Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av jonte89 »

Jag hämtade ut min vita Tesla Model 3 den 9 december i Norrköping. Kinatillverkad. Bra utlämning med god service. Redan samma dag lämnade jag in den på PlatinumCars för foliering av front, backspeglar och trösklar på inrådan av Tesla.

Den 23 december var jag på återbesök för besiktning av folieringen. I samband med detta tvättas bilen och man upptäcker två st lacksläpp (chippning) på vardera framdörr strax under sidolinjen (där plåten veckar sig). Rekonden tyckte det var märkligt att detta skett på ett sådant ställe. Man hade tidigare sett liknande skador på trösklar men inte uppe på dörrarna. De tyckte jag skulle ta upp det med Tesla.

Skadorna är runt 5x3 mm. Den vita lacken har helt försvunnit och det är svart i botten. All slutfärg har släppt. Det känns som att den vita slutfärgen inte är beständig. Att den är för mjuk och att den släpper för lätt från grundfärgen.

Ska tillägga att bilen endast körts 140 mil - 30% stadsmiljö och 70% motorväg. Jag har inte buskört och inte kört grusväg.

Var inne på Tesla SC idag och fick tid för att visa upp skadorna imorgon. De hänvisade till specar och toleranser. Jag hoppas verkligen de tar detta som ett garantiärende. Det känns på alla sätt orimligt att lacken är så skör. 2 skador på 140 mil. Hur kommer bilen se ut efter 3000 mil? Snabbt extrapolerat skulle jag då ha ett fyrtiotal svarta fläckar.

Jag jämför med mina tidigare bilar (Audi, Kia) och visst har man fått stenskott. Men då på huven. Och aldrig på dörrarna.

Ska även tilläggas att jag monterat de långa stänkskydden fram. För att ytterligare skydda bilen.

Besviken nybliven Tesla Model 3 ägare som nu hoppas att Tesla tar sitt ansvar. :(
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av Jonte73 »

Och där fick vi då bekräftelse på att Kina bilarna inte är bättre.
Jag har en Freemont bil lev i mars som lacken är helt kanon på (vit)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av LarsL »

Jonte73 skrev:
Och där fick vi då bekräftelse på att Kina bilarna inte är bättre.
Jag har en Freemont bil lev i mars som lacken är helt kanon på (vit)
Ja, för statistik bygger alltid på ett exemplar.
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av Jonte73 »

LarsL skrev:
Jonte73 skrev:
Och där fick vi då bekräftelse på att Kina bilarna inte är bättre.
Jag har en Freemont bil lev i mars som lacken är helt kanon på (vit)
Ja, för statistik bygger alltid på ett exemplar.
Ja för alla verkar tro att deras Kina bilar är så mycket bättre än Freemont bilarna och absolut inte har några fel alls…

Så jag utgår från samma logik som dessa
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av NEO »

Bara haft USA bilar tidigare (14st USA) och varje gång jag lämnat in de har de påpekat fel i lacken och panel gaps.

Lämnade in en MIC 3a och de sa att de hade gjort ett dussin MIC och att de var förvånade över hur bra lacken var, de tyckte verkligen det var stor skillnad. Och vem kikar mer på lacken än en som lägger folie/ppf?
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av tobias_rullar »

Jag tog bort skydden för trösklarna för att foliera där. När jag torkade bort resterna av limmet så var det en svart liten fläck/prick som inte ville försvinna. När jag gnuggade mer noggrant blev fläcken större. Dvs det var ingen smuts utan lacken som släppt just där. Därefter upptäckte jag en "fläck till på ett ställe där skyddet inte suttit.

Jag skapade ett service-ärende men Tesla hävdade att det inte gick på garantin iom att jag tagit bort tröskelskydden själv. Jag fick betala dryga 2k för att Tesla skulle fylla på med färg där det släppt.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av jonte89 »

Uppdatering. Det konstaterades flera svarta prickar av diverse storlek på dörrar. Återigen bilen rullat 140 mil. Ser ut som bild i inlägg ovan. Faller inom toleranser enligt Tesla. Ingen garantiåtgärd. Om det är sk. ”flakes” där färg flagnat av så är det garanti men stenskott ”chips” omfattas inte. Leva med det är svaret. Känns surt och jag är mycket besviken på Tesla centralt som inte tar sitt produktgarantiansvar. De sätter upp toleranser som är helt orimliga. Ska nämnas att SC är bakbundna då ett centralt team avgör varje enskilt fall. SC bemötande var OK men vad hjälper det. :(

Kanske jag är ensam om detta men mer troligt att flera individer är drabbade. När jag hämtade ut min stod det ytterligare 6 st vita M3 bilar i hallen för upphämtning. En del ägare kanske inte kollar ordentligt utan bara kör.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av LarsL »

tobias_rullar skrev:
Jag tog bort skydden för trösklarna för att foliera där. När jag torkade bort resterna av limmet så var det en svart liten fläck/prick som inte ville försvinna. När jag gnuggade mer noggrant blev fläcken större. Dvs det var ingen smuts utan lacken som släppt just där. Därefter upptäckte jag en "fläck till på ett ställe där skyddet inte suttit.

Jag skapade ett service-ärende men Tesla hävdade att det inte gick på garantin iom att jag tagit bort tröskelskydden själv. Jag fick betala dryga 2k för att Tesla skulle fylla på med färg där det släppt.

Bild
Bild
Dutta i med lackstift, det kommer ju inte synas under tröskeln ändå. Tesla borde ha att köpa annars finns det ju tredjeparts som fixar sånt.

Kan ha förståelse för att de inte vill ta på sig slag skador på färg. Men det är väl bara att köra lite så kommer du ha några fina dörruppslag i dörren ändå, eller det kanske bara gäller Model S.
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av Roj79 »

Trist, men du är inte ensam. Lacken på M3 är inte bästa tyvärr. Det finns fall där lacken släppt vid högtryckstvätt. Hade själv en massa stenskott på trösklarna och dörrarna på min tidiga svarta M3 och SC gjorde samma bedömning när jag visade bilen. Finns flera ställen som punkt lakerar om detta stör dig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av LarsL »

Ska förtydliga att du bör lägga i lack så att inte fukt kryper in och bildar rost. Ingen tillverkare kommer ge garanti på stenskott… möjligen att de duttar i lite färg när du har bilen inne på 8000kr/års servicen.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av Dodde »

LarsL skrev:
tobias_rullar skrev:
Jag tog bort skydden för trösklarna för att foliera där. När jag torkade bort resterna av limmet så var det en svart liten fläck/prick som inte ville försvinna. När jag gnuggade mer noggrant blev fläcken större. Dvs det var ingen smuts utan lacken som släppt just där. Därefter upptäckte jag en "fläck till på ett ställe där skyddet inte suttit.

Jag skapade ett service-ärende men Tesla hävdade att det inte gick på garantin iom att jag tagit bort tröskelskydden själv. Jag fick betala dryga 2k för att Tesla skulle fylla på med färg där det släppt.

Bild
Bild
Dutta i med lackstift, det kommer ju inte synas under tröskeln ändå. Tesla borde ha att köpa annars finns det ju tredjeparts som fixar sånt.

Kan ha förståelse för att de inte vill ta på sig slag skador på färg. Men det är väl bara att köra lite så kommer du ha några fina dörruppslag i dörren ändå, eller det kanske bara gäller Model S.
Känns lite så där va med en helt ny bil för dom pengarna att börja dutta och hålla på.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av LarsL »

Dodde skrev:
Känns lite så där va med en helt ny bil för dom pengarna att börja dutta och hålla på.
Det är så man gör på alla andra bilar oavsett pris. Om du inte kan själv så gör som Roj79 skriver ochlämna in det.
Andreas_M3
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 okt 2021 21:35

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av Andreas_M3 »

[quote="Jonte73"]Och där fick vi då bekräftelse på att Kina bilarna inte är bättre.
Jag har en Freemont bil lev i mars som lacken är helt kanon på (vit)[/quote
Andreas_M3
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 okt 2021 21:35

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av Andreas_M3 »

Andreas_M3 skrev:
Jonte73 skrev:
Och där fick vi då bekräftelse på att Kina bilarna inte är bättre.
Jag har en Freemont bil lev i mars som lacken är helt kanon på (vit)[/quote


Som du väntat på detta;)
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av jonte89 »

Ok. Jag förstår att detta är ett generellt problem. Synd på en annars bra bil. Punktlackering låter intressant. Ska kolla upp det. Tar gärna emot tips på lackerare.
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av Roj79 »

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av Gustafsson »

LarsL skrev:
Jonte73 skrev:
Och där fick vi då bekräftelse på att Kina bilarna inte är bättre.
Jag har en Freemont bil lev i mars som lacken är helt kanon på (vit)
Ja, för statistik bygger alltid på ett exemplar.
Nop. Den bygger på den senaste larmrapporten. Det är grunden till att klickbaits fungerar. Bra saker ingår aldrig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av jonte89 »

Tack. Känns bara så surrealistiskt att laga en sprillans ny bil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av taliz »

Vet inte om det är nån tröst men jag fick vindrutan blästrad och massa stenskott i fronten inom 100 mil på min ID4. Har också fått ett dörruppslag som måste fixas.

Min tidigare vita M3P fick jag ett enda stenskott i fronten på på 3600 mil. Inga dörruppslag eller märken på sidorna.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av Roj79 »

jonte89 skrev:
Tack. Känns bara så surrealistiskt att laga en sprillans ny bil.
Det där påverkar inte värdet. Tror inte man kan hitta en enda begagnad M3 utan någon anmärkning på lacken. Även redan vid leverans av en ny M3 kan det behövas omlackering. Dutta i med lackstift bara och njut av bilen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Vet inte om det är nån tröst men jag fick vindrutan blästrad och massa stenskott i fronten inom 100 mil på min ID4. Har också fått ett dörruppslag som måste fixas.

Min tidigare vita M3P fick jag ett enda stenskott i fronten på på 3600 mil. Inga dörruppslag eller märken på sidorna.
Fast sånt får man på alla bilar om man inte håller avstånd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
Vet inte om det är nån tröst men jag fick vindrutan blästrad och massa stenskott i fronten inom 100 mil på min ID4. Har också fått ett dörruppslag som måste fixas.

Min tidigare vita M3P fick jag ett enda stenskott i fronten på på 3600 mil. Inga dörruppslag eller märken på sidorna.
Fast sånt får man på alla bilar om man inte håller avstånd
Konstig då att jag inte fick det på min Tesla.
Min uppfattning är att lacken på min ID4 är extremt tunn.
Den pärlvita på min 2019 M3P verkade jämförelsevis supertjock.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av jonte89 »

Klokt tänk. Är väl så man får förhålla sig till denna lilla skavank. Bilen är ju jäkligt bra i övrigt. Någon som köpt lackstift av Chipex i UK?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Vet inte om det är nån tröst men jag fick vindrutan blästrad och massa stenskott i fronten inom 100 mil på min ID4. Har också fått ett dörruppslag som måste fixas.

Min tidigare vita M3P fick jag ett enda stenskott i fronten på på 3600 mil. Inga dörruppslag eller märken på sidorna.
Fast sånt får man på alla bilar om man inte håller avstånd
Konstig då att jag inte fick det på min Tesla.
Min uppfattning är att lacken på min ID4 är extremt tunn.
Den pärlvita på min 2019 M3P verkade jämförelsevis supertjock.
Kan du ladda upp en bild på din bil? Har aldrig sett eb bil med vitlackad vindruta :lol:
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av Dodde »

LarsL skrev:
Dodde skrev:
Känns lite så där va med en helt ny bil för dom pengarna att börja dutta och hålla på.
Det är så man gör på alla andra bilar oavsett pris. Om du inte kan själv så gör som Roj79 skriver ochlämna in det.
Jag har aldrig varit med om detta på mina bilar oavsett pris.
Skriv svar