Min Model 3 sladdar inte vid regenerering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Min Model 3 sladdar inte vid regenerering

Inlägg av MWall »

Nicke Nyfiken skrev:
AAKEE skrev:
Men det finns en del inlägg som ser ut som Teslafanatism där man inte vill erkänna att det kan skrämma folk, vilket jag är helt övertygad om.

Om du tar en genomsnittslig tant i mellan- eller södra Sverige kan du antagligen säga åt henne 1000 ggr att släppa gasen försiktigt. När hon trots det får sladd( för att det var extra halt på något ställe) kommer hon bli rädd och släppa helt.

En bra vinterbil ger inte föraren några obehagliga överaskningar oberoende hur ovan föraren är.

—> Diskussionen handlar inte om bilförare duktiga på vinterkörning utan det handlar om en egenskap som bevisligen ganska många upplever som inte helt perfekt. Det finns helt klart underlag för förbättring av regenfunktionen vid halka.
Exakt så!

Och trots ett antal vittnesmål (några i denna tråden) om att det inte alltid bara är en liten knyck, utan att bilen ibland går helt runt eller får ett ordentligt bredställ, så är det helt i sin ordning eftersom det är en Tesla. Det är fascinerande att se hur en del av fanatikerna på detta forum har tappat greppet om verkligheten.
Fanatiker och fanatiker. Jag brukar få en hel del skit här för att jag är negativ mot Tesla.

Har dock ingen erfarenhet av Model 3 i vinterväglag. Min Model S är dock klanderfri.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Hela tråden handlar om att vi som aldrig upplevt mer än enstaka knyck undrar vad det kan bero på att vissa klagar om bredställ?

Vad är orsaken till dessa olika beteenden mellan olika bilar?

Är det något i bilarna som är annorlunda? Eller förarna? (Vad som upplevs som "farligt"? Eller hur man hanterar bilen?) Eller något annat? (Jag har mina funderingar kring däcken tex)

Att försöka förstå varför upplevelserna är så annorlunda anser jag inte vara fanatism.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Ponera tex att vi kommer fram till att skillnaden beror på att vissa har som vana att snabbt ta bort foten från gasen.

Det betyder inte att vi anser att felet är i de förarna och att Tesla är perfekt. Bilarna skulle tex kunna hantera den situationen bättre i mjukvaran.

Men då vet vi i alla fall vad det kan bero på att olika förare upplever bilarna så olika.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

MWall skrev:
Har dock ingen erfarenhet av Model 3 i vinterväglag. Min Model S är dock klanderfri.
Tråden och forumavdelningen avhandlar Model 3, såvitt jag förstått. Så kommentarer om att det ”bara är att släppa gasen lite” passar sig inte riktigt. Dels för att man diskuterar bilens beteende, inte den förarens.(Nej, jag har inte problem med detta även om jag hade lite sladd igår. Med de bästa vinterdäcken som finns.)

Model S regenererar på framaxeln, eller hur ? Det blir en viss skillnad. Sen vet jag inte om en Model S kan regenerera lika många kilowatt ? Går det ställa regen på Model S ? De äldre model 3 kunde det och det allmänna tipset är att ställa regen på 50% vintertid på model 3, men på refresh/2021 är den möjligheten borttagen(utom på M3P, i Track mode, men det är nog inget som är tänkt att köra hela vintern med).

För trådskaparens rubrik, antingen var det inte halt nog eller så får han troligen lämna in bilen på service, regen är nog broken :lol:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev:

Att försöka förstå varför upplevelserna är så annorlunda anser jag inte vara fanatism.
Det är det väl ingen som hävdat heller, eller?

Men när fanatikerna helt förneka att det förekommer eller till och med hävdar att det är ett önskvärt beteende, så blir det svårt att diskutera och förstå skillnaderna, som du efterlyser.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Magnus85

Inlägg av Magnus85 »

Är det ingen av er andra som upplevt att ni ligger på motorväg och gasar och bilen vill vrida sig på motorvägen?

Alltså jag har inget större problem med ett utskjutande bakparti i en rondell/kurva, ger för det mesta bara ett leende på läpparna..
Självklart vill man väl dock att det sker på gaspådrag och inte när du släpper gasen..

Men när man ligger i +100 med farthållare/gasar och man känner att här är det halt och bilen börjar vrida framändan mot mötande trafik och bakändan mot diket är det värre.. Upplever att jag tar bort ca 80% av fenomenet med chill mode så antar att antispinn går in för sent....
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

AAKEE skrev:
LarsL skrev:
Jag börjar luta åt att folk som säger att deras bil släpper och sladdar med bakändan inte kört bakhjulsdrivet.
Jag har kört mycket bakhjulsdrivet, har honbybil som sladdar/spinner på torr asfalt upp till 140km/h. Har kört audi quattro sen år 2000 och bor i norra Sverige med vinter 6 månader per år.

Har en M3P sen nyår.
Generellt sett har jag inga problem alls med regensladdar. Upplever snarare att den i så fall vill sladda med jämt gaspådrag i kurvor, jag upplever att den känns som om den skulle ha väsentligt kortare hjulbas än min A5 och A6. Kollade upp mot A5 och den M3 hade faktiskt längre hjulbas vilket det inte känns som.

Min känsla är att man infört en bättre självinlärning för hur mycket regen som fungerar istället för att kunna ställa ned regen som äldre M3 kan.

Igår fick jag en lång sladd när jag släppte gasen på väg mot en rondell, vi hade ett temperaturomslag som la en ishinna i rännorna på vägen som annars vart mer eller mindre isfria, så det var rejält halkigt. Det var i utkanten av ett köpcentrum med 50 km/h vilket jag höll ganska precis och när jag släppte gasen( inte ens helt utan kanske det som motsvarar 50% regen) inducerade det en sladd där bakändan kom ut cirka 20cm och jag höll kvar gasen i samma läge och väntade på att regen skulle upphöra och kanske antisladden skulle stötta lite. Inget av detta hände och jag hade säkert sladd med ändan ute i 20-25 m( typ 2-2.5s) sedan fick jag lösa set själv eftersom ändan var ute åt höger och jag skulle svänga höger. Jag var helt med utan stress hela förloppet men jag kan nog se att min fru skulle reagerat lite på det och någon som inte är van vinterväg skulle antagligen kunna bli rejält rädd.
Första gången på 400mil så det händer inte så ofta med våra riktiga vinterförhållanden här uppe. Dessutom har vi inte haft plusgrader med ishalka sen jag köpte bilen, gissar att detta händer oftare söderöver.

Man kunde tycka att regen kunde vara snabbare på att reagera mht ABS-sensorerna och inte tillåta såna sladdar.
Jag upplevde liknande ( MS på normal regen ) blankis i nedförsbacke trafiken stod stilla när jag släppte gasen fick världen sladd fick mata på med gaspedalen för att parera och kunde till slut stanna
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan50293

Inlägg av Fluffy »

Vid kraftig inbromsning med regen (gassläpp bara, ingen fot på bromsen) upplever jag att bilen är lite orolig bak när den får dåligt grepp. När jag haft det någon gång så slutade jag vara orolig. Ser det mer som en varning att det är halt.

Att jämföra med model s känns inte relevant. I de 2 lånebilarna jag har haft, p75d,85d , måste man använda bromsen ofta med standard regen då bilen inte saktar ned i närheten av min 3a.

Vid gaspådrag i kraftig sväng då släpper baken lite innan bilen löser det. Känns säkert och lite roligt.

En gång har det släppt lite vid kraftigt gaspådrag framåt (påfart e4). Samma beteende, lite släpp och så löser bilen det. Efter det tog jag det lite lugnare att gasa upp.
Andreas_b

Inlägg av Andreas_b »

Fluffy skrev:
Vid kraftig inbromsning med regen (gassläpp bara, ingen fot på bromsen) upplever jag att bilen är lite orolig bak när den får dåligt grepp. När jag haft det någon gång så slutade jag vara orolig. Ser det mer som en varning att det är halt.

Att jämföra med model s känns inte relevant. I de 2 lånebilarna jag har haft, p75d,85d , måste man använda bromsen ofta med standard regen då bilen inte saktar ned i närheten av min 3a.

Vid gaspådrag i kraftig sväng då släpper baken lite innan bilen löser det. Känns säkert och lite roligt.

En gång har det släppt lite vid kraftigt gaspådrag framåt (påfart e4). Samma beteende, lite släpp och så löser bilen det. Efter det tog jag det lite lugnare att gasa upp.
Exakt så upplever jag min model 3. Tror som många att det handlar mycket om körvana. Ovana eller oroliga förare upplever det säkert som obehagligt, medan de som letar svängar för fina bredställ så fort vintern kommit nog inte ser något problem. Jag har verkligen försökt pressa bilen, men tycker att den på ett säkert sätt alltid reder ut sladden. Jag har ändå kört väldigt mycket bil och det finns betydligt värre bilar. Slutsatsen för mig är att jag gillar hur den fungerar, men förstår dem som inte känner sig trygga.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag var precis ute och körde fem mil på vintriga, hala och krokiga vägar. Jag provade gasuppsläpp på lite olika sätt, men inget konstigt hände. Regenereringen stod på standard, men jag upplever den ändå som ganska svag, jämfört vad jag minns från hösten innan kylan kom. Det kanske är så att regenereringen dras ned vid temperaturer under en viss nivå, även när man hunnit köra en stund så att batteriet hunnit få upp temperaturen någorlunda. Helst skulle jag vilja köra mer, så batteriet hunnit få upp ännu mer temperatur.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev:
Jag var precis ute och körde fem mil på vintriga, hala och krokiga vägar. Jag provade gasuppsläpp på lite olika sätt, men inget konstigt hände. Regenereringen stod på standard, men jag upplever den ändå som ganska svag, jämfört vad jag minns från hösten innan kylan kom. Det kanske är så att regenereringen dras ned vid temperaturer under en viss nivå, även när man hunnit köra en stund så att batteriet hunnit få upp temperaturen någorlunda. Helst skulle jag vilja köra mer, så batteriet hunnit få upp ännu mer temperatur.
Vi har förmodligen en rejäl skillnad i att regen inte går ändra på 2021. Den är på ”max” hela tiden(utom i trackmode på performance där det går justera), gissar att man har mjukvara som adaptivt justerar det efter underlaget. Jag fick dock en sladd som varade ganska länge i fredags, där det var extra halkigt före en rondell.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar