En snöboll kommer i rullning...
Moderator: Redaktion
En snöboll kommer i rullning...
Nu ser vi hur de traditionella biltillverkarna en efter en höjer buden och utlovar allt fler "elektrifierade" bilar i sitt utbud. Volvo ska bara ha elektrifierade nya bilmodeller från 2019, Daimler ska ha elektriska varianter av alla sina modeller 2022, VW ska ha 300 elektriska modeller år 2030 och ska satsa 70 miljarder euro på att utveckla elbilar och batterier.
Jovisst, vi vet att "elektriska" och "elektrifierade" bilar på intet sätt är förpliktigande, men ändå kommer detta trots allt att innebära ett enormt mycket större utbud av rena batteribilar. Visst vill biltillverkarna på detta sätt kontrollera övergången till fossilfritt så att de lider så liten skada som möjligt och kan krama lite till ur sitt fossilsortiment.
Men se vad som hände med Hyundai Ionic! De släppte 3 modeller, en hybrid, en laddhybrid och en batteribil. Hyundai själva hade tänkt sig att batteribilen skulle vara den som sålde minst, men den förhoppningen kom helt på skam. Tvärtom gjorde den succé och blev deras mest efterfrågade Ionicmodell!
Så vad är det som säger att de andra kommer att kunna kontrollera kunderna och få dem in på banan att mest köpa hybrider istället för batteribilar? Kanske blir det en okontrollerbar rörelse där kunderna bara efterfrågar batteribilar? För när det kommer dussintals, och rätt snart antagligen hundratals olika batteribilsmodeller på marknaden kommer priset på dem att sjunka och då blir de mer lättsålda och snart kommer kunderna på bred front att inse att det är det klokaste köpet.
Jag tror att utvecklingen kommer att vridas ur händerna på biltillverkarna och det bara blir för dem att anpassa sig efter efterfrågan. Och då kan det gå väldigt snabbt.
Vad tror ni? Jag tror att detta kommer att hända under 2020-talet. Det kommer att bli det årtionde när elbilen tar över.
Jovisst, vi vet att "elektriska" och "elektrifierade" bilar på intet sätt är förpliktigande, men ändå kommer detta trots allt att innebära ett enormt mycket större utbud av rena batteribilar. Visst vill biltillverkarna på detta sätt kontrollera övergången till fossilfritt så att de lider så liten skada som möjligt och kan krama lite till ur sitt fossilsortiment.
Men se vad som hände med Hyundai Ionic! De släppte 3 modeller, en hybrid, en laddhybrid och en batteribil. Hyundai själva hade tänkt sig att batteribilen skulle vara den som sålde minst, men den förhoppningen kom helt på skam. Tvärtom gjorde den succé och blev deras mest efterfrågade Ionicmodell!
Så vad är det som säger att de andra kommer att kunna kontrollera kunderna och få dem in på banan att mest köpa hybrider istället för batteribilar? Kanske blir det en okontrollerbar rörelse där kunderna bara efterfrågar batteribilar? För när det kommer dussintals, och rätt snart antagligen hundratals olika batteribilsmodeller på marknaden kommer priset på dem att sjunka och då blir de mer lättsålda och snart kommer kunderna på bred front att inse att det är det klokaste köpet.
Jag tror att utvecklingen kommer att vridas ur händerna på biltillverkarna och det bara blir för dem att anpassa sig efter efterfrågan. Och då kan det gå väldigt snabbt.
Vad tror ni? Jag tror att detta kommer att hända under 2020-talet. Det kommer att bli det årtionde när elbilen tar över.
Re: En snöboll kommer i rullning...
Jag har länge tjatat bland alla jag känner.. och på diverse forum.. Om att till 2025 har elbilen tagit över. Min definition är att minst 50% av nybilsförsäljning då är elbilar.
Jag står än så länge fast vid att jag tror att vi hamnar där.

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Oddsen är ganska bra att du har rätt. Efterfrågan finns ju. Det som är flaskhalsen är tillverkarna och deras tillgång till batterier. Det finns dessutom en risk att diesel/bensinbilsförsäljningen får en tillfällig boom iom att tillverkarna sänker priserna för att kunna fortsätta sälja dem. Likaså begagnadmarknaden. Fossilbilar kommer bli otroligt billiga och det kan leda till att många köper en ganska ny men mycket billig diesebil istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har också sagt 2025! Mina kriterier är att en majoritet (mer än 50%) av bilarna man ser på väg in till jobbet kommer vara elbilar. Den här tidpunkten kommer troligen innan 50% försäljning eftersom de som pendlar har mest att vinna på elbilar.
Vi har ju åter där Kina som en joker i leken. Visserligen har de en enorm hemmamarknad att mätta, men när de lär sig att bygga säkra bilar som platsar på västmarknaderna, kan de då låta bli att sälja bilar med större marginaler här då? Det här kan verkligen bli Kinas stora chans att växa till den utan konkurrens största ekonomin i världen. Redan nu har de initiativet på flera ekonomiska områden.
Vet vi egentligen hur många batterifabriker som ligger i startgroparna att byggas? Kanske står de där 100-talet Gigafactories klara om 5-7 år och då är det inte längre en flaskhals och då kan vilken biltillverkare som helst sälja elbilar så det räcker till efterfrågan.
Vet vi egentligen hur många batterifabriker som ligger i startgroparna att byggas? Kanske står de där 100-talet Gigafactories klara om 5-7 år och då är det inte längre en flaskhals och då kan vilken biltillverkare som helst sälja elbilar så det räcker till efterfrågan.
Jag tror du har fel.joel80 skrev:Jag har länge tjatat bland alla jag känner.. och på diverse forum.. Om att till 2025 har elbilen tagit över. Min definition är att minst 50% av nybilsförsäljning då är elbilar.
Om ett företag som Porsche tror på 50% innan dess så lär snittet bli högre än så.
Jag börjar också tro att uppskattningarna är fel... men de kommer från 2015 och då var det vågat.
Jag har faktiskt börjat tänka att det är möjligt med VW's enorma satsning i åtanke. De lär väl börja med att bygga en batterifabrik, utvärdera den. Men att bygga en fabrik kan gå fort om man vill vilket Tesla har visat med sin Gigafactory. Första fabriken kan nog ha börjat tillverka batterier runt 2020 om man startar hyfsat omgående. Sen har de definitivt pengarna till att bygga en+ fabrik i USA , Kina, Europa samtidigt.LarsL skrev:Jag börjar också tro att uppskattningarna är fel... men de kommer från 2015 och då var det vågat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Precis.. Jag började nog säga det för mer än 2 år sen.
LarsL
Tror inte det kommer hinna komma ut så många elbilar att bilbeståndet är uppåt 50% elbilar.
Vi har kring 5 miljoner bilar i Sverige. Kanske en miljon står i gamla lador och på gräsmattor och rostar.. Men det behöver ändå säljas nån miljon eller så innan du kan se hälften elbilar.
Nybilsförsäljning var all time high förra året på 375k.
Det skulle ta drygt 5 år med all ny försäljning som elbilar för att vi ska nå 2 miljoner sålda.
Så även när nybilsförsäljning är över 50% har vi nog minst 5-10 år till innan det är majoritet på vägarna.
LarsL
Tror inte det kommer hinna komma ut så många elbilar att bilbeståndet är uppåt 50% elbilar.
Vi har kring 5 miljoner bilar i Sverige. Kanske en miljon står i gamla lador och på gräsmattor och rostar.. Men det behöver ändå säljas nån miljon eller så innan du kan se hälften elbilar.
Det skulle ta drygt 5 år med all ny försäljning som elbilar för att vi ska nå 2 miljoner sålda.
Så även när nybilsförsäljning är över 50% har vi nog minst 5-10 år till innan det är majoritet på vägarna.
Fast det kan nog gå fortare i övre premiumsegmentet. Vi har fortfarande inte märken motsvarande Dacia och dylika som tillverkar elbilar.dstr skrev:Om ett företag som Porsche tror på 50% innan dess så lär snittet bli högre än så.
Men det ska bli intressant att se vad som händer när ex Dacia då börjar tillverka elbilar (https://www.greenoptimistic.com/electri ... bdytNMjFE4). Man behöver inte konkurrera med stora batteripack, snabbladdning och dylikt. Jag tänker mig enklaste möjliga bil, 25-30 kWh batteripack. Vad sägs om en ren pendlingsbil i ex Dacia Duster format för 150k ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Att Volkswagens nya mål och Kinas prat om förbjud kommer så tätt inpå varandra gör att det verkligen känns som att bollen har kommit i rullning. Men att 50% av bilarna under rusning skulle bli elbilar innan försäljningen når 50% tror jag verkligen inte, det tar för lång tid att byta yt Sveriges hela fordonsflotta. Än så länge i år så har laddbara bilar 4,5% av försäljningen i Sverige och under augusti låg den på 6% men om vi kollar på antalet registrerade fordon i Sverige så kommer laddbara bilar inte nå 1% i år.
Detta visar att Tesla börjar nå sitt mål...
Detta visar att Tesla börjar nå sitt mål...
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
Jag tror att Kina har mycket mer i bakfickan än vi anar. Om de verkligen bestämmer sig för att radera ut fossilerna i sitt eget land så har de resurser att göra det. Teslas Gigafactory byggs väldigt långsamt med kinesiska mått mätt. Min bonusson studerade ett halvår i Kina, och under den tiden hann de bygga en helt ny tunnelbana i den staden han bodde, något som skulle ta flera år i vilket västland som helst. Det säger en del om vad de är kapabla till. Det sker givetvis på bekostnad av arbetsmiljö och hälsa och man bryr sig inte om att människor måste flytta från sina hem för att ge plats osv. Det är de två sidorna av diktaturmyntet.
OK, att bygga huset till en jättelik batterifabrik, eller hundra stycken sådana, det är ingen konst utan det är att inreda och utrusta dem med maskiner och teknologi och att få dem att komma i produktion som är det svåra och där har kineserna fortfarande kanske en del att lära sig. Men vi ska inte underskatta dem. De lär sig fort, och de har redan en rätt hög teknologisk nivå, så det kommer nog att gå fort. BYD är ju inga nybörjare, direkt. Och råvarorna har de inom landets gränser.
OK, att bygga huset till en jättelik batterifabrik, eller hundra stycken sådana, det är ingen konst utan det är att inreda och utrusta dem med maskiner och teknologi och att få dem att komma i produktion som är det svåra och där har kineserna fortfarande kanske en del att lära sig. Men vi ska inte underskatta dem. De lär sig fort, och de har redan en rätt hög teknologisk nivå, så det kommer nog att gå fort. BYD är ju inga nybörjare, direkt. Och råvarorna har de inom landets gränser.
Jag tror du underskattar hur stort kliv det är för Porsche med tanke på deras historik och målgrupp.Laban skrev:Fast det kan nog gå fortare i övre premiumsegmentet. Vi har fortfarande inte märken motsvarande Dacia och dylika som tillverkar elbilar.dstr skrev:Om ett företag som Porsche tror på 50% innan dess så lär snittet bli högre än så.
Men det ska bli intressant att se vad som händer när ex Dacia då börjar tillverka elbilar (https://www.greenoptimistic.com/electri ... bdytNMjFE4). Man behöver inte konkurrera med stora batteripack, snabbladdning och dylikt. Jag tänker mig enklaste möjliga bil, 25-30 kWh batteripack. Vad sägs om en ren pendlingsbil i ex Dacia Duster format för 150k ?
Om 8 år tror jag att en elektrisk drivlina kommer vara billigare än en fosildriven. De som tillverkar enklare bilar har mindre att ta hänsyn till när det kommer till tex målgrupp och kan "lätt" ställa om produktionen över en natt. Just företag som Dacia tror jag kommer kunna ligga på 90% år 2025.
För 8 år sen hade precis andra Iphonen kommit och Samsung hade inte lanserat Galaxy S ännu. På datorsidan var det här häftiga grejjer: https://www.asus.com/us/Laptops/Eee_PC_1005HA_Seashell/
Har aldrig sagt 50% av beståndet. Det jag sa var en majoritet av pendlingsbilarna.joel80 skrev:Precis.. Jag började nog säga det för mer än 2 år sen.
LarsL
- Gustafsson
- Teslaägare
Mina erfarenheter ifrån Norge är att städerna blir de som först elektrifieras. Pendlarna vill ha nånstans att ladda, det finns inte laddplatser på jobben i Sverige än. I glesbygden i Norge är det fortfarande mer ovanligt med elbil, men det har hänt mycket det sista året. Utbyggnaden av laddinfrastrukturen går väldigt fort och även de med små bilar kan nu åka var de vill nästan.
I grannlandet är elbilarna redan "billiga" och det i kombination med att fossilerna är kopiöst dyra, gör att man direkt hämtar in inköpet. Där är det en nobrainer att köpa elbil numera.
Som skrivits tidigare är dock livstiden på en bil minst tio år, så även om alla bilar som såldes skulle vara elbilar skulle det ta över fem år att ersätta ca hälften av dessa med elbil. Många ICE är ju riktigt bra bilar!
Så vi får nog dras med dem ett 20tal år framåt.
I grannlandet är elbilarna redan "billiga" och det i kombination med att fossilerna är kopiöst dyra, gör att man direkt hämtar in inköpet. Där är det en nobrainer att köpa elbil numera.
Som skrivits tidigare är dock livstiden på en bil minst tio år, så även om alla bilar som såldes skulle vara elbilar skulle det ta över fem år att ersätta ca hälften av dessa med elbil. Många ICE är ju riktigt bra bilar!
Så vi får nog dras med dem ett 20tal år framåt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Du har nog rätt i det. När jag började jobba på Volvo 2011 så snackades det om att motorfabriken i Skövde skulle leverera motorer till samtliga bilar som Volvo bygger, även på den kinesiska marknaden. "De klarar inte att bygga motorer med samma kvalitet" sades då. De har ingen erfarenhet av sånt och vi är mycket bättre på det, trodde man här i Sverige. Bara ett halvår senare eller så påbörjades bygget av en - såklart - motorfabrik i Kina. Längre tid än så tog det inte.Jerker skrev:Jag tror att Kina har mycket mer i bakfickan än vi anar...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Precis.mati skrev:Du har nog rätt i det. När jag började jobba på Volvo 2011 så snackades det om att motorfabriken i Skövde skulle leverera motorer till samtliga bilar som Volvo bygger, även på den kinesiska marknaden. "De klarar inte att bygga motorer med samma kvalitet" sades då. De har ingen erfarenhet av sånt och vi är mycket bättre på det, trodde man här i Sverige. Bara ett halvår senare eller så påbörjades bygget av en - såklart - motorfabrik i Kina. Längre tid än så tog det inte.Jerker skrev:Jag tror att Kina har mycket mer i bakfickan än vi anar...
Sen tror jag att Kina ser det här med solenergi och elbilar m.m. i ett större perspektiv. På sikt kan de bli helt oberoende av omvärlden och framför allt av olja. De ger USA fingret genom att avstå från att delta i kampen om oljeresurserna.
Min förutsägelse 2015 var att det 2025 kommer vara en majoritet av elbilar på min pendling in emot staden. Jag bor 3,5 mil utanför Göteborg och ligger inom sweat-spoten för en liten elbil. När en majoritet inser att det är betydligt billigare att köra den pendlingen med elbil så kommer omställningen gå fort. De flesta byter väl bil var 3:e till var 5:e år.
Kul att min förutsägelse inte är självklar än... det hade varit tråkigt.
De flesta som köper nya bilar kanske byter var 3:e till var 5:e år men det är långt ifrån alla som gör det, många köper en begangnad bil och det kommer nog ta ett tag innan det finns gått om elbilar till lågt pris på andrahandsmarknaden. Det var ju som Joel80 skrev, även om alla nya bilar skulle vara elbilar så tar det fem år innan vi når 50%. Är det verkligen så att de bilar som används för pendling är i snitt flera år nyare än genomsnittsbilen i Sverige?LarsL skrev:Min förutsägelse 2015 var att det 2025 kommer vara en majoritet av elbilar på min pendling in emot staden. Jag bor 3,5 mil utanför Göteborg och ligger inom sweat-spoten för en liten elbil. När en majoritet inser att det är betydligt billigare att köra den pendlingen med elbil så kommer omställningen gå fort. De flesta byter väl bil var 3:e till var 5:e år.
Mina bekanta säger ofta när jag förklarat hur jag kör och hur det funkar med "lille lalle" att visst, vi vill, men vi måste ha...
När det vänder kommer det att gå jättefort. INGEN vill sitta med svarte petter. Alla är mycket medvetna om Nokiasyndromet!
När det vänder kommer det att gå jättefort. INGEN vill sitta med svarte petter. Alla är mycket medvetna om Nokiasyndromet!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det vore ju ganska snyggt om just Nokia började bygga elbilar 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tillsammans med Kodak för kameraoptiken.Bjelke skrev:Det vore ju ganska snyggt om just Nokia började bygga elbilar

Med tanke på AP2 så kanske Tesla redan har Kodak-optik?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Jop, Kia Niro för 300' , perfekt förstabil för medeklass, pendlar- 3-4 mil på el, och långresor med ice. Dessutom en liten suv som är mycket populärt, den blir en storsäljare tror jag. Och folk lär sig hur det fungerar. Nästa steg är ren elbil för 300' som rullar 25-30 mil, men det tar något år. Synd att vi inte har Norges elbilspolitik.
iaf till regnsensorn.bonath skrev:Med tanke på AP2 så kanske Tesla redan har Kodak-optik?