykler och inte cyklar i det optimalaste området om du inte laddar varje dag.
När jag började med min förra M3P ny, så valde jag 55% som daglig laddning eftersom det ger den optimala kombination med max range mot låg degradering.
Jag bestämde mig tidigt för att jag inte skulle krångla till det så det skulle bli besvärligt. Det skulle gå att minimera degraderingen totalt om det var en tävling, men det är inte värt att spara varje hundradels kWh, om man samtidigt inte kan ta bilen och köpa mjölk när det är slut för att man ”ska ladda imorgon”.
Jag laddade fullt > 30 gånger på 2.5 år, och det blev cirka 55/60 Supercharging-sessions.
Efter 2.5 år /6600 mil hade bilen 78.4kWh av de 82.1 kWh som den hade ny.
Hade kontakt med nuvarande ägare i våras, han kör INTE låg SOC men batteriet låg fortfarande på runt 77kWh. Hade legat ungegär mitt mellan, dvs 77.5 eller lite mer om jag hade bibehållit bilen med min laddtaktik. Den bilen är en av de första med 82.1-kWh batteri, byggd 17/10 2020.
Om man betänker att 82.1 kWh-batteriet är känsligare än de övriga och många tappar >10% på bara ett par år, inser man kanske vilken stor skillnad det blir med låg-SOC-strategin.
Det räcker med att överlag hålla bilen på eller under 55% (NCA) eller 60%(NMC) för att kapa bort en stor del sv degraderingen.
Man kan ställa sig frågan om det alls är värt att försöka minska degraderingen ytterligare.
Det jag försöker sprida är grunden för att minska degraderingen, främst pga calendar aging (men det gynnar även cyclic aging):
- Ladda inte mer än du behöver
- Ladda ofta (då behövs mindre i punkten ovan och cyklerna blir mindre).
- Ladda sent (minskar average SOC). Gäller speciellt när man går över 55/60%.
Gör man detta har man kapat bort en väldigt stor del av den årliga degraderingen. Då kan man utan några som helst problem ladda fullt när det behövs, och köra Supercharging när man reser utan att ens fundera om det är bra/dåligt.
Jag har skrivit väldigt många inlägg på teslamotorsclub.com och det är rätt vanligt att det ”far iväg” för folk. Man får alla möjliga ideer om timers och grejer för att konsta till det för att verkligen
minimera degraderingen.
Det kunde man ju göra om det är en tävling men jag skulle inte vilja göra det med min egen bil.
Så, man har ju sitt eget val såklart men om vi tänker att en som kör low SOC med 60% i sin nya 3/Y med LG-batteriet kanske tappar 1-2% första året och om man verkligen tar i med alla knep kanske det går halvera till 0.5-1%.
Då är det första året och tappet minskar per år så man kanske bara uppnår 0.25% skillnad år fyra.
Det finns knep som garanterat ger effekt om man är ute efter det:
-T.ex ha bilen ute vintertid så att batteriets medeltemperatur blir mycket lägre. Det ger garanterat effekt men är det värt att den står ute om man har ett varmt garage att ställa den i?