En Kalifornisk designmiss till
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: En Kalifornisk designmiss till
Ja, men just därför vore det smart att torkarna automatiskt ställde sig i serviceläget när bilen parkeras.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Ja absolut, men det är ju enklare att klicka fram serviceläget än att lyfta torkarna manuellt, vilket så att säga var alternativet förr... och på många bilar blev man tvungen att vrida av tändningen mitt i torkarrörelsen för att få torkarna att stanna på ruten så man kunde lyfta dem.Niklas Z skrev:Ja, men just därför vore det smart att torkarna automatiskt ställde sig i serviceläget när bilen parkeras.

Tesla Y LR -22 EAP
- Niklas Z
- Teslaägare
Visst är det enkelt att ställa dem i serviceläget. Det svåra är att komma ihåg det.BrooklynS skrev:Ja absolut, men det är ju enklare att klicka fram serviceläget än att lyfta torkarna manuellt, vilket så att säga var alternativet förr... och på många bilar blev man tvungen att vrida av tändningen mitt i torkarrörelsen för att få torkarna att stanna på ruten så man kunde lyfta dem.Niklas Z skrev:Ja, men just därför vore det smart att torkarna automatiskt ställde sig i serviceläget när bilen parkeras.
Jag har aldrig sopat framlyktor och huv på Audin, eftersom det dels finns spolning på lyktorna och värmen från dieselmotorn gör bilen isfri under körning. Med elbil är det att åka runt och se som en isglass, like it or not.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Nu är jag ju skåning så inte så erfaren av detta men de är inte så att de är ett elbilsproblem? Jag tänker att en ice bil har ju en varm motor där fram som väl borde värma upp dessa områden och därmed smälta bort eventuell is?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
Visst är problemet att själva ARMEN fryser fast och inte att torkarbladet sitter fastfruset på rutan?
Som Mwall skriver så lider BMW i3 av samma problem. Vattnet från rutan rinner ner och fryser fast runt torkararmen mellan ruta och huv. Aldrig sett på nån annan bil jag haft. Där har aldrig själva bladet suttit fastfruset nånstans.
På i3 är det enda som hjälper att öppna huset och banka bort skiten med sopen. Blir flera centimeter tjock fort som fan.
Att sopa rutan hjälper ju bara om man gör ut INNAN man förvärmer och det ids man ju inte

//benke
Som Mwall skriver så lider BMW i3 av samma problem. Vattnet från rutan rinner ner och fryser fast runt torkararmen mellan ruta och huv. Aldrig sett på nån annan bil jag haft. Där har aldrig själva bladet suttit fastfruset nånstans.
På i3 är det enda som hjälper att öppna huset och banka bort skiten med sopen. Blir flera centimeter tjock fort som fan.
Att sopa rutan hjälper ju bara om man gör ut INNAN man förvärmer och det ids man ju inte

//benke
- Niklas Z
- Teslaägare
Jag upplever huvudsakligen att det är torkarbladet som fryser fast.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Så här kan en parkering se ut i de trakter där man är lite mer van vid riktig vinter 

Driver sajten Car.info
Kan vi inte iallafall vara överens om att det finns vissa saker som inte är optimala med våra kära Teslor och vinter. (Exempelvis att handtagen fryser fast på M3an)
Jag är fullt medveten om att det kan vara snö och vinter även i Nordamerika men tycker att det är relativt uppenbart att ansvariga för design etc inte bor i ett land där det är skitväder för det mesta...
Jag är fullt medveten om att det kan vara snö och vinter även i Nordamerika men tycker att det är relativt uppenbart att ansvariga för design etc inte bor i ett land där det är skitväder för det mesta...
josve skrev:Kan vi inte iallafall vara överens om att det finns vissa saker som inte är optimala med våra kära Teslor och vinter. (Exempelvis att handtagen fryser fast på M3an)
Absolut. Tesla gör mediokra bilar förutom drivlinan. Det känner egentligen alla till även om vissa inte vill erkänna det ens för sig själva.
Alla bilar innebär en kompromiss och ena eller andra hållet. Ekonomi, prestanda, räckvidd, utrustning, komfort, utrymmen... För mig är Model S den bästa kompromissen, om man ska köra på el. Men det innebär ju liksom inte att jag inte ser förbätttringspotential.

Jag är inte säker på att man kan göra handtagen så mycket bättre än vad Tesla har gjort på M3.josve skrev:Kan vi inte iallafall vara överens om att det finns vissa saker som inte är optimala med våra kära Teslor och vinter. (Exempelvis att handtagen fryser fast på M3an)
De måste vara helt utan någon form av grop eller utstickande detalj för att inte förstöra aerodynamiken. De får inte förlita sig på elmotorer för det förstör tillförlitligheten. De måste dessutom vara robusta nog att hålla flera vanliga bilars livslängd om de ska sitta på en robotaxi.
Tesla kunde ha gjort större springor runt handtaget vilket skulle förhindrat att det frös fast så lätt men det ger kanske sämre aerodynamik. Allting är ju en avvägning och det är svårt att vara perfekt i alla situationer.
Tycker det även märks tydligt att det är "Designed in California" när man ser hur uselt vinderutetorkarautomatiken fungerar, samt att de dessutom prioriterade bort spaken för vindrutetorkarna på M3.josve skrev:Kan vi inte iallafall vara överens om att det finns vissa saker som inte är optimala med våra kära Teslor och vinter. (Exempelvis att handtagen fryser fast på M3an)

Ingen direkt bra eller smart kombo. Har man dock varit en längre stund i Kalifornien så vet man att regn ganska sällan är ett problem, och har viss förståelse för att Tesla inte sett problemen själva.

Att allt på en Tesla inte är lika väl anpassat för en nordisk vinter som en Volvo eller för en vinterresa i alperna som en Audi, är inget som direkt förvånar mig, även om jag skulle önska att det var annorlunda.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nu är det inte någon form av slutlig funktion på intervalltorkarna och helljusassistenten. Jag har de senaste två helgerna kört 160 mil i mörker, TVÅ gånger har jag agerat själv och bländat av - bägge gångerna när man möter bil längs kilometerlånga raksträckor och mötande bländar av väldigt tidigt... vindrutetorkarspaken... kom igen, mercedes har kört det där sedan 1960-talet.
Det har ingenting med ”Californien” att göra, det är mjukvara som utvecklas.
Vad gäller handtagen är det en jäkligt smart konstruktion som har sina svagheter under vissa specifika förhållanden, nämligen om man tinar bilen med snö på så rinner det ned och fryser... tar man då bort isen runt handtaget fryser det inte igen, oavsett hur kallt det blir.
Vad gäller handtagen är det en jäkligt smart konstruktion som har sina svagheter under vissa specifika förhållanden, nämligen om man tinar bilen med snö på så rinner det ned och fryser... tar man då bort isen runt handtaget fryser det inte igen, oavsett hur kallt det blir.
Tesla Y LR -22 EAP
Vindrutetorkarautomatik. Lite regn (och snö) normalt i Kalifornien.BrooklynS skrev:Jag har de senaste två helgerna kört 160 mil i mörker, TVÅ gånger har jag agerat själv och bländat av - bägge gångerna när man möter bil längs kilometerlånga raksträckor och mötande bländar av väldigt tidigt... vindrutetorkarspaken... kom igen, mercedes har kört det där sedan 1960-talet.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Jo jag läste det. Samma teknik som till vindrutetorkarna... poängen är att det blir bättre hela tiden.
Tesla Y LR -22 EAP
Fler som har problem:josve skrev:Kan vi inte iallafall vara överens om att det finns vissa saker som inte är optimala med våra kära Teslor och vinter. (Exempelvis att handtagen fryser fast på M3an)
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-premium/
Fördel ID4, elmotor och bakhjulsdrift!ducce916 skrev:Fler som har problem:josve skrev:Kan vi inte iallafall vara överens om att det finns vissa saker som inte är optimala med våra kära Teslor och vinter. (Exempelvis att handtagen fryser fast på M3an)

- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Får skaffa sig en ebenschrächer till teslan. 
Eldar redan olja att ladda bilen på morgonen och kvällen.

Eldar redan olja att ladda bilen på morgonen och kvällen.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Vulgarsonic
- Teslaägare
Jamen dåså.ducce916 skrev:Fler som har problem:josve skrev:Kan vi inte iallafall vara överens om att det finns vissa saker som inte är optimala med våra kära Teslor och vinter. (Exempelvis att handtagen fryser fast på M3an)
Då är det naturligtvis helt okej...
Alla mina bilar har haft det problemet.. så särskilt kalifornisk är den ju inte.
Kan sammanfatta min syn såhär:
- sensorrengöring saknas helt (ok, värmeslinga framkamera finns)
- bakåtkamera obrukbar efter 1km körning
- fönster fastnar (lätt med förvärmning så hanterbart)
- framljus rengöring saknas (kass)
- knak i panormataket av isbildning
- vinderutetorkare kass (året runt men uppenbart större problem vintertid) - behöver omdesign
- laddlucka fryser fast (och är lite ömtålig så man får ju lirka upp den) - behöver värmning
+förvärmning är grymt bra
+4wd är grymt bra
+köregenskaper förutsägbart och bra
Överlag är det ju en bra vinterbil komfort och körmässigt. Men nog sjutton kunde de grymt förbättra den som vinterbil med små medel.
- sensorrengöring saknas helt (ok, värmeslinga framkamera finns)
- bakåtkamera obrukbar efter 1km körning
- fönster fastnar (lätt med förvärmning så hanterbart)
- framljus rengöring saknas (kass)
- knak i panormataket av isbildning
- vinderutetorkare kass (året runt men uppenbart större problem vintertid) - behöver omdesign
- laddlucka fryser fast (och är lite ömtålig så man får ju lirka upp den) - behöver värmning
+förvärmning är grymt bra
+4wd är grymt bra
+köregenskaper förutsägbart och bra
Överlag är det ju en bra vinterbil komfort och körmässigt. Men nog sjutton kunde de grymt förbättra den som vinterbil med små medel.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Angående laddluckan så är den lite mer robust på nyare bilar än din. Jag har bytt min från 2015 till den elektriska och den verkar lite mer gedigen. Vad gäller värme i laddluckan har Tesla börjat med det också så sakta men säkert
. https://electrek.co/2020/10/01/tesla-ch ... ho-has-it/

Driver sajten Car.info
Idag hade vi -18 grader på morgonen och det var, utan förvärmning, omöjligt att ens rubba dörren till Teslan. Kan inte minnas en så här lång kallperiod här. Börjar bli drygt. Ni som bor långt norrut har min sympati.
Har du lagt på något medel på dörrlisterna mot den fukt som bildas då man kör en varm bil och det är kallt ute?MWall skrev:Idag hade vi -18 grader på morgonen och det var, utan förvärmning, omöjligt att ens rubba dörren till Teslan. Kan inte minnas en så här lång kallperiod här. Börjar bli drygt. Ni som bor långt norrut har min sympati.
Samma för alla mina tidigare bilar. Ingen av dessa kommer från USA utan det har varit Tyskland, Japan och Korea bland annat.Curik skrev:Alla mina bilar har haft det problemet.. så särskilt kalifornisk är den ju inte.
Torkarblad för rengöring av främre kamerorna finns och som det verkar ska FSD klara sig på dessa i nödfall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.