Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?

Inlägg av Snap02 »

Med dom kopplingsdoser som ingår i köpet av tesla 3 går det att ladda på
En laddstolpe med detta uttag?
8A642301-B86A-4FBE-B596-A608B1D416CC.png
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Re: Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?

Inlägg av MangeT »

Ser ut som en typ2 kontakt. Fick Du med en blå typ2 sladd?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Vikingkr0n0s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Jonas86585

Inlägg av Vikingkr0n0s »

Funkar fint, du bör ha fått med en typ 2 kabel med bilen
Blå/Svart Model Y LR 2024
Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024
Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023
Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021
Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ja där laddar du med typ2, och då får du upp till 11kw dvs 6-7 mil i timmen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

MangeT skrev:
Ser ut som en typ2 kontakt. Fick Du med en blå typ2 sladd?
Letade lite slarvigt, hittade den tack.
Användarvisningsbild
Raeserfisk
Teslaägare

Inlägg av Raeserfisk »

Nyfiket svar från nybliven ägare - det står att uttaget, enligt bilden, ska ge 22kW. Vad kommer det sig att man bara skulle få ut 11kW?
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

Raeserfisk skrev:
Nyfiket svar från nybliven ägare - det står att uttaget, enligt bilden, ska ge 22kW. Vad kommer det sig att man bara skulle få ut 11kW?
För att det är växelström och då är det bilens laddare som konverterar till likström som batteriet vill ha. Bilens ombordladdare klarar bara att konvertera upp till maximalt 11 kW.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

taliz skrev:
Ja där laddar du med typ2, och då får du upp till 11kw dvs 6-7 mil i timmen.
Får man verkligen 6-7 mil/t utav 11kw i en M3? min MS får max 5 mil/t vid 11kw och drygt 7 mil med 22kw (16kw)
kallekula

Inlägg av kallekula »

Model 3 förbrukar mindre så kan säkert stämma.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Stämmer bra. Det brukar ligga mellan 62-69km timmen. Däremot på Ikea kungens kurva är ett skämt. Får 1 mil timmen där.
36509827-80AA-4665-9E68-CA8031186055.png
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

10A 1-fas laddare är ett skämt. Har till min besvikelse varit med om såna också.
Det går väl bra att ladda elcykeln på men går över mitt förstånd att man sätter upp fina typ2 laddboxar och ansluter de till 10A 1-fas. Känns lite bortkastade pengar på något sätt när det hade gått lika bra med ett vanligt eluttag för 100kr.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

kikat skrev:
10A 1-fas laddare är ett skämt. Har till min besvikelse varit med om såna också.
Det går väl bra att ladda elcykeln på men går över mitt förstånd att man sätter upp fina typ2 laddboxar och ansluter de till 10A 1-fas. Känns lite bortkastade pengar på något sätt när det hade gått lika bra med ett vanligt eluttag för 100kr.
10 A 1-fas är verkligen inget skämt! Det är vad ”vanligt folk” behöver ha på sin parkering för att kunna hålla igång sin bil. Jag har kört elbil nu i mer än 3 år med just bara 10 A 1-fas och då kör jag ungefär 7-8 mil per dag. Hade faktiskt bara 8 A 1-fas i början, vilket funkade det med.

Jag anser därför att det är just exakt sådana stolpar som ska upp. Det går då att få 10 laddpunkter istället för en 22 kW punkt. Betydligt smartare att flera kan vara anslutna samtidigt än att det går semifort för en person.
kallekula

Inlägg av kallekula »

Håller med LarsL. Rätt laddare på rätt plats. Ska jag stå över natten behöver det inte gå fort.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

LarsL skrev:
kikat skrev:
10 A 1-fas är verkligen inget skämt! Det är vad ”vanligt folk” behöver ha på sin parkering för att kunna hålla igång sin bil. Jag har kört elbil nu i mer än 3 år med just bara 10 A 1-fas och då kör jag ungefär 7-8 mil per dag. Hade faktiskt bara 8 A 1-fas i början, vilket funkade det med.

Jag anser därför att det är just exakt sådana stolpar som ska upp. Det går då att få 10 laddpunkter istället för en 22 kW punkt. Betydligt smartare att flera kan vara anslutna samtidigt än att det går semifort för en person.
10A 1-fas funkar om man ska parkera en längre tid som exempelvis över natten. Vore utmärkt om man försåg alla långtidsparkeringsplatser med 10A vanliga uttag. På flygplatser vore det super. Kostar knappt någonting att sätta upp.
Men på publika ställen som butiker, varuhus där man oftast bara är någon timme tycker jag inte det är värt besväret att ladda vid 10A 1-fas. Kommer inte ens halvvägs hem på den lilla laddning jag får om jag står där i 1 timme. Då laddplatser i regel är längre bort från ingången än vanliga platser är det mer besvär att stoppa in kabel och gå en bit längre, än att ställa utan att ladda utanför ingången. Men det är jag det.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

LarsL skrev:
kikat skrev:

Du kan väl knappast tycka att 1 mil i timmen på Ikea är bra?
Hur länge brukar du gå på Ikea?

Publika laddare vid centrum etc bör he runt 6-7 mil timmen för att det ska funka. Tar man en lunch där så får man i skapligt med el som kanske räcker en hel dagskörning.
Däremot på parkering som är över natten så räcker det rätt bra med 2-3 mil per timme.

1 mil timmen är typ till för eltandborsten.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

kikat skrev:
LarsL skrev:
kikat skrev:

10A 1-fas funkar om man ska parkera en längre tid som exempelvis över natten. Vore utmärkt om man försåg alla långtidsparkeringsplatser med 10A vanliga uttag. På flygplatser vore det super. Kostar knappt någonting att sätta upp.
Men på publika ställen som butiker, varuhus där man oftast bara är någon timme tycker jag inte det är värt besväret att ladda vid 10A 1-fas. Kommer inte ens halvvägs hem på den lilla laddning jag får om jag står där i 1 timme. Då laddplatser i regel är längre bort från ingången än vanliga platser är det mer besvär att stoppa in kabel och gå en bit längre, än att ställa utan att ladda utanför ingången. Men det är jag det.
Precis så är det. Laddat hemma med 10A under snart 6 års tid, vilket räckt bra. I början av mitt elbilsägande så kopplade jag in och laddade så fort jag hittade en publik stolpe, men ledsnade på det rätt snart. Inte värt besväret för att få någon mil laddat. Rätt ofta var stolparna ur funktion också, så står man där och dragit fram laddkabel till ingen nytta.

Så 10A vid köpcenter är ofta inte mycket värt. Hemma eller vid ett hotell där du stannar längre är det bättre än inget. Helst 16A dock.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Med Teslan är det inte värt att koppla in, men med 24kWh Leaf är ett ledigt 10-16A guld värt. Kan ge den där milen som behövs för att komma fram.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Har aldrig laddat vid köpcentrum. Är aldrig där så länge att det skulle spela någon roll för mig.

På köpcentrum är det kanske vettigt med laddstolpar som har högre effekt. Men vid arbetsplatser, nöjesparker, djurparker och då hemma så är det bättre med fler uttag med lägre effekt. Jag skulle helst vilja vara 100% säker på att jag kan koppla in och att jag kan stå där hela dagen/natten utan att behöva gå ut och flytta bilen.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

LarsL skrev:
Har aldrig laddat vid köpcentrum. Är aldrig där så länge att det skulle spela någon roll för mig.

På köpcentrum är det kanske vettigt med laddstolpar som har högre effekt. Men vid arbetsplatser, nöjesparker, djurparker och då hemma så är det bättre med fler uttag med lägre effekt. Jag skulle helst vilja vara 100% säker på att jag kan koppla in och att jag kan stå där hela dagen/natten utan att behöva gå ut och flytta bilen.
Du behöver inte vara där länge på ett köpcenter. Har dom vettig laddning så får du lika mycket på 1 timme som du får hemma på hela natten.
Jag kör wc hemma får 6,9 mil i timmen lika mycket som dom köpcenter som satt in vettiga laddare.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Det bästa är kanske många stolpar med lastbalansering, t.ex 32A trefas per fyra stolpar, då får man minst 5.5kW och i bästa fall 22kW.

Ett par, tre sådana ”fyrklöver” borde räcka väldigt långt på dom flesta platser.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Klintan skrev:
Med Teslan är det inte värt att koppla in, men med 24kWh Leaf är ett ledigt 10-16A guld värt. Kan ge den där milen som behövs för att komma fram.
Äldre bilar har stor nytta ja, även av simplare DC anläggningar på "20Kw"

Det finns ju många olika anledningar att plugga in som inte har med räckvidden att göra.

Leaf kan bara köra klimatorn med sladden i tex.
Parkeringen på Ikea ligger nära ingången. Göra ett grönt statement osv...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar