Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Moderator: Redaktion
Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Med dom kopplingsdoser som ingår i köpet av tesla 3 går det att ladda på
En laddstolpe med detta uttag?
En laddstolpe med detta uttag?
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Ser ut som en typ2 kontakt. Fick Du med en blå typ2 sladd?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- Vikingkr0n0s
- Teslaägare
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 15 jul 2019 15:05
- Referralkod: ts.la/Jonas86585
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Funkar fint, du bör ha fått med en typ 2 kabel med bilen
Blå/Svart Model Y LR 2024
Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024
Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024
Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Ja där laddar du med typ2, och då får du upp till 11kw dvs 6-7 mil i timmen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Letade lite slarvigt, hittade den tack.MangeT skrev:Ser ut som en typ2 kontakt. Fick Du med en blå typ2 sladd?
- Raeserfisk
- Teslaägare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 28 maj 2019 17:13
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Nyfiket svar från nybliven ägare - det står att uttaget, enligt bilden, ska ge 22kW. Vad kommer det sig att man bara skulle få ut 11kW?
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
För att det är växelström och då är det bilens laddare som konverterar till likström som batteriet vill ha. Bilens ombordladdare klarar bara att konvertera upp till maximalt 11 kW.Raeserfisk skrev:Nyfiket svar från nybliven ägare - det står att uttaget, enligt bilden, ska ge 22kW. Vad kommer det sig att man bara skulle få ut 11kW?
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Får man verkligen 6-7 mil/t utav 11kw i en M3? min MS får max 5 mil/t vid 11kw och drygt 7 mil med 22kw (16kw)taliz skrev:Ja där laddar du med typ2, och då får du upp till 11kw dvs 6-7 mil i timmen.
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Model 3 förbrukar mindre så kan säkert stämma.
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Stämmer bra. Det brukar ligga mellan 62-69km timmen. Däremot på Ikea kungens kurva är ett skämt. Får 1 mil timmen där.
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
10A 1-fas laddare är ett skämt. Har till min besvikelse varit med om såna också.
Det går väl bra att ladda elcykeln på men går över mitt förstånd att man sätter upp fina typ2 laddboxar och ansluter de till 10A 1-fas. Känns lite bortkastade pengar på något sätt när det hade gått lika bra med ett vanligt eluttag för 100kr.
Det går väl bra att ladda elcykeln på men går över mitt förstånd att man sätter upp fina typ2 laddboxar och ansluter de till 10A 1-fas. Känns lite bortkastade pengar på något sätt när det hade gått lika bra med ett vanligt eluttag för 100kr.
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
10 A 1-fas är verkligen inget skämt! Det är vad ”vanligt folk” behöver ha på sin parkering för att kunna hålla igång sin bil. Jag har kört elbil nu i mer än 3 år med just bara 10 A 1-fas och då kör jag ungefär 7-8 mil per dag. Hade faktiskt bara 8 A 1-fas i början, vilket funkade det med.kikat skrev:10A 1-fas laddare är ett skämt. Har till min besvikelse varit med om såna också.
Det går väl bra att ladda elcykeln på men går över mitt förstånd att man sätter upp fina typ2 laddboxar och ansluter de till 10A 1-fas. Känns lite bortkastade pengar på något sätt när det hade gått lika bra med ett vanligt eluttag för 100kr.
Jag anser därför att det är just exakt sådana stolpar som ska upp. Det går då att få 10 laddpunkter istället för en 22 kW punkt. Betydligt smartare att flera kan vara anslutna samtidigt än att det går semifort för en person.
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Håller med LarsL. Rätt laddare på rätt plats. Ska jag stå över natten behöver det inte gå fort.
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
10A 1-fas funkar om man ska parkera en längre tid som exempelvis över natten. Vore utmärkt om man försåg alla långtidsparkeringsplatser med 10A vanliga uttag. På flygplatser vore det super. Kostar knappt någonting att sätta upp.LarsL skrev:10 A 1-fas är verkligen inget skämt! Det är vad ”vanligt folk” behöver ha på sin parkering för att kunna hålla igång sin bil. Jag har kört elbil nu i mer än 3 år med just bara 10 A 1-fas och då kör jag ungefär 7-8 mil per dag. Hade faktiskt bara 8 A 1-fas i början, vilket funkade det med.kikat skrev:10A 1-fas laddare är ett skämt. Har till min besvikelse varit med om såna också.
Det går väl bra att ladda elcykeln på men går över mitt förstånd att man sätter upp fina typ2 laddboxar och ansluter de till 10A 1-fas. Känns lite bortkastade pengar på något sätt när det hade gått lika bra med ett vanligt eluttag för 100kr.
Jag anser därför att det är just exakt sådana stolpar som ska upp. Det går då att få 10 laddpunkter istället för en 22 kW punkt. Betydligt smartare att flera kan vara anslutna samtidigt än att det går semifort för en person.
Men på publika ställen som butiker, varuhus där man oftast bara är någon timme tycker jag inte det är värt besväret att ladda vid 10A 1-fas. Kommer inte ens halvvägs hem på den lilla laddning jag får om jag står där i 1 timme. Då laddplatser i regel är längre bort från ingången än vanliga platser är det mer besvär att stoppa in kabel och gå en bit längre, än att ställa utan att ladda utanför ingången. Men det är jag det.
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Du kan väl knappast tycka att 1 mil i timmen på Ikea är bra?LarsL skrev:10 A 1-fas är verkligen inget skämt! Det är vad ”vanligt folk” behöver ha på sin parkering för att kunna hålla igång sin bil. Jag har kört elbil nu i mer än 3 år med just bara 10 A 1-fas och då kör jag ungefär 7-8 mil per dag. Hade faktiskt bara 8 A 1-fas i början, vilket funkade det med.kikat skrev:10A 1-fas laddare är ett skämt. Har till min besvikelse varit med om såna också.
Det går väl bra att ladda elcykeln på men går över mitt förstånd att man sätter upp fina typ2 laddboxar och ansluter de till 10A 1-fas. Känns lite bortkastade pengar på något sätt när det hade gått lika bra med ett vanligt eluttag för 100kr.
Jag anser därför att det är just exakt sådana stolpar som ska upp. Det går då att få 10 laddpunkter istället för en 22 kW punkt. Betydligt smartare att flera kan vara anslutna samtidigt än att det går semifort för en person.
Hur länge brukar du gå på Ikea?
Publika laddare vid centrum etc bör he runt 6-7 mil timmen för att det ska funka. Tar man en lunch där så får man i skapligt med el som kanske räcker en hel dagskörning.
Däremot på parkering som är över natten så räcker det rätt bra med 2-3 mil per timme.
1 mil timmen är typ till för eltandborsten.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 895
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Precis så är det. Laddat hemma med 10A under snart 6 års tid, vilket räckt bra. I början av mitt elbilsägande så kopplade jag in och laddade så fort jag hittade en publik stolpe, men ledsnade på det rätt snart. Inte värt besväret för att få någon mil laddat. Rätt ofta var stolparna ur funktion också, så står man där och dragit fram laddkabel till ingen nytta.kikat skrev:10A 1-fas funkar om man ska parkera en längre tid som exempelvis över natten. Vore utmärkt om man försåg alla långtidsparkeringsplatser med 10A vanliga uttag. På flygplatser vore det super. Kostar knappt någonting att sätta upp.LarsL skrev:10 A 1-fas är verkligen inget skämt! Det är vad ”vanligt folk” behöver ha på sin parkering för att kunna hålla igång sin bil. Jag har kört elbil nu i mer än 3 år med just bara 10 A 1-fas och då kör jag ungefär 7-8 mil per dag. Hade faktiskt bara 8 A 1-fas i början, vilket funkade det med.kikat skrev:10A 1-fas laddare är ett skämt. Har till min besvikelse varit med om såna också.
Det går väl bra att ladda elcykeln på men går över mitt förstånd att man sätter upp fina typ2 laddboxar och ansluter de till 10A 1-fas. Känns lite bortkastade pengar på något sätt när det hade gått lika bra med ett vanligt eluttag för 100kr.
Jag anser därför att det är just exakt sådana stolpar som ska upp. Det går då att få 10 laddpunkter istället för en 22 kW punkt. Betydligt smartare att flera kan vara anslutna samtidigt än att det går semifort för en person.
Men på publika ställen som butiker, varuhus där man oftast bara är någon timme tycker jag inte det är värt besväret att ladda vid 10A 1-fas. Kommer inte ens halvvägs hem på den lilla laddning jag får om jag står där i 1 timme. Då laddplatser i regel är längre bort från ingången än vanliga platser är det mer besvär att stoppa in kabel och gå en bit längre, än att ställa utan att ladda utanför ingången. Men det är jag det.
Så 10A vid köpcenter är ofta inte mycket värt. Hemma eller vid ett hotell där du stannar längre är det bättre än inget. Helst 16A dock.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Med Teslan är det inte värt att koppla in, men med 24kWh Leaf är ett ledigt 10-16A guld värt. Kan ge den där milen som behövs för att komma fram.
Elbilist sedan 2014
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Har aldrig laddat vid köpcentrum. Är aldrig där så länge att det skulle spela någon roll för mig.
På köpcentrum är det kanske vettigt med laddstolpar som har högre effekt. Men vid arbetsplatser, nöjesparker, djurparker och då hemma så är det bättre med fler uttag med lägre effekt. Jag skulle helst vilja vara 100% säker på att jag kan koppla in och att jag kan stå där hela dagen/natten utan att behöva gå ut och flytta bilen.
På köpcentrum är det kanske vettigt med laddstolpar som har högre effekt. Men vid arbetsplatser, nöjesparker, djurparker och då hemma så är det bättre med fler uttag med lägre effekt. Jag skulle helst vilja vara 100% säker på att jag kan koppla in och att jag kan stå där hela dagen/natten utan att behöva gå ut och flytta bilen.
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Du behöver inte vara där länge på ett köpcenter. Har dom vettig laddning så får du lika mycket på 1 timme som du får hemma på hela natten.LarsL skrev:Har aldrig laddat vid köpcentrum. Är aldrig där så länge att det skulle spela någon roll för mig.
På köpcentrum är det kanske vettigt med laddstolpar som har högre effekt. Men vid arbetsplatser, nöjesparker, djurparker och då hemma så är det bättre med fler uttag med lägre effekt. Jag skulle helst vilja vara 100% säker på att jag kan koppla in och att jag kan stå där hela dagen/natten utan att behöva gå ut och flytta bilen.
Jag kör wc hemma får 6,9 mil i timmen lika mycket som dom köpcenter som satt in vettiga laddare.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Det bästa är kanske många stolpar med lastbalansering, t.ex 32A trefas per fyra stolpar, då får man minst 5.5kW och i bästa fall 22kW.
Ett par, tre sådana ”fyrklöver” borde räcka väldigt långt på dom flesta platser.
/fth
Ett par, tre sådana ”fyrklöver” borde räcka väldigt långt på dom flesta platser.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Äldre bilar har stor nytta ja, även av simplare DC anläggningar på "20Kw"Klintan skrev:Med Teslan är det inte värt att koppla in, men med 24kWh Leaf är ett ledigt 10-16A guld värt. Kan ge den där milen som behövs för att komma fram.
Det finns ju många olika anledningar att plugga in som inte har med räckvidden att göra.
Leaf kan bara köra klimatorn med sladden i tex.
Parkeringen på Ikea ligger nära ingången. Göra ett grönt statement osv...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!