Men visst BMW. Lös snabbladdningen och ge mig ett rimligt pris så kommer jag kanske tillbaka.

Moderator: Redaktion
Swede1 skrev:Jop, Kia Niro för 300' , perfekt förstabil för medeklass, pendlar- 3-4 mil på el, och långresor med ice. Dessutom en liten suv som är mycket populärt, den blir en storsäljare tror jag. Och folk lär sig hur det fungerar. Nästa steg är ren elbil för 300' som rullar 25-30 mil, men det tar något år. Synd att vi inte har Norges elbilspolitik.
Ja, det börjar komma lite bättre alternativ till lite vettigare priser. Sen kan man ju undra varför t ex e-Golf kostar så ofantligt mycket mer i Sverige än i Tyskland t.ex. Den hade varit betydligt mer populär om den hade haft samma prissättning i Sverige, alltså under 350'SEK.joel80 skrev:Hyundai Ioniq får man för 300' efter rabatt och premie. Den går upp mot 25 mil sommartid.. och kring 20 mil eller strax där under vintertid.
Dom har sagt att dom kommer med en ny med större batteri under 2018. Och det är ett gäng andra som ligger däromkring också och har rackvidd på runt 25 mil. Så skulle nog säga att vi är där om inte precis nu så inom rätt kort tid
E-golf kostar inte heller så mycket mer och går väl 20-25 mil.
mati skrev:Ja, det börjar komma lite bättre alternativ till lite vettigare priser. Sen kan man ju undra varför t ex e-Golf kostar så ofantligt mycket mer i Sverige än i Tyskland t.ex. Den hade varit betydligt mer populär om den hade haft samma prissättning i Sverige, alltså under 350'SEK.joel80 skrev:Hyundai Ioniq får man för 300' efter rabatt och premie. Den går upp mot 25 mil sommartid.. och kring 20 mil eller strax där under vintertid.
Dom har sagt att dom kommer med en ny med större batteri under 2018. Och det är ett gäng andra som ligger däromkring också och har rackvidd på runt 25 mil. Så skulle nog säga att vi är där om inte precis nu så inom rätt kort tid
Minst 50k. Frågan är om man får supermiljöbilspremie då.Verdi skrev:mati skrev:Ja, det börjar komma lite bättre alternativ till lite vettigare priser. Sen kan man ju undra varför t ex e-Golf kostar så ofantligt mycket mer i Sverige än i Tyskland t.ex. Den hade varit betydligt mer populär om den hade haft samma prissättning i Sverige, alltså under 350'SEK.joel80 skrev:Hyundai Ioniq får man för 300' efter rabatt och premie. Den går upp mot 25 mil sommartid.. och kring 20 mil eller strax där under vintertid.
Det är väl bara att privatimportera en då? Hur mycket skiljer det?
Bara skillnaden i moms mellan Sverige (25%) och Tyskland (17%) gör runt 25.000 i skillnad räknat på ett nettopris på 300.000, och den skillnaden kommer du aldrig undan om du inte köper en begagnad bil då det är tysk moms som gäller för begagnat. Köper du en ny bil i Tyskland och importerar åker du dock alltid på att betala svensk moms. Sen kostar garanterat den treåriga vagnskadegarantin minst 10.000 - förmodligen mer - så besparingen är nog inte så stor som man kan tro.mati skrev:Minst 50k. Frågan är om man får supermiljöbilspremie då.
Jag tror också det vänder snabbt. Men just nu har de jag pratat med varit riktigt negativa till elbil. Den "svenska rapporten" har satt djupa spår, folk tycker elbilar är miljöbovar (!), Sveriges el kommer inte att räcka, det tar en timme att tanka, etc etc. Jag är riktigt förvånad över hur negativa folk är. Detta tar tid att vända. Det är nog lättare inom transportsektorn, där är det sista raden i Excel som gäller.bonath skrev:Mina bekanta säger ofta när jag förklarat hur jag kör och hur det funkar med "lille lalle" att visst, vi vill, men vi måste ha...
När det vänder kommer det att gå jättefort. ...
Tysk moms är 19%, skillnaden är alltså inte riktigt så stor.StefL skrev:Bara skillnaden i moms mellan Sverige (25%) och Tyskland (17%) gör runt 25.000 i skillnad räknat på ett nettopris på 300.000, och den skillnaden kommer du aldrig undan om du inte köper en begagnad bil då det är tysk moms som gäller för begagnat. Köper du en ny bil i Tyskland och importerar åker du dock alltid på att betala svensk moms. Sen kostar garanterat den treåriga vagnskadegarantin minst 10.000 - förmodligen mer - så besparingen är nog inte så stor som man kan tro.mati skrev:Minst 50k. Frågan är om man får supermiljöbilspremie då.
Många är lite småintresserade nu som inte var det förut. En kille på Autopower (BMW-forum) hade varit iväg och testat Ioniq Electric och hade den bara haft samma upplevda kvalitet som en Kia så hade han köpt en. Men nu var det för enkel och plastig inredning och för mycket "asiat från 00-talet" i känslan.martin3 skrev:Jag tror också det vänder snabbt. Men just nu har de jag pratat med varit riktigt negativa till elbil. Den "svenska rapporten" har satt djupa spår, folk tycker elbilar är miljöbovar (!), Sveriges el kommer inte att räcka, det tar en timme att tanka, etc etc. Jag är riktigt förvånad över hur negativa folk är. Detta tar tid att vända. Det är nog lättare inom transportsektorn, där är det sista raden i Excel som gäller.bonath skrev:Mina bekanta säger ofta när jag förklarat hur jag kör och hur det funkar med "lille lalle" att visst, vi vill, men vi måste ha...
När det vänder kommer det att gå jättefort. ...
Jag har även hört argumentet att elräkningen skulle bli för hög. Då inser man att det inte är så lätt att förstå för vissa. Även det faktum att jag har solceller för att ladda bilen med är en tankenöt som många inte lyckas knäcka. Går det?!?!, är det många som har undrat. Att det finns en skillnad mellan solceller och solfångare verkar folk inte känna till.Verdi skrev:Men visst finns det gott om skeptiska traditionalister också som siktar in sig på nackdelarna. Typ att det måste gå att ladda på 5 min och man måste ta sig 100 mil på en laddning. Helst ska familjebilen även varva Nordschleife under 8 min också. Minst.
Att förstå hur tid, effekt och energi hänger ihop verkar vara alldeles för avancerad fysik för det stora flertalet människor (vilket är tragiskt med tanke på hur enkelt det är) och då blir det där med laddning inte lätt att begripa.Jerker skrev:Ja, okunskapen är gigantisk även om det börjar sätta sig i det allmänna medvetandet att elbilar faktiskt är riktiga bilar nu. Men just frågan om laddning har folk ingen koll på. Många verkar tro att man måste ha ett eget litet privat kärnkraftverk hemma för att ladda bilen. De tror mig nästan inte när jag säger att det räcker med ett vanligt vägguttag.
Ja, det stämmer. De flesta vet inte. Jag behöver inte gå längre än till min käraste. Vad en kilowattimme är tror jag inte att hon förstår. Och på vilket sätt solcellerna hänger ihop med elnätet har inte heller klarnat helt för henne. Men hon vet hur man laddar bilen och att det fungerar bra. Och det är huvudsaken.Niklas Z skrev:Att förstå hur tid, effekt och energi hänger ihop verkar vara alldeles för avancerad fysik för det stora flertalet människor (vilket är tragiskt med tanke på hur enkelt det är) och då blir det där med laddning inte lätt att begripa.
När pappa tittade på förmånsbil så sa jag att han kanske skulle kolla på en plug-in hybrid(med begränsar antal basbelopp och långa resor i tankarna så finns tyvärr ingen elbil nu) men då sa han att då skulle vi vara tvungna att installera trefas uttag...Jerker skrev:Ja, okunskapen är gigantisk även om det börjar sätta sig i det allmänna medvetandet att elbilar faktiskt är riktiga bilar nu. Men just frågan om laddning har folk ingen koll på. Många verkar tro att man måste ha ett eget litet privat kärnkraftverk hemma för att ladda bilen. De tror mig nästan inte när jag säger att det räcker med ett vanligt vägguttag.
Förutom skillnader i moms och vagnskada; kan det vara så att de höjt priset i Sverige för att kompensera för supermiljöbilspremien (och till del lågt förmånsvärde) då de annars skulle få svårt att sälja vanliga Golfen....mati skrev:Ja, det börjar komma lite bättre alternativ till lite vettigare priser. Sen kan man ju undra varför t ex e-Golf kostar så ofantligt mycket mer i Sverige än i Tyskland t.ex. Den hade varit betydligt mer populär om den hade haft samma prissättning i Sverige, alltså under 350'SEK.
Supermiljöbilspremie finns även i Tyskland. Det är det nog inte. Men det kan ju vara så att man i Tyskland har lovat att inte ta ut ett högre pris för bilen bara för att staten subventionerar köpet. Men i Sverige gör man det ändå. Det vore ju extremt fult. Man får verkligen hoppas att det inte är anledningen.Peter Holm skrev:Förutom skillnader i moms och vagnskada; kan det vara så att de höjt priset i Sverige för att kompensera för supermiljöbilspremien (och till del lågt förmånsvärde) då de annars skulle få svårt att sälja vanliga Golfen....mati skrev:Ja, det börjar komma lite bättre alternativ till lite vettigare priser. Sen kan man ju undra varför t ex e-Golf kostar så ofantligt mycket mer i Sverige än i Tyskland t.ex. Den hade varit betydligt mer populär om den hade haft samma prissättning i Sverige, alltså under 350'SEK.
Jag tror faktiskt inte att de höjer priset för att skydda sina andra bilar. De höjer priset för att det går. Så funkar alla företag i stort sett. Man tar så mycket betalt man kan.Peter Holm skrev:Förutom skillnader i moms och vagnskada; kan det vara så att de höjt priset i Sverige för att kompensera för supermiljöbilspremien (och till del lågt förmånsvärde) då de annars skulle få svårt att sälja vanliga Golfen....mati skrev:Ja, det börjar komma lite bättre alternativ till lite vettigare priser. Sen kan man ju undra varför t ex e-Golf kostar så ofantligt mycket mer i Sverige än i Tyskland t.ex. Den hade varit betydligt mer populär om den hade haft samma prissättning i Sverige, alltså under 350'SEK.