spacecoin skrev: ↑28 dec 2022 20:19
Legato skrev: ↑28 dec 2022 19:02
spacecoin skrev: ↑28 dec 2022 13:28
För alla som tycker om att jämföra Tesla med Tech-aktier:
Paul Krugman: "Where are the powerful network externalities in the electric vehicle business?"
https://archive.vn/EZzzK
Har svårt att förstå vad han menar faktiskt. På vilket sätt låser Apple in köparna på ett sätt som skulle göra det nära nog omöjligt att byta till Android? Ser ingen stor skillnad mot Teslas möjligheter att få användare att trivas och inte "orka" byta bort deras GUI, app och funktionalitet.
Därmed inte sagt att Tesla kommer lyckas med detta, men ser inte vad den avgrundsstora skillnaden skulle vara.
Jag tänker att det är mycket lättare att byta bilmärke än att byta hela uppsättningen av familjens telefoner/datorer/plattor med tillhörande tjänster för lagring av filer och foton samt investeringar i media, underhållning.
Det finns inga eller väldigt få inlåsningseffekter kring transporttjänsten som Teslas bilar tillhandahåller och det finns få USP:er mellan bilmärken över tid. Och jag tror inte detta kommer att ändra sig på lång tid.
Den enda saker jag tror att jag skulle sakna är fri SuC och enkelheten med Tesla + SuC. Men andra märken har väl plug 'n' charge nu för tiden. Jag skulle inte sakna Autopilot eller FSD. Jag skulle inte sakna Netflix eller eller de andra "apparna" i Teslas infotainment. Dessa använder vi aldrig trots att jag och resten av familjen är storkonsument av både spel och media. Radio, Spotify och Apple Music är det som används i vår bil.
Att byta bil är som att byta soffan i vardagsrummet, fast lite dyrare.
OK, håller inte med. Varför skulle man byta hela familjens telefoner mm? Vi kör blandat, några föredrar Apple, några Android. Filer och foto kör vi Googles tjänster oavsett telefon/dator. "Investeringar" i media gör vi inte. Allt streamas.
Autopilot/FSD är ingen stor grej längre, det håller jag med om. Inte heller SUC för min del (medan det i USA bör vara betydligt större inlåsning än i en iPhone).
Skulle säga att bilar skiljer avsevärt mer hårdvarumässigt än telefoner. Tar man top of the line lurar från valfri tillverkare så är de snarlika hårdvarumässigt. Det är inte bilar, där kan fokus vara helt olika även bland de dyraste. En väldigt skillnad mellan en Rolls Royce, en Ferrari eller en Lucid tex.
Utöver det så blir mjukvaran viktigare och viktigare även i bilar.
Personligen tror jag snarare det är
lättare för Tesla att differentiera sig från konkurrenterna än det är för Apple.