Den 23 december var jag på återbesök för besiktning av folieringen. I samband med detta tvättas bilen och man upptäcker två st lacksläpp (chippning) på vardera framdörr strax under sidolinjen (där plåten veckar sig). Rekonden tyckte det var märkligt att detta skett på ett sådant ställe. Man hade tidigare sett liknande skador på trösklar men inte uppe på dörrarna. De tyckte jag skulle ta upp det med Tesla.
Skadorna är runt 5x3 mm. Den vita lacken har helt försvunnit och det är svart i botten. All slutfärg har släppt. Det känns som att den vita slutfärgen inte är beständig. Att den är för mjuk och att den släpper för lätt från grundfärgen.
Ska tillägga att bilen endast körts 140 mil - 30% stadsmiljö och 70% motorväg. Jag har inte buskört och inte kört grusväg.
Var inne på Tesla SC idag och fick tid för att visa upp skadorna imorgon. De hänvisade till specar och toleranser. Jag hoppas verkligen de tar detta som ett garantiärende. Det känns på alla sätt orimligt att lacken är så skör. 2 skador på 140 mil. Hur kommer bilen se ut efter 3000 mil? Snabbt extrapolerat skulle jag då ha ett fyrtiotal svarta fläckar.
Jag jämför med mina tidigare bilar (Audi, Kia) och visst har man fått stenskott. Men då på huven. Och aldrig på dörrarna.
Ska även tilläggas att jag monterat de långa stänkskydden fram. För att ytterligare skydda bilen.
Besviken nybliven Tesla Model 3 ägare som nu hoppas att Tesla tar sitt ansvar.
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)