Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6582
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

För alla som tycker om att jämföra Tesla med Tech-aktier:

Paul Krugman: "Where are the powerful network externalities in the electric vehicle business?"
https://archive.vn/EZzzK
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6582
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Väldigt positivt att TSLA trendar med marknaden intra-day. Fallet verkar stoppat. Nu hänger det på Q4.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 28 dec 2022 13:28
För alla som tycker om att jämföra Tesla med Tech-aktier:

Paul Krugman: "Where are the powerful network externalities in the electric vehicle business?"
https://archive.vn/EZzzK
Har svårt att förstå vad han menar faktiskt. På vilket sätt låser Apple in köparna på ett sätt som skulle göra det nära nog omöjligt att byta till Android? Ser ingen stor skillnad mot Teslas möjligheter att få användare att trivas och inte "orka" byta bort deras GUI, app och funktionalitet.

Därmed inte sagt att Tesla kommer lyckas med detta, men ser inte vad den avgrundsstora skillnaden skulle vara.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6582
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 28 dec 2022 19:02
spacecoin skrev: 28 dec 2022 13:28
För alla som tycker om att jämföra Tesla med Tech-aktier:

Paul Krugman: "Where are the powerful network externalities in the electric vehicle business?"
https://archive.vn/EZzzK
Har svårt att förstå vad han menar faktiskt. På vilket sätt låser Apple in köparna på ett sätt som skulle göra det nära nog omöjligt att byta till Android? Ser ingen stor skillnad mot Teslas möjligheter att få användare att trivas och inte "orka" byta bort deras GUI, app och funktionalitet.

Därmed inte sagt att Tesla kommer lyckas med detta, men ser inte vad den avgrundsstora skillnaden skulle vara.
Jag tänker att det är mycket lättare att byta bilmärke än att byta hela uppsättningen av familjens telefoner/datorer/plattor med tillhörande tjänster för lagring av filer och foton samt investeringar i media, underhållning.

Det finns inga eller väldigt få inlåsningseffekter kring transporttjänsten som Teslas bilar tillhandahåller och det finns få USP:er mellan bilmärken över tid. Och jag tror inte detta kommer att ändra sig på lång tid.

Den enda saker jag tror att jag skulle sakna är fri SuC och enkelheten med Tesla + SuC. Men andra märken har väl plug 'n' charge nu för tiden. Jag skulle inte sakna Autopilot eller FSD. Jag skulle inte sakna Netflix eller eller de andra "apparna" i Teslas infotainment. Dessa använder vi aldrig trots att jag och resten av familjen är storkonsument av både spel och media. Radio, Spotify och Apple Music är det som används i vår bil.

Att byta bil är som att byta soffan i vardagsrummet, fast lite dyrare. ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 28 dec 2022 20:19
Legato skrev: 28 dec 2022 19:02
spacecoin skrev: 28 dec 2022 13:28
För alla som tycker om att jämföra Tesla med Tech-aktier:

Paul Krugman: "Where are the powerful network externalities in the electric vehicle business?"
https://archive.vn/EZzzK
Har svårt att förstå vad han menar faktiskt. På vilket sätt låser Apple in köparna på ett sätt som skulle göra det nära nog omöjligt att byta till Android? Ser ingen stor skillnad mot Teslas möjligheter att få användare att trivas och inte "orka" byta bort deras GUI, app och funktionalitet.

Därmed inte sagt att Tesla kommer lyckas med detta, men ser inte vad den avgrundsstora skillnaden skulle vara.
Jag tänker att det är mycket lättare att byta bilmärke än att byta hela uppsättningen av familjens telefoner/datorer/plattor med tillhörande tjänster för lagring av filer och foton samt investeringar i media, underhållning.

Det finns inga eller väldigt få inlåsningseffekter kring transporttjänsten som Teslas bilar tillhandahåller och det finns få USP:er mellan bilmärken över tid. Och jag tror inte detta kommer att ändra sig på lång tid.

Den enda saker jag tror att jag skulle sakna är fri SuC och enkelheten med Tesla + SuC. Men andra märken har väl plug 'n' charge nu för tiden. Jag skulle inte sakna Autopilot eller FSD. Jag skulle inte sakna Netflix eller eller de andra "apparna" i Teslas infotainment. Dessa använder vi aldrig trots att jag och resten av familjen är storkonsument av både spel och media. Radio, Spotify och Apple Music är det som används i vår bil.

Att byta bil är som att byta soffan i vardagsrummet, fast lite dyrare. ;)
OK, håller inte med. Varför skulle man byta hela familjens telefoner mm? Vi kör blandat, några föredrar Apple, några Android. Filer och foto kör vi Googles tjänster oavsett telefon/dator. "Investeringar" i media gör vi inte. Allt streamas.

Autopilot/FSD är ingen stor grej längre, det håller jag med om. Inte heller SUC för min del (medan det i USA bör vara betydligt större inlåsning än i en iPhone).

Skulle säga att bilar skiljer avsevärt mer hårdvarumässigt än telefoner. Tar man top of the line lurar från valfri tillverkare så är de snarlika hårdvarumässigt. Det är inte bilar, där kan fokus vara helt olika även bland de dyraste. En väldigt skillnad mellan en Rolls Royce, en Ferrari eller en Lucid tex.

Utöver det så blir mjukvaran viktigare och viktigare även i bilar.

Personligen tror jag snarare det är lättare för Tesla att differentiera sig från konkurrenterna än det är för Apple.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6582
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 28 dec 2022 20:55
Utöver det så blir mjukvaran viktigare och viktigare även i bilar.
Personligen tror jag snarare det är lättare för Tesla att differentiera sig från konkurrenterna än det är för Apple.
Nu var det inte differentiering jag pratade om, utan inlåsningseffekter och nätverkseffekter. Det finns olika dyra/stora/mjuka/snygga soffor också. ;)

Ang s/w skulle bli viktigare, ja det är narrativet från biltillverkarna, men blir det verkligen det? Jag är skeptisk. För mig finns det bara en killer-app så länge man behöver köra själv (dvs inom 6-10 år) - förarassistans med säkerhetsfunktioner (och kanske navigering). OTA är viktigt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6582
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 28 dec 2022 13:22
Jag tror inte heller PE 10 är rimligt ens i ett extremscenario där Teslas vinst landar på samma nivå för 2023 som för 2022. Tesla har väldigt låg skuldsättning och "megatrenden" med elbilar dör inte ut även om det skulle bli ett dåligt år. Om inte något extremt dramatiskt skulle hända för hela sektorn så skulle man ändå i ett sånt scenario förutspå bra tillväxt för efterföljande år och ett PE under 15-20 känns osannolikt, motsvarande $60-$80 i aktiekurs i detta pessimistiska scenario.

Konsensus bland analytiker är fortfarande att Tesla ska växa sin vinst med över 30% 2023 vs 2022.
Adam Jonas uppdaterade sin 2023 EPS forecast till $3.77 ($3.99 för 2022). 6% operating profit. Core auto värderas till $139 (var 183) per aktie.
62007F71-5171-4C05-8E53-3A134F0C930E.png
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 29 dec 2022 00:02
Legato skrev: 28 dec 2022 13:22
Jag tror inte heller PE 10 är rimligt ens i ett extremscenario där Teslas vinst landar på samma nivå för 2023 som för 2022. Tesla har väldigt låg skuldsättning och "megatrenden" med elbilar dör inte ut även om det skulle bli ett dåligt år. Om inte något extremt dramatiskt skulle hända för hela sektorn så skulle man ändå i ett sånt scenario förutspå bra tillväxt för efterföljande år och ett PE under 15-20 känns osannolikt, motsvarande $60-$80 i aktiekurs i detta pessimistiska scenario.

Konsensus bland analytiker är fortfarande att Tesla ska växa sin vinst med över 30% 2023 vs 2022.
Adam Jonas uppdaterade sin 2023 EPS forecast till $3.77 ($3.99 för 2022). 6% operating profit. Core auto värderas till $139 (var 183) per aktie.

62007F71-5171-4C05-8E53-3A134F0C930E.png
OK, hans vinstestimat är inte med i bilden, men konsensus är ju avsevärt högre. .

$172 med energy som base case och allt övrigt som potentiell extra uppsida låter dock finfint imo.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6582
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 29 dec 2022 12:39
$172 med energy som base case och allt övrigt som potentiell extra uppsida låter dock finfint imo.
Ja, det kan ju bli en bra affär för dig. Du verkar ju ha prickat in botten bra!
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 830
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Elof »

Legato skrev: 28 dec 2022 19:02
spacecoin skrev: 28 dec 2022 13:28
För alla som tycker om att jämföra Tesla med Tech-aktier:

Paul Krugman: "Where are the powerful network externalities in the electric vehicle business?"
https://archive.vn/EZzzK
Har svårt att förstå vad han menar faktiskt. På vilket sätt låser Apple in köparna på ett sätt som skulle göra det nära nog omöjligt att byta till Android? Ser ingen stor skillnad mot Teslas möjligheter att få användare att trivas och inte "orka" byta bort deras GUI, app och funktionalitet.

Därmed inte sagt att Tesla kommer lyckas med detta, men ser inte vad den avgrundsstora skillnaden skulle vara.
Tror du verkligen att de flesta har lika stort motstånd att byta från Tesla tillbaka till tysk premium som att byta från Applegrejer till Android? Jag tvivlar.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1987
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Jag tror inte folk har svårt att byta. Men det tar fortfarande ett bra tag innan övriga tillverkare levererar samma prestanda med lika låg förbrukning samt en egen bra vinstmarginal på det? Men det kommer kanske. Frågan är när. Kolla hur snål en S är tex. Jämför det med lika stor premiumelbil från annat märke.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Aktien TSLA

Inlägg av GreenMachine »

GreenMachine skrev: 28 dec 2022 10:37
Har just tagit en trejd på TSLA från nivån 108-112 med ett första mål på 125 (säljer hälften där och flyttar SL till 110) och ett andra mål efter det på omkring 136.

Stoploss på 97 (WC) och om priset stänger en vecka (Weekly Close) under det så drar jag pluggen direkt får då håller inte trejden. Horisonten ca 3-5 veckor på sig och alltså inget mer långsiktigt än så.
Om jag nu delat en tejd så måste man ju följa upp den. Sett till prisrörelsen så var 125 ett lite för aggressivt mål och justerade idag det ner till 119 för att boka halva vinsten på banken. Resten SL på break even för kvarvarande halvs så antingen är det ytterligare uppsida kvar, eller så får man nöja sig med det som redan är bokat. Hur som helst en bra tejd.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Aktien TSLA

Inlägg av GreenMachine »

GreenMachine skrev: 28 dec 2022 10:37
Har just tagit en trejd på TSLA från nivån 108-112 med ett första mål på 125 (säljer hälften där och flyttar SL till 110) och ett andra mål efter det på omkring 136.

Stoploss på 97 (WC) och om priset stänger en vecka (Weekly Close) under det så drar jag pluggen direkt får då håller inte trejden. Horisonten ca 3-5 veckor på sig och alltså inget mer långsiktigt än så.
Om jag nu delat en tejd så måste man ju följa upp den. Sett till prisrörelsen så var 125 kanske ett lite för aggressivt mål och justerade idag det ner till 119 för att boka halva vinsten på banken. Resterande del har SL på break even så antingen är det ytterligare uppsida kvar, eller så får man nöja sig med det som redan är bokat. Hur som helst en bra tejd.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Elof skrev: 29 dec 2022 16:39
Legato skrev: 28 dec 2022 19:02
spacecoin skrev: 28 dec 2022 13:28
För alla som tycker om att jämföra Tesla med Tech-aktier:

Paul Krugman: "Where are the powerful network externalities in the electric vehicle business?"
https://archive.vn/EZzzK
Har svårt att förstå vad han menar faktiskt. På vilket sätt låser Apple in köparna på ett sätt som skulle göra det nära nog omöjligt att byta till Android? Ser ingen stor skillnad mot Teslas möjligheter att få användare att trivas och inte "orka" byta bort deras GUI, app och funktionalitet.

Därmed inte sagt att Tesla kommer lyckas med detta, men ser inte vad den avgrundsstora skillnaden skulle vara.
Tror du verkligen att de flesta har lika stort motstånd att byta från Tesla tillbaka till tysk premium som att byta från Applegrejer till Android? Jag tvivlar.
Tysk "Premium" är numera föråldrad och seg mjukvara imo.

Jag tror mjukvara kommer bli viktigare och viktigare och jag tror snarare tyskarna kommer tappa ytterligare än komma ikapp.

Personligen tror jag det främst är kineserna som kommer konkurrera med Tesla på sikt. De verkar redan idag ha kommit långt med både mjukvara och kvalitetskänsla.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Dafro »

Legato skrev: 29 dec 2022 17:52
Elof skrev: 29 dec 2022 16:39
Legato skrev: 28 dec 2022 19:02
spacecoin skrev: 28 dec 2022 13:28
För alla som tycker om att jämföra Tesla med Tech-aktier:

Paul Krugman: "Where are the powerful network externalities in the electric vehicle business?"
https://archive.vn/EZzzK
Har svårt att förstå vad han menar faktiskt. På vilket sätt låser Apple in köparna på ett sätt som skulle göra det nära nog omöjligt att byta till Android? Ser ingen stor skillnad mot Teslas möjligheter att få användare att trivas och inte "orka" byta bort deras GUI, app och funktionalitet.

Därmed inte sagt att Tesla kommer lyckas med detta, men ser inte vad den avgrundsstora skillnaden skulle vara.
Tror du verkligen att de flesta har lika stort motstånd att byta från Tesla tillbaka till tysk premium som att byta från Applegrejer till Android? Jag tvivlar.
Tysk "Premium" är numera föråldrad och seg mjukvara imo.

Jag tror mjukvara kommer bli viktigare och viktigare och jag tror snarare tyskarna kommer tappa ytterligare än komma ikapp.

Personligen tror jag det främst är kineserna som kommer konkurrera med Tesla på sikt. De verkar redan idag ha kommit långt med både mjukvara och kvalitetskänsla.
Mycket möjligt men en del kanske vill behålla det som ingick i bilen när man köpte den. Och fler än du tror är ganska konservativa vad gäller bilköp. Tror Teslas glansdagar är över. Se på alla nyare teslor som ligger på blocket, troligen köpta på spekulation. Finns så många andra bilar nu som må hända ligger något efter vad gäller pruttkuddar mm men jag tex har hellre stabil och äldre mjukvara än sådan som man inte vet vad som kommer hända med den. Vet att vi har lite olika vy här men mängden tesla fanboys minskar.

IMO.
27,8 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev: 29 dec 2022 17:52
Elof skrev: 29 dec 2022 16:39
Legato skrev: 28 dec 2022 19:02
spacecoin skrev: 28 dec 2022 13:28
För alla som tycker om att jämföra Tesla med Tech-aktier:

Paul Krugman: "Where are the powerful network externalities in the electric vehicle business?"
https://archive.vn/EZzzK
Har svårt att förstå vad han menar faktiskt. På vilket sätt låser Apple in köparna på ett sätt som skulle göra det nära nog omöjligt att byta till Android? Ser ingen stor skillnad mot Teslas möjligheter att få användare att trivas och inte "orka" byta bort deras GUI, app och funktionalitet.

Därmed inte sagt att Tesla kommer lyckas med detta, men ser inte vad den avgrundsstora skillnaden skulle vara.
Tror du verkligen att de flesta har lika stort motstånd att byta från Tesla tillbaka till tysk premium som att byta från Applegrejer till Android? Jag tvivlar.
Tysk "Premium" är numera föråldrad och seg mjukvara imo.

Jag tror mjukvara kommer bli viktigare och viktigare och jag tror snarare tyskarna kommer tappa ytterligare än komma ikapp.

Personligen tror jag det främst är kineserna som kommer konkurrera med Tesla på sikt. De verkar redan idag ha kommit långt med både mjukvara och kvalitetskänsla.
Jag tror framtiden är Android och Apple även i bilarna. Apple har ju hintat lite om framtiden för Carplay tex.

” Apple announced the next generation of its car software CarPlay in June. It takes over the user interface on all interior screens, replacing gas gauges and speed dials with a digital version powered by the driver's iPhone. It suggested CarPlay helps automakers sell vehicles.”

https://www.cnbc.com/amp/2022/07/22/app ... ustry.html

” Apple engineering manager Emily Schubert said 98% of new cars in the U.S. come with CarPlay installed. She delivered a shocking stat: 79% of U.S. buyers would only buy a car if it supported CarPlay.”

Ovan statistik är ju bara med gamla vanliga Carplay. Nästa generation likt Android automotive kommer ge en helt ny dimension av infotainment. Jag tror Tesla skulle vinna mest på att hänga på det här faktiskt. Tjänsteutbudet kommer vara gigantiskt och noll handpåläggning för nya appar/funktioner.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Dafro skrev: 29 dec 2022 17:57
Legato skrev: 29 dec 2022 17:52
Elof skrev: 29 dec 2022 16:39
Legato skrev: 28 dec 2022 19:02
spacecoin skrev: 28 dec 2022 13:28
För alla som tycker om att jämföra Tesla med Tech-aktier:

Paul Krugman: "Where are the powerful network externalities in the electric vehicle business?"
https://archive.vn/EZzzK
Har svårt att förstå vad han menar faktiskt. På vilket sätt låser Apple in köparna på ett sätt som skulle göra det nära nog omöjligt att byta till Android? Ser ingen stor skillnad mot Teslas möjligheter att få användare att trivas och inte "orka" byta bort deras GUI, app och funktionalitet.

Därmed inte sagt att Tesla kommer lyckas med detta, men ser inte vad den avgrundsstora skillnaden skulle vara.
Tror du verkligen att de flesta har lika stort motstånd att byta från Tesla tillbaka till tysk premium som att byta från Applegrejer till Android? Jag tvivlar.
Tysk "Premium" är numera föråldrad och seg mjukvara imo.

Jag tror mjukvara kommer bli viktigare och viktigare och jag tror snarare tyskarna kommer tappa ytterligare än komma ikapp.

Personligen tror jag det främst är kineserna som kommer konkurrera med Tesla på sikt. De verkar redan idag ha kommit långt med både mjukvara och kvalitetskänsla.
Mycket möjligt men en del kanske vill behålla det som ingick i bilen när man köpte den. Och fler än du tror är ganska konservativa vad gäller bilköp. Tror Teslas glansdagar är över. Se på alla nyare teslor som ligger på blocket, troligen köpta på spekulation. Finns så många andra bilar nu som må hända ligger något efter vad gäller pruttkuddar mm men jag tex har hellre stabil och äldre mjukvara än sådan som man inte vet vad som kommer hända med den. Vet att vi har lite olika vy här men mängden tesla fanboys minskar.

IMO.
Jag hoppas att diskussionen kan hållas på en högre nivå än "fanboys" och andra tramsiga epitet. Har du ens ägt en Tesla?

Vad menar du med att behålla det som ingick? Anser du på fullt allvar att det är en nackdel att mjukvaran uppdateras med mer funktionalitet löpande? Tycker du samma med mobilen att den gärna får ha samma version av OS som när du köpte den?

Köpta på spekulation? Vad menar du? Att ser kommer ut en massa treor nu tre år efter att de började säljas är ju helt naturligt. Vad skulle vara tecken på spekulation?

Pruttkuddar? Stabil mjukvara? Tror väldigt få är intresserade av pruttkuddar. I mina ögon är Teslas mjukvara by far den mest stabila. Att både infotainment och app dessutom har långt mycket mer funktionalitet förstår jag inte hur man kan sesom en nackdel.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

LarsOJ skrev: 29 dec 2022 18:12
Legato skrev: 29 dec 2022 17:52
Elof skrev: 29 dec 2022 16:39
Legato skrev: 28 dec 2022 19:02
spacecoin skrev: 28 dec 2022 13:28
För alla som tycker om att jämföra Tesla med Tech-aktier:

Paul Krugman: "Where are the powerful network externalities in the electric vehicle business?"
https://archive.vn/EZzzK
Har svårt att förstå vad han menar faktiskt. På vilket sätt låser Apple in köparna på ett sätt som skulle göra det nära nog omöjligt att byta till Android? Ser ingen stor skillnad mot Teslas möjligheter att få användare att trivas och inte "orka" byta bort deras GUI, app och funktionalitet.

Därmed inte sagt att Tesla kommer lyckas med detta, men ser inte vad den avgrundsstora skillnaden skulle vara.
Tror du verkligen att de flesta har lika stort motstånd att byta från Tesla tillbaka till tysk premium som att byta från Applegrejer till Android? Jag tvivlar.
Tysk "Premium" är numera föråldrad och seg mjukvara imo.

Jag tror mjukvara kommer bli viktigare och viktigare och jag tror snarare tyskarna kommer tappa ytterligare än komma ikapp.

Personligen tror jag det främst är kineserna som kommer konkurrera med Tesla på sikt. De verkar redan idag ha kommit långt med både mjukvara och kvalitetskänsla.
Jag tror framtiden är Android och Apple även i bilarna. Apple har ju hintat lite om framtiden för Carplay tex.

” Apple announced the next generation of its car software CarPlay in June. It takes over the user interface on all interior screens, replacing gas gauges and speed dials with a digital version powered by the driver's iPhone. It suggested CarPlay helps automakers sell vehicles.”

https://www.cnbc.com/amp/2022/07/22/app ... ustry.html

” Apple engineering manager Emily Schubert said 98% of new cars in the U.S. come with CarPlay installed. She delivered a shocking stat: 79% of U.S. buyers would only buy a car if it supported CarPlay.”

Ovan statistik är ju bara med gamla vanliga Carplay. Nästa generation likt Android automotive kommer ge en helt ny dimension av infotainment. Jag tror Tesla skulle vinna mest på att hänga på det här faktiskt. Tjänsteutbudet kommer vara gigantiskt och noll handpåläggning för nya appar/funktioner.
Jag tror också mycket på AA och ACP. Tror dock det kommer vara en lösning främst för biltillverkare som inte har kompetensen inhouse. Min erfarenhet av tyska bilar är att mjukvaran är så dålig att man tvingas köra AA/ACP, inte för att man tycker det är så himla bra utan snarare för att det är mindre dåligt.

Tror däremot Tesla och många kineser snarare kommer ha en USP med att inte ha generisk mjukvara utan egen som skapar inlåsningseffekter.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6582
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 29 dec 2022 20:15
Tror däremot Tesla och många kineser snarare kommer ha en USP med att inte ha generisk mjukvara utan egen som skapar inlåsningseffekter.
Inlåsningeffekter? Hur då? USP tror jag inte på heller om 1-2 år. Det finns inte så mycket man kan göra i en bil förutom att köra, ladda och lyssna. Så länge det inte är kräks-fult och segt tror jag det är svårt att differentiera sig.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 29 dec 2022 20:51
Legato skrev: 29 dec 2022 20:15
Tror däremot Tesla och många kineser snarare kommer ha en USP med att inte ha generisk mjukvara utan egen som skapar inlåsningseffekter.
Inlåsningeffekter? Hur då? USP tor jag inte på heller. Det finns inte så mycket man kan göra i en bil förutom att köra, ladda och lyssna.
Precis som för Android/Apple att användaren lär sig att trivas med ett visst GUI och ogärna byter. Särskilt om det finns funktionalitet som andra saknar.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6582
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 29 dec 2022 20:59
spacecoin skrev: 29 dec 2022 20:51
Legato skrev: 29 dec 2022 20:15
Tror däremot Tesla och många kineser snarare kommer ha en USP med att inte ha generisk mjukvara utan egen som skapar inlåsningseffekter.
Inlåsningeffekter? Hur då? USP tor jag inte på heller. Det finns inte så mycket man kan göra i en bil förutom att köra, ladda och lyssna.
Precis som för Android/Apple att användaren lär sig att trivas med ett visst GUI och ogärna byter. Särskilt om det finns funktionalitet som andra saknar.
Jag vet inte vad du gör i bilen men jag klickar inte omkring i menyerna hela tiden. AC, Musik, poddar och navigation står för 90% av klicken för 95% av användarna skulle jag tro. Carplay eller AA är väl det minst lika bra som Tesla där? Bra telefonapp är viktigt för förvärmning etc.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev: 29 dec 2022 20:15

Jag tror också mycket på AA och ACP. Tror dock det kommer vara en lösning främst för biltillverkare som inte har kompetensen inhouse. Min erfarenhet av tyska bilar är att mjukvaran är så dålig att man tvingas köra AA/ACP, inte för att man tycker det är så himla bra utan snarare för att det är mindre dåligt.

Tror däremot Tesla och många kineser snarare kommer ha en USP med att inte ha generisk mjukvara utan egen som skapar inlåsningseffekter.
Håller med om ditt översta stycke. De kommer bli tvingade (särskilt de Tyska) att använda AA/ACP för att få till funktionalitet. Är ju så redan tycker jag på flera märken även om framförallt ACP är ganska smal än så länge.

Jag tror de som dels har en smidig ”egen” mjukvara i grunden men äver erbjuder en snygg integration av AA/ACP kommer kunna tilltala flest köpare. Det fina är ju att kunden/föraren redan har den dyra hårdvaran i fickan med all aktuell personlig info och appar mm. alltid.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Thed75 »

Tsla kanske har lämnat värsta träsket
Polestar som tankades i senaste kurvans bottennivå på $4,8är so far ett bra köp, blir det lite fart så är nog 8nivån inom räckhåll

Sen är det väl så att folk inte går och köper en bil för 700-1000k numer med galopperande inflation,ränteökning och ett rent allmänt dåligt ekonomiskt klimat så raketutveckling känns långsökt just nu
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Thed75 skrev: 29 dec 2022 21:07
Tsla kanske har lämnat värsta träsket
Polestar som tankades i senaste kurvans bottennivå på $4,8är so far ett bra köp, blir det lite fart så är nog 8nivån inom räckhåll

Sen är det väl så att folk inte går och köper en bil för 700-1000k numer med galopperande inflation,ränteökning och ett rent allmänt dåligt ekonomiskt klimat så raketutveckling känns långsökt just nu
"Folk" är ju en definitionsfråga men det har sannerligen inte varit tomt på Trosta nu när Plaids för 1300-1700k har levererats ut...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 379
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av d3marcus »

AA/ACP är hygienfaktor, ingen USP. Fördelen är ju att du alltid får senaste funktionaliteten. Teslas Spotifyklient ligger ju år efter.
Skriv svar