Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 904
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av tesla newbie »

Neostar skrev: 10 nov 2025 07:10
Sen skriver du i nästa stycke att alla kameror (oavsett vart de sitter) kopplas till en kamera nod (som dessutom inte verkar vara en av de 3 noder du tidigare beskrivit) vilket ju tydligt åskådliggör komplexiteten och att även Tesla gör avsteg från sina strategier.
De är kopplade till autopilotdatorn. Det finns tre kontrollenheter som styr alla elektriska funktioner i bilen och sedan finns det en central dator som sköter autopilot och infotainment. Men du har rätt, det skulle varit bättre rent kabeldragningsmässigt att koppla kamerorna till den närmaste kontrollenheten och sedan skicka datat över kommunikationsnätverket som binder samman alla kontrollenheterna i bilen. Att man inte gjort så är sannolikt för att Tesla kör vanlig CAN-bus i alla modeller utom Cybertruck och det är för dålig bandbredd på den för kameradata.
- Mjukvaru teamet har större beslutsamandat inom organisationen, men det har också gjort att Tesla är mycket funktions fattigare än många andra bilar (HUD, info cluster, parkerings kameror, spakar, knappar där de intuitivt bör sitta och inte minst rimliga möjligheter att öppna dörrar vid nödsituationer, regnsensor etc etc)
Det där handlar mer om Teslas (Elons) företagsfilosofi. Man försöker skala bort så mycket som möjligt hårdvarumässigt och ibland går man för långt. Därför får man ibland tillbaka saker som blinkerspaken :-)

“If you’re not adding things back in at least 10% of the time, you’re clearly not deleting enough.”
(https://modelthinkers.com/mental-model/ ... gn-process)


- Mer inlåst system (infotainment, auto charge, park and charge, parkerings appar mm)
Håller med. Saknar inbyggt easy park.
Det är ganska uppenbart att övriga tillverkare är på god väg ikapp. Inte minst Volvo cars.
Kan hålla med om att Volvo cars börjar närma sig. Kanske även vissa kineser som Xiaomi, men de har ännu inte bevisat att de kan porta sin mjukvara till icke-kinesiska marknader. Rivian är också mycket nära Tesla vilket förhoppningsvis kommer ge VW mycket bättre mjukvara i framtiden inom ramen för deras samarbete.
tesla newbie
Inlägg: 904
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av tesla newbie »

Neostar skrev: 10 nov 2025 07:13
manneson skrev: 08 nov 2025 16:05
Off Grid Byggaren skrev: 08 nov 2025 10:05
Hur har det egentligen gått för Mercedes och BMW?

Har de lyckats bättre?
De styrs fortfarande av MBAs och liknande.
Det är det som är den stora skillnaden på traditionella tillverkare vs Tesla.
Det gamla gardet monterar färdiga produkter. Behöver de något nytt ger de en kravspec till en underleverantör.
Därför blir bilarna, tyngre, dyrare och törstigare.
Ser inte att det kommer ändras.
Nja, nyare Mercedes är precis lika effektiva som Tesla Model 3, att de är dyrare hänger ihop med att de kommer med ett mycket starkare varumärke med 100års erfarenhet. Och tyngden hänger också delvis ihop med klart mer funktioner hos Mercedes, ex. vis parkerings sensor och fungerande regnsensor.
Går man efter Teslabjörns tester så är Model 3 fortfarande bra mycket effektivare:
TM3.jpg
MBCLA.jpg
Och en MB CLA 350 4 matic väger 280 kg mer än en Tesla Model 3 LR highland. Så mycket väger inte en regnsensor och parkeringssensorer.....
Nej den stora viktskillnaden handlar snarare om att CLA fortfarande är en blandplattform och inte optimerad för ren eldrift.
vrid_i_skogen
Inlägg: 241
Blev medlem: 15 sep 2025 19:36

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av vrid_i_skogen »

Jag tror och hoppas att Xpeng kan ge USA och Europas tillverkare en rejäl utmaning. De har örat mot rälsen och har flertalet olika sätt; t ex i bilen och via appen, där de lyssnar av sina kunder och prioriterar utveckling av sin mjukvara och funktioner i bilarna baserat på vad kunderna vill ha.

Jag ville personligen byta bort från att ha en SUV och gillade inte deras P7 som säljs i Sverige just nu. Nya G6 är sjukt prisvärd men jag ville alltså inte ha en SUV. Hade de haft sin kommande P7 till försäljning här hade jag aldrig köpt något annat än Xpeng.

Mjukvaran och priset är bäst på marknaden. Jag fattar t ex inte varför min kommande M3 för 580' inte har 360-vy när jag ska parkera. Irriterar mig på det men gillar allt annat med bilen.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1051
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Maw skrev: 09 nov 2025 13:30
Sportbilsentusiasten skrev: 08 nov 2025 06:45
tesla newbie skrev: 07 nov 2025 16:42
Off Grid Byggaren skrev: 07 nov 2025 14:44
Har biltillverkarna tidigare var mer av systemintegratörer där de fått färdiga enheter från olika tillverkare som ex. Bosch och bara byggt ett internt nätverk med CAN-bus i bilarna för att kommunicera mellan enheterna?
Som jag har förstått det: ja. Det är också därför saker som elbaklucka, elstolar med minne m.m. har kostat extra. De kräver att man stoppar dit en extra enhet med tillhörande kablage. Det Tesla introducerade med Model 3 är en så kallad "Zonal" architecture". Vilket nu allt fler börjar ta efter. I korthet innebär det att man organiserar kontrollenheterna efter plats i bilen istället för efter funktion. En modern Tesla har tre kontrollenheter som styr allt utom framdrivningen: en i frunken, en på vänster sida framför förardörren och en motstvarande på höger sida. Varje sådan kontrollenhet är kopplad till de saker som sitter närmast den i bilen. Så till exempel så styr den vänstra kontrollenheten allt på vänstra sidan av bilen, som vänstra sidans fönsterhissar, förarstolen, vänstra motorn till elbakluckan m.m. Dessa kontrollenheter är utvecklade av Tesla, vilket innebär att alla funktioner i bilen måste implementeras av Tesla själva. Saker som fönsterhissar, elstolar, elbaklucka, adaptiva helljus......
Så har inte bilar fungerat tradtionellt. Då har man köpt in färdiga enheter från underleverantörer och kopplat in dem på CAN-nätverket.
Dessa enheter har varit baserade på funktion, så man har en enhetet för förarstolen (minne, uppvärmning m.m.) en annan enhet för klimatanläggningen och så vidare. Men allt eftersom har antalet funktioner man vill ha i bilen blivit allt fler, vilket innebär att en modern lyxbil kan ha uppåt 100(!) separata kontrollenheter. Det är givetvis ohållbart i längden.
Som ett exempel kan man ta de kamerabaserade funktionerna. I en Tesla är alla kameror i bilen kopplade till autopilot/infotainment-datorn. Denna sköter alla funktioner som har med kameror att göra, från backkamera till autopilot. I många tradtionella bilar så har man en kamera för fillhållning vid backspegeln som är kopplad till en kontrollenhet. Sedan har man andra kameror för parkering som är kopplade till en annan kontrollenhet. Så varje kamera kan bara användas för en funktion, medan kamerorna i en Tesla används till parkering, döda vinkel varning, autopilot, sentry mode.....
Därför försöker nu flertalet tillverkare anamma Teslas modell, vilket innebär att de plötsligt måste skriva mjukvara för alla funktioner själva. Och detta är anledningen till att grundläggande funktioner som upplåsning av bilen plötsligt slutar fungera :-)
Bra sammanfattning.
Kan även lägga till att Tesla har en bakgrund som mjukvaruföretag medan traditionella bilmärken kommer från hårdvarusidan.
På vilket sätt menar du att Tesla har en bakgrund som mjukvaruföretag? Deras bakgrund är väl som biltillverkare på samma sätt som de flesta andra biltillverkare?
Om du läst alla inlägg efter ditt, hoppas jag du förstår mer.

Men i korthet.
Att gå från att arbeta med hårdvaruutveckling (logistik, långa ledtider, specar som är som biblar och närmast vattenfallsliknande processer (överdrivet men du fattar) till mjukvarustyrda där man jobbat HEEEEEELT annorlunda. (tex kanban, Scrum mm) är en revolution.
Gammal kunskap blir värdelös...men cheferna med gammalt tankesätt är kvar. Då blir det samma styrning som förut. Går käpprätt åt pipsvängen.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Maetlarv
Inlägg: 198
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Maetlarv »

Sportbilsentusiasten skrev: 10 nov 2025 17:53
Maw skrev: 09 nov 2025 13:30
Sportbilsentusiasten skrev: 08 nov 2025 06:45
tesla newbie skrev: 07 nov 2025 16:42
Off Grid Byggaren skrev: 07 nov 2025 14:44
Har biltillverkarna tidigare var mer av systemintegratörer där de fått färdiga enheter från olika tillverkare som ex. Bosch och bara byggt ett internt nätverk med CAN-bus i bilarna för att kommunicera mellan enheterna?
Som jag har förstått det: ja. Det är också därför saker som elbaklucka, elstolar med minne m.m. har kostat extra. De kräver att man stoppar dit en extra enhet med tillhörande kablage. Det Tesla introducerade med Model 3 är en så kallad "Zonal" architecture". Vilket nu allt fler börjar ta efter. I korthet innebär det att man organiserar kontrollenheterna efter plats i bilen istället för efter funktion. En modern Tesla har tre kontrollenheter som styr allt utom framdrivningen: en i frunken, en på vänster sida framför förardörren och en motstvarande på höger sida. Varje sådan kontrollenhet är kopplad till de saker som sitter närmast den i bilen. Så till exempel så styr den vänstra kontrollenheten allt på vänstra sidan av bilen, som vänstra sidans fönsterhissar, förarstolen, vänstra motorn till elbakluckan m.m. Dessa kontrollenheter är utvecklade av Tesla, vilket innebär att alla funktioner i bilen måste implementeras av Tesla själva. Saker som fönsterhissar, elstolar, elbaklucka, adaptiva helljus......
Så har inte bilar fungerat tradtionellt. Då har man köpt in färdiga enheter från underleverantörer och kopplat in dem på CAN-nätverket.
Dessa enheter har varit baserade på funktion, så man har en enhetet för förarstolen (minne, uppvärmning m.m.) en annan enhet för klimatanläggningen och så vidare. Men allt eftersom har antalet funktioner man vill ha i bilen blivit allt fler, vilket innebär att en modern lyxbil kan ha uppåt 100(!) separata kontrollenheter. Det är givetvis ohållbart i längden.
Som ett exempel kan man ta de kamerabaserade funktionerna. I en Tesla är alla kameror i bilen kopplade till autopilot/infotainment-datorn. Denna sköter alla funktioner som har med kameror att göra, från backkamera till autopilot. I många tradtionella bilar så har man en kamera för fillhållning vid backspegeln som är kopplad till en kontrollenhet. Sedan har man andra kameror för parkering som är kopplade till en annan kontrollenhet. Så varje kamera kan bara användas för en funktion, medan kamerorna i en Tesla används till parkering, döda vinkel varning, autopilot, sentry mode.....
Därför försöker nu flertalet tillverkare anamma Teslas modell, vilket innebär att de plötsligt måste skriva mjukvara för alla funktioner själva. Och detta är anledningen till att grundläggande funktioner som upplåsning av bilen plötsligt slutar fungera :-)
Bra sammanfattning.
Kan även lägga till att Tesla har en bakgrund som mjukvaruföretag medan traditionella bilmärken kommer från hårdvarusidan.
På vilket sätt menar du att Tesla har en bakgrund som mjukvaruföretag? Deras bakgrund är väl som biltillverkare på samma sätt som de flesta andra biltillverkare?
Om du läst alla inlägg efter ditt, hoppas jag du förstår mer.

Men i korthet.
Att gå från att arbeta med hårdvaruutveckling (logistik, långa ledtider, specar som är som biblar och närmast vattenfallsliknande processer (överdrivet men du fattar) till mjukvarustyrda där man jobbat HEEEEEELT annorlunda. (tex kanban, Scrum mm) är en revolution.
Gammal kunskap blir värdelös...men cheferna med gammalt tankesätt är kvar. Då blir det samma styrning som förut. Går käpprätt åt pipsvängen.
Det där var en extremt förenklad och nonchalant beskrivning.
Det är ju så att även en Tesla innehåller ungefär lika mycket hårdvara som alla andra bilar, hårdvara som också måste utvecklas och komma fram till rätt ställe i rätt tid (logistik) oavsett hur bra mjukvaran är.
Däremot måste ju hård- och mjukvaruutvecklingen gå hand i hand om det skall bli bra.

Kanban är för övrigt utvecklat av Toyota.
vrid_i_skogen
Inlägg: 241
Blev medlem: 15 sep 2025 19:36

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av vrid_i_skogen »

Jag saknar en dimension av ekonomi i denna tråd. Glöm inte att alla tillverkare av elbilar går med förlust förutom Tesla. De har bestämt sig för att bränna pengar för att inte glömmas bort och kanske kunna bli lönsamma med tiden.

Om lönsamheten inte kommer och pengarna tar slut och även aktieägarnas tålamod tar slut så kommer vissa att dö ut. Man bör fundera som svensk över vilka av Geelys varumärken de kommer behålla när pengarna tar slut. Jag tror de kommer dö ut allihop så länge deras mjukvara är så pass mycket sämre än hårdvaran.

Slutklämmen är att ekonomin styr de flesta beslut mycket mer än företagen vill ge sken av. Många har inte tid eller utrymme att satsa mer än de gör på mjukvaran. Jag tror i samma anda att när Tesla lyckats med FSD så kommer de att lägga ner biltillverkningen och bara leva på att licensiera ut mjukvara.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Maw »

Sportbilsentusiasten skrev: 10 nov 2025 17:53
Maw skrev: 09 nov 2025 13:30
Sportbilsentusiasten skrev: 08 nov 2025 06:45
tesla newbie skrev: 07 nov 2025 16:42
Off Grid Byggaren skrev: 07 nov 2025 14:44
Har biltillverkarna tidigare var mer av systemintegratörer där de fått färdiga enheter från olika tillverkare som ex. Bosch och bara byggt ett internt nätverk med CAN-bus i bilarna för att kommunicera mellan enheterna?
Som jag har förstått det: ja. Det är också därför saker som elbaklucka, elstolar med minne m.m. har kostat extra. De kräver att man stoppar dit en extra enhet med tillhörande kablage. Det Tesla introducerade med Model 3 är en så kallad "Zonal" architecture". Vilket nu allt fler börjar ta efter. I korthet innebär det att man organiserar kontrollenheterna efter plats i bilen istället för efter funktion. En modern Tesla har tre kontrollenheter som styr allt utom framdrivningen: en i frunken, en på vänster sida framför förardörren och en motstvarande på höger sida. Varje sådan kontrollenhet är kopplad till de saker som sitter närmast den i bilen. Så till exempel så styr den vänstra kontrollenheten allt på vänstra sidan av bilen, som vänstra sidans fönsterhissar, förarstolen, vänstra motorn till elbakluckan m.m. Dessa kontrollenheter är utvecklade av Tesla, vilket innebär att alla funktioner i bilen måste implementeras av Tesla själva. Saker som fönsterhissar, elstolar, elbaklucka, adaptiva helljus......
Så har inte bilar fungerat tradtionellt. Då har man köpt in färdiga enheter från underleverantörer och kopplat in dem på CAN-nätverket.
Dessa enheter har varit baserade på funktion, så man har en enhetet för förarstolen (minne, uppvärmning m.m.) en annan enhet för klimatanläggningen och så vidare. Men allt eftersom har antalet funktioner man vill ha i bilen blivit allt fler, vilket innebär att en modern lyxbil kan ha uppåt 100(!) separata kontrollenheter. Det är givetvis ohållbart i längden.
Som ett exempel kan man ta de kamerabaserade funktionerna. I en Tesla är alla kameror i bilen kopplade till autopilot/infotainment-datorn. Denna sköter alla funktioner som har med kameror att göra, från backkamera till autopilot. I många tradtionella bilar så har man en kamera för fillhållning vid backspegeln som är kopplad till en kontrollenhet. Sedan har man andra kameror för parkering som är kopplade till en annan kontrollenhet. Så varje kamera kan bara användas för en funktion, medan kamerorna i en Tesla används till parkering, döda vinkel varning, autopilot, sentry mode.....
Därför försöker nu flertalet tillverkare anamma Teslas modell, vilket innebär att de plötsligt måste skriva mjukvara för alla funktioner själva. Och detta är anledningen till att grundläggande funktioner som upplåsning av bilen plötsligt slutar fungera :-)
Bra sammanfattning.
Kan även lägga till att Tesla har en bakgrund som mjukvaruföretag medan traditionella bilmärken kommer från hårdvarusidan.
På vilket sätt menar du att Tesla har en bakgrund som mjukvaruföretag? Deras bakgrund är väl som biltillverkare på samma sätt som de flesta andra biltillverkare?
Om du läst alla inlägg efter ditt, hoppas jag du förstår mer.

Men i korthet.
Att gå från att arbeta med hårdvaruutveckling (logistik, långa ledtider, specar som är som biblar och närmast vattenfallsliknande processer (överdrivet men du fattar) till mjukvarustyrda där man jobbat HEEEEEELT annorlunda. (tex kanban, Scrum mm) är en revolution.
Gammal kunskap blir värdelös...men cheferna med gammalt tankesätt är kvar. Då blir det samma styrning som förut. Går käpprätt åt pipsvängen.
Det betyder inte att Tesla skulle ha en bakgrund som mjukvaruföretag. Tesla är ett (relativt) nytt bilföretag men har inte en bakgrund som mjukvaruföretag.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Maw »

vrid_i_skogen skrev: 10 nov 2025 20:03
Jag saknar en dimension av ekonomi i denna tråd. Glöm inte att alla tillverkare av elbilar går med förlust förutom Tesla. De har bestämt sig för att bränna pengar för att inte glömmas bort och kanske kunna bli lönsamma med tiden.

Om lönsamheten inte kommer och pengarna tar slut och även aktieägarnas tålamod tar slut så kommer vissa att dö ut. Man bör fundera som svensk över vilka av Geelys varumärken de kommer behålla när pengarna tar slut. Jag tror de kommer dö ut allihop så länge deras mjukvara är så pass mycket sämre än hårdvaran.

Slutklämmen är att ekonomin styr de flesta beslut mycket mer än företagen vill ge sken av. Många har inte tid eller utrymme att satsa mer än de gör på mjukvaran. Jag tror i samma anda att när Tesla lyckats med FSD så kommer de att lägga ner biltillverkningen och bara leva på att licensiera ut mjukvara.
Det stämmer inte, det finns många tillverkare av elbilar som går med vinst.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Maxerl
Inlägg: 111
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Maxerl »

Maw skrev: 10 nov 2025 20:20
Det betyder inte att Tesla skulle ha en bakgrund som mjukvaruföretag. Tesla är ett (relativt) nytt bilföretag men har inte en bakgrund som mjukvaruföretag.
Säger inte du har fel men hur mycket mjukvara gjorde Tesla själva i Roadstern? Definitivt mindre än idag. Övriga traditionella biltillverkare började sin resa mot att göra mer och mer mjukvara inhouse typ runt 2015 plus minus 3-5 år beroende på företag.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Maw »

Maxerl skrev: 10 nov 2025 20:49
Maw skrev: 10 nov 2025 20:20
Det betyder inte att Tesla skulle ha en bakgrund som mjukvaruföretag. Tesla är ett (relativt) nytt bilföretag men har inte en bakgrund som mjukvaruföretag.
Säger inte du har fel men hur mycket mjukvara gjorde Tesla själva i Roadstern? Definitivt mindre än idag. Övriga traditionella biltillverkare började sin resa mot att göra mer och mer mjukvara inhouse typ runt 2015 plus minus 3-5 år beroende på företag.
Jo, jag skulle nog säga att alla biltillverkare även är utvecklare av mjukvara. Men jag kan inte komma på någon biltillverkare som har en bakgrund som mjukvaruföretag. De flesta har bakgrund som just biltillverkare, någon som mobiltelefontillverkare och en känd, numera insomnad, Svensk biltillverkare hade bakgrund som flygplanstillverkare. Men ingen med bakgrund som mjukvaruutvecklare innan de började med bilar :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 557
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av d3marcus »

Det man kan konstatera är att Tesla är extremt gammaldags och konservativa när det gäller digitala ekosystem. Allt är låst och du kan inte ens välja navigationstjänst själv. Viktiga appar som musikstreaming förlitar sig på SDKs/API:er vilket gör att funktionalitet ligger år efter det som erbjuds native på telefonen. Ungefär som Symbian på Nokiatelefoner…
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 786
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av repulsiv »

tesla newbie skrev: 10 nov 2025 00:11
För mig funkar allt bra utom Apple podcast appen. Samt lite sporadiska torrtorkningar.
Jag vll inte göra denna tråd till ännu en tråd med listor på allt som fungerar dåligt, men det finns MÅNGA saker som fungerar dåligt och som aldrig fixas, exempelvis torkarautomatiken du nämner, min äldsta bil med torkarautomatik var från 2005, den fungerade helt överlägset teslan..
vrid_i_skogen
Inlägg: 241
Blev medlem: 15 sep 2025 19:36

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av vrid_i_skogen »

Maw skrev: 10 nov 2025 20:22
vrid_i_skogen skrev: 10 nov 2025 20:03
Jag saknar en dimension av ekonomi i denna tråd. Glöm inte att alla tillverkare av elbilar går med förlust förutom Tesla. De har bestämt sig för att bränna pengar för att inte glömmas bort och kanske kunna bli lönsamma med tiden.

Om lönsamheten inte kommer och pengarna tar slut och även aktieägarnas tålamod tar slut så kommer vissa att dö ut. Man bör fundera som svensk över vilka av Geelys varumärken de kommer behålla när pengarna tar slut. Jag tror de kommer dö ut allihop så länge deras mjukvara är så pass mycket sämre än hårdvaran.

Slutklämmen är att ekonomin styr de flesta beslut mycket mer än företagen vill ge sken av. Många har inte tid eller utrymme att satsa mer än de gör på mjukvaran. Jag tror i samma anda att när Tesla lyckats med FSD så kommer de att lägga ner biltillverkningen och bara leva på att licensiera ut mjukvara.
Det stämmer inte, det finns många tillverkare av elbilar som går med vinst.
Det stämmer kanske om man bröt ut själva bilförsäljningen. Ofta bärs det upp av fossilbilarna. Men tar du med allt så går ingen annan tillverkare med vinst. Du får gärna föreslå vilka som går med vinst i så fall om man bröt ut enbart elbilarna och mätte det.
vrid_i_skogen
Inlägg: 241
Blev medlem: 15 sep 2025 19:36

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av vrid_i_skogen »

d3marcus skrev: 10 nov 2025 22:14
Det man kan konstatera är att Tesla är extremt gammaldags och konservativa när det gäller digitala ekosystem. Allt är låst och du kan inte ens välja navigationstjänst själv. Viktiga appar som musikstreaming förlitar sig på SDKs/API:er vilket gör att funktionalitet ligger år efter det som erbjuds native på telefonen. Ungefär som Symbian på Nokiatelefoner…
På ett annat sätt är Tesla det mest öppna ekosystemet. Tänker på integration med smarta hem, elförsäljningsbolag som Tibber mm. Inget jag lockas av alls men noterar att t ex min Volvo inte har ett uns sådant.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Maw »

vrid_i_skogen skrev: 11 nov 2025 03:37
Maw skrev: 10 nov 2025 20:22
vrid_i_skogen skrev: 10 nov 2025 20:03
Jag saknar en dimension av ekonomi i denna tråd. Glöm inte att alla tillverkare av elbilar går med förlust förutom Tesla. De har bestämt sig för att bränna pengar för att inte glömmas bort och kanske kunna bli lönsamma med tiden.

Om lönsamheten inte kommer och pengarna tar slut och även aktieägarnas tålamod tar slut så kommer vissa att dö ut. Man bör fundera som svensk över vilka av Geelys varumärken de kommer behålla när pengarna tar slut. Jag tror de kommer dö ut allihop så länge deras mjukvara är så pass mycket sämre än hårdvaran.

Slutklämmen är att ekonomin styr de flesta beslut mycket mer än företagen vill ge sken av. Många har inte tid eller utrymme att satsa mer än de gör på mjukvaran. Jag tror i samma anda att när Tesla lyckats med FSD så kommer de att lägga ner biltillverkningen och bara leva på att licensiera ut mjukvara.
Det stämmer inte, det finns många tillverkare av elbilar som går med vinst.
Det stämmer kanske om man bröt ut själva bilförsäljningen. Ofta bärs det upp av fossilbilarna. Men tar du med allt så går ingen annan tillverkare med vinst. Du får gärna föreslå vilka som går med vinst i så fall om man bröt ut enbart elbilarna och mätte det.
Jag skulle kunna föreslå Toyota, Volvo, Bmw, Mercedes, Porsche och VAG. De går alla med vinst, kan du visa att de går med förlust på specifikt sina elbilar?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5720
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av chaffis75 »

vrid_i_skogen skrev: 11 nov 2025 03:40
d3marcus skrev: 10 nov 2025 22:14
Det man kan konstatera är att Tesla är extremt gammaldags och konservativa när det gäller digitala ekosystem. Allt är låst och du kan inte ens välja navigationstjänst själv. Viktiga appar som musikstreaming förlitar sig på SDKs/API:er vilket gör att funktionalitet ligger år efter det som erbjuds native på telefonen. Ungefär som Symbian på Nokiatelefoner…
På ett annat sätt är Tesla det mest öppna ekosystemet. Tänker på integration med smarta hem, elförsäljningsbolag som Tibber mm. Inget jag lockas av alls men noterar att t ex min Volvo inte har ett uns sådant.
De finns ju en bra integration med Volvo och hass. Va är de du saknar jämfört med Tesla?
https://github.com/thomasddn/ha-volvo-c ... ntegration

Här används öppna apier som Volvo ger tillgång till.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
dfa
Inlägg: 472
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av dfa »

Maw skrev: 10 nov 2025 20:20
Sportbilsentusiasten skrev: 10 nov 2025 17:53

Om du läst alla inlägg efter ditt, hoppas jag du förstår mer.

Men i korthet.
Att gå från att arbeta med hårdvaruutveckling (logistik, långa ledtider, specar som är som biblar och närmast vattenfallsliknande processer (överdrivet men du fattar) till mjukvarustyrda där man jobbat HEEEEEELT annorlunda. (tex kanban, Scrum mm) är en revolution.
Gammal kunskap blir värdelös...men cheferna med gammalt tankesätt är kvar. Då blir det samma styrning som förut. Går käpprätt åt pipsvängen.
Det betyder inte att Tesla skulle ha en bakgrund som mjukvaruföretag. Tesla är ett (relativt) nytt bilföretag men har inte en bakgrund som mjukvaruföretag.
Organisationen avspeglas i produkten https://en.wikipedia.org/wiki/Conway%27s_law
Varför har ingen annan än Tesla (något så enkelt som?) camping mode? Klimatiseringsavdelningen är inga utvecklare eller för att det ens finns en avdelning för klimatisering?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Maw »

dfa skrev: 11 nov 2025 07:53
Maw skrev: 10 nov 2025 20:20
Sportbilsentusiasten skrev: 10 nov 2025 17:53

Om du läst alla inlägg efter ditt, hoppas jag du förstår mer.

Men i korthet.
Att gå från att arbeta med hårdvaruutveckling (logistik, långa ledtider, specar som är som biblar och närmast vattenfallsliknande processer (överdrivet men du fattar) till mjukvarustyrda där man jobbat HEEEEEELT annorlunda. (tex kanban, Scrum mm) är en revolution.
Gammal kunskap blir värdelös...men cheferna med gammalt tankesätt är kvar. Då blir det samma styrning som förut. Går käpprätt åt pipsvängen.
Det betyder inte att Tesla skulle ha en bakgrund som mjukvaruföretag. Tesla är ett (relativt) nytt bilföretag men har inte en bakgrund som mjukvaruföretag.
Organisationen avspeglas i produkten https://en.wikipedia.org/wiki/Conway%27s_law
Varför har ingen annan än Tesla (något så enkelt som?) camping mode? Klimatiseringsavdelningen är inga utvecklare eller för att det ens finns en avdelning för klimatisering?
Vad får dig att tro att det bara är Tesla som har något motsvarande Camp Mode?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
dfa
Inlägg: 472
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av dfa »

Maw skrev: 11 nov 2025 07:58
dfa skrev: 11 nov 2025 07:53

Organisationen avspeglas i produkten https://en.wikipedia.org/wiki/Conway%27s_law
Varför har ingen annan än Tesla (något så enkelt som?) camping mode? Klimatiseringsavdelningen är inga utvecklare eller för att det ens finns en avdelning för klimatisering?
Vad får dig att tro att det bara är Tesla som har något motsvarande Camp Mode?
Det tror jag inte, jag är bara inte tillräckligt intresserad eller insatt för att jämföra på feature nivå.
Men det var inte heller det som var min poäng, utan för att illustrera ett exempel.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Maw »

dfa skrev: 11 nov 2025 08:05
Maw skrev: 11 nov 2025 07:58
dfa skrev: 11 nov 2025 07:53

Organisationen avspeglas i produkten https://en.wikipedia.org/wiki/Conway%27s_law
Varför har ingen annan än Tesla (något så enkelt som?) camping mode? Klimatiseringsavdelningen är inga utvecklare eller för att det ens finns en avdelning för klimatisering?
Vad får dig att tro att det bara är Tesla som har något motsvarande Camp Mode?
Det tror jag inte, jag är bara inte tillräckligt intresserad eller insatt för att jämföra på feature nivå.
Men det var inte heller det som var min poäng, utan för att illustrera ett exempel.
Jag förstår, men kanske är det så att Tesla inte är så ensamma om mjukvarufeatures som många tror.

Om vi tar camp mode som exempel så fanns den möjligheten på min systers Toyota Prius från 2005(?) genom att man helt enkelt lät den stå aktiverad på t ex en parkering efter att man lämnat den om man t ex vill ha kvar hundarna i bilen. Tesla har sin variant som är elegant men de var varken först eller ensamma om möjligheten att klimatisera bilen när den står parkerad.

Vad är det för mjukvarufeatures du menar att Tesla är ensamma om som visar att Tesla är unika bland biltillverkare?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
vrid_i_skogen
Inlägg: 241
Blev medlem: 15 sep 2025 19:36

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av vrid_i_skogen »

Jag har inte ägt en Tesla ännu men jag tror inte Tesla ägare liksom jag måste göra en "hard reset" av infotainmentsystemet i bilen 1-2 gånger i veckan som man måste i Volvo. Detta görs fortfarande i en bil som lanserades 2021. Min är en 2023...
Senast redigerad av vrid_i_skogen, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9840
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av mikebike »

Maw skrev: 11 nov 2025 08:12
dfa skrev: 11 nov 2025 08:05
Maw skrev: 11 nov 2025 07:58
dfa skrev: 11 nov 2025 07:53

Organisationen avspeglas i produkten https://en.wikipedia.org/wiki/Conway%27s_law
Varför har ingen annan än Tesla (något så enkelt som?) camping mode? Klimatiseringsavdelningen är inga utvecklare eller för att det ens finns en avdelning för klimatisering?
Vad får dig att tro att det bara är Tesla som har något motsvarande Camp Mode?
Det tror jag inte, jag är bara inte tillräckligt intresserad eller insatt för att jämföra på feature nivå.
Men det var inte heller det som var min poäng, utan för att illustrera ett exempel.
Jag förstår, men kanske är det så att Tesla inte är så ensamma om mjukvarufeatures som många tror.

Om vi tar camp mode som exempel så fanns den möjligheten på min systers Toyota Prius från 2005(?) genom att man helt enkelt lät den stå aktiverad på t ex en parkering efter att man lämnat den om man t ex vill ha kvar hundarna i bilen. Tesla har sin variant som är elegant men de var varken först eller ensamma om möjligheten att klimatisera bilen när den står parkerad.

Vad är det för mjukvarufeatures du menar att Tesla är ensamma om som visar att Tesla är unika bland biltillverkare?
Att man göra fisljud både inne och utanför bilen, att skärmen kan rendera den egna bilen som motorcykel eller tomtens släde.
Kanske karaoke också? :lol:

Fortfarande saknar Tesla körjournal och det tog några år innan man kunde skicka färdmål från appen till bilen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie
Inlägg: 904
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av tesla newbie »

Maw skrev: 11 nov 2025 08:12
Vad är det för mjukvarufeatures du menar att Tesla är ensamma om som visar att Tesla är unika bland biltillverkare?
Det har vi diskuterat här: viewtopic.php?t=37582

Poängen är inte vilka features som är unika för Tesla, utan att de har en hård- och mjukvararkitektur som tillåter dem att enkelt lägga till nya funktioner utan att behöva att långa möten med underleverantörer. Ska du ha Camp-mode i en bil med tradionell arkitektur, så måste du ha möte med leverantörerna för infotainmentmodulen, body control modulen och klimatmodulen. Tesla lägger bara till några kodrader i sina tre kontrollenheter och skickar ut en mjukvarauppdatering. Det är detta som är poängen med "Software defined vehicle".
tesla newbie
Inlägg: 904
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av tesla newbie »

chaffis75 skrev: 11 nov 2025 06:40
vrid_i_skogen skrev: 11 nov 2025 03:40
d3marcus skrev: 10 nov 2025 22:14
Det man kan konstatera är att Tesla är extremt gammaldags och konservativa när det gäller digitala ekosystem. Allt är låst och du kan inte ens välja navigationstjänst själv. Viktiga appar som musikstreaming förlitar sig på SDKs/API:er vilket gör att funktionalitet ligger år efter det som erbjuds native på telefonen. Ungefär som Symbian på Nokiatelefoner…
På ett annat sätt är Tesla det mest öppna ekosystemet. Tänker på integration med smarta hem, elförsäljningsbolag som Tibber mm. Inget jag lockas av alls men noterar att t ex min Volvo inte har ett uns sådant.
De finns ju en bra integration med Volvo och hass. Va är de du saknar jämfört med Tesla?
https://github.com/thomasddn/ha-volvo-c ... ntegration

Här används öppna apier som Volvo ger tillgång till.
Här är Teslas motsvarighet: https://github.com/teslamotors/vehicle-command
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Maw »

tesla newbie skrev: 11 nov 2025 09:54
Maw skrev: 11 nov 2025 08:12
Vad är det för mjukvarufeatures du menar att Tesla är ensamma om som visar att Tesla är unika bland biltillverkare?
Det har vi diskuterat här: viewtopic.php?t=37582

Poängen är inte vilka features som är unika för Tesla, utan att de har en hård- och mjukvararkitektur som tillåter dem att enkelt lägga till nya funktioner utan att behöva att långa möten med underleverantörer. Ska du ha Camp-mode i en bil med tradionell arkitektur, så måste du ha möte med leverantörerna för infotainmentmodulen, body control modulen och klimatmodulen. Tesla lägger bara till några kodrader i sina tre kontrollenheter och skickar ut en mjukvarauppdatering. Det är detta som är poängen med "Software defined vehicle".
Jag tror knappast att t ex Volvo, Polestar eller VAG behöver möten med underleverantörer för att ta bort tidsbegränsningen på parkeringsklimatiseringen, de har helt enkelt valt att göra featuren på det viset som de har.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar