Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Mickep

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Är den övervärderad?
Vet inte men tesla måste prestera mycket mycket bättre än andra biltillverkare för att motivera det.
Men den stora risken är att musk blir tvungen att sälja fler och fler aktier för att betala twitterköpet. (att han lovade att inte sälja fler NÄSTA år är långt från lugnande då liknande löften brutits tidigare.) När vd säljer för miljader (och säkert insider-kimbal också) så påverkas kursen. dels för att det ser ut som vd har minskat förtroende och dels för att botar förvärrar.
Hade Elon ej sålt hade vi varit mer stabil.
Riktkurs det närmsta halvåret 100-150.
Det krävs en ny produkt för att investerarna skall vakna igen. läs: model 2. mindre bilar för massorna.
(volvo bl.a. kommer med ex30 som skall kosta mindre än xc40 under 2025 ).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Mickep skrev: 27 dec 2022 13:08
Är den övervärderad?
Nej Tesla är kraftigt undervärderad. Elon har sagt att Tesla ska vara mer värt än Apple och Saudi Aramco. Baserat på detta ska kursen upp 10-12x Kööööööp!!! Elon har varit tvungen att sälja, annars hade han aldrig gjort det… :lol:

Tippar på sub 100 innan 2023-01-15.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-12-27/

”Nearly a third of used Teslas for sale in August were 2022 models up for resale, a sign that original buyers were aiming to flip, analysts said.”
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Tom Zhu inte längre GM för Tesla Shanghai. Eldar på spekulationer om global roll.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 27 dec 2022 18:03
Tom Zhu inte längre GM för Tesla Shanghai. Eldar på spekulationer om global roll.
Vad är en ”global roll”?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
”spacecoin” skrev:
Vad är en ”global roll”?
chef över t ex all tillverkning av bilar (oavsett fabrik/land). knappast ceo om inte elon får kicken/kastar in handduken.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 27 dec 2022 20:18
Fredrik j skrev:
”spacecoin” skrev:
Vad är en ”global roll”?
chef över t ex all tillverkning av bilar (oavsett fabrik/land). knappast ceo om inte elon får kicken/kastar in handduken.
Aha. Läste det av någon anledning på engelska och fick det till rulla. Gissade på någon slags jobbrotation men nu är det ju glasklart.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Det var länge sen man fick skriva att man köpt in sig i TSLA men nu har jag iaf ökat från ca en procent av portföljen till ca tre. Kommer fortsätta upp till ca fem procent om nedgången fortsätter och inget fundamentalt händer.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Fredrik j skrev: 27 dec 2022 20:33
spacecoin skrev: 27 dec 2022 20:18
Fredrik j skrev:
”spacecoin” skrev:
Vad är en ”global roll”?
Aha. Läste det av någon anledning på engelska och fick det till rulla. Gissade på någon slags jobbrotation men nu är det ju glasklart.
Haha, gjorde exakt detsamma och googlade frenetiskt (utan framgång) för jag kände mig för dum för att fråga :oops:
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 27 dec 2022 20:41
Det var länge sen man fick skriva att man köpt in sig i TSLA men nu har jag iaf ökat från ca en procent av portföljen till ca tre. Kommer fortsätta upp till ca fem procent om nedgången fortsätter och inget fundamentalt händer.
Spännande! Får man fråga vad du har för horisont och PT? Jag väntar. Vill se hur Kina utvecklar sig.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 27 dec 2022 20:49
Spännande! Får man fråga vad du har för horisont och PT? Jag väntar. Vill se hur Kina utvecklar sig.
Har varken eller ;) Jag tradar löpande. Outperfomar den Nasdaq med marginal så viktar jag ner och vice versa. Givetvis förutsatt att inga större nyheter kommer.

Men ja, det finns absolut mycket osäkerhet i närtid, men det tycker jag å andra sidan det brukar vara om man ska komma in billigt i tillväxtaktier. Vi kan säkert tappa uppåt 30% till, men nu tycker jag iaf uppsidan är klart större än nedsidan.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 27 dec 2022 21:08
Har varken eller ;) Jag tradar löpande. Outperfomar den Nasdaq med marginal så viktar jag ner och vice versa. Givetvis förutsatt att inga större nyheter kommer.

Men ja, det finns absolut mycket osäkerhet i närtid, men det tycker jag å andra sidan det brukar vara om man ska komma in billigt i tillväxtaktier. Vi kan säkert tappa uppåt 30% till, men nu tycker jag iaf uppsidan är klart större än nedsidan.
Hoppas att det blir bra! Jag tänker att det finns risk i Elon (beteende/fokus/mer sälj - inkl margin calls om aktien går ned under 100). Sedan är det spännande om efterfrågan finns i lågkonjunktur. Q4 och Q1 blir spännande.

Kulten TSLA har fått sig en törn, och Elon ses inte som gud längre när folk förlorar pengar. Det gör att karusellen inte snurrar av sig själv längre. Inom 12 månader tror jag även de mest inbitna ger upp på FSD.

https://stocks.apple.com/AMLdRoEwrQNyDDPozqCF5hA ”roasting mashmallows over the dumpster fire, not buying until $60”

Verkar ju som den stänger nära eller på session low.
granlundii

Inlägg av granlundii »

Raset har skett extremt hastigt (speciellt med tanke på att det inte har varit några resultatvarningar eller liknande) - så det skulle inte vara förvånande om det småningom kommer en rekyl uppåt. Samtidigt har jag svårt att se att aktien ännu skulle vara billig, det tokiga var att aktien stack iväg till 400 USD när någonting kring 100 USD skulle ha varit en sundare topp så här långt.

2023 ser utmanande ut, samtidigt borde Tesla ha goda möjligheter att vända skutan (Model 2 potential, Cybertruck, gott kassaläge osv.).
Nissan Leaf 2014
Mickep

Inlägg av Mickep »

Snart 100. köpläge?
kan tänka mig 5 st.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

granlundii skrev: 27 dec 2022 21:38
Raset har skett extremt hastigt (speciellt med tanke på att det inte har varit några resultatvarningar eller liknande) - så det skulle inte vara förvånande om det småningom kommer en rekyl uppåt. Samtidigt har jag svårt att se att aktien ännu skulle vara billig, det tokiga var att aktien stack iväg till 400 USD när någonting kring 100 USD skulle ha varit en sundare topp så här långt.

2023 ser utmanande ut, samtidigt borde Tesla ha goda möjligheter att vända skutan (Model 2 potential, Cybertruck, gott kassaläge osv.).
Problemet är att "Model 2" ligger långt bort och Tesla har massa andra produkter innan som skall levereras och som är grymt försenade. Om några år tror jag dock att kursen kan börja gå upp igen (om man presenterar en bra "Model 2" produkt till rätt pris (från 29000USD, minst 50mils räckvidd och 0-100 under 5,9sekunder som standard känns rimligt). Det i kombination med rejält många 4680-celler (mfl andra format) och bra leveranser samt marginal på andra produkter (gärna utdelning till aktieägarna) och jag kommer definitivt fundera på att köpa aktien igen (kursen får gärna gå ner rejält innan dess).

MVH
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

granlundii skrev: 27 dec 2022 21:38

Nah, det håller jag inte med om. $100 med dåvarande räntenivåer hade varit extremt billigt. $400 var däremot givetvis galenskap.

Det verkar vara väldigt många som inte tänker på hur extremt stor skillnad räntan och därmed diskonteringsräntan har på en snabbväxare som Tesla.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 27 dec 2022 21:17
Legato skrev: 27 dec 2022 21:08

Hoppas att det blir bra! Jag tänker att det finns risk i Elon (beteende/fokus/mer sälj - inkl margin calls om aktien går ned under 100). Sedan är det spännande om efterfrågan finns i lågkonjunktur. Q4 och Q1 blir spännande.

Kulten TSLA har fått sig en törn, och Elon ses inte som gud längre när folk förlorar pengar. Det gör att karusellen inte snurrar av sig själv längre. Inom 12 månader tror jag även de mest inbitna ger upp på FSD.

https://stocks.apple.com/AMLdRoEwrQNyDDPozqCF5hA ”roasting mashmallows over the dumpster fire, not buying until $60”

Verkar ju som den stänger nära eller på session low.
Det finns alltid massor av risker... Gällande Elon så håller jag med om fokus och beteende. Att han säljer aktier tycker jag däremot bara skapar köplägen så länge han inte säljer så mycket att han inte längre bryr sig om bolagets framgång.

Kulten har absolut fått sig en rejäl törn. Jag tror dock inte korrelationen är så särskilt hög mellan vilka som köper och tjänar pengar på aktien vs vilka som köper bilarna. Jag tror inte aktiens utveckling har någon stor påverkan på bilarnas efterfrågan.

Jag tror absolut hela bilmarknaden kommer ha det tufft en period nu, men samtidigt är övergången till eldrift verkligen en "megatrend" som jag är övertygad om kommer hålla i sig. Tesla, liksom tex BYD kommer även fortsättningsvis få väldigt mycket gratis.

Slutligen så är jag faktiskt väldigt imponerad av Plaid-bilarna. Hade nästan hunnit glömma att Tesla är så j-la bra på vissa delar.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

105 i förhandeln.

Den här lär ta oss under 100 idag:

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Har just tagit en trejd på TSLA från nivån 108-112 med ett första mål på 125 (säljer hälften där och flyttar SL till 110) och ett andra mål efter det på omkring 136.

Stoploss på 97 (WC) och om priset stänger en vecka (Weekly Close) under det så drar jag pluggen direkt får då håller inte trejden. Horisonten ca 3-5 veckor på sig och alltså inget mer långsiktigt än så.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Nu säger nyheterna att det är katastrofsiffror för tesla.
Vad de menar är -68% för aktien.
OCH JA TWEETEN OVAN KOMMER ATT GÖRA YTTERLIGARE -(5-9)%.
Ser man objektivt så går företaget bra. i kina har covid slagit till igen, men det kommer troligtvis inte göra något produktionshinder då restriktionerna lättar. (mer som en influensa).
Så det enda som gör att aktien går ned är en massa aktiehandlare. (och det innebär då att man kan kalla dessa för ett par negativa uttryck)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Vet att det är kontroversiellt men om man spekulerar lite...

Med tanke på vikande efterfrågan och nedåtgående priser. Finns det inte ganska stor risk att Tesla kommer att sälja färre bilar under 2023 än vad de gjorde under 2022 och till sämre marginal? Vad kommer hända med aktien då under det kommande året? Är det orimligt att gissa på p/e 10 baserat på 2022 års vinst i slutet av 2023?

Det kanske inte är så konstigt att Elon dumpat en hel del aktier senaste tiden..
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Maw skrev:

Med tanke på vikande efterfrågan och nedåtgående priser. Finns det inte ganska stor risk att Tesla kommer att sälja färre bilar under 2023 än vad de gjorde under 2022 och till sämre marginal? Vad kommer hända med aktien då under det kommande året? Är det orimligt att gissa på p/e 10 baserat på 2022 års vinst i slutet av 2023?

Det kanske inte är så konstigt att Elon dumpat en hel del aktier senaste tiden..
Du menar att aktien skall tappa ytterligare 60% och värderas som en gammal betongkoloss utan tillväxtpotential?
Aint gonna happen.
30% som legato gissar kan nog hända, men mkt mer blir det nog inte(såvida inte Putin skickar iväg några nukes…)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 28 dec 2022 12:04
30% som legato gissar kan nog hända, men mkt mer blir det nog inte(såvida inte Putin skickar iväg några nukes…)
Vad är det som säger att 85-90 är botten? För tre år sedan stod aktien i 30. ”Funding secured at 420” motsvarar 28. Jag tror inte 60 är orimligt som botten om efterfrågan viker och CEO jobbar 90% med annat och en handlingsförlamad styrelse. MS$ PT för Tesla automotive är 180 givet 7.5M bilar per år. Det känns långt borta i dagsläget för mig.

Svängigt i förhandeln. 105-115. Kanske blir en liten rekyl idag?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Maw skrev: 28 dec 2022 11:56

En "ganska stor risk" tror jag definitivt inte det är. Därmed inte sagt att det är omöjligt.

Vi lär väl landa på drygt 1,3 miljoner leveranser för 2022 varav drygt 400k i Q4. Att vi ska gå från en "run-rate" på ca 1,7 miljoner bilar och tappa 25% försäljning för att landa under 1,3M för helåret 2023 ser jag som rätt otroligt. Däremot tror jag absolut marginalerna kan komma att sjunka pga sänkta priser för att stimulera efterfrågan.

Sen är det ju inte bara bilarna som påverkar vinsten även om de dominerar. Exempelvis så tyder ju det mesta på att Storage kommer gå extremt bra under 2023, man har ju väldigt stor backlog av Megapacks och satsar ju hårt på att "bygga ikapp" produktion.

Jag tror inte heller PE 10 är rimligt ens i ett extremscenario där Teslas vinst landar på samma nivå för 2023 som för 2022. Tesla har väldigt låg skuldsättning och "megatrenden" med elbilar dör inte ut även om det skulle bli ett dåligt år. Om inte något extremt dramatiskt skulle hända för hela sektorn så skulle man ändå i ett sånt scenario förutspå bra tillväxt för efterföljande år och ett PE under 15-20 känns osannolikt, motsvarande $60-$80 i aktiekurs i detta pessimistiska scenario.

Konsensus bland analytiker är fortfarande att Tesla ska växa sin vinst med över 30% 2023 vs 2022.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

För alla som tycker om att jämföra Tesla med Tech-aktier:

Paul Krugman: "Where are the powerful network externalities in the electric vehicle business?"
https://archive.vn/EZzzK
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Väldigt positivt att TSLA trendar med marknaden intra-day. Fallet verkar stoppat. Nu hänger det på Q4.
Skriv svar