Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

joelfrodin

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av joelfrodin »

Var på väg hem från Sälen i helgen -32 grader, jag hade stora släpkärran på och takbox, Förbrukningen låg runt 5 :D, och tempen i kupen var inte helt 100% men godkänt. Stannade på laddstation, bilen stod en bra stund och värmde batterier innan den började snabbladda trotts att den hade försökt förvärma batteriet hela resan. Allt eftersom steg tempen ute till -25, då återkom full värme till kupe och förbrukningen sjönk till 4,1. Så jag misstänker att under -25 har Teslan lite bekymmer med, men det inträffar inte så ofta för mig.

Skulle tro att det är bättre att avbryta förvärmning då det straffar räckvidden rejält i sträng kyla, och bara ta att det tar några minuter när man kommer fram till laddstationen för bilen att värma batteriet till ok nivå, istället för att den ska kämpa i fartvinden och försöka hitta lite värme.
Användarvisningsbild
MattiPekka
Teslaägare

Inlägg av MattiPekka »

Fysikens lagar rår ju ingen på, så om det är kallare än en viss temperatur borde bilen förstå det och sluta försöka åstadkomma något den ändå inte kommer kunna uppnå. Väntar hellre lite vid laddaren än att bilen lönlöst tömmer batteriet för att försöka spara minuter vid laddning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

MattiPekka skrev: 13 jan 2024 08:12
Fysikens lagar rår ju ingen på, så om det är kallare än en viss temperatur borde bilen förstå det och sluta försöka åstadkomma något den ändå inte kommer kunna uppnå. Väntar hellre lite vid laddaren än att bilen lönlöst tömmer batteriet för att försöka spara minuter vid laddning.
Varken min tidigare M3P -21 eller S -23 har haft problem att förvärma. Batteriet når måltempersturen.
Jag har tillgång till att se celltemperaturen och det har fungerat utan problem.
Laddade sist i -35 i Lycksele, helt normalt och temperaturen i batteriet steg som vanligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
MRPJ

Inlägg av MRPJ »

35 minus större delen av januari. Får säga att det fungerar helt utan anmärkning. Model y 2022.

Men irriterar skiten ur mig att den slår av värmen bak. Jag har hunder i skuffen och måste altid aktivera värmen där manuellt.

Sen så blir mittkonsollen iskall när man inte har luftflöde genom den.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

MRPJ skrev: 21 jan 2024 21:11
35 minus större delen av januari. Får säga att det fungerar helt utan anmärkning. Model y 2022.

Men irriterar skiten ur mig att den slår av värmen bak. Jag har hunder i skuffen och måste altid aktivera värmen där manuellt.

Lägg lite vikt, en ryggsäck eller något på ett säte bak.
I min model s så behålls värmen på bak vid nästa färd, även utan vikt.
Den blir också för kall fram(kalla zoner) om jag inte har på värme bak.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
MRPJ

Inlägg av MRPJ »

Tellus skrev: 21 jan 2024 21:20

Lägg lite vikt, en ryggsäck eller något på ett säte bak.
I min model s så behålls värmen på bak vid nästa färd, även utan vikt.
Den blir också för kall fram(kalla zoner) om jag inte har på värme bak.
Jo... det funkar. Och då måste man ha säkerhetsbältet fäst så man slipper den varningen... och S K A. M A N V E R K L I G E N behöva fjanta med sånt... 😳
Användarvisningsbild
Teslarob
Teslaägare

Inlägg av Teslarob »

Dum fråga men hur aktiverar man värmen bak. När jag tittar ser jag bara möjlighet att aktivera sätesvärme bak. Ser inte att det finns någon annan inställning för baksätet?
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Teslarob skrev: 22 jan 2024 08:16

Dum fråga men hur aktiverar man värmen bak. När jag tittar ser jag bara möjlighet att aktivera sätesvärme bak. Ser inte att det finns någon annan inställning för baksätet?
Du väljer Bak i klimatanläggningen och startar med knappen upptill där.
Screenshot_20240119_113135_Gallery.jpg
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin705425

Inlägg av MNA »

Tycker de har funkat bra så länge värmepumpen och ac kompressorn är hela. Fick byta båda den 2 januari, sen gick det två veckor och då for ac kompressorn (neongul olja under bilen). Så nu står den på SC och har gjort så i en vecka, beräknas bli klar den 8 februari. Rätt drygt att vara utan bilen men det ska nog lösa sig. 😛
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Skriv svar