Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Hammar skrev: 02 dec 2023 15:01
Transportstyrelsen har ju lagt ut tillverkningen av skyltarna på entreprenad.
Frågan är om skylttillverkaren får lägga ut en del av produktionen på en underleverantör?
Tänk om Tesla pratar ihop sig med skylt tillverkaren och blir underleverantör av del av skyltarna...
Eller alla skyltar...

Eller om man drar ett riktigt reverse uno card.
Man köper skylttillverkaren.
Tesla har väl köpt eget åkeri utanför Sverige, så en metallfirma med en årlig omsättning på 78miljoner kan ju Elon klicka hem som en annan köper ventilhattar på eBay.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av lem »

Airlift skrev: 02 dec 2023 15:06
Hammar skrev: 02 dec 2023 15:01
Transportstyrelsen har ju lagt ut tillverkningen av skyltarna på entreprenad.
Frågan är om skylttillverkaren får lägga ut en del av produktionen på en underleverantör?
Tänk om Tesla pratar ihop sig med skylt tillverkaren och blir underleverantör av del av skyltarna...
Eller alla skyltar...

Eller om man drar ett riktigt reverse uno card.
Man köper skylttillverkaren.
Tesla har väl köpt eget åkeri utanför Sverige, så en metallfirma med en årlig omsättning på 78miljoner kan ju Elon klicka hem som en annan köper ventilhattar på eBay.
Vore en kul twist på hela historien. Elon är snabb i vändningarna. Varför inte köra flera race parallellt. Och göra skyltar med veli-pekkas utseende för de som vill köra mycket i vägtullarna alt köra för fört förbi kamerorna. Skulle bita lite. Tillsammans med en bild när det ryker ur öronen på veli-Pekka!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Peter_D
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 02 jan 2020 18:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Peter_D »

Den här tråden har ju blivit rena Flashback! Jösses, en o annan verkar röka på lite innan dom postar inlägg. Underhållande men kanske inte så väldigt mycket bidrag till dem av oss som framförallt vill veta vad som händer i strejken. (Men visst, det finns en annan tråd skapad för oss tråkiga personer...).
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Peter_D skrev: 02 dec 2023 16:45
Den här tråden har ju blivit rena Flashback! Jösses, en o annan verkar röka på lite innan dom postar inlägg. Underhållande men kanske inte så väldigt mycket bidrag till dem av oss som framförallt vill veta vad som händer i strejken. (Men visst, det finns en annan tråd skapad för oss tråkiga personer...).
Blir ju lite tråkigt. Vi har två parter, varav alla vet att ingen kommer att ge sig.
Så det enda vi vet är att det kommer att prövas rättsligt om tex PostNord får undanhålla Teslas egendom tex.
Och som det verkar, Transportsstyrelsen MÅSTE tillhandahålla skyltar.

Men att Tesla kommer att skriva på eller att Metall tar hem sina tält, det lär ju inte hända.
Hur länge får man tälta förresten i en rondell. Behövs bygglov snart?
Haft alla 3/Y
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

pejvic skrev: 02 dec 2023 17:25
...] Hur länge får man tälta förresten i en rondell. Behövs bygglov snart?
Om tälten är en del av en grundlagsskyddad strejk så gissar jag att man får tälta ungefär hur länge som helst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

SwedishAdvocate skrev: 02 dec 2023 17:31
pejvic skrev: 02 dec 2023 17:25
...] Hur länge får man tälta förresten i en rondell. Behövs bygglov snart?
Om tälten är en del av en grundlagsskyddad strejk så gissar jag att man får tälta ungefär hur länge som helst.
Ger ju lite nya möjligheter - när jag vill ha en tillbyggnation och grannen klagar så startar jag en egen fackförening och strejkar så kan jag slå upp tillbyggnationen som ”strejktält” då? Kan jag även sätta grannen i blockad kanske?

:D (Obs - detta inlägg är 200% ironi)
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Nu har min MYP performance leveranstid uppdaterats från slutet på Dec till nästa vecka
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

PhR34k skrev: 02 dec 2023 17:56
Nu har min MYP performance leveranstid uppdaterats från slutet på Dec till nästa vecka Bild
IF Metalls tilltag har uppenbarligen stor effekt. :D

Grattis!
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

agehall skrev: 02 dec 2023 17:52
SwedishAdvocate skrev: 02 dec 2023 17:31
pejvic skrev: 02 dec 2023 17:25
...] Hur länge får man tälta förresten i en rondell. Behövs bygglov snart?
Om tälten är en del av en grundlagsskyddad strejk så gissar jag att man får tälta ungefär hur länge som helst.
Ger ju lite nya möjligheter - när jag vill ha en tillbyggnation och grannen klagar så startar jag en egen fackförening och strejkar så kan jag slå upp tillbyggnationen som ”strejktält” då? Kan jag även sätta grannen i blockad kanske?

:D (Obs - detta inlägg är 200% ironi)
Så här säger boverket angående tält.
Tält – är inte lika självklart en varaktig konstruktion som är varaktigt placerad. Om en person slår upp ett tält för att campa över ett par nätter omfattas det inte av PBL:s krav på till exempel bygglov. Däremot kan placeringar av tält som görs i ett syfte som kan antas pågå under längre tid anses vara varaktigt placerade. Byggnadsnämnden behöver därför titta på avsikten, hur länge tältet är tänkt att stå på platsen. Byggnadsnämnden behöver också bedöma om tältet har en varaktig konstruktion och om det är avsett att vara konstruerat så att människor kan uppehålla sig i det.
Men det kan mycket väl vara så att det finns något undantag när det kommer till strejk.

https://www.boverket.se/sv/om-boverket/ ... tionen/21/
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

vigge50 skrev: 02 dec 2023 18:21
agehall skrev: 02 dec 2023 17:52
SwedishAdvocate skrev: 02 dec 2023 17:31
pejvic skrev: 02 dec 2023 17:25
...] Hur länge får man tälta förresten i en rondell. Behövs bygglov snart?
Om tälten är en del av en grundlagsskyddad strejk så gissar jag att man får tälta ungefär hur länge som helst.
Ger ju lite nya möjligheter - när jag vill ha en tillbyggnation och grannen klagar så startar jag en egen fackförening och strejkar så kan jag slå upp tillbyggnationen som ”strejktält” då? Kan jag även sätta grannen i blockad kanske?

:D (Obs - detta inlägg är 200% ironi)
Så här säger boverket angående tält.
Tält – är inte lika självklart en varaktig konstruktion som är varaktigt placerad. Om en person slår upp ett tält för att campa över ett par nätter omfattas det inte av PBL:s krav på till exempel bygglov. Däremot kan placeringar av tält som görs i ett syfte som kan antas pågå under längre tid anses vara varaktigt placerade. Byggnadsnämnden behöver därför titta på avsikten, hur länge tältet är tänkt att stå på platsen. Byggnadsnämnden behöver också bedöma om tältet har en varaktig konstruktion och om det är avsett att vara konstruerat så att människor kan uppehålla sig i det.
Men det kan mycket väl vara så att det finns något undantag när det kommer till strejk.

https://www.boverket.se/sv/om-boverket/ ... tionen/21/
Perfekt, bara starta en fackförening och "strejka" för evigt. Slå upp ordentliga tält - it's free real estate. Den heliga strejkrätten står ju över allt annat utan några proportioner, bara köra på, right? Ingen domstol behövs för att klargöra. ;)
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av lem »

Förslag:
Dela tråden i ”skyltprocessen” och ”strejk” samt ”blockad”! Detta kan inleda blockad-tråd:
Jag är ärligt förbannad på veli-Pekka som blockerar ev plåtrep på werksta i Danderyd av min bil jag köpte för sex år sedan. Varför ge sig på oss privata bilägare!???
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Toja »

Tibor, kan vi inte ha en strejk tråd som endast Tesla ägare har tillgång till.
Då kanske vi slipper alla troll
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Toja skrev: 02 dec 2023 18:46
Tibor, kan vi inte ha en strejk tråd som endast Tesla ägare har tillgång till.
Då kanske vi slipper alla troll
Som jag förstått det så finns det ett subforum som bara Teslaägare har tillgång till. Så det är bara att starta en ny tråd i det subforumet om du vill.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Rennwagen »

agehall skrev: 02 dec 2023 18:15
PhR34k skrev: 02 dec 2023 17:56
Nu har min MYP performance leveranstid uppdaterats från slutet på Dec till nästa vecka Bild
IF Metalls tilltag har uppenbarligen stor effekt. :D

Grattis!

Å rekordleveranser i november (från DN i andra tråden). Det går fett bra för Veli Pekka nu :lol: :lol:
Hoppas det blir -25 nästa vecka i strejktältet :D :D
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SosaTesla »

PhR34k skrev: 02 dec 2023 17:56
Nu har min MYP performance leveranstid uppdaterats från slutet på Dec till nästa vecka Bild

Haha tur jag läste ditt inlägg! Min leveranstid har också flyttats fram från slutet av dec till 8 dec-19 dec!
Love_O
Inlägg: 209
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

Fredrik j skrev: 02 dec 2023 14:52
lem skrev: 02 dec 2023 14:34
Det var ett ettrigt juridisk tragglande!

Köp/tillverka en stans så att man kan tillverka egna skyltar!

Den väsentliga myndighetsverksamheten har ju TS gjort när de allokerar regnr. Om några teslor kör med egna skyltar med korrekta siffror/bokstäver torde inte uppröra någon.

Lite kul underdog metod som vrider sig ur postens strypgrepp!!! Skulle bli bra rubriker!
Tillverkar man en exakt kopia skulle det ju kunna fungera.
Det är olagligt och böter på det. En egen skylt räknas som ingen skylt.
Men vill man göra det så finns exempelvis Showplate att använda.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Love_O skrev: 02 dec 2023 20:05
Fredrik j skrev: 02 dec 2023 14:52
lem skrev: 02 dec 2023 14:34
Det var ett ettrigt juridisk tragglande!

Köp/tillverka en stans så att man kan tillverka egna skyltar!

Den väsentliga myndighetsverksamheten har ju TS gjort när de allokerar regnr. Om några teslor kör med egna skyltar med korrekta siffror/bokstäver torde inte uppröra någon.

Lite kul underdog metod som vrider sig ur postens strypgrepp!!! Skulle bli bra rubriker!
Tillverkar man en exakt kopia skulle det ju kunna fungera.
Det är olagligt och böter på det. En egen skylt räknas som ingen skylt.
Men vill man göra det så finns exempelvis Showplate att använda.
Nu skrev jag exakt kopia. Gör du en exakt kopia kommer ingen polis bötfälla dig för det. Dom gör ju inte direkt någon kriminalteknisk undersökning där vid vägkanten.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

SosaTesla skrev:
PhR34k skrev: 02 dec 2023 17:56
Nu har min MYP performance leveranstid uppdaterats från slutet på Dec till nästa vecka Bild

Haha tur jag läste ditt inlägg! Min leveranstid har också flyttats fram från slutet av dec till 8 dec-19 dec!
Ja var lite sugen på att se om de löst det vilket dom verkar ha gjort nu Bild
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SosaTesla »

PhR34k skrev: 02 dec 2023 20:26
SosaTesla skrev:
PhR34k skrev: 02 dec 2023 17:56
Nu har min MYP performance leveranstid uppdaterats från slutet på Dec till nästa vecka Bild

Haha tur jag läste ditt inlägg! Min leveranstid har också flyttats fram från slutet av dec till 8 dec-19 dec!
Ja var lite sugen på att se om de löst det vilket dom verkar ha gjort nu Bild
Nu blir jag helt plötsligt stressad att sälja Volvon :lol:
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

Har någon pratat med Werksta nyligen?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

Toja skrev: 02 dec 2023 18:46
Tibor, kan vi inte ha en strejk tråd som endast Tesla ägare har tillgång till.
Då kanske vi slipper alla troll
Det finns flera olika strektrådar här: viewforum.php?f=39

bara tillgängligt för ägare.
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SosaTesla »

dstr skrev: 02 dec 2023 21:24
Toja skrev: 02 dec 2023 18:46
Tibor, kan vi inte ha en strejk tråd som endast Tesla ägare har tillgång till.
Då kanske vi slipper alla troll
Det finns flera olika strektrådar här: viewforum.php?f=39

bara tillgängligt för ägare.

Så vi som väntar på att få en leverans på en Tesla blir utkastade? Tror ni inte det är högst aktuellt för oss att få ta del av forumets olika nyheter/inside information osv?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

SosaTesla skrev: 02 dec 2023 21:32
Så vi som väntar på att få en leverans på en Tesla blir utkastade? Tror ni inte det är högst aktuellt för oss att få ta del av forumets olika nyheter/inside information osv?
Du överskattar grovt vad som finns i de delar av forumet som bara Tesla-ägare har tillgång till.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Credde »

PhR34k skrev: 02 dec 2023 17:56
Nu har min MYP performance leveranstid uppdaterats från slutet på Dec till nästa vecka Bild
Jag ska hämta min MYP i slutet av nästa vecka med 🥳
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Herr X »

erfaren bilmek skrev: 02 dec 2023 10:59
Det som juristerna i USA troligen inte fattar är att strejkrätten är grundlagsskyddad.
Tesla menar att det är "systemhotande" och "beslagta försändelser" och att det är en "rättsvidrig attack mot Tesla"

Känner inte alls till Setterwalls. Att de är stora är per definition inte lika med att de har erfarenhet och kompetens, så som du skriver. Men mycket märkligt är detta. Har juristerna i USA kört över Setterwalls?


Extakt är det som du skriver att själva texten inte är viktigast, utan vilka lagar man hänvisar till. "Rättsvidrig attack" 😀. Detta är skrattretande. Jag skulle förmoda att det saknas substans i detta.
Jag skulle säga att Tesla har stor chans att vinna också mot PostNord. Det är två lagar som inte nödvändigtvis står mot varandra på det sätt som PostNord hävdar:

1. Strejkrätten – är grundlagsskyddad i 2 kap. 14 § Regeringsformen.
2. Skyldigheten att leverera försändelser – är tvingande enligt Postlag (2010:1045).

Att Regeringsformen överträffar Postlagen är fullt rimligt, eftersom det är en grundlag. Men det kan bara vara ett giltigt argument om det inte är möjligt att dela ut brev och paket utan att bryta mot den grundlagsskyddade strejkrätten. PostNord kan arrangera leverans av försändelser till Tesla genom att anlita personer eller underleverantörer som inte strejkar. Då får de som strejkar strejka på bäst de vill samtidigt som PostNord lever upp till sina förpliktelser enligt Postlagen.

Detta skulle från PostNords sida innebära att man organiserar strejkbryteri, men det är inte olagligt. Även om strejkbryteri är fullt tillåtet, är det inget som fackföreningarna gillar. PostNord har nog proaktivt inte velat föreslå strejkbryteri som lösning på problemet för att inte reta upp facken och skapa värre problem för sig själva. Därför går man till domstol och försöker försvara sig lite lamt med grundlags-argumentet. Då kan PostNord vänta till domstolen tvingar dem att arrangera leverans av försändelser till Tesla och PostNord slipper på så sätt själva större strejker och fackliga konflikter.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar