Ja, det fungerar ju redan nu lika smidigt som i teslan. Varför skulle det inte göra det imorgon? Angående plug&charge kommer det nog fortfarande krävas att man trycker på en app. Som vi fortfarande gör hos tesla.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 18:42Ja, men om jag byter bil gäller troligen motsatsen, att navigera till 800V-laddare. Frågan är om det kommer fungera lika smidigt som i Teslan. Samma med betalning, fungerar plug&charge på alla 800V-laddare?Fredrik j skrev: ↑11 nov 2025 18:32Jag vet inte vad du menar med ”navigation ihop med SuC” men i min bil kan jag filtrera fram endast teslaladdare om jag vill. Då navigerar bilen bara efter dom.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 17:36Vi får se vad jag saknar från Tesla när jag byter bil. Navigationen ihop med SuC kommer jag nog sakna.
Sedan vet jag inte om det kommer vara köer på 800V-laddarna.
SuC har ju (nästan) alltid många fler laddare på varje ställe och ändå är det kö ibland.
Jag använder TuneIn istället för radio när vi är hemmavid, men det är främst för att radion inte funkar i parkeringshus. Volvon hade inga sådana problem, så med en bättre radio behövs inte TuneIn.
Jag hoppas nästa bil har stöd för Sveriges Radios egen app så man slipper streama från telefonen.
I så fall vet jag inte vad jag kommer sakna från Tesla.
Vad har du för bil?
Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?
Moderator: Redaktion
Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har bara snabbladdat två gånger på icke-SuC, en gång på Incharge och en gång på OKQ8 och det är de två bolagen jag har kort till. Sedan har jag försökt ladda på en Z-kW snabbladdare och misslyckats. Därav att jag är en smula orolig över att det kan bli krångligare om man lämnar Tesla/SuC.Fredrik j skrev: ↑11 nov 2025 19:58Ja, det fungerar ju redan nu lika smidigt som i teslan. Varför skulle det inte göra det imorgon? Angående plug&charge kommer det nog fortfarande krävas att man trycker på en app. Som vi fortfarande gör hos tesla.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 18:42Ja, men om jag byter bil gäller troligen motsatsen, att navigera till 800V-laddare. Frågan är om det kommer fungera lika smidigt som i Teslan. Samma med betalning, fungerar plug&charge på alla 800V-laddare?Fredrik j skrev: ↑11 nov 2025 18:32Jag vet inte vad du menar med ”navigation ihop med SuC” men i min bil kan jag filtrera fram endast teslaladdare om jag vill. Då navigerar bilen bara efter dom.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 17:36Vi får se vad jag saknar från Tesla när jag byter bil. Navigationen ihop med SuC kommer jag nog sakna.
SuC har ju (nästan) alltid många fler laddare på varje ställe och ändå är det kö ibland.
Jag använder TuneIn istället för radio när vi är hemmavid, men det är främst för att radion inte funkar i parkeringshus. Volvon hade inga sådana problem, så med en bättre radio behövs inte TuneIn.
Jag hoppas nästa bil har stöd för Sveriges Radios egen app så man slipper streama från telefonen.
Vad har du för bil?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Välj ut några nätverk som du håller dig till så slipper man lära sig allas process. Jag har ju en 400 volt bil än så Tesla är ju ett av de nätverk jag varmt att lita på även om de är en Volvo. När jag byter till en nyare Volvo modell så får jag tyvärr stryka Tesla som laddplats, synd för de funkar faktiskt riktigt bra att ladda hos Tesla.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 20:20Jag har bara snabbladdat två gånger på icke-SuC, en gång på Incharge och en gång på OKQ8 och det är de två bolagen jag har kort till. Sedan har jag försökt ladda på en Z-kW snabbladdare och misslyckats. Därav att jag är en smula orolig över att det kan bli krångligare om man lämnar Tesla/SuC.Fredrik j skrev: ↑11 nov 2025 19:58Ja, det fungerar ju redan nu lika smidigt som i teslan. Varför skulle det inte göra det imorgon? Angående plug&charge kommer det nog fortfarande krävas att man trycker på en app. Som vi fortfarande gör hos tesla.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 18:42Ja, men om jag byter bil gäller troligen motsatsen, att navigera till 800V-laddare. Frågan är om det kommer fungera lika smidigt som i Teslan. Samma med betalning, fungerar plug&charge på alla 800V-laddare?Fredrik j skrev: ↑11 nov 2025 18:32Jag vet inte vad du menar med ”navigation ihop med SuC” men i min bil kan jag filtrera fram endast teslaladdare om jag vill. Då navigerar bilen bara efter dom.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 17:36Vi får se vad jag saknar från Tesla när jag byter bil. Navigationen ihop med SuC kommer jag nog sakna.
Vad har du för bil?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Jag tyckler iofs motsatsen är minst lika vanlig.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 nov 2025 15:10Det är humor på hög nivå, att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att Tesla kanske på något enstaka plan har ett litet litet försprång mot någon annan biltillverkare.
att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att konkurrenter på vissa områden har ett försprång mot tesla.
Det är helt otroligt vad de faktiska problemen ska försvaras.. lite som på ett appleforum..
Nej, numera är det ganska enkelt. Hos många räcker det med att blippa ett kreditkort. Behövs inga appar. Tror det kommer bli lag på det om det inte redan är.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 20:20Jag har bara snabbladdat två gånger på icke-SuC, en gång på Incharge och en gång på OKQ8 och det är de två bolagen jag har kort till. Sedan har jag försökt ladda på en Z-kW snabbladdare och misslyckats. Därav att jag är en smula orolig över att det kan bli krångligare om man lämnar Tesla/SuC.Fredrik j skrev: ↑11 nov 2025 19:58Ja, det fungerar ju redan nu lika smidigt som i teslan. Varför skulle det inte göra det imorgon? Angående plug&charge kommer det nog fortfarande krävas att man trycker på en app. Som vi fortfarande gör hos tesla.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 18:42Ja, men om jag byter bil gäller troligen motsatsen, att navigera till 800V-laddare. Frågan är om det kommer fungera lika smidigt som i Teslan. Samma med betalning, fungerar plug&charge på alla 800V-laddare?Fredrik j skrev: ↑11 nov 2025 18:32Jag vet inte vad du menar med ”navigation ihop med SuC” men i min bil kan jag filtrera fram endast teslaladdare om jag vill. Då navigerar bilen bara efter dom.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 17:36Vi får se vad jag saknar från Tesla när jag byter bil. Navigationen ihop med SuC kommer jag nog sakna.
Vad har du för bil?
Kompenserar du för temperatur skillnader och fantom förbrukning försvinner skillnaden.tesla newbie skrev: ↑10 nov 2025 09:46Går man efter Teslabjörns tester så är Model 3 fortfarande bra mycket effektivare:Neostar skrev: ↑10 nov 2025 07:13Nja, nyare Mercedes är precis lika effektiva som Tesla Model 3, att de är dyrare hänger ihop med att de kommer med ett mycket starkare varumärke med 100års erfarenhet. Och tyngden hänger också delvis ihop med klart mer funktioner hos Mercedes, ex. vis parkerings sensor och fungerande regnsensor.manneson skrev: ↑08 nov 2025 16:05De styrs fortfarande av MBAs och liknande.Off Grid Byggaren skrev: ↑08 nov 2025 10:05Hur har det egentligen gått för Mercedes och BMW?
Har de lyckats bättre?
Det är det som är den stora skillnaden på traditionella tillverkare vs Tesla.
Det gamla gardet monterar färdiga produkter. Behöver de något nytt ger de en kravspec till en underleverantör.
Därför blir bilarna, tyngre, dyrare och törstigare.
Ser inte att det kommer ändras.
TM3.jpg
MBCLA.jpg
Och en MB CLA 350 4 matic väger 280 kg mer än en Tesla Model 3 LR highland. Så mycket väger inte en regnsensor och parkeringssensorer.....
Nej den stora viktskillnaden handlar snarare om att CLA fortfarande är en blandplattform och inte optimerad för ren eldrift.
Dessutom extremt stor skillnad i både premiumkänsla och krocksäkerhet på MB vs Tesla, som också är till MBs fördel.
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 7 500 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 5 500 mil
Även Tesla har negativt resultat på bilarna. De är främst tack vare krediterna (som snart försvinner) som de klarar visa vinst.vrid_i_skogen skrev: ↑10 nov 2025 20:03Jag saknar en dimension av ekonomi i denna tråd. Glöm inte att alla tillverkare av elbilar går med förlust förutom Tesla. De har bestämt sig för att bränna pengar för att inte glömmas bort och kanske kunna bli lönsamma med tiden.
Om lönsamheten inte kommer och pengarna tar slut och även aktieägarnas tålamod tar slut så kommer vissa att dö ut. Man bör fundera som svensk över vilka av Geelys varumärken de kommer behålla när pengarna tar slut. Jag tror de kommer dö ut allihop så länge deras mjukvara är så pass mycket sämre än hårdvaran.
Slutklämmen är att ekonomin styr de flesta beslut mycket mer än företagen vill ge sken av. Många har inte tid eller utrymme att satsa mer än de gör på mjukvaran. Jag tror i samma anda att när Tesla lyckats med FSD så kommer de att lägga ner biltillverkningen och bara leva på att licensiera ut mjukvara.
-
vrid_i_skogen
Vilka krediter? Du menar utsläppsrätter?Neostar skrev: ↑11 nov 2025 21:27Även Tesla har negativt resultat på bilarna. De är främst tack vare krediterna (som snart försvinner) som de klarar visa vinst.vrid_i_skogen skrev: ↑10 nov 2025 20:03Jag saknar en dimension av ekonomi i denna tråd. Glöm inte att alla tillverkare av elbilar går med förlust förutom Tesla. De har bestämt sig för att bränna pengar för att inte glömmas bort och kanske kunna bli lönsamma med tiden.
Om lönsamheten inte kommer och pengarna tar slut och även aktieägarnas tålamod tar slut så kommer vissa att dö ut. Man bör fundera som svensk över vilka av Geelys varumärken de kommer behålla när pengarna tar slut. Jag tror de kommer dö ut allihop så länge deras mjukvara är så pass mycket sämre än hårdvaran.
Slutklämmen är att ekonomin styr de flesta beslut mycket mer än företagen vill ge sken av. Många har inte tid eller utrymme att satsa mer än de gör på mjukvaran. Jag tror i samma anda att när Tesla lyckats med FSD så kommer de att lägga ner biltillverkningen och bara leva på att licensiera ut mjukvara.
Nja, eller så tycker deras produktchefer bara att det inte är något att lägga tid på. (På samma sätt som Tesla uppenbarligen resonerar över Wireless CarPlay, fungerande torkar automatik och spök bromsningar).tesla newbie skrev: ↑11 nov 2025 12:39Camp mode är inte bara en tidsbegränsning. Den förändrar hela låsbeteenden på bilen. Om du låser bilen utifrån när camp mode är igång så är skärmen och all elektronik fortsatt i gång och larmet aktiveras inte. Walk away lock stängs också av. Ska du få till detta i en traditionell underleverantörsmodell så måste till exempel body control modulen kunna reagera olika på extern låsning beroende på om bilen är i camp mode eller inte. Hela elsystemet måste också hindras från att gå ner i "sleep mode". Det kräver alltså koordinering av olika kontrollmoduler som ofta levereras av olika underleverantörer. Det är inte omöjligt på något sätt, men kräver mer ansträngning. Volvo och Polestar har för övrigt Camp mode liknande Teslas i SPA2 bilarna. Att VAG och tyskarna inte har det är sannolikt för att det är för krångligt att implementera med nuvarande arkitektur.Maw skrev: ↑11 nov 2025 10:08Jag tror knappast att t ex Volvo, Polestar eller VAG behöver möten med underleverantörer för att ta bort tidsbegränsningen på parkeringsklimatiseringen, de har helt enkelt valt att göra featuren på det viset som de har.tesla newbie skrev: ↑11 nov 2025 09:54Det har vi diskuterat här: viewtopic.php?t=37582
Poängen är inte vilka features som är unika för Tesla, utan att de har en hård- och mjukvararkitektur som tillåter dem att enkelt lägga till nya funktioner utan att behöva att långa möten med underleverantörer. Ska du ha Camp-mode i en bil med tradionell arkitektur, så måste du ha möte med leverantörerna för infotainmentmodulen, body control modulen och klimatmodulen. Tesla lägger bara till några kodrader i sina tre kontrollenheter och skickar ut en mjukvarauppdatering. Det är detta som är poängen med "Software defined vehicle".
Hade valt fungerande torkare alla dagar i veckan!
Dessutom kan jag misstänka att det är eller borde vara hårda säkerhets krav på camp mode. Fel använt (som en temperatur reglerad kuvös för mindre barn) blir det lätt en dödsfälla om/när något händer.
Precis. Kallas även krediter.vrid_i_skogen skrev: ↑11 nov 2025 21:31Vilka krediter? Du menar utsläppsrätter?Neostar skrev: ↑11 nov 2025 21:27Även Tesla har negativt resultat på bilarna. De är främst tack vare krediterna (som snart försvinner) som de klarar visa vinst.vrid_i_skogen skrev: ↑10 nov 2025 20:03Jag saknar en dimension av ekonomi i denna tråd. Glöm inte att alla tillverkare av elbilar går med förlust förutom Tesla. De har bestämt sig för att bränna pengar för att inte glömmas bort och kanske kunna bli lönsamma med tiden.
Jag som gillar att kunna stoppa i princip vart och när som helst för att ladda (där det passar familjen, magen, jobbet eller bilen bäst) gillar att vara registrerad för de flesta appar.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 18:42Ja, men om jag byter bil gäller troligen motsatsen, att navigera till 800V-laddare. Frågan är om det kommer fungera lika smidigt som i Teslan. Samma med betalning, fungerar plug&charge på alla 800V-laddare?Fredrik j skrev: ↑11 nov 2025 18:32Jag vet inte vad du menar med ”navigation ihop med SuC” men i min bil kan jag filtrera fram endast teslaladdare om jag vill. Då navigerar bilen bara efter dom.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 17:36Vi får se vad jag saknar från Tesla när jag byter bil. Navigationen ihop med SuC kommer jag nog sakna.
Vad har du för bil?
Men MER, Eviny, OKQ8, Monta och Cirkel-K har Autocharge. Så det är uppsättning en gång och sen bara koppla in bilen och du kan i princip slänga bort appen eller glömma både plånbok och telefon på biltaket. Hem kommer du komma ändå!
-
tesla newbie
Håller med. De områden där Tesla ligger före som mjukvara, aerodynamik och relativt låg vikt anses vara oviktiga. Allt fokus läggs på den upplevt dåliga regnsensorn och autopiloten. Alla har väl rätt till sin åsikt men ändå lite märkligt att man hänger på ett Tesla-forum om man tycker så illa om bilarna. Jag ska erkänna att jag gillar min Model Y skarpt, och jag har provkört ett flertal andra elbilar både före och efter köpet och jag föredrar fortfarande Tesla. Alla är vi olika och alla kan givetvis inte gilla Tesla. Jag är själv nyfiken på nya Volvo EX60 och BMW iX3. De kommer definitivt provköras innan nästa bilköp.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 nov 2025 15:10Det är humor på hög nivå, att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att Tesla kanske på något enstaka plan har ett litet litet försprång mot någon annan biltillverkare.
Nej Tesla är dåliga på precis allt.
Hårdvara, mjukvara, integrering, tillverkning + allt annat.
Dessutom är chefen och hela företaget vedervärdiga av många olika anledningar.
Och alla Teslaägare ska åtalas för att de använder Sentry Mode på sina bilar.
Jag tror inte jag läst nån som tycker att aerodynamik, vikt och mjukvara är oviktigt, men går jag till mig så väljer jag hellre den bilen jag vill ha före den med lägst vikt och cv-värde, det påverkar inte mig så hårt i min användning.tesla newbie skrev: ↑11 nov 2025 23:09Håller med. De områden där Tesla ligger före som mjukvara, aerodynamik och relativt låg vikt anses vara oviktiga. Allt fokus läggs på den upplevt dåliga regnsensorn och autopiloten. Alla har väl rätt till sin åsikt men ändå lite märkligt att man hänger på ett Tesla-forum om man tycker så illa om bilarna. Jag ska erkänna att jag gillar min Model Y skarpt, och jag har provkört ett flertal andra elbilar både före och efter köpet och jag föredrar fortfarande Tesla. Alla är vi olika och alla kan givetvis inte gilla Tesla. Jag är själv nyfiken på nya Volvo EX60 och BMW iX3. De kommer definitivt provköras innan nästa bilköp.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 nov 2025 15:10Det är humor på hög nivå, att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att Tesla kanske på något enstaka plan har ett litet litet försprång mot någon annan biltillverkare.
Vad gäller mjukvaran så är Teslas så har man en bra releasecykel där man kan släppa uppdateringar ota regelbundet, personligen så trivs jag dock bättre med min nuvarande bil än Teslan, jag tycker att min motsvarighet till autopilot är bättre, torkare, sen kör jag carplay som passar mina behov bättre än Teslan. Utan Carplay så hade dock Teslan varit överlägsen.
Jag använde aldrig dogmode, joemode eller campmode, men är det saker man använder så blir det såklart en annan sak.
- nicklas11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/nicklas264349
Nima har också autocharge.Neostar skrev: ↑11 nov 2025 21:45Jag som gillar att kunna stoppa i princip vart och när som helst för att ladda (där det passar familjen, magen, jobbet eller bilen bäst) gillar att vara registrerad för de flesta appar.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 18:42Ja, men om jag byter bil gäller troligen motsatsen, att navigera till 800V-laddare. Frågan är om det kommer fungera lika smidigt som i Teslan. Samma med betalning, fungerar plug&charge på alla 800V-laddare?Fredrik j skrev: ↑11 nov 2025 18:32Jag vet inte vad du menar med ”navigation ihop med SuC” men i min bil kan jag filtrera fram endast teslaladdare om jag vill. Då navigerar bilen bara efter dom.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 17:36Vi får se vad jag saknar från Tesla när jag byter bil. Navigationen ihop med SuC kommer jag nog sakna.
Vad har du för bil?
Men MER, Eviny, OKQ8, Monta och Cirkel-K har Autocharge. Så det är uppsättning en gång och sen bara koppla in bilen och du kan i princip slänga bort appen eller glömma både plånbok och telefon på biltaket. Hem kommer du komma ändå!![]()
För OKQ8 är det väl än så länge bara ett pilotprojekt med ett fåtal stationer? Eller har de släppt på det brett nu?
MER hade jag missat, tack för det
Sedan är det ju lite stökigt att Plug&charge och Autocharge är 2 olika saker, som stöds av olika operatörer och biltillverkare...
Ja, MER hade jag också missat! Konstigt att man inte fått nån info om det som registrerad kund. Mer, eller Clever som det hette på den tiden, var min livlina när jag började köra Zoe för snart 10 år sedan. Hos Cirkelkaffe har jag redan registrerat Autocharge. Hoppas Recharge inför det också. Det är de tre operatörerna som jag använder oftast eftersom de ligger på bra ställen längs de sträckor jag brukar köra.nicklas11 skrev: ↑12 nov 2025 07:20Nima har också autocharge.
För OKQ8 är det väl än så länge bara ett pilotprojekt med ett fåtal stationer? Eller har de släppt på det brett nu?
MER hade jag missat, tack för det
Sedan är det ju lite stökigt att Plug&charge och Autocharge är 2 olika saker, som stöds av olika operatörer och biltillverkare...
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Vilka av dessa har 800V-laddare?Neostar skrev: ↑11 nov 2025 21:45Jag som gillar att kunna stoppa i princip vart och när som helst för att ladda (där det passar familjen, magen, jobbet eller bilen bäst) gillar att vara registrerad för de flesta appar.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 18:42Ja, men om jag byter bil gäller troligen motsatsen, att navigera till 800V-laddare. Frågan är om det kommer fungera lika smidigt som i Teslan. Samma med betalning, fungerar plug&charge på alla 800V-laddare?Fredrik j skrev: ↑11 nov 2025 18:32Jag vet inte vad du menar med ”navigation ihop med SuC” men i min bil kan jag filtrera fram endast teslaladdare om jag vill. Då navigerar bilen bara efter dom.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 17:36Vi får se vad jag saknar från Tesla när jag byter bil. Navigationen ihop med SuC kommer jag nog sakna.
Vad har du för bil?
Men MER, Eviny, OKQ8, Monta och Cirkel-K har Autocharge. Så det är uppsättning en gång och sen bara koppla in bilen och du kan i princip slänga bort appen eller glömma både plånbok och telefon på biltaket. Hem kommer du komma ändå!![]()
Volvo PV 544 Special 1963
-
tesla newbie
Jo allt hänger väl på vad man uppskattar. Jag tycker mycket om den direkta styrresponsen och mappningnen av gaspedalen i min Model Y och har svårt att hitta någon annan elbil som gör det bättre. Just styrrespons är sådan som påverkas mycket negativt av hög vikt. Men för andra är dessa saker oviktiga och man vill bara sväva fram över motorvägen i högsta komfort. Då är nog Model Y fel bil. Jag ska också påpeka att om jag var ute efter en ännu rymligare bil än Model Y så skulle jag sannolikt titta på ett annat märke för Model X gillar jag inte alls.backe skrev: ↑12 nov 2025 07:03Jag tror inte jag läst nån som tycker att aerodynamik, vikt och mjukvara är oviktigt, men går jag till mig så väljer jag hellre den bilen jag vill ha före den med lägst vikt och cv-värde, det påverkar inte mig så hårt i min användning.tesla newbie skrev: ↑11 nov 2025 23:09Håller med. De områden där Tesla ligger före som mjukvara, aerodynamik och relativt låg vikt anses vara oviktiga. Allt fokus läggs på den upplevt dåliga regnsensorn och autopiloten. Alla har väl rätt till sin åsikt men ändå lite märkligt att man hänger på ett Tesla-forum om man tycker så illa om bilarna. Jag ska erkänna att jag gillar min Model Y skarpt, och jag har provkört ett flertal andra elbilar både före och efter köpet och jag föredrar fortfarande Tesla. Alla är vi olika och alla kan givetvis inte gilla Tesla. Jag är själv nyfiken på nya Volvo EX60 och BMW iX3. De kommer definitivt provköras innan nästa bilköp.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 nov 2025 15:10Det är humor på hög nivå, att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att Tesla kanske på något enstaka plan har ett litet litet försprång mot någon annan biltillverkare.
Vad gäller mjukvaran så är Teslas så har man en bra releasecykel där man kan släppa uppdateringar ota regelbundet, personligen så trivs jag dock bättre med min nuvarande bil än Teslan, jag tycker att min motsvarighet till autopilot är bättre, torkare, sen kör jag carplay som passar mina behov bättre än Teslan. Utan Carplay så hade dock Teslan varit överlägsen.
Jag använde aldrig dogmode, joemode eller campmode, men är det saker man använder så blir det såklart en annan sak.
- nicklas11
- Teslaägare
Alla de har väl 800V-laddare i sina nätverk, däremot är inte alla deras laddare 800V...mikebike skrev: ↑12 nov 2025 09:03Vilka av dessa har 800V-laddare?Neostar skrev: ↑11 nov 2025 21:45Jag som gillar att kunna stoppa i princip vart och när som helst för att ladda (där det passar familjen, magen, jobbet eller bilen bäst) gillar att vara registrerad för de flesta appar.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 18:42Ja, men om jag byter bil gäller troligen motsatsen, att navigera till 800V-laddare. Frågan är om det kommer fungera lika smidigt som i Teslan. Samma med betalning, fungerar plug&charge på alla 800V-laddare?Fredrik j skrev: ↑11 nov 2025 18:32Jag vet inte vad du menar med ”navigation ihop med SuC” men i min bil kan jag filtrera fram endast teslaladdare om jag vill. Då navigerar bilen bara efter dom.mikebike skrev: ↑11 nov 2025 17:36Vi får se vad jag saknar från Tesla när jag byter bil. Navigationen ihop med SuC kommer jag nog sakna.
Vad har du för bil?
Tycker det är knepigt att sortera ut vilka som är 800V, går inte (vad jag kan se) filtrera på det i Chargefinder eller ABRP (men det går att välja en CLA utan 400V-omvandlare (i ABRP) och navigera, då verkar den bara välja 800V-laddare, så informationen finns väl där i bakgrunden).
Du kan använda Chargefinder och filtrera bort Tesla-laddare samt alla laddare med under 250kW laddeffekt. Då kommer du få en bra överblick över 800V-laddare.nicklas11 skrev: ↑12 nov 2025 09:53Alla de har väl 800V-laddare i sina nätverk, däremot är inte alla deras laddare 800V...
Tycker det är knepigt att sortera ut vilka som är 800V, går inte (vad jag kan se) filtrera på det i Chargefinder eller ABRP (men det går att välja en CLA utan 400V-omvandlare (i ABRP) och navigera, då verkar den bara välja 800V-laddare, så informationen finns väl där i bakgrunden).
När jag testar i ABRP med en CLA utan 400V-omvandlare så vill den inte lägga till några Ionity-laddare trots att jag har det som prioriterat nätverk. Så informationen om vilka laddare som är 800V verkar inte komplett.nicklas11 skrev:Alla de har väl 800V-laddare i sina nätverk, däremot är inte alla deras laddare 800V...
Är det någon annan som får med Ionity-laddare med en sådan bil vald?
- nicklas11
- Teslaägare
Så kan man ju göra förstås...Baeckman skrev: ↑12 nov 2025 10:18Du kan använda Chargefinder och filtrera bort Tesla-laddare samt alla laddare med under 250kW laddeffekt. Då kommer du få en bra överblick över 800V-laddare.nicklas11 skrev: ↑12 nov 2025 09:53Alla de har väl 800V-laddare i sina nätverk, däremot är inte alla deras laddare 800V...
Lite förvånad över att det sorterade bort så pass många laddare ändå, framför allt på många mindre orter.
Knepigt för jag har fattat de som att alla ionity är 800 volt..Hok skrev: ↑12 nov 2025 10:30När jag testar i ABRP med en CLA utan 400V-omvandlare så vill den inte lägga till några Ionity-laddare trots att jag har det som prioriterat nätverk. Så informationen om vilka laddare som är 800V verkar inte komplett.nicklas11 skrev:Alla de har väl 800V-laddare i sina nätverk, däremot är inte alla deras laddare 800V...
Är det någon annan som får med Ionity-laddare med en sådan bil vald?
Men ja kanske något info fält som saknas..
- Off Grid Byggaren
Konstigt att det blir 21 minuter längre restid med CLA årsmodell 2025 med 800 volt och utan 400 volt konverter?
Och som nämnts, inga Ionity laddare har valts, de har stöd för 800 volt. Brukar vara kul att se när Porsche Taycan laddar där på 10 minuter.
CLA MY 2026 med 400 volt konverter CLA MY 2025 800 volt
Och som nämnts, inga Ionity laddare har valts, de har stöd för 800 volt. Brukar vara kul att se när Porsche Taycan laddar där på 10 minuter.
CLA MY 2026 med 400 volt konverter CLA MY 2025 800 volt
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja det är precis lika komiskt.repulsiv skrev: ↑11 nov 2025 20:53Jag tyckler iofs motsatsen är minst lika vanlig.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 nov 2025 15:10Det är humor på hög nivå, att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att Tesla kanske på något enstaka plan har ett litet litet försprång mot någon annan biltillverkare.
att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att konkurrenter på vissa områden har ett försprång mot tesla.
Det är helt otroligt vad de faktiska problemen ska försvaras.. lite som på ett appleforum..
Men jag ser det ändå som naturligt att Fanboys dras till ett märkesforum.
Vad hatarna har här att göra förstår jag inte.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Måste ju vara något fel på abrp, det ju ut som de alltid tar längre tid att ladda med 800 volt.Off Grid Byggaren skrev: ↑12 nov 2025 11:12Konstigt att det blir 21 minuter längre restid med CLA årsmodell 2025 med 800 volt och utan 400 volt konverter?
CLA MY 2026 med 400 volt konverter
CLA_400V.PNG
CLA MY 2025 800 volt
CLA-800v.PNG