2 laddare, 1st 3-fas, Tibber

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Nikk

2 laddare, 1st 3-fas, Tibber

Inlägg av Nikk »

Hej

Tror vi blir snabbt flera nu som behöver 2 laddare hemma så tänkte kolla upp lite.

Har idag en elbil (Tesla), en Easee laddare och Tibber abonnemang. Har en 3-fas kabel som är dragen dit bilarna står och laddboxen är inkopplad på den. Allt har funkat ypperligt. Har 25A säkring.

Kommer inom en snar framtid ha två elbilar och behöver då två laddboxar så tänker mig att jag skaffar en till Easee och en Tibber Pulse P1. Tyvärr är det ganska bökigt att dra fram ytterligare ett 3-fas uttag så min tanke är att koppla in den andra laddboxen på samma som den tidigare och sen ha Pulse som reglerar detta lite eller hur det nu funkar.
Har också en tanke att skaffa solceller som eventuellt kan ladda men då tänker jag att jag gärna vill veta att det bara går på solceller.

Mina frågor:
- Hur mycket längre kommer det att ta att ladda dubbelt så mycket fördelat på 2 laddboxar på en 3-fas..? Dubbelt eller? Vill ju inte att det tar för lång tid då fönstret för billigare el inte är jättestort och kanske minskar framöver...
- Känns det vettigt/nödvändigt att köra med Pulse? Laddar i princip bara på natten.
- Är det dumt av mig att inte dra fram en till 3-fas? Det går men är bökigt.
- I och för sig kommer vi nog i snitt ladda bilarna ungefär varannan, var tredje dag så kanske inte nödvändigt att maximera laddkapaciteten..?

TIA :)
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Re: 2 laddare, 1st 3-fas, Tibber

Inlägg av SkipperO »

Tänkte också skaffa två laddare, eller en dubbel, men blev så att vi provade att bara ha en vanlig Easee med 16A 3fas. Vi har 2 elbilar. Har funkat utmärkt för vår situation i 3år nu. Nån gång om året kör det ihop sig och man får ladda med dyr el på dagen och en gång använde jag shuckoladdaren när andra bilen använde boxen.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Med 25A trefas redan framdraget så bör det väl vara övrig förbrukning i huset som begränsar, inte kablage?

Jag har svårt att se att du skulle behöva dra ytterligare kabel.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Du behöver inte dra fram en till kabel. Easee-boxarna kan du koppla i serie dessutom.

Det beror förstås på hur mycket du kör men det borde räcka fint med 11kW för att hinna ladda båda över natten.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Vi har två elbilar. Allt beror på körmönster. En av bilarna (Zoe) går varje dag 7 mil t.o.r den behöver laddas varannan dag på vintern och var tredje tag på sommaren. Den andra bilen (Teslan) går 2-3 gånger i veckan. Det räcker ofta att ha den på 50% för att klara av dessa resor ibland blir det längre resor 20-40 mil ToR och då får den ta en natt för att ladda fullt.

Det går ganska bra att pussla in laddningarna för oss, men allt beror som sagt på körmönster.

Vi har dessutom en begränsning att vi kan inte köra fullt 16A x 3 för då ryker säkringarna då vi har Luft-Vattens om värmer hus och varmvattnet. Vi har ingen lastbalansering.

Vi har 25A huvudsäkring.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Du behöver inte dra fram en till kabel. Easee-boxarna kan du koppla i serie dessutom.

Det beror förstås på hur mycket du kör men det borde räcka fint med 11kW för att hinna ladda båda över natten.
Jag är själv inne på denna lösningen. Har i dag en 3-fas 16A framdraget till en Easee Home på utsidan av garageväggen och har lastbalansering över radio till en Easee Equalizer som sitter i vårat elskåp (25A inkommande) kopplad till vår elmätare (Sagecom T211) via RJ12 (P1-port).

Den laddar i dag antingen Teslan eller Minin, men skulle nu vilja slippa att gå ut mitt kvällen/natten och växla från en bil till en annan när det är billigt att ladda eller när vi har behov för att ladda bägge bilarna över natten.

Jag hoppas att det kommer att fungera fint att koppla in ytterligare en Easee Home till brevid den gamla, som delar samma 3-fas 16A som går till väggboxen vi har i dag, och att det fortsätter att fungera tillsammans med lastbalanseringen via Equalizer. Någon som testat och kan verifiera detta?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Easee Home ska kunna kopplas och lastbalanseras 3 st.

Det är den stora skillnaden mot den och Easee Charge som kan vara många fler och kan konfigureras lite mera avancerat. Vi har 2x10 som sitter i varsin krets begränsad till 22kW vardera och sen 3x4 st som sitter i varsin krets begränsad till 11kW vardera, sen är det dessutom en effektbegränsning på totalen. Den har vi just nu satt till 22kW (32A trefas) för att begränsa effektavgiften, men vid behov framöver kommer vi säkert skruva upp det lite. Matningen är mycket större.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Vi har två Easee Home, parallellkopplade där box två sitter på uttaget i box ett. Fungerar fint och de delar på 3*16A. Har senare kompletterats med Equalizer lastvakt för att skydda huvudsäkringarna.
Screenshot_2022-10-13-21-56-25-02_f541918c7893c52dbd1ee5d319333948~2.jpg
Elbilist sedan 2014
Nikk

Inlägg av Nikk »

Tack för alla bra svar!

Kommer nu vänta och se hur det först funkar med en laddbox :)
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Skriv svar