Tror vi blir snabbt flera nu som behöver 2 laddare hemma så tänkte kolla upp lite.
Har idag en elbil (Tesla), en Easee laddare och Tibber abonnemang. Har en 3-fas kabel som är dragen dit bilarna står och laddboxen är inkopplad på den. Allt har funkat ypperligt. Har 25A säkring.
Kommer inom en snar framtid ha två elbilar och behöver då två laddboxar så tänker mig att jag skaffar en till Easee och en Tibber Pulse P1. Tyvärr är det ganska bökigt att dra fram ytterligare ett 3-fas uttag så min tanke är att koppla in den andra laddboxen på samma som den tidigare och sen ha Pulse som reglerar detta lite eller hur det nu funkar.
Har också en tanke att skaffa solceller som eventuellt kan ladda men då tänker jag att jag gärna vill veta att det bara går på solceller.
Mina frågor:
- Hur mycket längre kommer det att ta att ladda dubbelt så mycket fördelat på 2 laddboxar på en 3-fas..? Dubbelt eller? Vill ju inte att det tar för lång tid då fönstret för billigare el inte är jättestort och kanske minskar framöver...
- Känns det vettigt/nödvändigt att köra med Pulse? Laddar i princip bara på natten.
- Är det dumt av mig att inte dra fram en till 3-fas? Det går men är bökigt.
- I och för sig kommer vi nog i snitt ladda bilarna ungefär varannan, var tredje dag så kanske inte nödvändigt att maximera laddkapaciteten..?
TIA