En Kalifornisk designmiss till
Moderator: Redaktion
En Kalifornisk designmiss till
Problemen med dörrhandtag och sidorutor på vintern har jag vant mig vid. Men sen har vi problemet med vindrutetorkarna som fryser fast. När man förvärmer bilen så smälter snö och is på vindrutan, rinner sen ner och bildar en massiv isklump runt torkarbladen. Verkar som lättaste sättet att få bort dem är att lyfta lite på panelen över luftintaget, sen bryta bort isen för hand. Jobbigast är att slangarna för spolarna sitter mitt i isen, så de bitarna är nog bäst att låta ligga kvar, annars är risken stor att man drar med sig slangarna.
"They say it never snows in Southern California..." ("rains", jag vet)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: En Kalifornisk designmiss till
Exakt det där hade jag problem med på i3:an häromdagen. Slog på torkarna och bara en gick. Fick hacka loss rejält med is runt den andra torkararmen.renes skrev:Problemen med dörrhandtag och sidorutor på vintern har jag vant mig vid. Men sen har vi problemet med vindrutetorkarna som fryser fast. När man förvärmer bilen så smälter snö och is på vindrutan, rinner sen ner och bildar en massiv isklump runt torkarbladen. Verkar som lättaste sättet att få bort dem är att lyfta lite på panelen över luftintaget, sen bryta bort isen för hand. Jobbigast är att slangarna för spolarna sitter mitt i isen, så de bitarna är nog bäst att låta ligga kvar, annars är risken stor att man drar med sig slangarna.
Är inte så konstigt. Snön smälte mot den varma rutan och rinner ner dit, där det fryser.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
På X finns det värmeelement i framrutan som tinar upp torkarbladen, finns inte det på Model 3?
Tesla är ju iaf uppenbarligen medvetna om problemet, men valde av någon anledning att inte erbjuda detta på 3:an.
/fth
Tesla är ju iaf uppenbarligen medvetna om problemet, men valde av någon anledning att inte erbjuda detta på 3:an.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nej, det är inte konstigt, men det borde finnas något sätt att designa det så att understa delen av rutan också värms när kupévärmen är på, så att vattnet hinner rinna lite längre innan det fryser.MWall skrev:Exakt det där hade jag problem med på i3:an häromdagen. Slog på torkarna och bara en gick. Fick hacka loss rejält med is runt den andra torkararmen.
Är inte så konstigt. Snön smälte mot den varma rutan och rinner ner dit, där det fryser.
Jag tror bilen behöver ett antal små värmare här och där. Handtag, sidorutor (kanske), och under torkarna. Och strålkastare plus eventuellt bakljus. Och sidokameror.
Ja, det blev en hel del...
Skulle säga att det gäller hela bilen, särskilt huven och framlysena som är täckta med ett decimetertjockt istäcke samt hjulhusen (dom kan man i alla fall försöka att hjälpligt gräva ur). Att använda el för att värma utsidan på bilen är förstås dyrt men ibland önskar man det gick att åstadkomma åtminstone när man är kopplad till WCn.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Nice! Kanske en X då nästa gång...fth skrev:På X finns det värmeelement i framrutan som tinar upp torkarbladen, finns inte det på Model 3?
/fth

Fast, är inte det ett återkommande problem på de flesta bilarna som inte är utrustade med speciell framrutevärmning?
Vill minnas att samma problem funnits på många bilar jag ägt, även svenskproducerade Saab.
Men oavsett är det kasst.
Vill minnas att samma problem funnits på många bilar jag ägt, även svenskproducerade Saab.
Model Y LR.
Model S70D
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Lika på S med köldpaket vilket väl blev std sommaren 2018... typ juli.renes skrev:Nice! Kanske en X då nästa gång...fth skrev:På X finns det värmeelement i framrutan som tinar upp torkarbladen, finns inte det på Model 3?
/fth
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
fth skrev:På X finns det värmeelement i framrutan som tinar upp torkarbladen, finns inte det på Model 3?
/fth
Tror det var torkararmarna som var fastfrusna.
Har ju varit sällsynt besvärligt väder nu här i Uppsala-trakten iaf. Några cm snö var och varannan dag och så relativt kallt med 8-10 grader minus. Är det som det brukar runt nollan eller kanske nån minusgrad så hinner nog vattnet rinna iväg längre innan det fryser. Är fjärde vintern med vår i3:a nu och det här är första gången det händer.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Med tanke på hur stor kund Norge är borde Tesla öppna ett design center där.
På mina Volvos (V70, S80) har jag inte haft det, eller låt oss säga mycket mindre. Antagligen för att det rinner av bättre ovanpå huven isf under huven som på M3. Rutan har inte heller en bred ouppvärmd marginal undertill som på M3.frippe skrev:Fast, är inte det ett återkommande problem på de flesta bilarna som inte är utrustade med speciell framrutevärmning?
TiborBlomhall skrev:Med tanke på hur stor kund Norge är borde Tesla öppna ett design center där.
Norge har inte så kalla vintrar faktiskt. Tesla testar väl redan i Alaska.
Dessutom, den här bilden är faktiskt från Kalifornien (Lake Tahoe). Snö är inte så galet exotiskt där heller...

Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
På mina Volvo har torkarna stannat högre upp på vindrutan och åtminstone delvis värmts upp av defrostern.frippe skrev:Fast, är inte det ett återkommande problem på de flesta bilarna som inte är utrustade med speciell framrutevärmning?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
När man pratar om decimetertjocka istäcken så tycker jag att det börjar bli orimligt att kräva att tillverkaren ska lösa dom problemen och att man borde börja titta på hur och var man förvarar bilen när den är parkerad.
Nu har inte alla möjlighet till garage, men finns diverse snö- och isskydd som funkar bra.
Nu har inte alla möjlighet till garage, men finns diverse snö- och isskydd som funkar bra.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Design är nästan alltid en kompromiss eller avvägande. Skulle man göra motor kraftfullare eller uppvärmd skulle den bli klumpig och kosta mer. Värmer man kan man smälta snö som sedan bildar ispansar som kommer byggas på allteftersom.(ibland kan jag tycka att ha motorvärmare på när det snöat är rent vansinne då snön isolerar av sig själv. (ex om man skall resa bort)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag försöker komma ihåg att ställa vindrutetorkarna i serviceläget när jag parkerar. Det brukar hjälpa, men är lätt att glömma. Det vore bra om det fanns möjlighet att ställa in så att det blir ett defaultläge när bilen parkeras.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag har inte haft detta problem någon gång. Nu i ”två och halvte” vintern ned min M3. Dock inte jättemycket sön, men har även varit i fjällen flera gånger.
Jag brukar dock sopa rutorna och bilen före avresa, före förvärmning eller innan avresa. Gjorde lika dant med bilarna före Teslan.
Jag brukar dock sopa rutorna och bilen före avresa, före förvärmning eller innan avresa. Gjorde lika dant med bilarna före Teslan.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Det är ju samma problem med en ICE om man kör kupevärmaren lång tid med en massa snö på bilen. Trixet är att sopa av bilen innan man slår på på värmen. Sen får man räkna med att åka in i varmgarage med jämna mellanrum.
Bra idé som i princip inte hade kostat något för Tesla att ordna.Niklas Z skrev:Jag försöker komma ihåg att ställa vindrutetorkarna i serviceläget när jag parkerar. Det brukar hjälpa, men är lätt att glömma. Det vore bra om det fanns möjlighet att ställa in så att det blir ett defaultläge när bilen parkeras.

Den mjukvarufunktionen hade ju varit perfekt på vintern och löst många av dessa problem!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Niklas Z
- Teslaägare
Ja, det borde vara enkelt att fixa OTA.martinot skrev:Bra idé som i princip inte hade kostat något för Tesla att ordna.Niklas Z skrev:Jag försöker komma ihåg att ställa vindrutetorkarna i serviceläget när jag parkerar. Det brukar hjälpa, men är lätt att glömma. Det vore bra om det fanns möjlighet att ställa in så att det blir ett defaultläge när bilen parkeras.
Den mjukvarufunktionen hade ju varit perfekt på vintern och löst många av dessa problem!
Förr = lyfta på vindrutetorkarna
Nu = sätta dem i serviceläget innan man kliver ut ur bilen
Ser inte riktigt problemet. Handhavandefel 100% om man kör värmare med snö på bilen i kallgrader...
Ser inte riktigt problemet. Handhavandefel 100% om man kör värmare med snö på bilen i kallgrader...
Tesla Y LR -22 EAP
Så om du inte kör på några dagar då ska du ut och sopa av bilen varje gång det går mellan plus- och minusgrader eller hur tänker du där? En ICE värmer ju bort isen utanpå bilen, en elbil med isskorpa får man ställa i varmgarage om man vill göra isfri.BrooklynS skrev:Förr = lyfta på vindrutetorkarna
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Eller inte. Man kan hävda att det är ett handhavandefel när man får bagageluckan full av snö när man öppnar den eller så är det en designmiss. Jag röstar på det senare...BrooklynS skrev:Förr = lyfta på vindrutetorkarna
- Niklas Z
- Teslaägare
Är väl ointressant att klassificera problemet som handhavandefel eller något annat. Det är dålig användarvänlighet ifall man måste välja mellan kall kupé eller isbildning på torkarna om man glömt att ställa dem i serviceläget.BrooklynS skrev:Förr = lyfta på vindrutetorkarna
Man. Måste. Sopa. Av. Snön. Från. Bilen. Först.
Ägt bil sedan 1987 i norra Sverige där det är snö vintertid. Kort sammanfattat så blir det is om man försöker smälta snö i minusgrader. Den smälta snön rinner nedåt och fryser till på första icke uppvärmda yta. Ligger vindrutetorkarna nedanför rutan blir det så. Därav serviceläge. Har sett ut så sedan Audi 100 1983.
Det är absolut handhavandefel om man får is fulla bilen efter att ha försökt värma en snötäckt bil utan att sopa av bilen först. Och just nu är det minusgrader även söderut och då blir det livat på forumen...
Ägt bil sedan 1987 i norra Sverige där det är snö vintertid. Kort sammanfattat så blir det is om man försöker smälta snö i minusgrader. Den smälta snön rinner nedåt och fryser till på första icke uppvärmda yta. Ligger vindrutetorkarna nedanför rutan blir det så. Därav serviceläge. Har sett ut så sedan Audi 100 1983.
Det är absolut handhavandefel om man får is fulla bilen efter att ha försökt värma en snötäckt bil utan att sopa av bilen först. Och just nu är det minusgrader även söderut och då blir det livat på forumen...
Tesla Y LR -22 EAP