En Kalifornisk designmiss till

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Niklas Z »

Ja, men just därför vore det smart att torkarna automatiskt ställde sig i serviceläget när bilen parkeras.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1991
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av BrooklynS »

Niklas Z skrev:
Ja, men just därför vore det smart att torkarna automatiskt ställde sig i serviceläget när bilen parkeras.
Ja absolut, men det är ju enklare att klicka fram serviceläget än att lyfta torkarna manuellt, vilket så att säga var alternativet förr... och på många bilar blev man tvungen att vrida av tändningen mitt i torkarrörelsen för att få torkarna att stanna på ruten så man kunde lyfta dem.


:D
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Niklas Z »

BrooklynS skrev:
Niklas Z skrev:
Ja, men just därför vore det smart att torkarna automatiskt ställde sig i serviceläget när bilen parkeras.
Ja absolut, men det är ju enklare att klicka fram serviceläget än att lyfta torkarna manuellt, vilket så att säga var alternativet förr... och på många bilar blev man tvungen att vrida av tändningen mitt i torkarrörelsen för att få torkarna att stanna på ruten så man kunde lyfta dem.
:D
Visst är det enkelt att ställa dem i serviceläget. Det svåra är att komma ihåg det.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1543
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av holden »

Jag har aldrig sopat framlyktor och huv på Audin, eftersom det dels finns spolning på lyktorna och värmen från dieselmotorn gör bilen isfri under körning. Med elbil är det att åka runt och se som en isglass, like it or not.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5516
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av chaffis75 »

Nu är jag ju skåning så inte så erfaren av detta men de är inte så att de är ett elbilsproblem? Jag tänker att en ice bil har ju en varm motor där fram som väl borde värma upp dessa områden och därmed smälta bort eventuell is?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
benke_berguv
Inlägg: 159
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av benke_berguv »

Visst är problemet att själva ARMEN fryser fast och inte att torkarbladet sitter fastfruset på rutan?
Som Mwall skriver så lider BMW i3 av samma problem. Vattnet från rutan rinner ner och fryser fast runt torkararmen mellan ruta och huv. Aldrig sett på nån annan bil jag haft. Där har aldrig själva bladet suttit fastfruset nånstans.
På i3 är det enda som hjälper att öppna huset och banka bort skiten med sopen. Blir flera centimeter tjock fort som fan.
Att sopa rutan hjälper ju bara om man gör ut INNAN man förvärmer och det ids man ju inte

//benke
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Niklas Z »

Jag upplever huvudsakligen att det är torkarbladet som fryser fast.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Franz »

Så här kan en parkering se ut i de trakter där man är lite mer van vid riktig vinter ;)
Bild
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 528
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av josve »

Kan vi inte iallafall vara överens om att det finns vissa saker som inte är optimala med våra kära Teslor och vinter. (Exempelvis att handtagen fryser fast på M3an)

Jag är fullt medveten om att det kan vara snö och vinter även i Nordamerika men tycker att det är relativt uppenbart att ansvariga för design etc inte bor i ett land där det är skitväder för det mesta...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av MWall »

josve skrev:
Kan vi inte iallafall vara överens om att det finns vissa saker som inte är optimala med våra kära Teslor och vinter. (Exempelvis att handtagen fryser fast på M3an)

Jag är fullt medveten om att det kan vara snö och vinter även i Nordamerika men tycker att det är relativt uppenbart att ansvariga för design etc inte bor i ett land där det är skitväder för det mesta...

Absolut. Tesla gör mediokra bilar förutom drivlinan. Det känner egentligen alla till även om vissa inte vill erkänna det ens för sig själva.

Alla bilar innebär en kompromiss och ena eller andra hållet. Ekonomi, prestanda, räckvidd, utrustning, komfort, utrymmen... För mig är Model S den bästa kompromissen, om man ska köra på el. Men det innebär ju liksom inte att jag inte ser förbätttringspotential. :)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Jordad »

josve skrev:
Kan vi inte iallafall vara överens om att det finns vissa saker som inte är optimala med våra kära Teslor och vinter. (Exempelvis att handtagen fryser fast på M3an)

Jag är fullt medveten om att det kan vara snö och vinter även i Nordamerika men tycker att det är relativt uppenbart att ansvariga för design etc inte bor i ett land där det är skitväder för det mesta...
Jag är inte säker på att man kan göra handtagen så mycket bättre än vad Tesla har gjort på M3.

De måste vara helt utan någon form av grop eller utstickande detalj för att inte förstöra aerodynamiken. De får inte förlita sig på elmotorer för det förstör tillförlitligheten. De måste dessutom vara robusta nog att hålla flera vanliga bilars livslängd om de ska sitta på en robotaxi.

Tesla kunde ha gjort större springor runt handtaget vilket skulle förhindrat att det frös fast så lätt men det ger kanske sämre aerodynamik. Allting är ju en avvägning och det är svårt att vara perfekt i alla situationer.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av martinot »

josve skrev:
Kan vi inte iallafall vara överens om att det finns vissa saker som inte är optimala med våra kära Teslor och vinter. (Exempelvis att handtagen fryser fast på M3an)

Jag är fullt medveten om att det kan vara snö och vinter även i Nordamerika men tycker att det är relativt uppenbart att ansvariga för design etc inte bor i ett land där det är skitväder för det mesta...
Tycker det även märks tydligt att det är "Designed in California" när man ser hur uselt vinderutetorkarautomatiken fungerar, samt att de dessutom prioriterade bort spaken för vindrutetorkarna på M3. :?

Ingen direkt bra eller smart kombo. Har man dock varit en längre stund i Kalifornien så vet man att regn ganska sällan är ett problem, och har viss förståelse för att Tesla inte sett problemen själva. :lol:

Att allt på en Tesla inte är lika väl anpassat för en nordisk vinter som en Volvo eller för en vinterresa i alperna som en Audi, är inget som direkt förvånar mig, även om jag skulle önska att det var annorlunda.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1991
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av BrooklynS »

Nu är det inte någon form av slutlig funktion på intervalltorkarna och helljusassistenten. Jag har de senaste två helgerna kört 160 mil i mörker, TVÅ gånger har jag agerat själv och bländat av - bägge gångerna när man möter bil längs kilometerlånga raksträckor och mötande bländar av väldigt tidigt... vindrutetorkarspaken... kom igen, mercedes har kört det där sedan 1960-talet.

Det har ingenting med ”Californien” att göra, det är mjukvara som utvecklas.

Vad gäller handtagen är det en jäkligt smart konstruktion som har sina svagheter under vissa specifika förhållanden, nämligen om man tinar bilen med snö på så rinner det ned och fryser... tar man då bort isen runt handtaget fryser det inte igen, oavsett hur kallt det blir.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Jag har de senaste två helgerna kört 160 mil i mörker, TVÅ gånger har jag agerat själv och bländat av - bägge gångerna när man möter bil längs kilometerlånga raksträckor och mötande bländar av väldigt tidigt... vindrutetorkarspaken... kom igen, mercedes har kört det där sedan 1960-talet.

Det har ingenting med ”Californien” att göra, det är mjukvara som utvecklas.
Vindrutetorkarautomatik. Lite regn (och snö) normalt i Kalifornien.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1991
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av BrooklynS »

Jo jag läste det. Samma teknik som till vindrutetorkarna... poängen är att det blir bättre hela tiden.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av ducce916 »

josve skrev:
Kan vi inte iallafall vara överens om att det finns vissa saker som inte är optimala med våra kära Teslor och vinter. (Exempelvis att handtagen fryser fast på M3an)

Jag är fullt medveten om att det kan vara snö och vinter även i Nordamerika men tycker att det är relativt uppenbart att ansvariga för design etc inte bor i ett land där det är skitväder för det mesta...
Fler som har problem:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-premium/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av martinot »

ducce916 skrev:
josve skrev:
Kan vi inte iallafall vara överens om att det finns vissa saker som inte är optimala med våra kära Teslor och vinter. (Exempelvis att handtagen fryser fast på M3an)

Jag är fullt medveten om att det kan vara snö och vinter även i Nordamerika men tycker att det är relativt uppenbart att ansvariga för design etc inte bor i ett land där det är skitväder för det mesta...
Fler som har problem:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-premium/
Fördel ID4, elmotor och bakhjulsdrift! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Tars »

Får skaffa sig en ebenschrächer till teslan.
Eldar redan olja att ladda bilen på morgonen och kvällen.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Vulgarsonic »

ducce916 skrev:
josve skrev:
Kan vi inte iallafall vara överens om att det finns vissa saker som inte är optimala med våra kära Teslor och vinter. (Exempelvis att handtagen fryser fast på M3an)

Jag är fullt medveten om att det kan vara snö och vinter även i Nordamerika men tycker att det är relativt uppenbart att ansvariga för design etc inte bor i ett land där det är skitväder för det mesta...
Fler som har problem:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-premium/
Jamen dåså.
Då är det naturligtvis helt okej...
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1128
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Curik »

Alla mina bilar har haft det problemet.. så särskilt kalifornisk är den ju inte.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1463
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av thebishop »

Kan sammanfatta min syn såhär:

- sensorrengöring saknas helt (ok, värmeslinga framkamera finns)
- bakåtkamera obrukbar efter 1km körning
- fönster fastnar (lätt med förvärmning så hanterbart)
- framljus rengöring saknas (kass)
- knak i panormataket av isbildning
- vinderutetorkare kass (året runt men uppenbart större problem vintertid) - behöver omdesign
- laddlucka fryser fast (och är lite ömtålig så man får ju lirka upp den) - behöver värmning

+förvärmning är grymt bra
+4wd är grymt bra
+köregenskaper förutsägbart och bra

Överlag är det ju en bra vinterbil komfort och körmässigt. Men nog sjutton kunde de grymt förbättra den som vinterbil med små medel.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Franz »

Angående laddluckan så är den lite mer robust på nyare bilar än din. Jag har bytt min från 2015 till den elektriska och den verkar lite mer gedigen. Vad gäller värme i laddluckan har Tesla börjat med det också så sakta men säkert ;). https://electrek.co/2020/10/01/tesla-ch ... ho-has-it/
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av MWall »

Idag hade vi -18 grader på morgonen och det var, utan förvärmning, omöjligt att ens rubba dörren till Teslan. Kan inte minnas en så här lång kallperiod här. Börjar bli drygt. Ni som bor långt norrut har min sympati.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av TeslaM3 »

MWall skrev:
Idag hade vi -18 grader på morgonen och det var, utan förvärmning, omöjligt att ens rubba dörren till Teslan. Kan inte minnas en så här lång kallperiod här. Börjar bli drygt. Ni som bor långt norrut har min sympati.
Har du lagt på något medel på dörrlisterna mot den fukt som bildas då man kör en varm bil och det är kallt ute?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: En Kalifornisk designmiss till

Inlägg av Svenssons »

Curik skrev:
Alla mina bilar har haft det problemet.. så särskilt kalifornisk är den ju inte.
Samma för alla mina tidigare bilar. Ingen av dessa kommer från USA utan det har varit Tyskland, Japan och Korea bland annat.

Torkarblad för rengöring av främre kamerorna finns och som det verkar ska FSD klara sig på dessa i nödfall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar