Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mar 2014 09:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Top12 »

Detta drabbar alla märken idag, alla märken är beroende av att SuC underhålls. Hela omställningen i Sverige kommer på skam. Facket har för mycket makt, vi BEV ägare behöver slå oss samman och uppvakta regeringen.
Brages
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Brages »

Brages skrev: 27 nov 2023 20:38
roffe_s skrev: 27 nov 2023 20:00
Sevir87 skrev: 27 nov 2023 19:45
Sfbones skrev: 27 nov 2023 18:31
Bekräftelse från Transportstyrelsen på SVT:
”Transportstyrelsen har tagit emot ett interimistiskt beslut från Norrköpings tingsrätt att inom 7 dagar samtycka till att Tesla hämtar ut registreringsskyltar direkt från vår skylttillverkare”, det säger Anna Berggrund, direktör för avdelning Fordonsinformation på Transportstyrelsen i en kommentar till SVT.

”Vi på Transportstyrelsen behöver nu analysera beskedet och bedöma vad detta får för konsekvenser för oss och vilka åtgärder som skulle kunna behöva vidtas för att verkställa beslutet. Det är i nuläget för tidigt att säga exakt vad det skulle innebära” fortsätter Berggrund.
Låter lite som dom vill bestrida beslutet, eller bara jag som tolkar det så?
Njae, det interimistiska (eller tillfälliga) beslutet behöver de inte bestrida, när dom väl faller undanröjs det beslutet. Transportstyrelsen har inget val, de har stämts inför domstol och kommer att utveckla sina argument där. Det interimistiska beslutet är enbart ett sätt för domstolen att undanröja alltför svåra konsekvenser för kärande under den tid som förflyter till dess målet kan prövas. I vissa fall kan det interimistiska beslutet ses som en indikation om ett slutligt ställningstagande, men detta mål är nog i sig så komplicerat med prejudicerande ställningstaganden kring myndigheters egna rådighet i förhållande till lagen om offentlig upphandling av tjänster etc att det vore att ta det ett steg för långt.

Kan en inhibitation av Transportstyrelsens beslut och ställningstagande utgöra en fara för myndigheterna? Innebär det en svår skada för käranden att inte kunna registrera sina fordon inför försäljning om det kanske tar 2-3 månader innan målet kan prövas? Jag tror personligen det är på den nivån dagens beslut ska betraktas…
Jag utesluter inte att man bestrider interimsbeslutet eller konstruerar en ny situation som gör det ”omöjligt” att låta Tesla hämta skyltarna. De kanske inte får släppa ifrån sig personuppgifter till en underleverantör *trumvirvel* :D

Jag hoppas jag har fel
:roll:
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

josve skrev: 04 dec 2023 16:39
WilleTesla skrev: 04 dec 2023 16:30
"Säkerhetsaspekterna vid ett utlämnande inte har blivit tillräckligt belysta"

Man häpnar...

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/tr ... sla-malet/
Det står ”Beslutet är också oklart eftersom det inte säger någonting om hur tingsrätten egentligen har tänkt sig hur Tesla ska hämta sina skyltar, säger Anna Berggrund, avdelningsdirektör vid Transportstyrelsen i pressmeddelandet.”

Istället för att dra frågan vidare i domstol,
varför inte bara lösa ”problemet”? Suck.
Kan det vara så att myndigheten inte får agera på "eget bevåg" utanför givna instruktioner? Eller vågar man inte ta initiativ? Måste regeringen utfärda dessa alternativa instruktioner efter en liten utredning?
Oavsett vad så ser man ju stora röda blinkande lampor. Tänk om Försvarsmakten skulle funka på samma sätt när ryssen inte gör som vi planerat.
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 190
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Teslabilen2023 »

josve skrev: 04 dec 2023 16:39
WilleTesla skrev: 04 dec 2023 16:30
"Säkerhetsaspekterna vid ett utlämnande inte har blivit tillräckligt belysta"

Man häpnar...

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/tr ... sla-malet/
Det står ”Beslutet är också oklart eftersom det inte säger någonting om hur tingsrätten egentligen har tänkt sig hur Tesla ska hämta sina skyltar, säger Anna Berggrund, avdelningsdirektör vid Transportstyrelsen i pressmeddelandet.”

Istället för att dra frågan vidare i domstol,
varför inte bara lösa ”problemet”? Suck.
Jonas Bjelfvenstam, GD på Transportstyrelsen. Sosse och fd fackligt aktiv. Statssekreterare hos Ulrica Messing. Vem är förvånad?
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Ja nu är det upp till hovrätten att fatta beslut om verkställigheten av tingsrättens beslut. Enligt Anna Berggrund är överklagandet inte ett ställningstagande..., Hm
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av lem »

TS motivering förvånar!

Tingsrätt o hovrätt kan förhala detta månadsvis/årsvis!!
När blir logistiken med olevererade bilar ett rejält problem för tesla? Låter man leverera ut utan skyltar/gulskylt?
Tycker tesla gott kan trycka upp egna skyltar och hänvisa till force major! Vore kul att runda stolpskottet på TS…. Allmänheten skulle inte bry sig om lagligheten. Polisen har annat att syssla med just nu!

Lövén är inte statsminister längre! Vore kul om han uttalade sig! Han var väl Metalls ordförande innan?

Vem är ansvarig minister för TS?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Brages
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Brages »

WilleTesla skrev: 04 dec 2023 16:57
Ja nu är det upp till hovrätten att fatta beslut om verkställigheten av tingsrättens beslut. Enligt Anna Berggrund är överklagandet inte ett ställningstagande..., Hm
Eftersom hon säger att det inte är ett ställningstagande kan det ju inte vara det :D Lex DPRK
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Beroende på hovrättens beslut så kan detta mycket väl sluta i EU-domstol. En dom som i så fall kan påverka den svenska modellens framtid.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av max001 »

iAkita skrev: 03 dec 2023 22:01
Vilket härligt sätt den här tråden utvecklats på den senaste tiden. Jag trodde kärnkraftstråden skulle bli svårslagen, men ack så fel jag hade. Att Familjeliv och Flashback en dag skulle framstå som jämbördiga eller till och med mer sakliga/mogna samtalsrum än Teslaclubswedens forum var svårt att tänkta sig för ett par år sedan.
Så är det. Bra formulerat!
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

WilleTesla skrev: 04 dec 2023 17:33
Beroende på hovrättens beslut så kan detta mycket väl sluta i EU-domstol. En dom som i så fall kan påverka den svenska modellens framtid.
Det är hög tid!
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

lem skrev: 04 dec 2023 17:02


Lövén är inte statsminister längre! Vore kul om han uttalade sig! Han var väl Metalls ordförande innan?

Har du missat att han har uttalat sig?
Han sa i princip att man ska bojkotta företag utan kollektivavtal, men han glömde berätta att han själv jobbar på ett företag utan kollektivavtal.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

lem skrev: 03 dec 2023 13:28
Hittade strejk-trådarna i ägar-forumet. Det var intressant hur man röstade!

Speciellt att 20% accepterade blockaden av icke tesla verkstäder!! Jag tycker man gått långt över alla gränser och borde hitta på något som visar det orimliga. Varför skall jag förvägras reparation i oöverskådlig tid? Och vara hypernervös för en liten krock!
Tänk om
- kassörskan på Ica frågar om Du är kom hit i en tesla och vägrar betjäna dig
- akutmottagningen frågar om Du kör tesla och kastar ut Dig om Du svarar ja!

Jag önskar djävlas med veli-Pekka och hans förbannade fackförbund! Ingen pardon!
- protester vid deras tält
- blockera deras entré? Adress? 10 teslor ockuperar deras p-garage…
- hjälpa tesla producera skyltar
- köra runt med reg skylt med samma bokstäver som veli-pekkas bil. Tänk om 100 bilar gjorde detta!!
- köra bud åt tesla för lösa reservdelar när posten vägrar
- gräva upp ALLT om Veli-Pekka och Metalls maktfullkomligheter.
- DIY tips för att hålla igång våra bilar
KRIG!!
PS
Jag har varit facklig förtroendeman men tycker Metall gått för långt! Några måste markera!
DS

Vissa kanske är kapabla att se konflikten i ett större perspektiv och tycka saker som går emot egen vinning?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Någon som har läst hela Transportstyrelsens överklagande och kan länka till det?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7420
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Så TS får böta en miljon kronor nu?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

TiborBlomhall skrev: 04 dec 2023 20:31
Så TS får böta en miljon kronor nu?
Transportstyrelsen menar i sin överklagan att statliga myndigheter inte kan vitesbeläggas i denna typ av mål. Så det återstår väl att se. Men det känns som att Norrköpings tingsrätt borde beaktat saken mer noggrant, innan de fattade sitt vad jag tror förhastade interimistiska beslut.

Edit: Sen beror det ju på hur snabbt Hovrätten handlägger ärendet och Transportstyrelsens begäran om inhibition också.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

Det känns som om hela gamla DDR-Sverige nu gaddar ihop sig mot Tesla, med sossestyrda myndigheter och ett politiskt etablissemang med kavaj och ryggsäck. Tyvärr är även många så kallade borgerliga tyckare så indoktrinerade kring den svenska modellens förträfflighet att de inte ser det absurda i att man i de anställdas namn kör över just de anställda.

Musk har sagt mycket idiotiskt på senaste tiden men det han sade om facket i intervjun häromdagen var spot on. Om de anställda känner att de måste sluta sig samman i ett fackförbund har man misslyckats som företag. Det går inte att lyckas som företag med en "herrar och bönder"-mentalitet, alla måste dra åt samma håll även om man kan ha kortsiktigt motstridiga intressen. Han öppnade för en majoritetsröstning kring om de anställda ska vara organiserade i ett fack eller inte, men den typen av direkt demokrati accepterar ju inte facken, de vill ha en minoritetens diktatur.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MarcusC »

Nu ska Tesla ha öppnat SC i Jönköping (fick precis mail om det).
Undrar om facket har ett extra tält som de måste slå upp där nu med
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av nek0 »

MarcusC skrev: 04 dec 2023 21:44
Nu ska Tesla ha öppnat SC i Jönköping (fick precis mail om det).
Undrar om facket har ett extra tält som de måste slå upp där nu med
Jo det har de. Facket är där på invigningen.
Harry Haffa
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 nov 2023 23:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Harry Haffa »

iAkita skrev: 04 dec 2023 20:37
TiborBlomhall skrev: 04 dec 2023 20:31
Så TS får böta en miljon kronor nu?
Transportstyrelsen menar i sin överklagan att statliga myndigheter inte kan vitesbeläggas i denna typ av mål. Så det återstår väl att se. Men det känns som att Norrköpings tingsrätt borde beaktat saken mer noggrant, innan de fattade sitt vad jag tror förhastade interimistiska beslut.

Edit: Sen beror det ju på hur snabbt Hovrätten handlägger ärendet och Transportstyrelsens begäran om inhibition också.
Tingsrätten har ju gjort en helt korrekt bedömning. Det är bara ”gammel sossarna” på TS som vägrar rätta in sig i ledet. Pinsamt agerande av en myndighet. Men TS är ju full av sossar, så alltså ingen överraskning.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
diskantbroms
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 nov 2023 20:57
Ort: Jönköping

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av diskantbroms »

MartinG skrev: 04 dec 2023 21:12
Musk har sagt mycket idiotiskt på senaste tiden men det han sade om facket i intervjun häromdagen var spot on. Om de anställda känner att de måste sluta sig samman i ett fackförbund har man misslyckats som företag. Det går inte att lyckas som företag med en "herrar och bönder"-mentalitet, alla måste dra åt samma håll även om man kan ha kortsiktigt motstridiga intressen. Han öppnade för en majoritetsröstning kring om de anställda ska vara organiserade i ett fack eller inte, men den typen av direkt demokrati accepterar ju inte facken, de vill ha en minoritetens diktatur.
Tycker Elon förklarar sig väldigt bra. Håller med honom.
För de som inte sett intervjun så hittar ni den här:
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Harry Haffa skrev: 04 dec 2023 21:57
iAkita skrev: 04 dec 2023 20:37
TiborBlomhall skrev: 04 dec 2023 20:31
Så TS får böta en miljon kronor nu?
Transportstyrelsen menar i sin överklagan att statliga myndigheter inte kan vitesbeläggas i denna typ av mål. Så det återstår väl att se. Men det känns som att Norrköpings tingsrätt borde beaktat saken mer noggrant, innan de fattade sitt vad jag tror förhastade interimistiska beslut.

Edit: Sen beror det ju på hur snabbt Hovrätten handlägger ärendet och Transportstyrelsens begäran om inhibition också.
Tingsrätten har ju gjort en helt korrekt bedömning. Det är bara ”gammel sossarna” på TS som vägrar rätta in sig i ledet. Pinsamt agerande av en myndighet. Men TS är ju full av sossar, så alltså ingen överraskning.
Mycket sossar är det. Jag har skrivit det förut och det gäller fortfarande: Vill du diskutera med den sortens "argument" så får du göra det med någon annan. Jag är inte intresserad, så du kan sluta citera mina inlägg.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

iAkita skrev: 04 dec 2023 20:37
TiborBlomhall skrev: 04 dec 2023 20:31
Så TS får böta en miljon kronor nu?
Transportstyrelsen menar i sin överklagan att statliga myndigheter inte kan vitesbeläggas i denna typ av mål. Så det återstår väl att se. Men det känns som att Norrköpings tingsrätt borde beaktat saken mer noggrant, innan de fattade sitt vad jag tror förhastade interimistiska beslut.

Edit: Sen beror det ju på hur snabbt Hovrätten handlägger ärendet och Transportstyrelsens begäran om inhibition också.
Fast det interimistiska beslutet gäller väl tills någon beslutat något annat? Och Tingsrätten har ju ännu inte tagit beslut i stämningen så det kan nog ta ett tag för Hovrätten att hantera detta. Sen kommer väl TS strunta i att betala de 1m kr såklart….

Ska oavsett bli intressant att se hur det här utvecklar sig.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Remuz »

Har säkert tagits upp i denna 7 mil långa tråd förut, men jag har suttit och ringt verkstäder för att få en dörr bytt som blev påkörd och ingen verkstad av de 20 i Stockholm som watercircles har avtal med vågar ta i en tesla
P85D svart/svart med gratis SuC
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Herr X skrev: 03 dec 2023 10:36
Jag skulle säga att Tesla har stor chans att vinna också mot PostNord. Det är två lagar som inte nödvändigtvis står mot varandra på det sätt som PostNord hävdar:

1. Strejkrätten – är grundlagsskyddad i 2 kap. 14 § Regeringsformen.
2. Skyldigheten att leverera försändelser – är tvingande enligt Postlag (2010:1045).

Att Regeringsformen överträffar Postlagen är fullt rimligt, eftersom det är en grundlag. Men det kan bara vara ett giltigt argument om det inte är möjligt att dela ut brev och paket utan att bryta mot den grundlagsskyddade strejkrätten. PostNord kan arrangera leverans av försändelser till Tesla genom att anlita personer eller underleverantörer som inte strejkar. Då får de som strejkar strejka på bäst de vill samtidigt som PostNord lever upp till sina förpliktelser enligt Postlagen.

Detta skulle från PostNords sida innebära att man organiserar strejkbryteri, men det är inte olagligt. Även om strejkbryteri är fullt tillåtet, är det inget som fackföreningarna gillar. PostNord har nog proaktivt inte velat föreslå strejkbryteri som lösning på problemet för att inte reta upp facken och skapa värre problem för sig själva. Därför går man till domstol och försöker försvara sig lite lamt med grundlags-argumentet. Då kan PostNord vänta till domstolen tvingar dem att arrangera leverans av försändelser till Tesla och PostNord slipper på så sätt själva större strejker och fackliga konflikter.
Njae, I beg to differ. Eller i vart fall tror jag Du förenklar saken lite för mycket, den juridiska komplexiteten är sannolikt något högre än Din analys.

I Din analys saknas några faktorer som kanske vore värda att kommentera:

1 - MBL och att den indirekt ger stöd till sympatiåtgärder (i sådant motto att den explicit undantar sympatiåtgärder för otillåtna stridsåtgärder, vilket av de flesta tolkas som att sympatiåtgärder för tillåtna stridsåtgärder är okey). Vad jag förstår saknas inflytandet av MBL helt i Din analys? Personligen skulle jag, utan att ha utrett prejudicerande beslut, rangordna MBL väl så högt som lagen om myndighetsutövande (att verkställas av upphandlade leverantörer)

2 - Om tvisten drivs till EU-nivå finns ett par prejudikat där domstolen erkänner att medlemsländernas nationella system väger tungt och att man ogärna går in och överprövar nationell praxis vad avser arbetsrätt. Detta gäller även när prövning sker i f t mänskliga rättigheter.

Din lösning, som jag förstår det, vore att rätten undantagslöst undanröjer alla hinder för strejkbryteri genom att beordra en ”privat” aktör som Postverket att nyttja bevisligen oorganiserade underleverantörer eller bemanningsföretag (beakta organisationsfriheten) att hantera posten till Tesla.

Du må ursäkta, Herr X, men jag är kanske något
mera skeptisk.

När det gäller Tesla vs Transportstyrelsen är jag i lika hög grad osäker. Över huvud taget saknar jag i en snart 200-sidig lång tråd analys och argument kring varför Transportstyrelsen skulle kunna avvika från ett enligt LoU centralt upphandlat avtal om posttjänster?

Men vad vet väl jag, jag är ju bara en bonde från landet. Jag hoppas i vart fall att inlägget kan hjälpa till att belysa komplexiteten i fallet Tesla vs Postnord och i viss mån Tesla vs Transportstyrelsen.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar