En snöboll kommer i rullning...

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: En snöboll kommer i rullning...

Inlägg av Verdi »

BMW med ännu ett koncept... Sägs vara ute i produktion 2021. Det är en evighet tills dess. https://www.motorshowblog.com/en/bmw-vi ... -iaa-2017/

Men visst BMW. Lös snabbladdningen och ge mig ett rimligt pris så kommer jag kanske tillbaka. :-)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Swede1 skrev:
Jop, Kia Niro för 300' , perfekt förstabil för medeklass, pendlar- 3-4 mil på el, och långresor med ice. Dessutom en liten suv som är mycket populärt, den blir en storsäljare tror jag. Och folk lär sig hur det fungerar. Nästa steg är ren elbil för 300' som rullar 25-30 mil, men det tar något år. Synd att vi inte har Norges elbilspolitik.

Hyundai Ioniq får man för 300' efter rabatt och premie. Den går upp mot 25 mil sommartid.. och kring 20 mil eller strax där under vintertid.
Dom har sagt att dom kommer med en ny med större batteri under 2018. Och det är ett gäng andra som ligger däromkring också och har rackvidd på runt 25 mil. Så skulle nog säga att vi är där om inte precis nu så inom rätt kort tid
E-golf kostar inte heller så mycket mer och går väl 20-25 mil.

Dock behövs det ökas med valmöjligheter! Man behöver kunna välja vilken slags bil man vill ha och hur den ska se ut och sen få den som elbil. Men med den fart som det ser ut att vi börjar få upp nu kommer det inte ta så fasligt lång tid! :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Hyundai Ioniq får man för 300' efter rabatt och premie. Den går upp mot 25 mil sommartid.. och kring 20 mil eller strax där under vintertid.
Dom har sagt att dom kommer med en ny med större batteri under 2018. Och det är ett gäng andra som ligger däromkring också och har rackvidd på runt 25 mil. Så skulle nog säga att vi är där om inte precis nu så inom rätt kort tid
Ja, det börjar komma lite bättre alternativ till lite vettigare priser. Sen kan man ju undra varför t ex e-Golf kostar så ofantligt mycket mer i Sverige än i Tyskland t.ex. Den hade varit betydligt mer populär om den hade haft samma prissättning i Sverige, alltså under 350'SEK.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
joel80 skrev:
Ja, det börjar komma lite bättre alternativ till lite vettigare priser. Sen kan man ju undra varför t ex e-Golf kostar så ofantligt mycket mer i Sverige än i Tyskland t.ex. Den hade varit betydligt mer populär om den hade haft samma prissättning i Sverige, alltså under 350'SEK.

Det är väl bara att privatimportera en då? Hur mycket skiljer det?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
joel80 skrev:

Det är väl bara att privatimportera en då? Hur mycket skiljer det?
Minst 50k. Frågan är om man får supermiljöbilspremie då.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

mati skrev:
Bara skillnaden i moms mellan Sverige (25%) och Tyskland (17%) gör runt 25.000 i skillnad räknat på ett nettopris på 300.000, och den skillnaden kommer du aldrig undan om du inte köper en begagnad bil då det är tysk moms som gäller för begagnat. Köper du en ny bil i Tyskland och importerar åker du dock alltid på att betala svensk moms. Sen kostar garanterat den treåriga vagnskadegarantin minst 10.000 - förmodligen mer - så besparingen är nog inte så stor som man kan tro.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
martin3

Inlägg av martin3 »

bonath skrev:
Mina bekanta säger ofta när jag förklarat hur jag kör och hur det funkar med "lille lalle" att visst, vi vill, men vi måste ha...
När det vänder kommer det att gå jättefort. ...
Jag tror också det vänder snabbt. Men just nu har de jag pratat med varit riktigt negativa till elbil. Den "svenska rapporten" har satt djupa spår, folk tycker elbilar är miljöbovar (!), Sveriges el kommer inte att räcka, det tar en timme att tanka, etc etc. Jag är riktigt förvånad över hur negativa folk är. Detta tar tid att vända. Det är nog lättare inom transportsektorn, där är det sista raden i Excel som gäller.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Vänta bara tills det är lätt att räkna att elbil är billigare en Fosilbil. Då vänder det fort.
Rätt vad det är kommer många bli rädda för att sitta med svarte Petter (en fosilare som plötsligt inte har något värde och ingen som vill köpa eller byta in)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

StefL skrev:
mati skrev:
Bara skillnaden i moms mellan Sverige (25%) och Tyskland (17%) gör runt 25.000 i skillnad räknat på ett nettopris på 300.000, och den skillnaden kommer du aldrig undan om du inte köper en begagnad bil då det är tysk moms som gäller för begagnat. Köper du en ny bil i Tyskland och importerar åker du dock alltid på att betala svensk moms. Sen kostar garanterat den treåriga vagnskadegarantin minst 10.000 - förmodligen mer - så besparingen är nog inte så stor som man kan tro.
Tysk moms är 19%, skillnaden är alltså inte riktigt så stor.
Verdi

Inlägg av Verdi »

martin3 skrev:
bonath skrev:
Mina bekanta säger ofta när jag förklarat hur jag kör och hur det funkar med "lille lalle" att visst, vi vill, men vi måste ha...
När det vänder kommer det att gå jättefort. ...
Jag tror också det vänder snabbt. Men just nu har de jag pratat med varit riktigt negativa till elbil. Den "svenska rapporten" har satt djupa spår, folk tycker elbilar är miljöbovar (!), Sveriges el kommer inte att räcka, det tar en timme att tanka, etc etc. Jag är riktigt förvånad över hur negativa folk är. Detta tar tid att vända. Det är nog lättare inom transportsektorn, där är det sista raden i Excel som gäller.
Många är lite småintresserade nu som inte var det förut. En kille på Autopower (BMW-forum) hade varit iväg och testat Ioniq Electric och hade den bara haft samma upplevda kvalitet som en Kia så hade han köpt en. Men nu var det för enkel och plastig inredning och för mycket "asiat från 00-talet" i känslan.

Har även sett fler exempel på en ny attityd. Men visst finns det gott om skeptiska traditionalister också som siktar in sig på nackdelarna. Typ att det måste gå att ladda på 5 min och man måste ta sig 100 mil på en laddning. Helst ska familjebilen även varva Nordschleife under 8 min också. Minst.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Men visst finns det gott om skeptiska traditionalister också som siktar in sig på nackdelarna. Typ att det måste gå att ladda på 5 min och man måste ta sig 100 mil på en laddning. Helst ska familjebilen även varva Nordschleife under 8 min också. Minst.
Jag har även hört argumentet att elräkningen skulle bli för hög. Då inser man att det inte är så lätt att förstå för vissa. Även det faktum att jag har solceller för att ladda bilen med är en tankenöt som många inte lyckas knäcka. Går det?!?!, är det många som har undrat. Att det finns en skillnad mellan solceller och solfångare verkar folk inte känna till.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, okunskapen är gigantisk även om det börjar sätta sig i det allmänna medvetandet att elbilar faktiskt är riktiga bilar nu. Men just frågan om laddning har folk ingen koll på. Många verkar tro att man måste ha ett eget litet privat kärnkraftverk hemma för att ladda bilen. De tror mig nästan inte när jag säger att det räcker med ett vanligt vägguttag.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev:
Ja, okunskapen är gigantisk även om det börjar sätta sig i det allmänna medvetandet att elbilar faktiskt är riktiga bilar nu. Men just frågan om laddning har folk ingen koll på. Många verkar tro att man måste ha ett eget litet privat kärnkraftverk hemma för att ladda bilen. De tror mig nästan inte när jag säger att det räcker med ett vanligt vägguttag.
Att förstå hur tid, effekt och energi hänger ihop verkar vara alldeles för avancerad fysik för det stora flertalet människor (vilket är tragiskt med tanke på hur enkelt det är) och då blir det där med laddning inte lätt att begripa.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Jag brukar fråga om dom kan ha två infravärmare på altanen?
Ja, det har jag redan, brukar svaret vara. Då har du redan provat, ungefär samma förbrukning, säger jag. Svaret?
Men, att, som, alltså, va... hmmm brukar svaret vara.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
Att förstå hur tid, effekt och energi hänger ihop verkar vara alldeles för avancerad fysik för det stora flertalet människor (vilket är tragiskt med tanke på hur enkelt det är) och då blir det där med laddning inte lätt att begripa.
Ja, det stämmer. De flesta vet inte. Jag behöver inte gå längre än till min käraste. Vad en kilowattimme är tror jag inte att hon förstår. Och på vilket sätt solcellerna hänger ihop med elnätet har inte heller klarnat helt för henne. Men hon vet hur man laddar bilen och att det fungerar bra. Och det är huvudsaken.
Vi nördar är för insnöade och insatta i det elektriska för att inse att det kan vara svårt att förstå. Jag har till och med brottats med en som av yrkesskäl verkligen förstår sig på el. Men även han försökte i en lång monolog att förklara för mig att solceller inte kan fungera i större skala. Framförallt inte i Sverige. Och om alla ska köra elbil kommer inte strömmen att räcka till. Osv osv...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

I filmen på https://electrek.co/2017/09/12/honda-ne ... n-in-2019/ säger Honda 2/3 global sales 2030. På vissa marknader kan det mycket väl vara närmare 100%
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

En bekant kvinna, en sann humanist, frågade mig en gång (på 80-talet) hur det kunde funka när man slog på en strömbrytare att lampan kunde tändas så snabbt, för det borde ta en stund för elektronerna att förflytta sig från kontakten och genom sladden ända fram till lampan.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
När pappa tittade på förmånsbil så sa jag att han kanske skulle kolla på en plug-in hybrid(med begränsar antal basbelopp och långa resor i tankarna så finns tyvärr ingen elbil nu) men då sa han att då skulle vi vara tvungna att installera trefas uttag...

Ska jag tillägga att han jobbar på ett företag som tillverkar elcentraler?
Jerka

Inlägg av Jerka »

Nu klandrar jag ingen som har svårt för det här med kW och kWh, för enheterna är som gjorda för att förvirra folk. 1 W = 1 J/s, sen gör man om det till en energienhet genom att multiplicera med en (icke-SI) tidsenhet och får Wh, sen delar man ibland IGEN med en ANNAN tidsenhet för att få effekt igen (typ TWh/år).

Enligt min mening borde man aldrig ha infört enheten Watt utan låtit det heta Joule/sekund. Då hade vi kunnat mäta batteristorleken i MJ, energiförbrukning i MJ/mil, energiproduktion i GJ/år etc. Energi hade blivit den naturliga storheten istället för effekt som det är idag.

Oh well. Jag kanske borde låta väderkvarnarna vara.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Värst vad ni håller er till ämnet nu för tiden. Apropå moms på 19 % i Tyskland kan jag upplysa om att Schweiz har 8% moms. Gör att en bil kostar 260' istället för 300' här i Sverige.

http://www.momsens.se/schweiz-momssatser
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Och i Danmark kan du ha upp till 180% "moms" på vissa bilar.

Vi har olika skattesystem och beskattar bilar olika i olika länder.. vi har också olika sociala system, skyddsnär och olika förutsättningar/kostnader för infrastruktur.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

mati skrev:
Förutom skillnader i moms och vagnskada; kan det vara så att de höjt priset i Sverige för att kompensera för supermiljöbilspremien (och till del lågt förmånsvärde) då de annars skulle få svårt att sälja vanliga Golfen....
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Peter Holm skrev:
mati skrev:
Förutom skillnader i moms och vagnskada; kan det vara så att de höjt priset i Sverige för att kompensera för supermiljöbilspremien (och till del lågt förmånsvärde) då de annars skulle få svårt att sälja vanliga Golfen....
Supermiljöbilspremie finns även i Tyskland. Det är det nog inte. Men det kan ju vara så att man i Tyskland har lovat att inte ta ut ett högre pris för bilen bara för att staten subventionerar köpet. Men i Sverige gör man det ändå. Det vore ju extremt fult. Man får verkligen hoppas att det inte är anledningen.
Vagnskada är sant. Den ingår mig veterligen aldrig när man köper bil i Tyskland.
Generellt sett säljer VW sina bilar till ett lägre pris i Tyskland än här. Tvärtom så är Volvo mycket dyrare där nere än här i Sverige. Gäller både inköp och försäkring. Och då kan man inte skylla på skillnader i moms och vagnskada. Det har väl snarare med hemmamarknad att göra.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Peter Holm skrev:
mati skrev:
Jag tror faktiskt inte att de höjer priset för att skydda sina andra bilar. De höjer priset för att det går. Så funkar alla företag i stort sett. Man tar så mycket betalt man kan.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Ja, och så länge konkurrensen i stor utsträckning utgörs av vaga konceptbilar så fungerar den strategin bra för företagen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Skriv svar