Min Model 3 sladdar inte vid regenerering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Min Model 3 sladdar inte vid regenerering

Inlägg av LarsL »

Har läst på många olika ställen här och på Facebook att bilarna är ostabila och sladdar när man släpper acceleratorn och regenererar. Jag har nu verkligen försök provocera min bil en Model 3 SR+ med Hakka R3 och jag får den inte att släppa i bak. Jag har gått in med rattutslag där en fossilbil utan antispinn skulle börja rotera men min bil gör det inte åtminstone så att den sladdar.

Så jag antar att de som rapportera om detta har rätt och upplever ett problem. Så vad beror det på? Kan det vara så att folk som kört framhjulsdrivet och fyrhjulsdrift och inte längre har koll på en lösbakända? Kan logaritmerna för LR se annorlunda ut än SR+ och därmed beter sig annorlunda? Eller har jag helt enkelt kört med för bra däck och i för bra väglag?
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Re: SR+ sladdar inte vid regenerering

Inlägg av pejvic »

nej jag har en LR 2021 med sommardäck. Den sladdar ej heller. Oerhört svårt också vid gaspådrag att få ställ på den. Den parerar blixtsnabbt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

pejvic skrev:
nej jag har en LR 2021 med sommardäck. Den sladdar ej heller. Oerhört svårt också vid gaspådrag att få ställ på den. Den parerar blixtsnabbt.
Hur är det vid gassläpp? Har du problem där?

Har du kört bakhjulsdrivet förut?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Den sladdar inte vid gassläp. Jag har en bakhjulsdriven bil också. Men innan teslan hade jag fyrhjulsdriven Xc60
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag börjar luta åt att folk som säger att deras bil släpper och sladdar med bakändan inte kört bakhjulsdrivet. En vanlig bakhjulsdriven bil kommer ju att börja rotera lite när man går in i en kurva och släpper gasen. Jag upplever att min Model 3 inte roterar särskilt kraftigt in i kurvorna och den sladdar absolut inte.

Eftersom det inte verkar som vara någon skillnad mellan SR och LR så ändrar jag rubriken.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Min Model 3 sladdar inte vid regenerering

Inlägg av OfarligTesla »

Det som Björn Nyland brukar beskriva i sina videos är ju vanligt vid bakhjulsdrift innan antisladdsystemen kickar in. Det är egentligen ingen riktig sladd utan bara lite glid och sen stoppas det av dator.
Användarvisningsbild
johbe
Teslaägare

Inlägg av johbe »

Tror att du har delvis rätt i det LarsL. Jag upplever det tydligt i vår M3 LR och har endast haft framhjulsdrivna bilar tidigare. I början av vintern upplevde jag det rätt obehagligt och satte ner regen till låg. Nu efter ett par månader är regen tillbaka på normal igen och jag vet att bilen kliver in och häver släppet blixtsnabbt.

Nästa vinter gissar jag att jag kommer ha vant mig helt vid fenomenet och inte reagera över det längre. Men nu, första vintern med bakhjulsdrivet, var det en tydlig skillnad mot hur jag har upplevt att bilar betett sig på halt underlag tidigare. Därmed också lite obehagligt till en början.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Jag tror definitvt det är en vanesak. Enpedalskörningen är så otroligt mkt enklare än gamla körningen. Även om det är ren is så släpper man bara pedalen en bit framför rödlusen så sköter bilen allt känns det som. Jag kör i och för sig inte med AP inne i stan på vintern.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Min 2020 M3LR är "tailhappy" på ett positivt sätt. Antisladdsystemet tillåter lite driftvinklar. Jag tycker den är väldigt väl avvägd på det underlag som vi har nu i denna vinter. Både rolig och säker.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

.

Disregard. Jag hade glömt att jag har ställt in för svagare regen. Ursäkta. :oops:
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

LarsL skrev:
Jag börjar luta åt att folk som säger att deras bil släpper och sladdar med bakändan inte kört bakhjulsdrivet.
Jag har kört mycket bakhjulsdrivet, har honbybil som sladdar/spinner på torr asfalt upp till 140km/h. Har kört audi quattro sen år 2000 och bor i norra Sverige med vinter 6 månader per år.

Har en M3P sen nyår.
Generellt sett har jag inga problem alls med regensladdar. Upplever snarare att den i så fall vill sladda med jämt gaspådrag i kurvor, jag upplever att den känns som om den skulle ha väsentligt kortare hjulbas än min A5 och A6. Kollade upp mot A5 och den M3 hade faktiskt längre hjulbas vilket det inte känns som.

Min känsla är att man infört en bättre självinlärning för hur mycket regen som fungerar istället för att kunna ställa ned regen som äldre M3 kan.

Igår fick jag en lång sladd när jag släppte gasen på väg mot en rondell, vi hade ett temperaturomslag som la en ishinna i rännorna på vägen som annars vart mer eller mindre isfria, så det var rejält halkigt. Det var i utkanten av ett köpcentrum med 50 km/h vilket jag höll ganska precis och när jag släppte gasen( inte ens helt utan kanske det som motsvarar 50% regen) inducerade det en sladd där bakändan kom ut cirka 20cm och jag höll kvar gasen i samma läge och väntade på att regen skulle upphöra och kanske antisladden skulle stötta lite. Inget av detta hände och jag hade säkert sladd med ändan ute i 20-25 m( typ 2-2.5s) sedan fick jag lösa set själv eftersom ändan var ute åt höger och jag skulle svänga höger. Jag var helt med utan stress hela förloppet men jag kan nog se att min fru skulle reagerat lite på det och någon som inte är van vinterväg skulle antagligen kunna bli rejält rädd.
Första gången på 400mil så det händer inte så ofta med våra riktiga vinterförhållanden här uppe. Dessutom har vi inte haft plusgrader med ishalka sen jag köpte bilen, gissar att detta händer oftare söderöver.

Man kunde tycka att regen kunde vara snabbare på att reagera mht ABS-sensorerna och inte tillåta såna sladdar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag har försökt provocera fram bakhjulssladd genom att släppa upp gaspedalen, men bilen vaggar bara till lite.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

OfarligTesla skrev:
Det som Björn Nyland brukar beskriva i sina videos är ju vanligt vid bakhjulsdrift innan antisladdsystemen kickar in. Det är egentligen ingen riktig sladd utan bara lite glid och sen stoppas det av dator.
Vad jag sett så har Björn bara kritiserat detta fenomen på 4-hjulsdrivna Model 3. Han säger även att just den lilla kicken man får när man släpper gasen på Model 3 dual motor, inte finns på andra 4-hjulsdrivna elbilar han testat i halka.

Det handlar enbart om vilken hjulaxel regen verkar på initialt. Och på Model 3 är det 100 på bakaxeln.

Många upplever den lilla kicken som obehagligt och det skapar inget förtroende för bilen. Känns onödigt att man ens ska få en liten kick när man släpper gasen på en 4-hjulsdriven elbil, när det är så enkelt att förhindra det genom att omfördela regen mellan hjulaxlarna.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Vad jag sett så har Björn bara kritiserat detta fenomen på 4-hjulsdrivna Model 3. Han säger även att just den lilla kicken man får när man släpper gasen på Model 3 dual motor, inte finns på andra 4-hjulsdrivna elbilar han testat i halka.

Det handlar enbart om vilken hjulaxel regen verkar på initialt. Och på Model 3 är det 100 på bakaxeln.

Många upplever den lilla kicken som obehagligt och det skapar inget förtroende för bilen. Känns onödigt att man ens ska få en liten kick när man släpper gasen på en 4-hjulsdriven elbil, när det är så enkelt att förhindra det genom att omfördela regen mellan hjulaxlarna.
Ja precis, den har helt enkelt lite lite bias på bakhjulen. Min poäng var att det är samma sak man kan få på bakhjulsdrivna bilar på vintern och är kickar med bakänden får man hela tiden på vintern med sådana. Det betyder inte att bilen sladdar eller är osäker på något vis.

Sen går det ju såklart att lösa på bekostnad av effektiviteten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

På bilar innan ESP gick det ju att kicka ut bakändan med ett litet gassläpp så att bilen roterade in i kurvan. Roade mig med det när jag kom in på gårdsplanen och ville vända bilen åt rätt håll innan jag parkerade. Den här kicken går inte alls att göra med Model 3 SR+ så jag blev lite överraskad när det påstods att den sladdade när de släpper acceleratorn.

Nu börjar jag förstå att vi har olika det är mätningstockar och att det är därför jag inte upplever något medan andra tycker det känns livsfarligt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

OfarligTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Ja precis, den har helt enkelt lite lite bias på bakhjulen. Min poäng var att det är samma sak man kan få på bakhjulsdrivna bilar på vintern och är kickar med bakänden får man hela tiden på vintern med sådana. Det betyder inte att bilen sladdar eller är osäker på något vis.

Sen går det ju såklart att lösa på bekostnad av effektiviteten.
Frågan är hur mycket effektiviteten skulle påverkas. Kollar man noga på Björns klipp så ser man att bilens stabiliseringssystem försöker rätta upp bilen när kicken kommer, genom att lägga på drivkraft på framhjulen samtidigt som bakhjulen regenererar. Känns spontant som kontraproduktiv ur effektivitetssynpunkt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

tor-ake skrev:
Jag tycker problemet med jazzande bakhjul vid regen var värre förra vintern. Har inte upplevt det alls i vinter trots hundratals mil på isiga vägar.

Månntro de justerat lite i programvaran?

SR+ 2019
Mycket möjligt att de ändrat.
Men för att spinna vidare på min lilla spaning. Vad körde du innan SR+? Det skulle kunna vara så att det är du som anpassat dig och vant dig vid en levande bakaxel.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag tror det beror på tre olika saker:

1. Folk som inte är vana vid bakhjulsdrivna bilar upplever minsta lilla bakvagnssläpp som "sladd".
2. Hastigheten man lyfter foten från gaspedalen. Är man van vid elbilar lyfter man foten långsamt så att regen bromsningen blir mjuk. Har man precis kommit från bilar med förbränningsmotorer är man mer van att snabbt lyfta gasfoten.
3. Däcktrycket. Redan 2014(!) körde vi en artikel om vikten av korrekt däcktryck, speciellt med Nokian. Har man för låg tryck i däcken beter de sig väldigt illa:
Och på prestandabilar som Model S är det extra viktigt att ha rätt däcktryck. Niklas beskriver att bara det lilla tryckskillnadsfallet gjorde enorm skillnad. Bara för att trycket föll från 45 PSI (3.1 bar) till 42 PSI (2.9 bar) fick han bredställ i korsningar och hjulspinn hela tiden. Efter att han fyllde på med luft på en bensinmack (till 48 PSI, 3.3 bar) blev bilens väghållning extremt mycket bättre.
https://teslaclubsweden.se/kolla-trycket/
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

LarsL skrev:
tor-ake skrev:
Jag tycker problemet med jazzande bakhjul vid regen var värre förra vintern. Har inte upplevt det alls i vinter trots hundratals mil på isiga vägar.

Månntro de justerat lite i programvaran?

SR+ 2019
Mycket möjligt att de ändrat.
Men för att spinna vidare på min lilla spaning. Vad körde du innan SR+? Det skulle kunna vara så att det är du som anpassat dig och vant dig vid en levande bakaxel.
Mitsubishi Outlander och före det Leaf, men absolut mest vinterkörning med Mercedes. 2005-2015 nästan uteslutande mercedes, bakhjulsdrivet. Med både manuell och automatisk växellåda.

Hjulupphängningarna på teslan är extremt lika mercedes C- och E-klass, även viktfördelningen så de borde bete sig ganska lika, men Mercedes hade ESP:n mycket mer försiktigt inställd, dvs den gick in och korrigerade mycket tidigare.

När man gör omkörningar på vintern måste man ha exakt samma taktik som med mercedesarna, vid körfältsbytet är det ratten spikrakt fram och ett minimum av gaspådrag till dess man kommer över i andra "hjulspåren", sedan accelerera förbi, och samma strategi tillbaka till högra körfältet.

Gjorde också en kort stint med ett par SAAB 9000 och de var klippstabila, oavsett väglag, vid omkörningar. Motorbroms i kurva kunde dock få bakvagnen att sticka ut.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Kom förresten på varför jag tycker den jazzar mindre i år :oops: Jag har regen inställd på svagare läget.

Jag uppdaterar mitt första inlägg. Ursäkta besväret.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Frågan är hur mycket effektiviteten skulle påverkas. Kollar man noga på Björns klipp så ser man att bilens stabiliseringssystem försöker rätta upp bilen när kicken kommer, genom att lägga på drivkraft på framhjulen samtidigt som bakhjulen regenererar. Känns spontant som kontraproduktiv ur effektivitetssynpunkt.
Ja men du kan ju inte koda något så att den bara använder frontmotorn för regen när det släpper eftersom det då redan är för sent. Så då får man ju använda frontmotorn från början vilket kommer vara mindre effektivt i de allra flesta fall men mer effektivt i undantagsfallen som beskrivs här.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

tor-ake skrev:
Mitsubishi Outlander och före det Leaf, men absolut mest vinterkörning med Mercedes. 2005-2015 nästan uteslutande mercedes, bakhjulsdrivet. Med både manuell och automatisk växellåda.

Hjulupphängningarna på teslan är extremt lika mercedes C- och E-klass, även viktfördelningen så de borde bete sig ganska lika, men Mercedes hade ESP:n mycket mer försiktigt inställd, dvs den gick in och korrigerade mycket tidigare.
Då har vi ungefär samma förutsättningar.
Mercedesen från 2000 hade extremt aggressiv ESP. Jag körde fast en gång där bilen helt enkelt vägrade röra hjulen. Fick loss bilen genom att dra loss den med en 1997 som inte hade ESP utan bara diffspärr.

E-klassen från 2012 hade ganska bra balans i ESP så den kunde kicka ut baken, vi acceleration.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

OfarligTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Ja men du kan ju inte koda något så att den bara använder frontmotorn för regen när det släpper eftersom det då redan är för sent. Så då får man ju använda frontmotorn från början vilket kommer vara mindre effektivt i de allra flesta fall men mer effektivt i undantagsfallen som beskrivs här.
Det är sant. Men om det är minusgrader och antispinn och stabiliseringssystem behöver kicka in så är det inte jättesvårt att räkna ut att det är halt. Då kan bilen anpassa sig till väglaget och lägga lite regen på framaxeln initialt under resten av den körningen. Om nu Teslas programmerare tror sig kunna avgöra vilket håll man vill köra åt i nya S och X bara genom att titta på omgivningen, så måste det vara en baggis att anpassa bilen efter väglaget när man har konkreta input från befintliga system i bilen.

Att det skulle vara sådan stor skillnad i effektivitet mellan framaxel och bakaxel när det gäller regen att det skulle få någon betydlig påverka på räckvidden tror jag inte om det bara används vid halt väglag. Det handlar om några sekunder hit och dit med regen på bakaxeln innan den ändå lägger på regen på båda axlarna om man släpper pedalen helt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Det är sant. Men om det är minusgrader och antispinn och stabiliseringssystem behöver kicka in så är det inte jättesvårt att räkna ut att det är halt. Då kan bilen anpassa sig till väglaget och lägga lite regen på framaxeln initialt under resten av den körningen. Om nu Teslas programmerare tror sig kunna avgöra vilket håll man vill köra åt i nya S och X bara genom att titta på omgivningen, så måste det vara en baggis att anpassa bilen efter väglaget när man har konkreta input från befintliga system i bilen.

Att det skulle vara sådan stor skillnad i effektivitet mellan framaxel och bakaxel när det gäller regen att det skulle få någon betydlig påverka på räckvidden tror jag inte om det bara används vid halt väglag. Det handlar om några sekunder hit och dit med regen på bakaxeln innan den ändå lägger på regen på båda axlarna om man släpper pedalen helt.
Fast att antispinn och stabiliseringssystem behöver kicka in vid drift framåt innebär ju inte att man får problem vid regen. Och det är ju inte hela tiden vid inbromsning det sker heller utan det är ovanligt.

Men varför blir också frågan? För att några blir rädda så fort bakänden kickar lite vid stark regen? Så länge vi inte pratar att man spinner runt tar iaf jag hellre effektiviteten, det är ju som sagt vanligt när man kör bakhjulsdrift så ingen ovanlig känsla och ingen säkerhetsfrågor egentligen.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

Undrar om Tesla inte skruvat lite i programvaran för detta. Upplevde fenomenet starkare förra vintern. Det var någon gång förra vintern det var lite obehagligt och jag kunde reporoducera det. Denna vinter har jag försökt men det händer inte mycket. Kan ju såklart också bero på att jag vant mig vid bilen....svårt att säga.
Skriv svar